kaal hoofd door hoofstel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nadina

kaal hoofd door hoofstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 10:16

Sinds een half jaar heb ik een probleem. Mijn merrie krijgt kale plekken van het hoofdstel. Letterlijk het hele hoofdstel staat afgebeeld op haar hoofd. Eerst dacht ik dat het schimmel was, maar dit is niet het geval. Ik rijd nu met alleen een bakstuk, keelriem en bit, dus neusriem en frontriem eraf gehaald. De haartjes zijn een heel stuk aangegroeid, maar zo rijden is natuurlijk niet ideaal. Ik heb verschillende hoofdstellen geprobeerd, maar het blijft kaal worden. Wie heeft hier ook problemen mee? En hoe lossen jullie dit op? Alle tips zijn welkom! Groetjes Marijke

aslo

Re: kaal hoofd door hoofstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 10:51

Mss kun je reepjes stof onder het leer plakken en dan eens kijken wat het effect is? Voor kopstuk en neusriem zijn ook bontjes te koop.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:01

Mijn paard was allergisch voor een bestanddeel in het leervet en kreeg ook op de plaatsen van het hoofdstel kale plekken. Ik heb haar een tijd met een kunststofhoofdstel gereden en de vacht groeide weer goed aan. Ik heb nu twee nieuwe hoofdstellen die ik met één soort middel invet waar ze wel tegen kan en dit gaat nu goed. Mogelijk is ze dus allergisch voor het leer of voor een bestanddeel van jouw schoonmaakmiddelen.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 12:12

Ik heb het hoofdstel inderdaad in de lederolie gelegd, iets wat ik voorheen niet heb gedaan. Is de vacht weer goed aangegroeid ondanks het rijden met het kunstof hoofdstel? Met wat voor een olie vet je het nu in? Hoe ben je erachter gekomen voor welk bestanddeel je paard allergisch was? Dank je wel voor de reactie!

xXmaaikieXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:35

wij hebben dat ook een paar x gehad bij manegepaarden. ze konden niet tegen het ledervet wat wij gebruikten.. het hoofdstel goed schoonmaken en eventjes rijden met bontjes om het hoofdstel gaf goede resultaten!

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:15

Mijn paard heeft het een aantal maanden terug ook gehad, achter de oren en bij de frontriem. Bij mij kwam het inderdaad ook door het invetten. Het haar is vanzelf weer aangegroeid, ik ben gewoon met hetzelfde hoofdstel door blijven rijden. Als ik nu invet doe ik het niet vlak voor het rijden, en wrijf ik het nog eens extra uit met een doekje.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:29

Die van mij heeft het alleen in de winter. Dit zijn schuurplekken.
Mocht een allergie zijn uitgesloten kan je dit voor een groot deel oplossen door bontjes achter de oren en kin te doen, je hoofdstel meerdere malen per week schoon te maken met een doekje met wat zadelzeep en je hoofdstel strak genoeg te doen. Als je hoofdstel namelijk te groot is gaat het juist schuren.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:30

Bij mijn paard heb ik de middelen die ik gebruik gewoon uitgeprobeerd op een nieuw leren hoofdstel. Ik heb haar vorig jaar gekocht en kreeg daar een kunststof hoofdstel bij. Omdat ik liever leer gebruik ben ik het gewoon gaan uitproberen. Ik gebruik bij mijn paard Belvoire zadelzeep uit een soort plantenspuit en leergel van Rapide en dit gaat goed. Andere middelen durf ik zelf niet uit te proberen. Ik denk dat je jouw hoofdstel best goed schoon kan maken en opnieuw kan vetten met de middelen waar ze wel tegen kan (dus geen olie). Mocht je mijn kunststof hoofdstel (maat full) willen uitproberen, mag dat van mij ook. Gebruik hem nu toch niet.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:28

Ik heb pasgeleden ook al gehoord van een paard van een medebokster, wat kale plekken kreeg, en meer. Dat bleek inderdaad een allergische reactie op het leervet te zijn. Eigenares gebruikt nu ander leervet, en heeft voor de zekerheid een ander hoofdstel gekocht (de restje leervet zitten natuurlijk in het hoofdstel getrokken) en nu gaat het weer goed.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 18:37

bedankt allemaal voor de reacties en de tips. Ik ga aan het poetsen ;)

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 18:37

Lief aangeboden Hobby! Ik probeer het eerst eens met het poetsen van mijn hoofdstel, veels te bang dat ik iets van een ander stukmaak! Dank je wel voor je aanbod.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:24

Het is kunststof, dus ik denk dat je dan wel je best doen om het stuk te maken. Ik gebruik het hoofdstel nooit en heb inmiddels ook een reservehoofdstel van leer. Mocht je het in de toekomst toch willen lenen, dan vind ik dat geen enkel probleem (mijn paarden zouden het ook kunnen slopen). Succes met poetsen dan maar!