Help! Zadel schuift..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Noa_M

Help! Zadel schuift..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 22:47

Sinds juli heb ik een nieuw dressuurzadel. Een Anatomica, erg fijn.

Na ongeveer 2 maanden begon het zadel naar rechts te schuiven. Heb ik er een zadelmaker bij gehaald, die heeft het zadel nagekeken en de vulling moest een beetje bijgevuld worden omdat de vulling wat ingezakt was. Maar de kussens waren wel gelijk en niet ongelijk ingezakt. Het zadel lag even goed en begon weer naar rechts te schuiven. Weer een zadelmaker erbij gehaald. Weer de vulling aangepast. Nu is het zadel voor iets opgevuld omdat het zadel een beetje kiepte en achter schoof.
De zadelmaker vertelde dat het ook aan de natuurlijke scheefheid van mijn paard ligt. Dus dat ze aan de ene kant wat boller is dan aan de andere kant en het zadel door het werken vd schouder dus in de minder bolle schouder gedrukt werd. Het zadel lag dus wel gewoon goed. Ook is mijn paard erg rond, niet van het vet maar gewoon zo gebouwd. De zadelmaker zei ook dat het zadel dan makkelijker gaat schuiven.
Nu blijkt dus dat mijn zadel nog steeds schuift. Ik heb al zonder beugels gereden om te kijken of het misschien aan mij lag, maar nog steeds schuift het zadel. Ligt dus aan de natuurlijke scheefheid van mijn paard. Ik weet dat ik mijn paard dan beter moet rechtrichten, zijn we ook hard mee bezig maar dat heb je niet zomaar voor elkaar.
Heeft iemand een trucje waardoor het zadel minder schuift?
Alvast bedankt!

meeikk

Re: Help! Zadel schuift..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:23

lijkt mij dat je zadel dan toch niet helemaal past, je zou misschien een bontje kunnen proberen. maar een zadel moet niet schuifen vindt ik.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:29

Noa_M schreef:
Sinds juli heb ik een nieuw dressuurzadel. Een Anatomica, erg fijn.

Na ongeveer 2 maanden begon het zadel naar rechts te schuiven. Heb ik er een zadelmaker bij gehaald, die heeft het zadel nagekeken en de vulling moest een beetje bijgevuld worden omdat de vulling wat ingezakt was. Maar de kussens waren wel gelijk en niet ongelijk ingezakt. Het zadel lag even goed en begon weer naar rechts te schuiven. Weer een zadelmaker erbij gehaald. Weer de vulling aangepast. Nu is het zadel voor iets opgevuld omdat het zadel een beetje kiepte en achter schoof.
De zadelmaker vertelde dat het ook aan de natuurlijke scheefheid van mijn paard ligt. Dus dat ze aan de ene kant wat boller is dan aan de andere kant en het zadel door het werken vd schouder dus in de minder bolle schouder gedrukt werd. Het zadel lag dus wel gewoon goed. Ook is mijn paard erg rond, niet van het vet maar gewoon zo gebouwd. De zadelmaker zei ook dat het zadel dan makkelijker gaat schuiven.
Nu blijkt dus dat mijn zadel nog steeds schuift. Ik heb al zonder beugels gereden om te kijken of het misschien aan mij lag, maar nog steeds schuift het zadel. Ligt dus aan de natuurlijke scheefheid van mijn paard. Ik weet dat ik mijn paard dan beter moet rechtrichten, zijn we ook hard mee bezig maar dat heb je niet zomaar voor elkaar.
Heeft iemand een trucje waardoor het zadel minder schuift?
Alvast bedankt!

Wanneer een zadel na 2 maanden al niet meer goed ligt is er toch iets heel erg fout met de pasvorm van het zadel. Gekocht bij DR?

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 07:49

wat bedoel je met DR?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 08:01

Drunens Ruiterhuis denk ik.

als je zadel schuift past het niet optimaal.
haal er eens een andere zadelmaker bij dan degene die je het zadel heeft verkocht

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 08:17

Nee, heb het zadel bij een winkel bij mij in de buurt gekocht. Die hebben een zadelpasservice, en al lang ervaring.
Door omstandigheden heb ik beide keren een andere zadelmaker laten komen dan die het zadel gepast heeft.
Zouden die alledrie kunnen missen dat het zadel eigenlijk niet past? Zou toch wel heel erg zijn.

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:14

@Noa_M ; weet je dat dat ook nog een best zou kunnen (spreekt uit ervaring)

Verder zou je een banaansingel kunnen proberen, en er zijn ook dekjes met nopjes eronder zodat het zadel blijft liggen.

En anders nog een vraagje hoe lang is het geleden dat je zadel is aangepast? Heb zelf 1x gehad waarbij de vulling ietsjes zakte (zadel was ouder en nog nooit gevult) en later door dezelfde zadelmaker nog eens op laten vullen en nooit meer last van gehad.

