op welk bit overstappen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

op welk bit overstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 07:31

hallo allemaal,

ik heb een hele poos nagedacht voor ik dit topic zou plaatsen,omdat ik toch een beetje
bang ben voor de reacties van de bokkers :o
het zit namelijk zo;

ik rij mijn pony momenteel al een poosje met een pessoabit,op het eerste gat.
hiervoor heb ik gekozen omdat mijn pony soms erg met me aan de haal ging,en ik daarbij bijna geen controle meer had.
met de pessoa kon ik met losse teugel rijden,en als ze dan onder me uit ging rennen kon ik de teugels even rustig opnemen waardoor ze er weer aan herrinnerd werd dat ik toch wel de baas was. het probleem was het grootste in de groepslessen.
hierin ben ik,en word ik nog steeds,begeleid met wekelijkse priveles en ook 1x per week in de groep.

nu wil ik wel heel graag toch van het bit af,en kiezen voor iets vriendelijkers voor mijn pony,ook omdat ik plannen heb om over een jaar B dressuur te gaan starten.

ik hoop niet dat ik nu afgeslacht word door de bokkers ;)
maar ik hoop op tips voor een nieuw bit.
mijn voorkeur gaat op gevoel uit naar iets wat dubbelgebroken is,maar ik sta open voor andere suggesties!

natuurlijk gaat dit ook besproken worden met mijn instructrice als ik weer les heb as zaterdag,maar ik ben ook benieuwd naar jullie mening.

overigens is haar zadel en haar rug gecontroleerd,de tandarts is ook geweest,alles was prima in orde!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 08:34

Dubbelgebroken en ongebroken bitten zijn het vriendelijkst. En daar tussenin zit nog het myler/billy allen bit, dit heeft een soort rolletje in het midden waardoor het voelt als een dubbelgebroken bit, maar als je aan de teugels trekt wordt het ongebroken en kan het dus niet bij de mondhoeken of in het gehemelte prikken. Ideaal!
Denk er aan, wat iedereen op bokt en je instructrice ook zegt, het gaat erom waar jou paard goed op loopt, dat is voor elk paard anders!
Het enige wat ik je afraad is een gebroken bit met hefboomwerking (zoals je pessoa dus ;) ) dit zijn erg nare bitten, ze klemmen de mondhoeken bij elkaar, en de enkelgebroken bitten prikken in het gehemelte, en de hefboomwerking versterkt dat effect nog eens. Niet aan te raden dus.
Succes!

aslo

Re: op welk bit overstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:39

Wij hebben goede ervaringen met een gewone enkel gebroken bustrens en de Rotary (watertrens)bitten. Ipv 2 oogjes zijn de beide bitdelen middels een rolletje aan elkaar bevestigd.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:17

Ten eerste wil ik ff zeggen dat het goed is dat je het vraagt!

Wat voor mondstuk heeft je pessoabit? Om het minste verschil te hebben voor je pony kun je die misschien kopen met hetzelfde mondstuk maar dan zonder de hefboomwerking.
Anders ben ik zelf voor de dubbelgebroken bitjes.
Misschien kun je eens wat bitjes lenen en proberen van mensen bij je op stal?
rij je nu met je pessoa op het eerste kleine ringetje of op de groote ring?Anders zou ik nu al overgaan op de grote ring, dan heb je echt minimaal hefboomeffect over om zo de overstap voor je pony zo klein mogenlijk te maken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 17:57

bedankt voor de tips tot zover.
ik rij idd niet op de grootste ring,maar een eronder.

ik begrijp dat de enkel gebroken minder goed is als dubbel of ongebroken.
ik heb zelf het gevoel dat ongebroken strenger is dan dubbel,klopt dit?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:13

Nee, dit klopt niet. Een ongebroken bit werkt in op de tong, deze is minder gevoelig dan de lagen en is ook een groter gebied. Als er nog meer druk op het bit komt dan komt hij op zowel lagen als tong, dus een nog groter gebied. Al met al is het de zachtste vorm, hoewel niet alle paarden het accepteren, maar dat is paardafhankelijk.

