[WN] Professional's Choice beschermers wie heeft ervaring?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

dorette

Professional's Choice beschermers wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 11:35

Ik ben opzoek naar mensen die Professional's Choice beschermers gebruiken en hun ervaring willen delen. Mijn pony heeft een schieffel en daarom zoek ik goede, zachte beschermers. Ik heb al gewone peesbeschermers geprobeerd, maar die passen vaak niet en ook kieffer 3 in 1 beschermers heb ik gehad, maar was ook geen succes. In mijn zoektocht naar fijne beschermers kwam ik Professional's Choice beschermers tegen en die leken mij wel prettig, maar ben benieuwd of dat ze dat ook daadwerkelijk zijn. Ik heb een koudbloed pony van 1,45m (met zware benen) welke maat zou ik dan moeten hebben?

Paintlinger

Re: Professional's Choice beschermers wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:38

Ik heb de SMB II op mijn NRPS pony van 1:46m.. ze heeft maat S.
Ik denk eerlijk gezegd dat jou pony ook S moet hebben omdat ze anders te lang worden.
Ik zou de Elites nemen omdat die beter zijn vormgegeven dan de SBM II.
Op de site van Arthur (www.westernstore.nl) staat trouwens ook een maat tabel.

Ik vind het hele fijne beschermers.. ze gaan ook erg lang mee!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:40

De tabel :D

Afbeelding

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:16

Ik vind zelf de SMB3 het fijnste, deze heb ik ook voor mijn eigen paarden. De elite valt wat klein, vind ik meer geschikt voor fijne beentjes. De SMBII is het oude model en de SMB3 zit er precies tussenin.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:48

Jae van mij heeft ook wat schiefels en dat is met de pc's geen enkel probleem. Ik heb ook een paar andere maar die zijn harder.

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:00

Ik heb zowel SMBII als Elite. De SMBII vind ik bij een paardje met wat stevigere benen toch wel fijner. Die gebruik ik dan ook het liefst bij mijn Fjord. De Elite vind ik weer fijner voor mijn arabier. Dus daar ga ik mee met Cornelie. SMB3 heb ik geen ervaring mee.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:23

De smb 3 is wat meer gevormd (net zoals de elite) maar heeft meer ruimte voor bellboots.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:56

Ik heb ontzettend goede ervaring met de SMB II. Mijn appie van 1.50 heeft maat S.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:17

Een aantal jaar geleden werd er een Australisch (?) onderzoek gepubliceerd over de werking van deze beschermers. Hebben jullie enig idee waar ik dat kan vinden?
Daarin stond dat er een eventueel verband kon zijn tussen bepaalde blessures en gebruik van die beschermers. Wij hebben ze altijd gebruikt tot onze merrie geblesseerd raakte. We zijn er nooit achter gekomen waar die blessure vandaan kwam, dus voordat ik haar, nu we haar weer volop willen gaan trainen, in de PC beschermers zet ben ik wel benieuwd naar dat artikel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:59

Er is laatst een onderzoek geweest waarin naar voren kwam dat beenbeschermers zeer weinig doen (a.i. het been beschermen) en dat de nadelen er van soms groter zijn als de voordelen.
Veel beenbeschermers zijn gemaakt van hitteophopend materiaal en er kan dus een te hoge temperatuur rond de pezen ontstaan. Eea is natuurlijk afhankelijk van de buitentemperatuur en de mate en duur van training, maar het gaat sneller als veel mensen denken. (27 graden).

Pezen hebben een bepaalde tijd nodig om te harden, daar is tijd en beleid voor nodig, iets wat veel mensen niet hebben. Een peesbeschermer is dan een shortcut.
Een zwakke pees kan bescherming nodig hebben, maar mag nooit gebruikt worden om alsnog een te zware training te ondergaan. Dat zal alleen maar averechts werken.
Met peesbescherming kweek je geen sterkere pezen.

Een paard wat zich aantikt kan beenbescherming nodig hebben, dit kan ontstaan uit een conformatiefout, maar ook rijtechnisch.
Beenbescherming wordt vaak als peesbescherming gezien, dat is het dus niet.
Wel hebben beide vanwege de warmte-ophoping een negatief effect op een gezonde pees.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:52

Die PC waren meer een gewoonte, in ons geval was het ook geen peesblessure overigens maar een cyste in een gewricht. Voor onze ruin gebruiken we BR peesbeschermers en strijklappen. Hij strijkt licht en tikt zichzelf aan, maar ik wil geen ondersteuning.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:08

DD: wat gebruik jij dan nu bij het trainen? vind zonder bescherming ook zo kaal en ziet zo breekbaar uit dan...

Westex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:33

DubbelDun schreef:
Een paard wat zich aantikt kan beenbescherming nodig hebben, dit kan ontstaan uit een conformatiefout, maar ook rijtechnisch.

Daarom zou ik bij reining / reining training voor de voorbenen altijd beenbeschermers gebruiken. Een paard wat zichzelf bij het spinnen met een voorijzer aantikt is je er zeer dankbaar voor.

Het is zeer belangrijk dat de beenbeschermer goed past. Ga daarvoor nooit af op maattabellen of advies van derden maar pas zelf. Op wedstijden zijn vaak western shops aanwezig. Ik vraag altijd even of ik eerst mag passen en ze hebben nog nooit nee gezegd.

ProfChoice is wat mij betreft zeker OK. Ik vind trouwens juist dat ze niet zo lang meegaan.

Veder is op veel bodems bij diep zittende paarden voor het stoppen achter een skid boot aan te bevelen. Die vangt juist de wrijving op waardoor anders bij het paard (brand)wonden kunnen onstaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 13:09

Pienb schreef:
DD: wat gebruik jij dan nu bij het trainen? vind zonder bescherming ook zo kaal en ziet zo breekbaar uit dan...

In principe niets zolang het paard geen probleem heeft. Afharden van de pezen is een langzaam proces waar met beleid mee omgegaan dient te worden. Alleen op die manier kweek je goed harden en gezonde pezen.

Heeft één van mijn paarden wel een probleem (verstapt oid) dan gebruik ik een harde schaal peesbeschermer en vermijd ongelijk terrein, verder krijgt het paard aangepaste arbeid en rust zodat de boel de tijd krijgt om zichzelf te helen (binnen een redelijke termijn).

Kreten als 'kaal en breekbaar' zijn zelfs mij iets te 'Penny' :+

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 22:24

Ik heb de elite (voor en achter) en de springschoenen ben er zeer tevreden over :)

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 08:44

http://www.valleyvet.com/ct_detail.html ... b0d0204ae5
Ik gebruik al heel lang PC beschermers, en heb sinds een paar jaar ook deze.
Deze zijn wat dikker rondom de kogel en zou ik je aanraden als je met een schiefel zit.
Bij nat weer blijven ze ook makkelijker schoon door het kevlar.

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 20:08

Paintlinger schreef:
Ik heb de SMB II op mijn NRPS pony van 1:46m.. ze heeft maat S.
Ik denk eerlijk gezegd dat jou pony ook S moet hebben omdat ze anders te lang worden.
Ik zou de Elites nemen omdat die beter zijn vormgegeven dan de SBM II.
Op de site van Arthur (http://www.westernstore.nl) staat trouwens ook een maat tabel.

Ik vind het hele fijne beschermers.. ze gaan ook erg lang mee!

wat is het verschil tussen de elite en de sbm II??
ben namelijk zelf aan het twijfelen of ik de elite of de sbm II ga kopen.