Podium halsterhoofdstel gespen en koppelstukken verkleuren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mayo

Podium halsterhoofdstel gespen en koppelstukken verkleuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 10:12

In 2005 heb ik een biothane felblauw halsterhoofdstel, teugels en martingaal gekocht van het merk Podium bij Goedhard. Ik heb het puur voor de liefhebberij gekocht en niet vaak gebruikt in al die jaren. Daarnaast heeft het altijd droog gelegen en schoon tevens.

Nu het heikel punt, de gespen en koppelstukken zijn op best wat plekken flink groen uitgeslagen ;( Het is écht niet mooi meer. Kan ik hier nog wat tegen doen? Ik heb geen flauw idee wat de legering van de gespen en koppelstukken is, gezien ik bij Goedhard niets meer over het merk halsterhoofdstellen kan terugvinden. Ik heb ze wel ook een mail gestuurd met deze issue.

Maar heeft iemand de gouden tip om dit weer mooi te krijgen? Want dit vind ik écht doodzonde :\

Apple

Re: Podium halsterhoofdstel gespen en koppelstukken verkleuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 10:14

Gespen en sluitingen kunnen wel wat doffer worden, dat is gewoon de inwerking van de lucht. Echt groen, weet ik zo net niet :?

Wat gebeurd er als je het een keertje goed schoonmaakt?

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 10:36

groen uitslaan wijst er meestal op dat de sluitingen uit koper zijn. Gewoon poetsen met koperpoets en ze zouden weer goudkleurig moeten worden

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 10:41

Ik krijg net dit antwoord van Goedhard gemaild:

Citaat:
Het materiaal waar de gespen e.d. van gemaakt zijn is messing en dat heeft de eigenschap dat het na verloop van tijd groen uitslaat. Dit is niet van invloed op de sterkte van het materiaal. Je kunt het met behulp van Cilit Bang weer schoon krijgen en daarna oppoetsen met koperpoets om het als nieuw te laten glimmen. Helaas staat er op de fles Cilit Bang dat het niet aan te raden is om hiermee messing te behandelen. Erg jammer want het werkt dus wel. Er zijn verder allerlei tips te vinden om messing te reinigen, hierbij een link: http://huishoudplaza.nl/hhp_article_sho ... werpen%20s

Ik vraag me dan alleen af of de groene verkleuring dan dus ook wegtrekt. Dat het gaat glimmen, ja leuk, maar dat is niet het belangrijkste :D

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 10:45

normaal gaat de groenverkleuring weg, cilit bang zou ik zeker niet gebruiken, maar gewone ouderwetse koperpoets, het neemt iets meer tijd in beslag om ze te poetsen, maar het tast je materiaal niet aan, veel poetsplezier!

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 10:47

Oh Goedhard antwoord snel :D Volgens haar zou de groene verkleuring hiermee weg moeten gaan. Ik ga het uitproberen :)

*duim*

Ik probeer wel eerst gewoon koperpoets anders, kan daarna altijd nog grovere maatregelen nemen :)

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:02

ik heb zelf hele goeie ervaringen met cilit bang :j

laat je weten hoe het geworden is?