Ik ben opzoek naar een boomloos zadel. Ik heb zelf nu een barefoot die me erg bevalt, maar ik zoek er nu eentje die ook door zwaardere mensen gebruikt kan worden. Weet iemand een goed site? Ik heb aan een parelli gedacht, maar wil weten wat er meer op de markt is.
Volgens mij is Parelli niet boomloos. De wat stuggere boomloze zadels zijn de Hilason, de nieuwere Bob Marshall's, de Startrek. Hier betreft het zowel zadels met knop als zonder
s6801881
Geplaatst: 14-01-09 16:27
parelli is niet boomloos, maar heeft een hele fijne pasvorm. Inderdaad de Hilason (betaalbaar) of BM of startrekk zijn voor boomloos een goede oplossing.
8nnemiek
Geplaatst: 14-01-09 16:29
Er zit natuurlijk ook bij boomzadels een maximumgewicht aan een paard vast.. Hoe zwaar is 'zwaarder'? Als je uit gaat van 15% lichaamsgewicht voor een lichtgebouwd paard, en je hebt een paard van 500 kilo, dan mag de ruiter mét tuig maximaal 75 kilo wegen. Trek daar 10 kilo voor het zadel vanaf, dan blijft er 65 kilo over voor de ruiter. En volgens mij moet een paard met gemak een ruiter van 65 kilo kunnen dragen, zowel met boom als boomloos.
Natuurlijk zijn er ook paarden die niet veel last hebben van meer gewicht, maar dan kom je weer uit bij "een zware ruiter die goed zit is beter dan een lichte ruiter die stuitert" En voor boomloos geldt dat ook: een zwaardere ruiter die het gewicht goed verdeeld over kont, bovenbenen en beugels kan makkelijk op een boomloos zadel vooruit. Een lichte ruiter die met het volle gewicht op de beugels leunt of op de zitbeenknobbels in het zadel zit kan beter geen boomloos zadel nemen. Barefoot is wel het zadel met de beste drukverdeling onder de boomlozen heb ik regelmatig gehoord(het nieuwe vps-systeem) Dan heb je wel nog de 'flexibele boom' zadels en de panelen-zadels.. Die zijn eigenlijk half boomloos, half boom..
Het zadel zelf inderdaad wel, maar de ingebouwde inlages zijn stug, zodat de druk wel over een groter vlak wordt verdeeld, maar het zadel zelf wel nog makkelijk naar het paard vormt. Ik weet er ook niet alles van, zou je pmarena eens moeten vragen
pmarena
Geplaatst: 14-01-09 17:37
MLoeser : dat is maar net hoe je het bekijkt
Juist bij flexibele zadels heb je een flexibel meebewegend ruitergewicht dat de rug altijd goed volgt.
En geen gewicht dat op 1 plek vastgezet wordt en daar constant blijft duwen , waarbij je bovendien nog een extra risico hebt dat de pasvorm niet optimaal is waardoor je helemaal vervelende drukpunten krijgt.
EN dan nog eens een verminderde bewegingsvrijheid daarbij....
Als je dat allemaal meeneemt is het maar heel erg de vraag of een stugger zadel nu wel zo voordeliger is als veel mensen denken
Barefoot gaat met de nieuwe Look-Like-lijn ook veel stuggere boomloze zadels aanbieden omdat er zoveel vraag naar is en er zeker verbeteringen mogelijk zijn tov. de bestaande merken , maar ze waarschuwen er niet voor niets bij dat deze zadels veel kritischer in pasvorm en gebruik zijn.
De soepele koppeling tussen 2 soepele lichamen heeft gewoon onzettend veel voordelen t.o.v. een stugge verbinding tussen 2 soepele lichamen , want beide lichamen worden door de stugge tussenlaag in hun mogelijkheden en bewegingsvrijheid beperkt.
Zowel ruiter als paard hebben door de stugge delen last van constante drukpunten , terwijl je bij een soepeler zadel steeds veranderende drukpunten hebt.
Als je alles naast elkaar zet dan zijn de praktische voordelen van een soepeler zadel gewoonweg veel zwaarwegender dan de theoretische voordelen van een stugger zadel.
Maargoed , als je echt ALLES mee gaat nemen dan moet je ook het gevoel van de ruiter erbij betrekken.