Cuarda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:03

Ik heb hetzelfde probleem als jou, mijn paard is tonnetje rond en het was al moeilijk genoeg een zadel voor dr te vinden (tis gewoon ras geen haf ofzo) maar ze heeft dus een zadel voor extra brede paarden, en ze is ook scheef volgens mij rechts iets schever, mijn vorige zadels was echt een ramp, gekocht bij divoza en daar ook laten opvullen, nou daar ga ik dus nooit meer heen, we hebben er een andere zadel maker bij gehad en volgens hem was het zadel dus gewoon helemaal verkeerd opgevuld waardoor het zo beroerd lag, nu heb ik dus een ander zadel een kieffer amsterdam voor extra brede paarden dus, het ligt echt harstikke fijn op dr..

Maar miss kun je zo'n dekje kopen die hem op ze plaats houd, heb ik wel eens van gehoord, en verder gewoon oefenen op rechtrichten, of je moet ander zadel nemen..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:13

Als het echt niet aan het zadel ligt...

Die van mij schuift ook...ik heb er nu een anti-slip matje onderliggen en een katoenen koortsingel.Dit is beide stoef en heeft het schuiven aanzienlijk verminderd ;)

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:13

ik had ook een anatomica op mijn fjord. Ik kan je bij deze vertellen dat een anatomica absoluut niet egschikt is voor ronde paarden. de vomr van de boom past hier nl niet bij (en dan heb ik het niet alleen over de breedte, maar om de hele vorm) waardoor het zadel gaat schuiven. Ik weet niet wie je dit zadel verkocht had, maar ik zou er nog eens iemand anders naar laten kijken voordat je je paard naar de kl*te rijdt....

schuiven ligt ALTIJD aan een niet passend zadel. een zadel dat goed ligt, ligt namelijk netjes stil. Zoals hierboven gesuggereerd wordt, het gebruik van een anti slip matjes, dat heeft natuurlijk geen enkel nut, want daarmee pak je alleen de symptomen aan n niet de oorzaak.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:21

lonnie schreef:
ik had ook een anatomica op mijn fjord. Ik kan je bij deze vertellen dat een anatomica absoluut niet egschikt is voor ronde paarden. de vomr van de boom past hier nl niet bij (en dan heb ik het niet alleen over de breedte, maar om de hele vorm) waardoor het zadel gaat schuiven. Ik weet niet wie je dit zadel verkocht had, maar ik zou er nog eens iemand anders naar laten kijken voordat je je paard naar de kl*te rijdt....

schuiven ligt ALTIJD aan een niet passend zadel. een zadel dat goed ligt, ligt namelijk netjes stil. Zoals hierboven gesuggereerd wordt, het gebruik van een anti slip matjes, dat heeft natuurlijk geen enkel nut, want daarmee pak je alleen de symptomen aan n niet de oorzaak.

Je zult een zadel moeten hebben met een vlakke boom, dus zijn alle "kuipjes" van dressuurzadels niet geschikt. Kijk naar een close contact dressuurzadel, deze zadels liggen om je paard en niet er bovenop (overdreven gezegd).

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:20

Een staartriem is misschien een idee??

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:24

als je zadel naar de zijkant schuift heeft een staartriem geen zin denk ik.
ook los je je probleem er niet mee op en het lijkt me niet fijn voor het paard.

Tiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:27

ik heb ook dit geval alleen met een kieffer, bij mij zeiden ze dat het kwam doordat de haren van de pony zo glad waren dat soms iets weg glijd

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:33

lonnie schreef:

Wat een onzin, een zadel kan wel degelijk schuiven door de bouw van het paard, ook als het goed past. Bijvoorbeeld als het paard rond is en weinig schoft heeft of als een paard overbouwd is.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 07:03

maar dan is er toch een zadel aangemeten wat niet optimaal ligt,dus toch niet correct passend.

maar voor duidelijke uitleg zou ik gewoon even contact opnemen met een zadelmaker.

ik heb ook een ronde pony met heel weinig schoft,en daar ligt mijn kieffer dressuurzadel ook prima op.
vorige zomer toen ze zich kon volvreten op het land,is het zadel gaan schuiven,vanwege de dikke grasbuik.
toen die buik weer was geslonken lag het weer prima(uiteraard beoordeeld door een zadelpasser)

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:33

@hestejente:

dat is echt geen onzin, een zadel hoort gewoon niet te schuiven. Een bol paard is altijd lastig, daar passen gewoon niet alle zadels op.

