Merkloos zadel of merkzadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MelanieDC

Merkloos zadel of merkzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 22:07

Hallo,
Ik zit met een klein probleempje en hoop hier de oplossing te vinden door middel van jullie hulp.
Mijn probleem is namelijk dat ik een nieuw zadel nodig heb,
en keuze heb uit twee zadels.
De eerste is een merkloos zadel,
de tweede is een Chamberlain Metz.
Ze zijn beide veelzijdigheidszadels en de prijs doet er niet echt aan toe voor mij.
Er zit natuurlijk wel een enorm verschil in en ik vermoed dat de merkloze niet echt leer zal zijn,
(Ik heb deze op internet gezien en kost namelijk 150euro.)

Hebben jullie tips of ervaringen met dit soort zadels?
Ik hoop hier mijn oplossing te vinden en graag serieuze reacties te krijgen.

Groetjes,
Melanie.

Dwyne

Re: Merkloos zadel of merkzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:16

Ik zeg, merkzadel...stuk betere kwaliteit en idd leer ipv de merkloze wat nepleer is of goedkoop spul wat erop lijkt. Laat staan de binnenkant van deze zadels...blikken rommel of oude lappen e.d. In bit was hier laatst een special over... goedkope zadels kwamen daar heel erg slecht uit. Passen niet goed op de rug, zo kapot en zo kan je nog wel even doorgaan.
Ik zou voor een goed merkzadel gaan, liever investeren in zoiets waar je paard ook lol aan heeft dan je paard kapot laten rijden met een slecht zadel. Gaat je nog meer kosten ook uiteindelijk aan dierenarts kosten e.d.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:21

merkzadel en na laten kijken door een zadelmaker. en passer. Ja

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:51

Ik zeg ook een merkzadel.
Niet alleen is de pasvorm van een merkloos zadel vaak waardeloos, waardoor je je paard kapot rijd, door de slechte kwaliteit breng je ook je eigen weiligheid in gevaar.
En goed na laetn kijken door een goede zadelpasser.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:54

Grof gezegd is een merkzadel bewezen kwaliteit. Je mag er dus vanuit gaan dat je een redelijk product koopt. Bij een merkloos zadel weet je niet wat er in zit, waar het gemaakt is (hoogstwaarschijnlijk indiase kinderhandjes ed) en of het veilig is. Vooral die laatste lijkt me wel een belangrijk punt.

MelanieDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 23:36

Oké daar ben ik dan uit haha, bedankt voor de snelle reacties, maar nu is mijn vraag weer.
Ik heb niet echt ervaring op gebied van zadels.
Toen ik mijn paard kocht zei de verkoopster dat het zadel was aangepast aan de rug van mijn paard,
toen ik iemand anders liet kijken zei deze dat dit dus helemaal niet zo zou zijn waarschijnlijk en dat het niet echt goed ligt,
Hebben jullie misschien tips die helpen hoe je kunt zien of het goed ligt op het paard?

Nou ja de vrouw die het zadel verkoopt geeft in ieder geval de garantie dat ik hem gewoon kan ruilen als hij niet goed zou zijn.
En weten jullie misschien meer over de Chamberlain Metz?

Ik hoop dat jullie mij weer kunnen helpen!
Groetjes

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:40

Een zadelpasser laten komen, iemand die er verstand van heeft dus.
Je kan je paard behoorlijk kapot rijden met een niet passend zadel. Voor die problemen nou eens opgelost zijn.
Volgens mij Urielle(?-pin me er niet op vast.), die had 2 weken een niet passend zadel en ze was meer dan een half jaar zoet om die rug weer goed te krijgen met een hoop kosten!
Veel meer kosten als dat ze een zadelmaker had laten komen kan ik je vertellen zonder het bedrag te weten.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 05-01-09 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:41

de 10 geboden van het zadelpassen Clown :

