Kale plekken van het zadeldek

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

arrest

Kale plekken van het zadeldek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 20:33

Mijn paardje heeft blijkbaar last van een gevoelig huidje en begint achteraan en opzij aan het zadeldek kaal te worden. Bovenop is het al een volledige kale vlek, aan de zijkanten is het haar gewoon dunner. Iemand een oplossing of een gelijksoortige ervaring? Het meest logische lijkt mij om een bontje in de vorm van een zadel te gebruiken. Weet iemand of je hierbovenop nog een gel kunt leggen?

ACSM

Re: Kale plekken van het zadeldek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:38

Mazzel heeft er ook altijd erg last van. Vooral in de winter, dus heb dan een zadelvormig lamswolle zadeldek. In de zomer moet ik erop letten dat de randen zacht zijn en kan hij er beter tegen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:46

Meestal een teken dat je zadel te recht is voor de rug.

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:21

Gevoelig huidje kan, maar vaak is dit niet de reden. Hoorde van een osteophaat dat zij aan de wrijving/schuurplekken van een dekje kan zien dat een paard problemen heeft met een wervel. Je zou hem eens na kunnen laten kijken. Maar ook een niet goed passend zadel zorgt voor schuurplekken, wrijving en kale plekken. Ik zou er eerst eens iemand naar laten kijken voordat je allemaal dingen aan gaat schaffen die misschien wel niet helpen. Is het paard verder wel in orde, dan kan je altijd aan een goed dekje denken of een te corrigeren pad.

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:43

Laat je zadel eens nakijken,ik denk dat het zadel niet meer past.En dat je paard daardoor die kale plekken krijgt.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:44

Mijn paard kreeg het ook. Bij hem was het een overgevoeligheid in combinatie met de stijfheid van de pads die ik gebruikte. Ik gebruik nu simpele katoenen dekjes (zoals BR event) en de haren beginnen terug te komen.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:14

Verplaatst MD --> HAR.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:23

Mijn paard heeft het ook, maar alleen als hij zijn wintervacht heeft. Het zadel is op maat gemaakt en wordt op tijd opgevuld, dus daat ligt het niet aan. Het kan inderdaad wel aan je dekjes liggen, sinds ik met een schapenvacht (zadelvormig) dekje rijd, is het al veel minder.

Mresz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 21:22

Mijn paard heeft het nooit gehad, totdat ik een ander dekje kocht, sins een paar weken heeft hij er ook last van,( ook met een extra bontje er onder) ben weer over gestapt op de oude dekjes,
er bestaan inderdaad ook gel dekjes die je er onder kunt leggen.

arrest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 22:23

bedankt voor jullie reacties. Ik denk niet dat het aan zijn rug of een ander medisch probleem ligt. Zijn rug is toen ik hem in augustus kocht, gecontroleerd en alles was in orde. Hij heeft ook nu maar recentelijk gekregen en met een dekje dat ik tot hiertoe bijna niet op hem had gebruikt. En rond de sluitingen van zijn borstriem zitten ook al bontjes omdat hij ook daar onmiddellijk plekjes kreeg. Ga morgen maar even bontje voor onder het zadel halen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 09:13

Meestal ligt het gewoon aan de stugheid van de randjes van een dekje , en / of dat het dekje te groot is , waardoor het over de meer bewegende delen van het paard valt.

Als constant de heupen onder die rand door "rollen" tijdens het lopen , wordt er steeds langs de haren gestreken , buigen de haren veel , en op een gegeven moment zijn de haren "op" , en breken af.

Dit heb je vooral bij het kwetsbaardere lange winterhaar.

Even kritisch kijken naar de ligging van je zadel , grootte van het dekje en het materiaal.

Echt schaap (mits je het goed schoon en zacht houdt) is vaak het zachtste dat er is :)

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:42

Mijn paard heeft het in de winter inderdaad ook.
Mocht het inderdaad niet aan je zadel o.i.d. liggen kan je het beste bijvoorbeeld een schapenwollen dekje gebruiken. Dekjes met een fleece voering kan ook, die gebruik ik zelf erg veel en daar gaat het ook goed mee. HKM heeft veel dekjes met een fleece voering.
Was je dekjes ook wat vaker uit en doe dan een lekker schoon dekje op. Probeer je dekjes ook goed droog te houden, een klam dekje opleggen zorgt namelijk ook voor wrijving.