Breakaway / veiligheidshalsters: wie wat waar?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Eilandje

Breakaway / veiligheidshalsters: wie wat waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 11:02

Ik zou enkele breakaway halsters willen bestellen. Liefst in een Belgische of Nederlandse webshop aangezien het in een gewone ruitersportzaak hier in de streek nergens te vinden is, maar Google brengt niet veel raad. Een shop uit de VS kan ook, maar daarvan vind ik er zoveel, en aangezien ik nog nooit in de VS besteld heb weet ik niet goed wat te verwachten.

Dus: heeft er iemand al eens een breakway halster besteld ergens, en waar dan, en hoe beviel de kwaliteit van het halster en de service van de webshop?

Ik heb het dan over van die halsters met een lederen tussenstukje dat breekt als er druk op komt te staan.

Ik heb er zo al één, maar dat is tweedehands overgekocht van een bokker.

Op Bokt las ik dat er ook veiligheidshalsters bestaan van Eskadron, met een metalen ringetje dat zou openplooien. Worden die halsters nog verkocht? Heeft iemand ervaring met zo’n halster. Waar kan je die kopen?

En heeft er iemand ervaring met die elastische halsters van ik dacht Kavalkade?

Alvast van harte bedank voor de info!

__Marloes__

Re: Breakaway / veiligheidshalsters: wie wat waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:09

Ik heb een keer zo'n halster van Eskadron gehad. Maar heel kort, dus ik durf ook niet te zeggen in hoeverre het werkt. Ik heb hem toen in een winkel in Arnhem gekocht, geen idee of en waar ze nu nog te koop zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:13

BMB heeft breakaway halsters, en BigD ook. Zijn allebei wel Amerikaanse merken.

Ik heb voorheen BMB halsters via een adres in Duitsland besteld. Ze doen tegenwoordig ook in BigD

http://www.foxranch.de/index.html

Onderaan de pagina vind je de links naar de BMB en BigD producten.
Bij Big D kun je kleurencombinaties kiezen, de naam erop laten zetten, en ook kiezen of je een breakaway fuse hebben wilt of niet.
BMB had deze service voorheen, maar biedt de kleurencombinaties en het borduren niet meer aan. Maar halsters met breakaway moeten ook daar nog te krijgen zijn.
En ze spreken Engels.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 13:13

Cassidy, bedankt voor de tip, ik vind alleen op die site bij geen van beide merken iets over de mogelijkheid een breakaway te bestellen. Maar ik zal ze vanavond van thuis uit eens een mailtje sturen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:35

De website van BMB is: www.bmbtack.com

Ik heb net op de online catalogus gekeken en zie idd de opties voor de breakaway er niet meer tussen staan, maar als je ze mailt, weet je het uit eerste hand.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:55

Binnenkort krijgen wij ook Break-away halsters (en break-away touwen) maar dat zijn dan herbruikbare met een klitteband-tussenstuk.
Bij paniek "scheurt" het klitteband los en halster (of touw) vallen dan uit elkaar en laten het paard los.

Naderhand kun je het klitteband gewoon weer vastmaken en het halster of touw gewoon weer gebruiken , is het idee.

De touwen zijn er al , in zwart , bruin en oranje. Halsters komen in oranje en hemelsblauw , maat pony-cob-full.

Dus mocht zoiets ook okee zijn voor je dan zijn die heel simpel te bestellen Lachen

Worden verwacht in februari , als we geluk hebben wat eerder.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 15:50

Bedankt Pmarena, maar ik heb het op het eerste zicht niet zo op klittenband. Heb liever een halster met zo van die lederen tussenstukjes, ik heb het idee (misschien onterecht hoor) dat dat veiliger is, dus dat klittenband niet zo snel loskomt indien nodig. Heb je zo’n halster met velcro getest?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:54

Ik heb zelf geen ervaring met die breakaway halsters, maar heb wel gehoord dat het leren stukje om de haverklap breekt en de mensen die het gebruikten er niet zo blij mee waren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:47

Eilandje : ik heb dat idee ook , maar de halsters zijn goed getest.

Ze zijn nog niet leverbaar dus ik heb ze zelf ook nog niet in handen gehad.

Het lijkt me overigens ook gruwelijk irritant als je steeds zo'n kapot leertje moet gaan vervangen , dus ik hoop dat de Break-Away-halsters van Barefoot goed gaan werken.