- let op de boomwijdte, deze moet even breed/smal als het paard
zijn(kussen zorgt voor de afstand tussen boom en paardenrug)
- boom moet evenwijdig lopen aan de ruggengraat
- zadel moet 2 a 3 vingers achter het schouderblad liggen
- het kussen moet aangesloten op het paard zitten, gelijke druk
- het kanaal tussen de kussens moet breed genoeg zijn maar niet breder dan 9 cm
- zadel moet qua zitvlak horizontaal op het paard liggen
- bij het aansingelen moet de druk gelijkmatig verdeeld zijn(geen groter druk achter schouderblad)
- kussen moet niet te hard achter op de lendenen drukken
- ruiter moet verticaal op het zadel zitten
- ruiter moet genoeg ruimte in het zadel hebben(handbreedte)

MelanieDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 23:45

Magiccc schreef:

- bij het aansingelen moet de druk gelijkmatig verdeeld zijn(geen groter druk achter schouderblad)

Hartstikke bedankt!
Geweldig deze site haha, raak er nu al verslaafd aan haha.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 08:00

maar ga alsjeblieft niet zelf lopen klooien of het past als je er echt geen verstand van hebt. laat echt een zadelpasser/maker komen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:56

moonfish13 schreef:
Volgens mij Urielle(?-pin me er niet op vast.), die had 2 weken een niet passend zadel en ze was meer dan een half jaar zoet om die rug weer goed te krijgen met een hoop kosten!

Ikke ja Scheve mond Mijn paard heeft dus idd heel kort met een niet passend zadel opgelopen, wat resulteerde in tweemaal osteopaat erbij en om de twee weken masseren. Osteopaat was 90 Euro, masseren 65. Totaal bedrag dus rond de 1000 Euro. Had ik met aanschaf zadel erbij al een leuk nieuw A-merk zadel van kunnen kopen. Bloos Overigens was mijn zadel nota bene door twee zadelmakers goed gekeurd op dat paard, maar waar je dus ook op moet letten: wat doet het zadel in beweging, als je erop zit, want ook onder jouw zit verandert de balans van een zadel wat. Bij mij was de kamer niet wijd genoeg waardoor het in stand prima lag, maar als het paard de wending inging raakten de zijkanten van de wervels de kussens wat erg zeer deed. Conclusie: veel geld kwijt om de rug in orde te krijgen en paard heeft 'leren' steigeren onder het zadel waardoor ik een half jaar lang op wedstrijd aan het kl*ten ben geweest omdat mijn paard bij elke spanning de lucht inging.

Moraal van het verhaal: laat een goede zadelmaker komen met tweedehands zadeltjes en laat die passen. Nog sterker: ik zou er tegenwoordig een zadelmaker voor second opinion bij halen, kunnen die mannen samen bakkeleien of het zadel goed ligt Knipoog

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:14

Magiccc schreef:

Heb je deze zelf verzonnen? Scheve mond Want het kussen mag nooit verder komen dan de laatste rib en mag zeker en vast nooit druk op de lenden geven!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:10

Dat is wel heel zuur Urielle.. Scheve mond

Niet zelf gaan klooien ts, laat iemand komen!

MelanieDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 16:54

Waar vind ik dan een zadelpasser?
Als ik op Google zoek vind ik geen een,
en het zou fijn zijn als die ook in Zuid-Limburg woont.

Groetjes.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:27

Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 06-01-09 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:29

merkzadels hoeven niet altijd perse van betere kwaliteit te zijn, maar hebben de naam wel dat ze van goede kwaliteit zijn. Misschien is dit wel een goede kwaliteit merkloos zadel. De garantie van merkzadels is meestal beter!!

denk dat het kiezen van het juiste zadel meer bij jou ligt:) ligt de een beter dan de ander? misschien zou je daar naar moeten kijken of welke je zelf het fijnst vind:D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:36

AnneMaaike17 schreef:
merkzadels hoeven niet altijd perse van betere kwaliteit te zijn, maar hebben de naam wel dat ze van goede kwaliteit zijn. Misschien is dit wel een goede kwaliteit merkloos zadel. De garantie van merkzadels is meestal beter!!

