s-hack / hack of gecombineerd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moonprayer

s-hack / hack of gecombineerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 20:13

goedenavond, ik zit met het volgende.
ik had uit nood een keer een goedkope hackamore gekocht.
nou is dat rot materiaal, en als je ernaar kijkt knapt hij al. mijn paard is er al zo aan gewend dat als het hoofdstel weer om zijn hoofd bungelt hij automatisch al stil gaat staan XD
dit is niet de bedoeling natuurlijk Sigaar

nou ben ik dus toe aan een nieuwe.
Ik dacht zelf misschien aan een S-hack / comfort
heeft iemand hier ervaring mee, en wat is het precieze verschil tussen die en een normale (korte scharen)

ook zat ik wellicht te denken aan een combi van een hack en een normaal bit doorm. van een stang en trens hoofdstel.
want hij loopt leuk op een hack, maar op een bit echt heel erg fijn, alleen daar is hij na 10 minuten ook flink door geïrriteerd.
dus dacht ik om het zo te combineren dat ik hem op de hack rijd met een klein beetje contact op het bit
zonder druk.
heeft iemand hier ervaring mee?

ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en bevindingen.

ik ben niet uit op vervelend commentaar,ik ben er zelf van overtuigd dat ik weet wat ik doe, en probeer vanuit het oogpunt van mijn paard de vriendelijkste oplossing te zoeken.

Scum

Re: s-hack / hack of gecombineerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:55

--> har

pirouetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:04

Ik ben heel tevreden over de combinatie hack/trens. Op de hack met korte en lange scharen kan ik mijn merrie in het parcours moeilijk sturen, de combinatie werkt heel goed bij haar. Je moet er wel een speciale hack voor hebben, anders kom je in de problemen met de ligging (geen plaats voor de bitringen) Ik heb zelf de combi hack van Sprenger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:09

wat ik weet van het verschil tussen een gewoonen hack(kortescharen) en een S hack is dat een S hack minder scherp in werkt omdat hij veel minder kan scharen..
en combi hack's moet je idd wel een speciaale hack voor hebben

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 18:20

ohja, ik denk niet dat hij nog minder in moet werken eigenlijk, maar ik vind die rondingen wel fijner voor zijn koppie.

nou dan ga ik een skijken voor een combi hack,
zijn di ewel betaalbaar?

pirouetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:12

Ik heb mijn op de duitse ebay ( bij auktionsknecht1) gekocht , ik heb er ongeveer 65 euro incl voor betaald (nieuw met bontje) bleek achteraf een koopje te zijn !

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:07

Als het dier na 10 minutenen geïrriteerd raakt door het bit , dan neem ik aan dat hij dat ook nog zal zijn als het bit in de mond hangt zonder dat je eraan zit ?
En als je er niet aanzit , waarom het dier dan toch pesten met dat metaal in de mond ?
Als je er wel aanzit , dan raakt hij dus geïrriteerd , dan kun je het beter helemaal weglaten als je van die irritatie af wilt.

De vraag is vooral : vind het dier het bit vervelend gewoon al los liggend in de mond , of omdat je te hard inwerkt met je hand ?
Voor de eerste situatie is een hack (zonder bit) een goede oplossing , voor de 2e situatie : als je zo stevig in moet werken dan zal de hack ook niet de oplossing zijn wellicht. Zeker niet als je er ook nog een bitje bij doet , want als je dat gebruikt dan blijft dat die irritatie geven...en krijgt het dier er bovendien nog een extra prikkel bij , ipv. dat de vervelende prikkel weggenomen wordt.

Een combi-bit / hack kan wellicht de oplossing zijn maar dan blijf je dat bit houden dat het dier blijkbaar vervelend vindt...

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 23:06

ik heb een combi hack gezoen, dat vind ik niks, daar zit al een bit bij aan vast. je kan niet echt afzonderlijk inwerken.

die irritatie heeft hij gewoon altijd al gehad. er is maar 1 bitje wat hij uberhaupt accepteerd. daar heb ik nu 3 jaar mee gereden maar met een hackamore merk ik gewoon dat hij zich makkelijker los laat in het kaak gewricht, en daardoor in de hals, waardoor de rus ook losser komt.

met de hack krijg ik hem alleen niet zo heerlijk aan de sjouw als met een bitje, maar dat heerlijke lopen word gewoon zeg maar na drie kwartier steeds ietsje minder, dan komt er toch weer een beetje zo in dat hij zijn kaken wat vaster houd.

pirouetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:03

Ik heb geen combi hack met een vast bit, vind ik ook niets.
Maar mijn hack is speciaal ontworpen om er apart een bit bij te hangen zoals bij stang/trens. Ik wil je wel eens een fotootje sturen als je wil.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 01:52

Anoniem schreef:
wat ik weet van het verschil tussen een gewoonen hack(kortescharen) en een S hack is dat een S hack minder scherp in werkt omdat hij veel minder kan scharen..
en combi hack's moet je idd wel een speciaale hack voor hebben

Door de vorm werkt een S-hack meer in op de zijkanten van het hoofd dan een "gewone" hack, te vergelijken met bijvoorbeeld een D- of kneveltrens.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:21

Een S-hack heeft gewoon als pluspunt dat hij niet zo vervelend naar de lippen van het paard toe buigt en daar tegenaan gaat lopen klapperen.

