Kauwen/schuimen zonder bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tobila

Kauwen/schuimen zonder bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 18:24

Ik heb sinds vorige week zondag een dravermerrie van 2,5 jaar oud.
Ik heb haar gisteren voor't eerst tijdens het wandelen mijn academische kaptoom (met ketting in neusriem) omgedaan. Vanmiddag ook en heb haar ook even aan de kaptoom gelongeerd.
Ze is hartstikke braaf, maar ze doet iets wat ik eigenlijk nooit eerder gezien heb:
Ze kauwt zachtjes alsof ze een bit in heeft en ze schuimt daar ook bij.
Doen meerdere paarden dit (vast wel Haha! )?

Ik weet dat dit juist goed is op het moment dat ze een bit in hebben, dus ik verwacht niet dat't erg is dat ze 't doet, maar toch ben ik benieuwd of dit "normaal" is Bloos

Balou_k

Re: Kauwen/schuimen zonder bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:25

dit kan ook onderdanigheid betekenen (zoek eens op join up etc.)

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:37

Dit is goed.
Ik rijd die van mij met dezelfde kaptoom als jij hebt,ondanks dat ze geen bit heeft schuimt ze toch

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 18:42

Bedankt voor je reactie Haha! Ik heb dit topic net even gelezen: [NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!
Erg interessant sowieso Ja !! Ik ben nog maar net begonnen in de boeken van Emiel Voest en hij heeft't ook over dat likken en kauwen als onderdanigheid, maar volgens mij ook als teken van ontspannenheid, toch Blond ?
Ze was in elk geval met wandelen niet echt ontspannen, want ze vond bijna alles wat zich buiten afspeelde best wel eng Haha!

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 18:43

Smartie2004 schreef:
Dit is goed.
Ik rijd die van mij met dezelfde kaptoom als jij hebt,ondanks dat ze geen bit heeft schuimt ze toch

Oke! Heeft dit dan met de kaptoom te maken of met het paard zelf Bloos ?

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:46

ik herken dit helemaal... mijn verzorgpony begint al te schuimen als je met hooi aan komt lopen.. het 'water stroomt dan uit z'n mond'. De witte druppels schuim vallen op de grond Nagelbijten / Gniffelen

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:50

Ha Grappig dat ik dit nu lees.
Vanmiddag had ik les in het longeren met kaptoom.
Mijn paard staat bij Moravita in Coevorden om doorgereden te worden. Het longeren is een onderdeel ervan.
Hij schuimde heerlijk bij het werken, en dit werd als zeer positief ervaren.
Het is dus een goed teken.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:50

@Tobila,

Dit heeft met het paard te maken.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:51

mijn paard schuimt ook als ik met een halster hoofdstel rijd.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:55

Doet die van mij ook...als ik bitloos rijd gaat ie toch schuimen!

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 19:18

Haha Haha! Leuk om te lezen, dat ze in elk geval niet de enige is! En bovenal, dat 't dus in elk geval een goed teken blijkt te zijn!

esmespitfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:23

weet er toevallig ook iemand of je met een kaptoom kunt longeren met bijvoorbeeld een pasoa of bijzetteugels?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:54

die van mij heeft een klein beetje schuim op dr lippen ( rijd bitloos ) Maar ze kwijlt niet zo overdreven als toen ik er nog een bit in had zitten.
Ook beweegt ze dr mond wel eens tijdens t rijden ( lichtjes ) is gewoon ontspanning ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:59

Als je het het hoofd met of zonder bit in een bepaalde positie vraagt (en dat is vaak met het neusje voor de loodlijn) , stimuleer je de speekselklieren die bij de kaak zitten. Als je dus je paard voor de loodlijn rijdt en zo de speekselklieren stimuleert is het niet meer dan normaal dat ze beginnen te schuimen.

Schuimen is niet per definitie een teken van ontspanning, alleen van stimulatie van de speekselklieren. Dus stempel "goed" of "fout" kun je hier niet op gaan plakken.

Wyah_Rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:02

Als ik mijn paard met een hackemore rijd. Dan gaat ze ook schuimen, misschien is het niet per definitie een teken van ontspanning, maar bij die van mij geldt dat als ze ontspannen loopt, Méér schuimt.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:10

Kauwen kan een teken van onderdanigheid zijn, zie ook veulens die voor het eerst met andere paarden in contact komen.
Over het schuimen sluit ik me aan bij cassidy

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:47

Laatst ook met halster gereden en gelongeerd, bij allebei ging mijn paard kauwen en schuimen, is alleen maar ontspanning.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 22:57

esmespitfire schreef:
weet er toevallig ook iemand of je met een kaptoom kunt longeren met bijvoorbeeld een pasoa of bijzetteugels?

Volgens mij kan dat juist heel goed. Er is mij weleens verteld dat ze dan minder vaak gaan "hangen" op bijv. bijzetteugels, dan met bit. De hulpteugels worden dan vaak wat beter geaccepteerd.
Ik heb't zelf nog niet gedaan, dus kan niet uit ervaring spreken ;)

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 23:05

Tobila schreef:
Haha :D Leuk om te lezen, dat ze in elk geval niet de enige is! En bovenal, dat 't dus in elk geval een goed teken blijkt te zijn!

Ik kwam er vorige week achter dat ze behoorlijke haken op haar kiezen had. Dat kauwen begon ze een tijdje terug ook te doen als ik alleen maar haar neus vastpakte om bijv. haar halster om te doen :? ! Ze begon ook erg te kwijlen tijdens het eten van haar hooi, dus heb de tandarts maar eerder laten komen dan gepland(had al een afspraak in april staan voor controle).
Als ze dat kauwen over een tijdje minder doet, kan 't dus blijkbaar ook aan het gebit liggen...

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 08:11

De manegepony die ik reed een jaar geleden, schuimde met bitloos hoofdstel ook altijd meer las met bit. Ze was ook veel fijner te rijden met een bitloos hoofdstel.

Libbylib

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:01

je hebt er zelfs die schuimen met een hackmore ..
er wordt vaak de stelling "gezegd " dat een schuimende mond een goede , makkelijk bewerkbare mond is , klopt dit ?