Kunnen zadels eigelijk op een paard aangepast worden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Kunnen zadels eigelijk op een paard aangepast worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 21:51

Zoals de titel het dus al zegt vroeg ik me dit dus af. Heb er vandaag al heel wat discussie over gehad en niemand weet het eigelijk Haha!

Ik heb een wintec 500vzh met verwisselbare boom. Boom valt dus al aan te passen.

Maar kunnen bevoorbeeld ook de kussens indien nodig aangepast worden? Kan de ruimte voor de ruggegraat dus aangepast worden? Volgens sommigen gaat dit wel, volgens sommigen ook weer niet.

Niemand wist hier eigelijk antwoord op dus breek los Clown

In theorie klonk het allemaal heel mooi dat zo'n 'goedkoop' zadel zou kunnen aangepast worden op het paard, maar kan dat in de praktijk wel?

Mieke_Cunna

Re: Kunnen zadels eigelijk op een paard aangepast worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:53

Ik denk zelf dat als je er maar genoeg geld voor wilt neerleggen dat elk zadel wel aan te passen is. En mochten de kosten zo hoog worden dat een ander zadel beter past rond die prijsklasse van de kosten denk ik dat je zadelmaker dat dan voorsteld.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:54

Ligt er helemaal aan om wat voor zadel het gaat. Zo kan je bij velen kieffers bijvoorbeeld al niets veranderen aan het tussenkanaal. Vaak is het ook bij mekaar zo'n dure grap dat je beter een nieuw zadel kan aanschaffen..

Er is maar 1 zadel waarbij dit wel kan (op 99% van de paarden, er zit er altijd eentje tussen met een onmogelijke rug) is de WOW, compleet aanpasbaar, maargoed, daar betaal je dan ook flink voor Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:18

De wintec500 is kwa kussens zo hard, het materiaal dan, dat je er weinig mee kan. Het tussenkanaal verbreden is bij wintec zo goed als onmogelijk.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:29

Volgensmij kan het wel. Maar het is vast een dure grap. Ik zou dan liever een zadel op maat laten maken, dan weet je ook zeker dat het goed is, en dat het goed blijft!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:37

Natuurlijk kan dat en zo duur is het niet hoor. Sterker nog het is erg verstandig om je zadels jaarlijks door een zadelmaker na te laten kijken en passend te maken.

Je moet hierbij wel bedenken dat het veranderen van een zadel alleen geld voor de kussens, deze kunnen prima bewerkt worden zodat de voorkant (of achterkant) wat hoger (of lager) ligt.

Aan een kunsstof zadeltje zoals Wintec is veel minder te doen, maar daar is de prijs ook naar. De meeste lederen kwaliteitszadels zijn prima aan te passen aan een paard. Tuurlijk moet de kamerwijdte, boommaat wel enigzinds goed zijn. van een dikke Fjord naar een heel smalle volbloed zal lastig gaan. Dus het heeft uiteraard wel zijn grenzen.

Om een zadelmaker aan huis te laten komen en een zadel te laten aanpassen kost tussen de 70 en 200 euro afhankelijk van het werk dat hij er aan heeft.

Zadelmakers kunnen niet toveren maar ze komen een heel eind.