Iemand die beweert dat een zadel schuift door de gladde haren van een paard, die spoort al helemaal niet. Dat is wel het slapste excuus dat ik ooit gehoord heb

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:56

Snoevie schreef:
maar dan is er toch een zadel aangemeten wat niet optimaal ligt,dus toch niet correct passend.

maar voor duidelijke uitleg zou ik gewoon even contact opnemen met een zadelmaker.

ik heb ook een ronde pony met heel weinig schoft,en daar ligt mijn kieffer dressuurzadel ook prima op.
vorige zomer toen ze zich kon volvreten op het land,is het zadel gaan schuiven,vanwege de dikke grasbuik.
toen die buik weer was geslonken lag het weer prima(uiteraard beoordeeld door een zadelpasser)

Een paard wordt niet alleen dikker op de buik maar krijg ook vet op zijn rug en de rest van zijn lichaam, dus logisch dat je zadel gaat schuiven omdat het zadel op dat moment niet meer op je paard past. Het is dan gewoon te klein! Pas wanneer je paard dan weer afvalt past het weer.
Even anders uitgelegd wanneer je een broek hebt gekocht van maat 38 en je eet je de hele zomer vol en je hebt dan maat 42 dan pas je niet meer in maat 38. Je gaat dan toch niet met die maat 38 broek waarvan je de kopen en rits niet meer dicht kan doen rondlopen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:21

Ik heb ook 3 zadelmakers bij mijn paard gehad die alle 3 beweerden dat het zadel perfect bij mijn paard paste. Nummer 4 zag het probleem al voor hij het zadel er op had zien liggen. Ik ben mijn paard met een korrektor pad gaan rijden, en dat ging ineens een heel stuk beter. Ook ik spreek dus uit ervaring dat 3 zadelmakers niet persee gelijk hebben.
Ook ben ik het met Lonnie en Snoevie eens dat een zadel wat schuift niet past.

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 23:46

Ik heb vandaag weer gereden. Dit keer met bontje. Zadel schuift nog steeds. Heb ook het idee dat ze hierdoor minder ruimte heeft voor om te bewegen.
Ik heb ook besloten dat ik morgen weer een zadelmaker ga bellen. Want mijn gevoel zij ook een zadel dat schuift ligt niet goed. Jullie reacties hebben me toch weer overtuigd dat er nog een keer naar gekeken moet worden. En dan heel goed uitleggen wat het probleem precies is. Misschien ook vragen of hij andere zadels mee wilt nemen. Zodat als de pasvorm van het zadel gewoon niet goed is, ik een ander kan passen.
Ook zit ik te denken om te gaan kijken bij een instructrice dat les geeft via de Antoine de Bodt manier. Ik heb eens een theoriedag gevolgd en daar werd verteld dat een paard een bepaalde kant op gebogen is, een van de gevolgen daarvan is dat je zadel links of recht gedragen wordt. Misschien is het zadel wel goed, maar Noa niet rechtgericht. En moet ik daar meer aandacht aan besteden.

Iig bedankt voor jullie reacties!

@ shangra/Snoevie: Noa heeft wel een grasbuik. Maar is van zichzelf ook rondgeribt. Dus dubbel lastig dus.
Ik kan de zadelmaker eens vragen naar een close contact zadel.

@ LovesHerPony: wat is een bananensingel? Weet je zo op wat voor een manier deze werkt?
Ik heb het zadel in juli gekocht. 3 maanden later heb ik het zadel weer op laten vullen. Hij schoof toen al, maar ik dacht dat het kwam doordat de vulling wat ingezakt was. Is mij ook verteld dat ik het zadel weer na moest laten kijken omdat de vulling van een nieuw zadel nog inzakt. Snel daarna schoof het zadel weer. En nu ongeveer 2 maanden later heb ik weer een zadelmaker laten komen. Wel opgevuld, maar het zadel blijft schuiven. Eigenlijk gelijk erna al.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 07:52

Schangah je hebt helemaal gelijk.
ik heb er in de tussentijd een wintec vzh zadel opgehad.
maar ik ga voor één zomer niet een geheel nieuw zadel laten aanmeten.

TS,succes met je zoektocht,een goede zadelmaker kan je vast goede tips geven

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 11:37

Nou de afspraak met de zadelmaker staat voor volgende week woensdag. Ben echt heel benieuwd wat deze zegt.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 11:50

ik heb hetzelfde probleem... een kwpn merrie, maar heeft ronde rib en weinig schoft, hierdoor gaat het zadel dus ook aan het schuiven. Rij nu met bontje aangezien de zadelmaker er niets aan kon veranderen en het zadel goed lag... dus tja met bontje gaat al wel beter

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 11:57

@ Roos: Ik heb deze week voor het eerst met bontje gereden. Bij mij schoof het zadel nog steeds. Heb met zo'n bontj het idee dat ze minder ruimte heeft om te bewegen bij haar schouders. Misschien heb ik het bontje dan teveel naar voren liggen? Heb jij daar last van?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:04

wat een eigenwijze mensen hier

een zadel wat schuift past gewoon niet hoe je het
went of keert
punt uit