Dat touwtje daar heb ik ook een dubbel gevoel bij...leuk dat het losschiet als er teveel kracht op komt , maar ik zie dan al voor me dat je een beetje een baldadig paard hebt die je even moet corrigeren en dan ineens : touwtje los. Paard weg. Lekker dan Nagelbijten / Gniffelen

Net zo'n grap als een beugelophanging met een veiligheidshaak , dat bij een steigerend paard ineens je beugel eraf ligt , terwijl je hem op dat moment juist zo hard nodig hebt Tong uitsteken

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 08:07

Wel, ik heb al bijna 2 jaar zo’n halster in gebruik, een Dura Tech safety halster. Nu ja, da’s ook niet waar, ik had eerst een Dura Tech safety halster, 2de hands overgekocht indertijd, maar dat viel nogal klein (maat cob die als maat pony viel) en ik heb dan dat leertje ervan gerecupereerd en een gewoon halster van Lamicell kapot geknipt en een stuk nylon vervangen door dat leertje. Paard heeft het wel alleen in de winters aangehad. Ik heb het halster welgeteld 1 keer moeten “reparereren”. En niet omdat het leertje gebroken was, maar omdat de chicago screw (of hoe heet dat?) losgekomen was, dus nieuw vijsje erin en het was opgelost. Ze gaat dan ook nooit hangen tijdens het poetsen of opzadelen en is in de wei blijkbaar ook nog nooit ergens blijven achter haken.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:34

ik heb wel ervaring met het halster van kavalkade met elastiek. vind het een fijn weidehalster. Het elastiek is stug genoeg om toch iets te vertellen te hebben als je ze in de hand hebt, maar als ze ergens achter blijven haken flexibel genoeg om los te komen. Kan me wel voorstellen dat het niet heel handig is voor hele drammerige paarden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:43

Eilandje schreef:
Ze gaat dan ook nooit hangen tijdens het poetsen of opzadelen en is in de wei blijkbaar ook nog nooit ergens blijven achter haken.

Laat jij op de wei het halster om?

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 17:06

Ik sta op een pensionstal. In de zomer staat ze zonder, in de winter met. Not my choice. En ja ik weet het, is lang niet ideaal. Maar het is nu zo. Het is juist daarom dat ik zo'n halster heb en wil bijkopen.

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:13

Ik geloof dat er ook een bokker is die deze halsters verkoopt...

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:14

Ik heb het kavalkade halster.
Ik heb die gekocht omdat mijn paard een tijd geleden wel een keer in de week een halster/touw kapot trok als ze weer eens ging hangen.
ik ben erg tevreden over dit halster, als ze gaan hangen rekt eerst het halster mee en als ze echt gaan hangen glijdt het halster gewoon over de oren af. ik heb nog nooit meegemaakt dat het halster zomaar afschiet ofzo, gebruik hem ook gewoon met wandelen over de weg .

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:19

Ik volg dit ook even. Ik wil ook graag zo'n halster voor in de wei.
Want mijn paard heeft een eczeemdeken die om de oren gaat en
zonder halster floept dat oor-deel er de hele tijd af. Dus dat lijkt
me wel een strak plan. En voor in de trailer is het ook wel handig
lijkt me.. Toch?

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:24

Arlette1991 schreef:
Ik heb het kavalkade halster.
Ik heb die gekocht omdat mijn paard een tijd geleden wel een keer in de week een halster/touw kapot trok als ze weer eens ging hangen.
ik ben erg tevreden over dit halster, als ze gaan hangen rekt eerst het halster mee en als ze echt gaan hangen glijdt het halster gewoon over de oren af. ik heb nog nooit meegemaakt dat het halster zomaar afschiet ofzo, gebruik hem ook gewoon met wandelen over de weg .

Ik heb deze ook en heb um bij de paardendrogist gekocht, weet alleen niet of die hem nog steeds verkopen Ja

Moet zeggen dit is het eerste halster wat al een half jaar meegaat! Rest trok ze altijd heel snel kapot en deze rekt eerst mee en floept dan af zoals Arlette ook zegt Ja
Ben er heel tevreden over!

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:38

Dingen, met rek erin heb ik niet zo'n goede ervaring mee. De mijne bleef doortrekken en dan klapt ook de sterkste rubber op den duur en je kan je voorstellen dat je dan even niet in de buurt wilt zitten met een hoofd en of hand. Hij paniekeerde des te meer omdat hij zich niet makkelijk kon lostrekken en ik wou echt niet dat hij in het vervolg achteroverklapte of met de achterhand uitgleed en viel met zijn hoofd nog vast.

Het systeem dat het afschuift ben ik nog niet tegengekomen, maar dat zou hij zo doorhebben en dan kun je ze beter zonder 'vast' te zetten. niet?

Het beste systeem vond ik nog altijd vaszetten een strotouwtje of twee. Eentje iets langer als het ander. Fijn als hijer een over kon trekken, tegen de tijd dat ie aan nummer twee begon, was meestal 'de stress' al weg, maar staat hij nog wel vast en het halster was vaak nog heel.

of de longe door de ring waar hij vast staat en zelf de longe vasthouden.

Het allermakkelijkste is ze leren stilstaan zonder vast te staan, maar het aanleren is een werk van lange duur.