denk dat het kiezen van het juiste zadel meer bij jou ligt:) ligt de een beter dan de ander? misschien zou je daar naar moeten kijken of welke je zelf het fijnst vind:D

Ja een merkloos zadel van 150 euro is zeker goede kwaliteit..
Not, dat kan gewoonweg niet, alleen al aan arbeidsuren die er aan een goéd zadel zitten.
Dat het ene zadel beter ligt zegt niet dat het past.
Dus het maakt niet uit of het past? Als ze het zelf maar fijn vind? Verward

Hier de berekening uit de Bit over goedkope zadels:
Een zadel ligt voor 200 euro of minder in de winkel.
De winkelier maakt daar winst op, vaak de helft.
Als hij al direct uit India importeert, vaak zit er nog een tussenhandelaar tussen moet hij transportkosten betalen en ook de farbiek in india heeft een winstmarge.
Uiteindelijk komt het er op neer dat het zadel in India voor 30 tot 50 euro gemaakt moet woren.
Minder dan 50 euro voor materiaal én arbeidsloon.

In stubben zadels zit al 250 euro materuaal en arbeidsloon a 40 euro per uur.
Bestel de bit van December 2008 eens na, daar staat een heel artikel in over dit soort zadels.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 06-01-09 17:43, in het totaal 3 keer bewerkt

Marietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:41

Maar zullen zadelmakers ook langskomen als het een zadel is wat zij niet in de verkoop hebben staan? Ik denk dat het verstandig is als je een ruitersportwinkel zoekt met een ruim aanbod aan 2ehands zadels, nu heb je jezelf vastgepint op die chamberlain.. maar wat als die ook niet past? ik zou voor de ruitershop gaan want met een beetje geluk krijg je nog korting ook!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:41

Ja hoor, als je maar betaald Clown

MelanieDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 17:53

Marietje_ schreef:
Maar zullen zadelmakers ook langskomen als het een zadel is wat zij niet in de verkoop hebben staan? Ik denk dat het verstandig is als je een ruitersportwinkel zoekt met een ruim aanbod aan 2ehands zadels, nu heb je jezelf vastgepint op die chamberlain.. maar wat als die ook niet past? ik zou voor de ruitershop gaan want met een beetje geluk krijg je nog korting ook!

Jaa het zit namelijk zo,
Ik heb een ruitershop gemaild die ook tevens doet passen etc.
Ik kan die Chamberlain kopen van een kennis, nou ja dus heb je toch wat meer vertrouwen,
en als die niet deed passen of wat dan ook kon ik hem gewoon terugbrengen en krijg ik mijn geld
gewoon terug.
En ik weet niet of die zadelmaker dan ook wel zo betrouwbaar is, natuurlijk wil deze ook winst maken.
En dus zal hij snel zeggen het past niet en ik heb een betere voor je, wat dan misschien het dubbele zal kosten, deze wil er toch ook winst maken dat is duidelijk.
Daarom ga ik liever dan voor die Chamberlain, en laat hem nakijken hoe hij ligt op mijn paard,
en als ik het niet eens ben met de zadelmaker, probeer ik gewoon een tweede te laten komen,
dit lijkt mij dan het beste.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:57

Dat is echt dikke onzin wat je nu verkoopt. Een zadelmaker zal echt niet zo denken, die wil ook graag zijn klanten houden. Heb je enig idee wat een goed zadel voor de rug van je paard betekend?
Ik weet niet wat je budget is, en hoe oud je wil dat het zadel is, maar reken voor een tweedehandszadel tot een jaar of 8 maar makkelijk op 500 euro.

MelanieDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 18:14

Utixo schreef:
Dat is echt dikke onzin wat je nu verkoopt. Een zadelmaker zal echt niet zo denken, die wil ook graag zijn klanten houden. Heb je enig idee wat een goed zadel voor de rug van je paard betekend?
Ik weet niet wat je budget is, en hoe oud je wil dat het zadel is, maar reken voor een tweedehandszadel tot een jaar of 8 maar makkelijk op 500 euro.

