Springzadel voor ruiters met lange benen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

francescalex

Springzadel voor ruiters met lange benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 16:20

Hi,

Wie kan mij advies geven ten aanzien van springzadels geschikt voor ruiters met lange benen.

Momenteel een Stuben Biomex in bezit , die binnenkort te koopt wordt gezet via bokt. Dit zadel
is te klein en verkeerd geadviseerd door de verkoper.

Ben opzoek naar een merk springzadel geschikt voor ruiters die 1.90 m lang zijn met lange benen.

gr.

Fralex

Britt

Re: Springzadel voor ruiters met lange benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:22

En een veelzijdigheidszadel richting spring?
Dan heb je wat meer steun aan je knieen dan bij een heel kort springzadel.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 16:26

Hi brittkitt,

Heb daar nog nooit over nagedacht. Vele zeggen dat een veelzijdigheid voor springen redelijke goed is en voor dressuur minder.

Wat is jouw ervaring.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:39

Een Stubben Siegfried K2 extra, extra staat voor langer zweetbladen. Bevalt mij goed, ik meet 1.80m.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 10:32

Ik heb een Prestige met extra lange zweetbladen. Volgens mij hebben alle grote merken daar wel opties op.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 21:43

Hi,
Heeft iemand ook ervaring met springen met een veelzijdigheidszadel. Deze zadels zijn meestal platter en wat ruimer aan de voorzijde als ik me niet vergis.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:52

ik heb zelf een stubben roxanne spring, maar dan met een diepe zit aangezien ik er ook dressuurmatig mee rij en een extra lang zweetblad (ik ben 1.83).
super fijn zadel, met springen toch veel steun door de wrongen en met dressuur ook prettig door de diepe zit.
gekocht bij divoza, wel speciaal besteld ook omdat ik graag de havanna kleur wilde!

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 21:59

Hi probabeest,

Ik vindt springen met een dressuurzadel fijner dan met een springzadel. Daarnaast heb ik nu de stubben biomex die ik niet fijn vindt.

Ik woon in ITalie en daar wil men alleen maar verkopen. De zadels die ik heb zijn qua maat wel goed alleen ik zit met mijn lange benen over de wrong heen. Bij de stubben zelf voorbij het zadel als ik het korter maak.

Ben opzoek naar een springzadel waarbij de wrongen ver naar voren liggen en enigzins de stijl hebben van een dressuur zadel.

gr.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 22:02

Hi Tickels en PriscaZ,

Bedankt voor jullie reactie. De zweetbladen zijn niet zo zeer het probleem maar de wrong waar ik overheen kom en geen steun aan heb.

gr.

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:24

heey,
ik heb ook een veelzijdigheidszadel voor springen hoor.
dat bevalt mij prima.
ik raad je alleen niet aan om een Kieffer zadel te namen, daar kun je moeilijk mee springen omdat de voorboom hoger is dan de normale zadels ga je je daar echt aan storen.
ik heb nu een super oud zadel van bijna 28 jaar :$ weet het merk alleen niet, is wel een bruine.. maar die zit fijn, het is ook een veelzijdig.
je kan er alle kanten op met je benen, maar toch voelt het wel stevig.
met springzadel heb ik het idee dat je in die vorm moet zitten en niet anders. dat is met veelzijdig niet. je kan met lange benen beter zitten..

nog veel succes met zoeken.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:28

Ik ben redelijk lang 1.80 en heb een Rossner America spring 18 inch (voor mijn kont zou 17,5 ook prima zijn) vooral mijn bovenbenen zijn naar verhouding erg lang.
Als ik het geld zou hebben zou er idd een stubben met extra lange zweetbladen komen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:49

De wrong is natuurlijk toch ook verder naar voren als het zweetblad langer is. Het zweetblad is namelijk niet zozeer langer van boven naar beneden, maar meer richting het hoofd van je paard. Je hebt dus juist meer plaats voor je knieën. Precies dus waar jij ook lengte nodig hebt.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 22:13

Bedankt voor de laatste reactie.

Zelf rij ik nog niet zo heel lang en ik heb altijd de nijging om tegen de voorboom aan te zitten en niet in het midden van het zadel. De zadel maat is goed.

Misschien kan iemand hier iets over zeggen

gr.

PDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:16

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met springen.
Ik had toen eigenlijk alleen voor het buiten rijden een kieffer vz zadel gekocht om precies te zijn kieffer aachen.
Toen had ik ook wel zin om een aantal wedstrijdjes te gaan springen. dus dat zadel ervoor gebruikt ging prima! had ook meer steun dan aan een springzadel.
Had voor heen een spiksplinter nieuwe stubben scandica cs gekocht.
5 keer mee gesprongen en toen heb ik hem weer verkocht.
Kon er echt niet op zitten.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 12:55

Ik ben wel wat laat met mijn reactie maar toch :D

Een Stubben Scandica is erg geliefd bij ons crossruiters omdat deze erg naar voren gesneden zweetbladen heeft en wij met erg korte beugels rijden om in de verlichte zit te kunnen rijden. Dit is het eerste zadel waarin ik niet in de problemen kwam bij een flinke afsprong en geen last meer heb van knieen die over de wrong schuiven.

Zelf rij ik Z1 dressuur met dit zadel, dus ook dat kan :j Persoonlijk geef ik voorkeur aan een goed springzadel dan aan een VZH maar dat is ook afhankelijk van hoeveel er gesprongen wordt.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 11:55

Ik ben zelf 1.83 m en rijd met een Stubben Siegfried MF Spezial VSS.
Veelzijdigheid richting springen dus. Erg fijn zadel, zacht voor de knieeen en ik kom niet over de wrongen heen tijdens verlichte zit.
Onmiddellijk steun als je je knieeen al iets aanlegt.