Een S-hak loopt juist weg van de lippen en is daarom veel minder irritant voor iebelige paardjes Lachen

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 17:06

pirouetje schreef:
Ik heb geen combi hack met een vast bit, vind ik ook niets.
Maar mijn hack is speciaal ontworpen om er apart een bit bij te hangen zoals bij stang/trens. Ik wil je wel eens een fotootje sturen als je wil.

hi, ik zou een graag een foto hiervan zien ja als dat kan!

pirouetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 13:46

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:04

moonprayer schreef:
ik heb een combi hack gezoen, dat vind ik niks, daar zit al een bit bij aan vast. je kan niet echt afzonderlijk inwerken.

die irritatie heeft hij gewoon altijd al gehad. er is maar 1 bitje wat hij uberhaupt accepteerd. daar heb ik nu 3 jaar mee gereden maar met een hackamore merk ik gewoon dat hij zich makkelijker los laat in het kaak gewricht, en daardoor in de hals, waardoor de rus ook losser komt.

met de hack krijg ik hem alleen niet zo heerlijk aan de sjouw als met een bitje, maar dat heerlijke lopen word gewoon zeg maar na drie kwartier steeds ietsje minder, dan komt er toch weer een beetje zo in dat hij zijn kaken wat vaster houd.

dat lijkt me sowieso al niet de bedoeling van een bit. Misschien moet je eens kijken naar andere rijtechnische oplossingen dan hulpmiddelen als deze..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:09

pirouetje schreef:
Ik zal van de week proberen een betere foto te maken, maar zo heb je al een idee.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-M3TJ8NQ3.jpg

Mag ik vragen waarom je een combinatie van hack en bit gebruikt en er vervolgens 1 teugel aan knoopt? Het lijkt me dan handiger om er twee te gebruiken.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 21:25

oohja zo snap ik het wel.

ik heb het laatst trouwens gewoon geprobeerd,
zijn eigen bitje in, en de hack eraan, aan een stang en trens hoofdstel, als ik de scharen binnen de bit ringen had ging dat eigenlijk wel best goed.
ik vind het alleen niet zo fijn rijden als ik had gehoopt.

had gehoopt dat hij zo juist lichter zou worden, maar hij liep eigenlijk gewoon hetzelfde als met alleen de hack XD

moet ik ook zeggen dat ik het bitje minimaal probeerde te gebruiken.

dus dan maar gewoon een hackamore.
ik zit alleen met het probleem dat het zulk bagger materiaal is.
lijkt eigenlijk nergens op, ja... op een soort karton.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:47

hestejente: waarom moeten er 2 teugels aan Knipoog
dit is een perfecte combi om en met hack en met bit te rijden! het dier krijgt tegelijkertijd druk Ja
ik heb ook zo gereden, maar nu weer met 2 teugels! 2 teugels heeft toch een scherpere inwerking vind ik zelf! ik heb wel een hack met rechte lange scharen
http://www.shakesomedust.nl/nieuw/achte ... hoto23.jpg

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 00:53

Waarom zou je met twee teugels scherper inwerken, als je te teugels die aan de hack zitten gebruikt heeft dat toch hetzelfde effect als wanneer je met hack en zonder bitje zou rijden? En andersom, als je de teugels die aan het bitje zitten gebruikt zul je daar heus niet scherper mee inwerken dan wanneer je met bitje en zonder hack zou rijden.

Zoals je het op de foto hebt zitten gebruik je de hack en het bit tegelijkertijd, doordat je op allebei inwerkt. Daardoor wordt jouw manier scherper. Als je twee paar teugels gebruikt kun je óf alleen de hack, óf alleen het bitje, óf allebei tegelijk gebruiken, waardoor je subtieler kunt werken met je paard. Dat kun je nu niet omdat je automatisch ook aan het bit zit als je met de hack wil sturen, en andersom. Dus eigenlijk stuur jij dubbelop en ik vraag me nog steeds af waarom. Leg eens uit? Waarom wil je "tegelijkertijd druk"? Lijkt me een beetje dubbelop, terwijl ik uit je posts had begrepen dat je juist óf de hack, óf het bit wil gebruiken.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 09:33

nee nu haal je ons door elkaar denk ik. :)

ik wil niet tegelijkertijd, zei blijkbaar wel. volgens mij mag deze combinatie alleen in het Z springen, en aan die hindernis te zien klopt dat wel zo'n beetje.
ik ga er dan vanuit dat ze wel weet wat ze doet ;)

ik ben het ook zat dat mensen zeggen dat een hack zo-veel scherper is als een bit.
aan mijn paard merk ik gewoon dat hij lang niet zo onderste boven is van een hack, maar wel van een bit.

zal per paard wel verschillen.

pirouetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:02

Ik wou even reageren waarom ik maar met 1 teugel rijd.
Ten eerste omdat ik het veel gemakkelijker vind dan 2 teugels en ten tweede omdat ik op deze manier nooit te hard op het bit inwerk. Ik heb de trens alleen nodig om te sturen in het parcours, met een hack alleen (verschillende types geprobeerd) krijg ik haar niet goed door de wending.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:12

ik gebruik ook een bit om haar te sturen . alleen ik rijd dan met 2 teugels omdat ik zo meer controle heb dan met 1 teugel
dat is bij dit paard dan zo, maar ik vind beide manieren fijn :j