Vraagje over een gecombineerde neusriem

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Vraagje over een gecombineerde neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 23:56

Het manegepaardje waar ik op rijdt heeft dus een hoofdstel met gecombineerde neusriem. En ik krijg het kreng niet fatsoenlijk vast. Heb nu twee keer hulp moeten vragen aan de instructeur, maar er wordt toch wel verwacht dat we zelf kunnen opzadelen dus ik voel me echt heel stom en wil het nu wél voor elkaar krijgen.

Ik kon vandaag niet meekijken omdat ik bezig was met het zadel. En met afzadelen was het grote licht al uit en kon ik ook niet genoeg zien. Dus is er iemand die mij, in redelijk simpele stappen, kan uitleggen hoe ik zo'n neusriem vastmaak? Wacht..even verduidelijken. De sperriem snap ik. Die lukt. Tong uitsteken Maar die neusriem zelf moet kennelijk weer terug onderlangs of zoiets onduidelijks en dat heb ik dus even niet meegekregen.

mariska32

Re: Vraagje over een gecombineerde neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 00:00

de neusriem komt boven het bit te zitten om de kaak,binnen de bakstukken [waar bit aan vastzit]

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 00:04

ik snap niet waarom jij het niet snapt Koe
sorry maar ik kan dat niet echt uitleggen ofso Tong uitsteken
oke dit is best doelloos Dromen

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 00:07

Je doet de neusriem onder de bakstukken door en je maakt hem gewoon vast en klaar is kees, bakstukken zijn die dingen die aan het bit vastzitten Knipoog

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 00:12

http://www.bokt.nl/wiki/Neusriem

misschien dat je hier iets aan hebt?
is het geen aansnoerneusriem? -> kun je hem dichtmaken met 1 gesp zoals de sper en keelriem?? .

Misschien wat plaatjes zoeken op google? Dan wordt het wat duidelijker kun je afkijken Tong uitsteken

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 00:16

Neusriem met een metalen ringetje is een lage neusriem, die gaat over het bit heen.
Neusriem zonder metalen ringetje, die gaat onder het bakstuk door en dan vast.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 00:30

Goed van je dat je het hier even vraagt, je kunt maar beter zeker weten dat 't goed zit, toch? Lachen

DaniBanani schreef:
De sperriem snap ik. Die lukt. Tong uitsteken Maar die neusriem zelf moet kennelijk weer terug onderlangs of zoiets onduidelijks en dat heb ik dus even niet meegekregen.

Ik denk dat dit paard een aansnoerneusriem heeft. Aan de linkerkant zit dan een gesp met daaronder een riempje, en aan de rechterkant een ringetje. Het riempje haal je onder het hoofd van het paard door, door het ringetje aan de rechterkant en dan vouw je het weer terug, dus naar de gesp, waar je het riempje vastmaakt. Overigens heet een aansnoerneusriem zo vanwege de manier waarop je hem vastmaakt, het is niet de bedoeling dat je hem strak aantrekt, er moeten twee vingers tussen kunnen. Wel er even aan denken om eerst de hoge neusriem vast te maken en daarna pas de sperriem he? Knipoog Succes ermee Lachen

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 11:06

Ik wíst dat het anders heette! Aansnoerneusriem dus, dat was 'm.

Ok, dankjewel voor de uitleg! :)

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:22

o als je dat had gezegd had ik het wel kunnen uitleggen haha ik dacht echt dat je niet snapte hoe je een gewone neusriem vast maakte :+ hihi sorry,,