Waarom is dit dikke onzin?
Ik denk toch wel dat deze persoon dan wel eerst klanten moet krijgen, en als jij dan een ander zadel koopt dan bij hem zal hij je niet echt als klant zien en misschien toch proberen om je een zadel van hem te verkopen, die moet toch ook ervan kunnen leven.
Natuurlijk zal iemand dat niet heel snel doen, maar de kans is er wel, ik ken een stal in de buurt bij mij,
die is zo commercieel.
Hij heeft mensen, beginners, wijsgemaakt dat je rubberen laarzen op maat kon laten maken en heeft daarna gewoon dezelfde laarzen voor 50euro duurder verkocht, nu kwamen deze in een dierenzaak die ook tevens een ruitershop is en die zei meteen hij heeft jullie wat wijsgemaakt.
Er nog zo'n stal in de buurt die ook zo'n dingen vaker doet.
Ik wil hierbij natuurlijk niet zeggen dat iedereen dit doet, maar de kans is er altijd.
Er is altijd een "rotte appel" tussen, en als je pech hebt word je ook nog bedrogen waar je zelf bijstaat.
Ik vind dit dus echt geen onzin als ik al zoiets hoor.
Sowieso de dichtstbijzijnde zadelpasser maakt zijn producten ook veel duurder dan dat je ze bij Hypoweert of Divoza etc kan krijgen, deze man wil weliswaar winst maken, maar zoveel dat het bijna 50euro meer is, vind ik ook een beetje belachelijk.
Dus je kan toch de kans lopen dat deze je toch liever een zadel van hem aan je wilt verkopen.
Nou sorry ik vind dit dus echt geen onzin, het komt bijna bij alles voor.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:19

Waarschijnlijk vult hij hem dan de eerstvolgende keer gratis op, een stukje service is nou eenmaal duurder. En de mensen vans Divoza en Hypo mogen echt niet naar de zadels van mijn paarden kijken, dat zijn geen zadelpassers.

Met de instelling die jij hebt vertrouw je geen enkele branche. Beetje moeilijk in de paardenwereld. Op Bokt zijn echt genoeg recencies te vinden over betrouwbare zadelpassers, het enige wat je dan hoeft te doen is op te bellen dat je even wil dat er naar je zadel word gekeken.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:26

Divoza en hypoweert is niet te vergelijken met een zadelmaker.

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:12

moonfish13 schreef:
AnneMaaike17 schreef:

Ja een merkloos zadel van 150 euro is zeker goede kwaliteit..
Not, dat kan gewoonweg niet, alleen al aan arbeidsuren die er aan een goéd zadel zitten.
Dat het ene zadel beter ligt zegt niet dat het past.
Dus het maakt niet uit of het past? Als ze het zelf maar fijn vind? Verward

Hier de berekening uit de Bit over goedkope zadels:
Een zadel ligt voor 200 euro of minder in de winkel.
De winkelier maakt daar winst op, vaak de helft.
Als hij al direct uit India importeert, vaak zit er nog een tussenhandelaar tussen moet hij transportkosten betalen en ook de farbiek in india heeft een winstmarge.
Uiteindelijk komt het er op neer dat het zadel in India voor 30 tot 50 euro gemaakt moet woren.
Minder dan 50 euro voor materiaal én arbeidsloon.

In stubben zadels zit al 250 euro materuaal en arbeidsloon a 40 euro per uur.
Bestel de bit van December 2008 eens na, daar staat een heel artikel in over dit soort zadels.

wat ik bedoelde: het zadel wat je zelf het fijnst vind en het best past.

ik heb een zadel van 75 gulden gehad en er jaren mee kunnen rijden!! nog steeds in goede staat trouwens;)

snap die aanvallende reactie niet :/

en wat bit zegt klopt wel!! maar een goed zadel wat in nederland word gemaakt voor minder geld (bv door kunststof te gebruiken) hoeft niet per definitie slecht te zijn!!

zelf kies ik nu wel voor merkzadels omdat ik van het rijden/trainen van paarden mijn werk wil maken..