[WN] Zadel + pad schuift naar voren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chex99

Zadel + pad schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 14:37

Ik heb gewoon even een probleem.

Mijn Quarter merrie staat lager op haar voorbenen dan op haar achterbenen, met het gevolg dat mijn zadel en pad naar voren schuift.
Dit met name in de spin vanwege de snelheid (vermoed ik). Ik heb dit met al mijn zadels gehad, maar omdat ze nu behoorlijk vorderd wordt het ook alleen maar erger.
Het zadel is nog geen jaar oud en nieuw gekocht bij Arthur hij ligt ook perfect op haar rug. Het was ook niet een van de goedkoopste.

Nu mijn vraag:

Ik wilde dus een Build up pad kopen zodat mijn zadel dus niet naar voren schuift. Maar nu lees ik allerlei verhalen dat het niet de juiste oplossing is en dat je zo'n pad maar tijdelijk moet gebruiken.

Wat kan ik aan dit probleem doen?
Wie heeft voor mij de oplossing?
Laatst bijgewerkt door TurdusMerula op 16-01-09 00:44, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: titel aangepast

cornelie

Re: Wie kan mij helpen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:59

Een build up pad maakt het zadel smaller aan de voorkant en als het zadel nu goed past zal het juist gaan knellen.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:49

Misschien toch een zadelmaker langs laten komen? Die kan kijken wat je er precies loos is. Onze merrie is ook overbouwd (dus lager aan de voor- als achterkant), maar geen schuivend zadel hier.

Chex99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 17:13

cornelie schreef:
Een build up pad maakt het zadel smaller aan de voorkant en als het zadel nu goed past zal het juist gaan knellen.

Tja daar heb je gelijk in.. pff
Ik denk dat ik gewoon een goede pad moet aanschaffen en me eens laat informeren bij Arthur.

Goede tips zijn altijd welkom! ;)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:21

een build-up pad is zeker geen oplossing
ik zou met een kale boom passen ,dan zie je pas of het zadel goed ligt op de rug van je paard.

een zadel hoort niet te schuiven ook al is hij overbouwd ,lijkt mij dat hij of te wijd is of gewoon niet goed ligt.
een dikkere pad zal het erger maken omdat het zadel dan nog hoger komt te liggen.

succes,ik hoop dat het opgelost kan worden.
zou zonde zijn als je een duur niet passend zadel hebt!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:16

Een build-up pad is idd niet de oplossing, wat in de richting zou komen is een Riser Pad. Maar of dat nou echt een oplossing is.
Lees deze link even door
http://lorienstable.com/services/fitting/saddle_pad/

Een overbouwd paard heeft dit probleem nu eenmaal in zich, zeker als er ook niet al te veel schoft aanwezig is.

Als je zadel nu een jaar oud is zou je er toch wijs aan doen om eea te laten checken. Het leer heeft zich ondertussen goed naar de bars gezet en dit kan de ligging beïnvloeden.
Aangezien je zadel bij Arthur vandaan komt en hij tegenwoordig ook zo'n mooi meetsysteem heeft zou ik aanraden daar eens een ritje met paard en zadel naar toe te maken.

Ngen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 23:30

het moet zijn dat je zadel niet 100% past toch eens naar laten kijken door een ervaren zadelmaker

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 00:39

WN-AM >> TR

PridesRanch

Re: Zadel + pad schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:19

Kale boom is inderdaad de beste manier of te zien of de pasvorm het probleem is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:44

@bubbels: ben ik niet met je eens. Een kale boom kan dan weliswaar goed de pasvorm op de rug aangeven, maar alleen op een stilstaand paard. Dezelfde kale boom bekleed met leer zal op een overbouwd paard net zoveel kans hebben om te gaan schuiven.

Chex99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 16:20

DubbelDun schreef:
Een build-up pad is idd niet de oplossing, wat in de richting zou komen is een Riser Pad. Maar of dat nou echt een oplossing is.
Lees deze link even door
http://lorienstable.com/services/fitting/saddle_pad/

Een overbouwd paard heeft dit probleem nu eenmaal in zich, zeker als er ook niet al te veel schoft aanwezig is.

Als je zadel nu een jaar oud is zou je er toch wijs aan doen om eea te laten checken. Het leer heeft zich ondertussen goed naar de bars gezet en dit kan de ligging beïnvloeden.
Aangezien je zadel bij Arthur vandaan komt en hij tegenwoordig ook zo'n mooi meetsysteem heeft zou ik aanraden daar eens een ritje met paard en zadel naar toe te maken.

Ik heb overlegd met mijn trainster en die zegt ook dat het zadel niet goed ligt. Het zadel blijkt dus al die tijd niet goed gelegen te hebben aangezien ze nu beter spint dan dat ze gedaan heeft.
Heb namelijk ook een tijd niet kunnen rijden dus zo vaak is het zadel niet gebruikt.
Voor dat geld wat ik er voor betaald heb mag ik er wel wat van verwachten toch?
Ik leg het probleem bij hem en we zullen er samen wel uitkomen. :j
Komt goed..

Thanx!! +:)+

johnpppp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:08

Je kan ook een ander paard kopen.
ha ha ha ha ha
geintje mandy je kent me he.
johnnie

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 23:36

hoe kun je nu een kale boom passen met een bestaand zadel? dat kan toch echt alleen maar als je een zadel laat maken!
laat me maar weten als je een oplossing of een ander zadel hebt, mijn quarter heeft hetzelfde probleem. heb t redelijk op kunnen lossen met een built -up, maar nu is t zadel te smal geworden :(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 09:37

@Spicegirl: dat is dus ook het probleem bij bestaande zadels. Al zijn er tegenwoordig wel zadelverkopers die van de meeste gangbare merken wel een kale boom bij zich hebben.

Een build-up pad voor een overbouwd paard is nooit een oplossing, maar een verplaatsing van het probleem.

Chex99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 13:44

hahah ja john ik ken je :)) , maar het is inmiddels opgelos *\o/* . Betere pad gekocht (groter) en hem beter aangesingeld (riem dubbel ipv enkel zoals ik dat altijd deed) en een neopreen singel ipv een wolle. Verschuift nu helemaal niet meer. Gelukkig heeft het zadel dus wel goed gelegen op mijn overbouwd paardje. +:)+

Mijn trainster raadde ook een built up pad af.

Ik ben heel blij met alle reacties die jullie gegeven hebben. Thanx! :wave:

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 18:06

Ik had juist hetzelfde probleem zoal jij, lichtjes overbouwde spb, zadel drukte teveel naar voren. Had me laten ompraten om een build up pad te kopen, maar dat was dus het omgekeerde wat ik niet moest doen. Rocky was helemaal bezweet bij zijn schouders en staakte veel tijdens het rijden, dus weer een les geleerd. Nu heb ik een mijn gewone pad er weer onder, mijn singel verhangen, en het zadel iets meer naar voren gelegd, en resultaat is ook al veel beter.

katyka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 16:34

hoi
ik wilde toch even reageren, omdat ik met hetzelfde probleem zat, Ook een build up gekocht, idd zadel ging knellen en nog meer schuiven.
Heb toen een orthoflex uit america besteld, zou perfect zijn....
zelfde laken en pak.
Na 5 verschillende zadels verder, en alles uitgeprobeerd ben ik helemaal om
met mijn boomlose bob marshall Echt helemaal goed, ieder zadel schuift, behalve bob marshall(bij mijn paardje tenminste :D )

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 16:41

boomloos vind ik geen optie :P