Je kan bij je huidige bit in ieder geval nog één omhoog schuiven en je kan ook een yankeetrens proberen. http://piafferuitersport.nl/prod_detail ... 702&mid=30

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 21:25

die yankee heb ik idd al eens geprobeerd,maar het is een erg dik bit en ligt niet prettig in mijn pony haar mond.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:45

Mizora schreef:
Nee, dit klopt niet. Een ongebroken bit werkt in op de tong, deze is minder gevoelig dan de lagen en is ook een groter gebied. Als er nog meer druk op het bit komt dan komt hij op zowel lagen als tong, dus een nog groter gebied.

Inderdaad :j
En als je de druk dan over een nog groter gebied wil verdelen, over de tong en de lagen, dan kun je een myler of billy allen nemen. Dat is echt een fijn bit waar bijna alle paarden goed op lopen.

Veel paarden reageren heel heftig op enkelgebroken bitten omdat die in hun gehemelte prikken, dan krijg je verzet of drammen of wegbuigen voor druk.. Vaak zijn zo'n paarden ineens 10x beter te rijden met een simpel, vriendelijk, ongebroken bitje :)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:55

Het nadeel van ongebroken dat je minder kunt sturen en dat moet opvangen met je zit. Ik ben zelf weer overgestapt naar een dubbelgebroken (kunststof) bit met een french link. De french link werkt iets meer in dan een dubbelgebroken bit met een bolletje.
Daarnaast hebben de meeste paarden niet veel ruimte in hun mond dus moet je ook niet een te dik bit nemen. Je kunt ook nog testen met een licht of zwaar bit.
Je hoort ook heel vaak zeggen dat een bit een bit is en dat het aan de ruiterhand ligt. Eigenlijk zou je net zo als bij zadel een bit moeten kunnen laten aanmeten (niet 1 paard heeft een standaard mond) Ook kunnen paarden metaal in hun mond vervelend vinden.
Er is een heel goed boek over bitten te koop. Het heet metaal in de mond van robert cook.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 06:52

bedankt voor de tips,ik denk dat misschien een dubbelgebroken bit goed is om te proberen.

wat is trouwens een french link?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 07:50

Als het goed is (lees, als de leverancier de termen niet door elkaar haalt) is een french link juist zachter. Een french link is een plaatje als middenstuk. Deze kan met de smalle kant op de tong liggen, dan is hij scherper (a la dr. bristol, maar die is nog smaller) of met de brede kant op de tong liggen, dan is hij zachter dan een bol middenstuk. Een echt french link heeft hem met de brede kant op de tong liggen. Dit is te zien aan de breuken, hoe de ringen daarvan staan.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 10:59

Probeer dan nu al om je teugel op de grote ring te zetten. Kijken hoe dat gaat. Dan heb je al minder hefboomwerking dan dat je nu hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:06

Je zou ook aan een (enkel of dubbelgebroken) D-trens kunnen denken. Die kan ook (een heel klein beetje) kantelen, daardoor is de overstap vanaf een pessoabit nog wat kleiner.

Misschien een hele simpele tip, voordat je vanalles gaat kopen probeer eens een bit te lenen, van je instructie of iemand uit je les oid :) Dan kan je het een paar keer uitproberen en dan je keuze maken of je het gaat kopen. Anders koop je misschien drie bitten voordat je iets vind dat bij jou en je pony past.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:47

Nog even een toevoeging over de Yankee-trens, deze is niet toegestaan bij de dressuur.

Ik kan zelf heel erg fijn rijden met een dubbelgebroken bustrens van Harry's Horse, de Gold Brass.

Ik ga mee met wat hier wordt gezegd, probeer eerst eens hoe 't gaat met je teugels op de grote ring. En ga dan in overleg met je instructrice op zoek naar een goede vervanger. En inderdaad, probeer te lenen alvorens je iets aanschaft. :j

Succes. :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 20:33

nogmaals bedankt tot zover!
morgen ga ik priveles rijden met het bit op het grootste gat.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:39

dubbelgebroken bustrens van Harry's Horse, de Gold Brass.

Dit bit gebruik ik normaliter ook en ben ik ontzettend weg van. Het is een vrij dun bit met een smaakje en rvs-ringen. Een yankee was eerder als tussenstap bedoeld maar is er inderdaad maar in weinig diktes en alles dus daar kan het makkelijk op misgelopen zijn.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:46

Als oprechte K&K fan kan ik je de Dynamic RS echt aanbevelen.
Ik hield het niet voor mogelijk, maar werkelijk...
dat bit is nóg beter dan de Conrad Ultra.

Absolute aanrader. Niet goedkoop maar écht goed.