Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Noa_M schreef:Sinds juli heb ik een nieuw dressuurzadel. Een Anatomica, erg fijn.
Na ongeveer 2 maanden begon het zadel naar rechts te schuiven. Heb ik er een zadelmaker bij gehaald, die heeft het zadel nagekeken en de vulling moest een beetje bijgevuld worden omdat de vulling wat ingezakt was. Maar de kussens waren wel gelijk en niet ongelijk ingezakt. Het zadel lag even goed en begon weer naar rechts te schuiven. Weer een zadelmaker erbij gehaald. Weer de vulling aangepast. Nu is het zadel voor iets opgevuld omdat het zadel een beetje kiepte en achter schoof.
De zadelmaker vertelde dat het ook aan de natuurlijke scheefheid van mijn paard ligt. Dus dat ze aan de ene kant wat boller is dan aan de andere kant en het zadel door het werken vd schouder dus in de minder bolle schouder gedrukt werd. Het zadel lag dus wel gewoon goed. Ook is mijn paard erg rond, niet van het vet maar gewoon zo gebouwd. De zadelmaker zei ook dat het zadel dan makkelijker gaat schuiven.
Nu blijkt dus dat mijn zadel nog steeds schuift. Ik heb al zonder beugels gereden om te kijken of het misschien aan mij lag, maar nog steeds schuift het zadel. Ligt dus aan de natuurlijke scheefheid van mijn paard. Ik weet dat ik mijn paard dan beter moet rechtrichten, zijn we ook hard mee bezig maar dat heb je niet zomaar voor elkaar.
Heeft iemand een trucje waardoor het zadel minder schuift?
Alvast bedankt!
lonnie schreef:ik had ook een anatomica op mijn fjord. Ik kan je bij deze vertellen dat een anatomica absoluut niet egschikt is voor ronde paarden. de vomr van de boom past hier nl niet bij (en dan heb ik het niet alleen over de breedte, maar om de hele vorm) waardoor het zadel gaat schuiven. Ik weet niet wie je dit zadel verkocht had, maar ik zou er nog eens iemand anders naar laten kijken voordat je je paard naar de kl*te rijdt....
schuiven ligt ALTIJD aan een niet passend zadel. een zadel dat goed ligt, ligt namelijk netjes stil. Zoals hierboven gesuggereerd wordt, het gebruik van een anti slip matjes, dat heeft natuurlijk geen enkel nut, want daarmee pak je alleen de symptomen aan n niet de oorzaak.
lonnie schreef:schuiven ligt ALTIJD aan een niet passend zadel. een zadel dat goed ligt, ligt namelijk netjes stil. Zoals hierboven gesuggereerd wordt, het gebruik van een anti slip matjes, dat heeft natuurlijk geen enkel nut, want daarmee pak je alleen de symptomen aan n niet de oorzaak.
Snoevie schreef:maar dan is er toch een zadel aangemeten wat niet optimaal ligt,dus toch niet correct passend.
maar voor duidelijke uitleg zou ik gewoon even contact opnemen met een zadelmaker.
ik heb ook een ronde pony met heel weinig schoft,en daar ligt mijn kieffer dressuurzadel ook prima op.
vorige zomer toen ze zich kon volvreten op het land,is het zadel gaan schuiven,vanwege de dikke grasbuik.
toen die buik weer was geslonken lag het weer prima(uiteraard beoordeeld door een zadelpasser)