Stang en Trens paard en ruiter geen ervaring Wat koop je?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

avhelmond

Stang en Trens paard en ruiter geen ervaring Wat koop je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 12:20

Ik ga binnenkort Z starten en liefst met Stang en Trens.
Nu wil ik graag weten wat je koopt als je beide geen ervaring hebt.
Ik wil gewoon een vriendelijk bit (voor zover dat kan met Stang en Trens) omdat zij op een gewone dubbel gebroken trens fijn loopt. Ik wil vast overstappen zodat ik niet straks mocht ik ooit naar het Z2 gaan ineens overmoet PLUS niet al te onbelangrijk: Het heeft ook wel wat natuurlijk Haha! Haha! Haha!

Ben beniewd!

Charaz

Re: Stang en Trens paard en ruiter geen ervaring Wat koop je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:21

Waarom zou je in het Z2 over moeten gaan op S&T?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:22

Wat zegt je instructrice hier over? Die kan het beste beoordelen waar jou paard lekker op loopt en waar jij het best mee om kunt gaan. Dat is voor ieder paard en elke ruiter verschillend.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:23

Charaz schreef:
Waarom zou je in het Z2 over moeten gaan op S&T?

idem... Mag gewoon op je trensje.

En als je wat wilt proberen, lenen op stal van stalgenootjes, om te kijken
waar je paard goed op loopt en er dan alleen in doen met je instructeur erbij.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:25

Je mag zelfs nog ZZ-licht starten op trens hoor.

Maar wat je het beste kunt doen is vragen of je van iemand een hoofdstel met bitten kunt lenen. Dan rij je daar een poosje mee, zodat je paard kan wennen(in het begin stangteugel niet gebruiken!)
Mocht hij er niet fijn op lopen nadat je er twee, drie weken mee geoefend hebt dan kun je een andere stang proberen, dunner of dikker(ik heb ze het liefst dun omdat de mond anders zo vol gepropt zit).

Maar zorg eerst dat je aanleuning op trens helemaal goed is voordat je er een stang bij hangt.

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:28

Een kleine tip.. is je paard al bekend met stang en trens??

Probeer eerst anders van iemand een hoofstel te lenen.. en uit te proberen welke bit en stang je paard prettig vind.

Stang en trens kan best prijzig zijn en misschien accepteerd het paard het niet of ligt die combinatie net niet lekker in je paard zijn/haar mond.

avhelmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 12:41

Mij is wijs gemaakt dat het vanaf Z2 verplicht is maar ik even snel de regelementen nagekeken en inderdaad het is pas vanaf Lichte Tour verplicht. Dat zal wel niet gaan lukken Haha!
Lenen vind ik inderdaad een goed plan ga ik zeker proberen!
Maar wat is het vriendelijkst lange scharen dik dun .. enz.
Paard heeft er ook geen ervaring mee heb hem zadelmak gemaakt tot hier.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:48

avhelmond schreef:
Mij is wijs gemaakt dat het vanaf Z2 verplicht is maar ik even snel de regelementen nagekeken en inderdaad het is pas vanaf Lichte Tour verplicht. Dat zal wel niet gaan lukken Haha!
Lenen vind ik inderdaad een goed plan ga ik zeker proberen!
Maar wat is het vriendelijkst lange scharen dik dun .. enz.
Paard heeft er ook geen ervaring mee heb hem zadelmak gemaakt tot hier.

Ik zou een niet te dik stangbit nemen zoals ik net al zei, vooral omdat de mond anders wel heel erg vol zit.

Het vriendelijkst is korte scharen, maar....als je een gevoelige en rustige hand hebt en niet met continu volle druk aan de stang gaat jensen zoals je zoveel ruiters ziet doen, kun je ook een langere schaar nemen(vind ik persoonlijk mooier staan, en het oog wil ook wat tenslotte).

Dan nog een tip: Kinketting los is NIET vriendelijker dan strak, juist andersom.

Bij een strakke kinketting is de werking heel direct, en de druk op het achterhoofd kan niet te groot worden. Bij een lossere kinketting kan de druk op het achterhoofd van het paard behoorlijk groot worden omdat je veel langer druk kunt opbouwen omdat de stang verder door kan slaan.

Doe de kinketting dus niet te los!!

Rij in het begin gewoon spelenderwijs op M-niveau en pas als je paard helemaal gewend is aan de nieuwe optoming ga je je Z oefeningen weer wat oppakken. Zodoende vermijd je dat je de verzameling gelijk teveel met de stang gaat willen rijden.

avhelmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 12:53

OK SUPER!! Heel erg bedankt!

Speedyq

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 13:52

Als je paard goed loopt op gewone trens, zou ik daarmee blijven rijden

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 17:48

avhelmond schreef:
PLUS niet al te onbelangrijk: Het heeft ook wel wat natuurlijk Haha! Haha! Haha!

Het heeft ook wel wat?? Wát dan?

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 17:15

de stang en trens bedoelt ze denk ik Tong uitsteken

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 17:22

ik vind het ook mooi staan, maar dat is natuurlijk niet het belangrijkst. ik ben ook van mening dat als het nog niet hoeft en je paard loopt fijn op je dubbelgebroken trensje... waarom zou je dan meteen s en t erin hangen? je kunt er idd wel wat mee gaan oefenen nu maar wees er wel voorzichtig mee en bouw het langzaam op.
misschien ga ik eind dit jaar ook voor het eerst Z starten met mijn friesje Haha! ben heel trots hierop en ik ga misschien binnenkort ook lenen van iemand om te kijken of het allemaal lukt en of ze er ook beter op gaat lopen. ze is best stug in de mond dus wat dat betreft kan ze wel een stang en trens hebben denk ik. ook is ze af en toe voor de kar geweest met enkel een stang. dit ging ook goed!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:05

wendietjuhhh schreef:
ik vind het ook mooi staan, maar dat is natuurlijk niet het belangrijkst. ik ben ook van mening dat als het nog niet hoeft en je paard loopt fijn op je dubbelgebroken trensje... waarom zou je dan meteen s en t erin hangen? je kunt er idd wel wat mee gaan oefenen nu maar wees er wel voorzichtig mee en bouw het langzaam op.
misschien ga ik eind dit jaar ook voor het eerst Z starten met mijn friesje Haha! ben heel trots hierop en ik ga misschien binnenkort ook lenen van iemand om te kijken of het allemaal lukt en of ze er ook beter op gaat lopen. ze is best stug in de mond dus wat dat betreft kan ze wel een stang en trens hebben denk ik. ook is ze af en toe voor de kar geweest met enkel een stang. dit ging ook goed!

Je mag s en t nooit zien als oplossing voor een stugge mond..dat kun je beter eerst rijkunstig oplossen met een trensje en dan eens een keer gaan denken aan s en t.