Kaptoom bij beginner?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Danielle_h

Kaptoom bij beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 13:37

Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik hebben afgelopen weekend een jonge andalusier ruin gekocht.
Het paard is 3,5 jaar en een half jaar onder het zadel, hij is erg braaf en super zacht in zijn mond.
Mijn vriend is een echte beginner maar wil graag ook op zijn paardje rijden.
Om het paardje zijn mond te sparen dacht ik eraan om een kaptoom onder het hoofdstel te dragen en hier dan een paar teugels aan te zetten.

ongeveer dit idee:
http://www.klassiekpaardrijden.nl/fotoo ... aptoom.JPG

Hebben jullie hier ervaring mee of hebben jullie een andere oplossing?

Groetjes

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:26

De kaptoom op de foto heeft ijzer bij het neus gedeelte, als daar met een harde hand (dan wel onbewust) mee gewerkt wordt is dat ook niet fijn voor het paard.

Vind bitloos wel een goed idee, maar zal dan voor iets gaan wat alleen leer over de neus heeft

Juangi

Re: Kaptoom bij beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:28

Misschien gewoon een halster eronder doen en aan de zijkanten van de halster de teugels doen.

Inge_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:09

Ik zou geen kaptoom gebruiken met metaal in de neusriem.

Misschien is dit wat voor je: kaptoom, bitloos ringen + bithangers in 1 :)*
http://www.rubyswesternstore.nl/diversen.htm (de 2de kaptoom dus)

of idd gewoon een bitloos hoofdstel.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:17

Een gewoon bitloos hoofdstel is ook goed. Maar een kaptoom zonder ijzer in de neusriem is wel zo handig. Leuk zeg je eigen andalusier! Ik als anda-fan ben benieuwd of je bewust dit ras hebt gekozen. Heb zelf een kruising ben er heel blij mee. Hoop snel eens foto's van je nieuwe kanjer op bokt te vinden :)

Danielle_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 12:01

Dat ijzer in de neusriem was zeker mij bedoeling niet :d ik had daar ook geen idee van.

Bedankt Inge_1986 dit vind ik een mooie oplossing.

@ prinslover: ik heb zo ongeveer bewust voor een anda gekozen.
Ik kwam er één tegen tijdens mijn zoektocht naar een eigen paard en was opslag verliefd. Dit paardje was echter al wat ouder en ben toen bewust gaan zoeken naar een jongere andalusier of crusado.
Mijn ruin heeft een brandmerk met JL (Javier Larossa) maar helaas geen papier. Er is op dit moment contact met spanje, de fokker herkent het paard maar verder zijn we nog niet.

Ik zal zodra hij bij ons op stal staat wat foto's plaatsen in het juiste topic.

Bedankt allemaal!!!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:53

Nooooooouuu wat dacht je van helemaal niks tot je vriend een goede zit heeft ontwikkeld? Eerst aan de longe leren zitten en pas als je dat kan mag je wat gaan vasthouden en dan kan hij als het goed is ook gewoon teugels aan een bitje gebruiken. Althans zo ging dat vroegah, als je geluk had.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:59

Danielle: Wat leuk om te lezen! Ben heel benieuwd naar je aanstaande kanjer. :) Ik had zelf ook bijna een paardje gekocht met dat brandmerk. Helaas wat raar gegaan met de toenmalige eigenaresse (absoluut niet betrouwbaar :n ). Vandaar niet door gegaan. Succes met je paard!

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 12:59

Hoi Danielle,

Een beetje oud topic maar ik reageer toch even... Fuego is geen fan van een kaptoom. We hebben het bij hem geprobeerd omdat we hem op halster hebben ingereden en hij heerlijk zacht was, ook aan het halster. Maar hij was er niet blij mee en eigenlijk reageert hij ook prima op een halster dus waarom zou je met wat strengers aankomen als dat niet nodig is... Als het erom gaat je vriend wat houvast te geven kun je beter een bokriempje aan het zadel maken. Wil je hem ook vast de eerste teugelhulpen bijbrengen dan kun je prima de teugels aan een halster vastmaken hoor! Overigens zou een kaptoom zonder ijzer in de neusriem misschien wel een optie zijn.
(voor de andere lezers, ik ben dus de vorige (mede-)eigenaresse van Fuego :) )

Danielle_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 09:07

Hoi Barbra,

Bedankt voor je reactie... ik ben ook het idee van een kaptoom al laten varen. Een halster is een zeer goed alternatief. Mijn vriend gaan we eerst waarschijnlijk op een ander paard bij ons op stal zetten, die veel ervaring heeft met wiebel mensen ;)

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:28

Goed idee! :)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:34

De kaptoom is een ouderwets maar goed ding en het is jammer dat hij in onbruik is geraakt. Gelukkig dat de klassiekers hem weer in ere herstellen! het is een ideaal ding om een paard mee te longeren. Ook kan er vaak een bit aan gehangen worden zodat je een jong paard aan het bit kunt laten wennen zonder dat er aan getrokken wordt.
Je kunt dan ook prima rijden met de teugels aan het kaptoom, dus geen extra hoofdstel erover. En dat is zeker ook een optie voor je vriend.

Een goede kaptoom heeft wel degelijk ijzer in de neusriem. Dat is niet hard (er is totaal geen hefboomwerking) maar helpt de zaak op zijn plaats te houden. Maar het moet wel plat en breed zijn en niet bol, zoals op jouw foto, en de vorm van de neus volgen. (en mooi hoog zitten!)

Ook heeft een goede kaptoom een keelriem en een extra kaakriem. Daarmee blijft alles netjes op zijn plaats zitten, en wordt het niet scheefgetrokken zoals bij een halster. (bij het longeren)

Dit is een goede kaptoom:
Afbeelding

Een goede kaptoom is duur; een veel simpeler oplossing voor je vriend is de volgende;
Koop een lage (Hannoveraanse) neusriem en haak de teugels aan de oogjes daarvan. Je vriend zal dan iets subtieler moeten blijven dan met een kaptoom maar dat moet hij natuurlijk ook leren. Een lage neusriem is ook uitstekend voor een jong paard en geeft het bit een stabiele = paardvriendelijke ligging in de mond.

Op een vroegere manege leerden alle kinderen zo rijden; eerst de teugels aan de neusriem.

Danielle_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 21:50

@ beantje:
Bedankt voor je reactie. Ik ga kijken wat ik met je tips kan doen.