Je gaat een zadel niet als fijn ervaren als je er geen vertrouwen in hebt. Dus als mensen meer vertrouwen hebben in een stugger zadel of boomzadel zeg ik altijd dat ze beter daarvoor kunnen kiezen. Want een soepeler zadel gaat ze dan toch niet bevallen , dan gaan ze lopen prutsen en truttig doen ermee waardoor JUIST problemen ontstaan
Dus heb je alleen maar een goed gevoel bij de stuggere zadels en ben je niet bang voor de restricties en mogelijke problemen die dat stuggere ontwerp juist weer met zich meebrengt , dan is dat het zadel waar je op dit moment het beste voor kunt kiezen denk ik
Sowieso worden alle mogelijke problemen juist groter met een zwaarder persoon , dus de druk van de stuggere zadels kan dan ook extra vervelend doorkomen....
Het is niet zo dat 1 en dezelfde ruiter bij een gewicht van 60 kg beter een soepel boomloosje dan een stug zadel kan nemen als je alle voor- en nadelen op een rij zet , en dat dan bij diezelfde ruiter die wat later 100 kg weegt , ineens alles verandert op het lijstje en het stugge zadel beter wordt.
Alle punten op het lijstje blijven hetzelfde , maar worden alleen wat zwaarwegender , net als de ruiter
De restricties van een stug zadel worden nog wat ernstiger doordat het stugge-zadel-vormpje zwaarder op/in het paard gedrukt wordt.
Terwijl het soepelere zadeltje gewoon nog steeds helemaal meegaat , en de extra omvang van de ruiter juist extra gewichtsverdelend werkt
Mits het natuurlijk wel een degelijk zadeltje is dat goed gevuld is en de ruiter goed kan hebben. Niet zo'n heel simpel vodje
Pas als de zwaardere ruiter gaat lichtrijden op een zware , foute manier , krijg je bij een soepele boomloze het probleem van de beugelophanging , waar de meeste mensen op doelen als ze het hebben over zwaardere ruiters die niet geschikt zouden zijn voor boomloze zadels.
Maar laat je diezelfde ruiter op dezelfde manier lichtrijden op een stugger zadel , dan zal dat net zo min fijn zijn omdat je dan ook teveel druk krijgt onder de stijgbeugelophanging en dus rond de schoft.
Ofwel : dat probleem is er inderdaad wel , maar dat LOS JE NIET OP MET EEN STUGGER ZADEL OF BOOMZADEL. Helaas !
Het beste blijft een combinatie van een drukverdelend en ruggengraat-vrijhoudend systeem , en voldoende soepelheid om het paard te laten buigen en bewegen , en de rug goed te blijven volgen zonder te knijpen.
Zo heb je de Barefoot met de VPS , de Ghost met de bar , de Freeform , de Startrekk...de western-modellen , enz.
De ene is wat soepeler en de andere wat stugger.
Een aantal mensen vindt de Barefoot met VPS al te stug....
De elektronische druktesten die Barefoot heeft gedaan toonden aan dat met dit huidige VPS-systeem , de beste resultaten werden behaald. Bij slappere materialen kwamen er slechtere metingen uit de test , en bij stuggere materialen ook. Dat hoeven niet meteen enorm schadelijke drukpunten te zijn , maar dat geeft wel aan dat het toch wat minder comfortabel werkt.
Simpelweg omdat de stuggere materialen niet goed meebewegen als het paard eronder beweegt , en de zachte materialen wel.
Ik vind de stuggere boomloze zadels ook enorm gaaf en er zijn ook heel veel boomzadels waar ik van ga kwijlen , maar met mijn eigen lijf en een zadel dat soepel genoeg is en dat met het paard meebeweegt geef ik toch echt een betere drukverdeling dan met een stug zadeltje. Daar ben ik van overtuigd.
Als er een zwaardere ruiter op mijn paardje zou moeten rijden dan liefst op een soepele boomloze zodat het lichaam van de ruiter mooi om het diertje heen valt , en zeker niet dat zo'n stugger zadelvormpje in de rugspieren gedrukt gaat worden waardoor je zo'n stempel-effect krijgt
Maargoed , dat is ieder voor zich en zoveel mensen , zoveel meningen en dat is ook prima verder , als het paard er maar tevreden mee is