Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
:Magiccc schreef:de 10 geboden van het zadelpassen:
- let op de boomwijdte, deze moet even breed/smal als het paard
zijn(kussen zorgt voor de afstand tussen boom en paardenrug)
- boom moet evenwijdig lopen aan de ruggengraat
- zadel moet 2 a 3 vingers achter het schouderblad liggen
- het kussen moet aangesloten op het paard zitten, gelijke druk
- het kanaal tussen de kussens moet breed genoeg zijn maar niet breder dan 9 cm
- zadel moet qua zitvlak horizontaal op het paard liggen
- bij het aansingelen moet de druk gelijkmatig verdeeld zijn(geen groter druk achter schouderblad)
- kussen moet niet te hard achter op de lendenen drukken
- ruiter moet verticaal op het zadel zitten
- ruiter moet genoeg ruimte in het zadel hebben(handbreedte)
moonfish13 schreef:Volgens mij Urielle(?-pin me er niet op vast.), die had 2 weken een niet passend zadel en ze was meer dan een half jaar zoet om die rug weer goed te krijgen met een hoop kosten!
Mijn paard heeft dus idd heel kort met een niet passend zadel opgelopen, wat resulteerde in tweemaal osteopaat erbij en om de twee weken masseren. Osteopaat was 90 Euro, masseren 65. Totaal bedrag dus rond de 1000 Euro. Had ik met aanschaf zadel erbij al een leuk nieuw A-merk zadel van kunnen kopen.
Overigens was mijn zadel nota bene door twee zadelmakers goed gekeurd op dat paard, maar waar je dus ook op moet letten: wat doet het zadel in beweging, als je erop zit, want ook onder jouw zit verandert de balans van een zadel wat. Bij mij was de kamer niet wijd genoeg waardoor het in stand prima lag, maar als het paard de wending inging raakten de zijkanten van de wervels de kussens wat erg zeer deed. Conclusie: veel geld kwijt om de rug in orde te krijgen en paard heeft 'leren' steigeren onder het zadel waardoor ik een half jaar lang op wedstrijd aan het kl*ten ben geweest omdat mijn paard bij elke spanning de lucht inging.
Magiccc schreef:de 10 geboden van het zadelpassen:
- let op de boomwijdte, deze moet even breed/smal als het paard
zijn(kussen zorgt voor de afstand tussen boom en paardenrug)
- boom moet evenwijdig lopen aan de ruggengraat
- zadel moet 2 a 3 vingers achter het schouderblad liggen
- het kussen moet aangesloten op het paard zitten, gelijke druk
- het kanaal tussen de kussens moet breed genoeg zijn maar niet breder dan 9 cm
- zadel moet qua zitvlak horizontaal op het paard liggen
- bij het aansingelen moet de druk gelijkmatig verdeeld zijn(geen groter druk achter schouderblad)
- kussen moet niet te hard achter op de lendenen drukken
- ruiter moet verticaal op het zadel zitten
- ruiter moet genoeg ruimte in het zadel hebben(handbreedte)
Want het kussen mag nooit verder komen dan de laatste rib en mag zeker en vast nooit druk op de lenden geven!
AnneMaaike17 schreef:merkzadels hoeven niet altijd perse van betere kwaliteit te zijn, maar hebben de naam wel dat ze van goede kwaliteit zijn. Misschien is dit wel een goede kwaliteit merkloos zadel. De garantie van merkzadels is meestal beter!!
denk dat het kiezen van het juiste zadel meer bij jou ligt:) ligt de een beter dan de ander? misschien zou je daar naar moeten kijken of welke je zelf het fijnst vind:D

Marietje_ schreef:Maar zullen zadelmakers ook langskomen als het een zadel is wat zij niet in de verkoop hebben staan? Ik denk dat het verstandig is als je een ruitersportwinkel zoekt met een ruim aanbod aan 2ehands zadels, nu heb je jezelf vastgepint op die chamberlain.. maar wat als die ook niet past? ik zou voor de ruitershop gaan want met een beetje geluk krijg je nog korting ook!
Utixo schreef:Dat is echt dikke onzin wat je nu verkoopt. Een zadelmaker zal echt niet zo denken, die wil ook graag zijn klanten houden. Heb je enig idee wat een goed zadel voor de rug van je paard betekend?
Ik weet niet wat je budget is, en hoe oud je wil dat het zadel is, maar reken voor een tweedehandszadel tot een jaar of 8 maar makkelijk op 500 euro.
moonfish13 schreef:AnneMaaike17 schreef:merkzadels hoeven niet altijd perse van betere kwaliteit te zijn, maar hebben de naam wel dat ze van goede kwaliteit zijn. Misschien is dit wel een goede kwaliteit merkloos zadel. De garantie van merkzadels is meestal beter!!
denk dat het kiezen van het juiste zadel meer bij jou ligt:) ligt de een beter dan de ander? misschien zou je daar naar moeten kijken of welke je zelf het fijnst vind:D
Ja een merkloos zadel van 150 euro is zeker goede kwaliteit..
Not, dat kan gewoonweg niet, alleen al aan arbeidsuren die er aan een goéd zadel zitten.
Dat het ene zadel beter ligt zegt niet dat het past.
Dus het maakt niet uit of het past? Als ze het zelf maar fijn vind?
Hier de berekening uit de Bit over goedkope zadels:
Een zadel ligt voor 200 euro of minder in de winkel.
De winkelier maakt daar winst op, vaak de helft.
Als hij al direct uit India importeert, vaak zit er nog een tussenhandelaar tussen moet hij transportkosten betalen en ook de farbiek in india heeft een winstmarge.
Uiteindelijk komt het er op neer dat het zadel in India voor 30 tot 50 euro gemaakt moet woren.
Minder dan 50 euro voor materiaal én arbeidsloon.
In stubben zadels zit al 250 euro materuaal en arbeidsloon a 40 euro per uur.
Bestel de bit van December 2008 eens na, daar staat een heel artikel in over dit soort zadels.