[WN] schuurplek van pad.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cloud

schuurplek van pad.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 17:57

Hallo Allemaal,

Ik heb een probleem met mijn pad! Mijn tinker heeft achter op zijn rug een schuurplek van de pad die ik gebruikt.
Ik gebruik een pad met een synthetische wollen onderkant. Mij is aangeraden om een geheel schapenwollen pad te kopen om de schuurplekken te voorkomen.
Mijn tinker heeft al vaker schuurplekken gehad maar dan met engelse dekjes, waarschijnlijk is hij erg gevoelig op zijn huis en haren.
Overig past mijn zadel goed!!

Wat is jullie menig???

Groetjes Coby

___VV___

Re: schuurplek van pad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:01

Is het een recht-hoekig dekje of zit er een rug vorm in ("verhoging" bij de schoft)?

Die van mij werd ook kaal van rechte dekjes (waaronder ANKY).

elsenfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:05

ons paard kreeg ook schuurplekken van dekjes. vooral aan de achtekant van het zadel. we leggen tegenwoordig een dikkere deken nog onder het dekje.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:40

westernpads worden vaak hard aan de achterkant waar het zweet heen loopt, is je pad goed schoon? Anders kan het daardoor schuren.

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:23

Bij mijn arabier heb ik dat probleem ook gehad. De enige oplossing was bij hem inderdaad een lamswollen pad (ik heb er een van Mattes). Sinds ik die gebruik in combinatie met een wollen blanket (erop) heeft hij vrijwel nergens meer last van.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:36

Ik gebruik ook de lamswollen pad van Mattes op mn arabier die in de winter altijd kaal was achter onder het zadel. Fijne pad wel prijzig! Maar geen kale plekken meer Haha!

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:12

Wat fijn om te horen dat er meer mensen zijn die dit probleem hebben, vooral met arabieren. Mijn AV krijgt werkelijk OVERAL schuurplekken van en mijn verzameling bontprodukten (halster, singels, etc) begint erg op de lachspieren van mn stalgenoten te werken (so be it...) Haha! Ik heb heel wat pads geprobeerd en heb nu eindelijk ook een Mattes besteld en hoop dat ik daarna van die lelijke plekken af ben. Ik heb trouwens alleen in de winter last van die schuurplekken. Er is trouwens al en topic hierover (ff zoeken op 'kale plekken zadel') en daarin werd geadviseerd de plekken in te smeren met Cowboy Magic Detangler om de boel goed glad te houden.
Vraagje: Wordt en het schapenvachtje en een blanket erop niet te dik?

Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 21:51

Bedankt voor jullie reacties!!!!
Ik was ook bang dat ik de enigste was met dit probleem!!
Mijn pad is aan de onderkant wel een beetje vies, ik ga het zo snel mogelijk schoonmaken.
Ik ben wel bang dat alleen die mattes pads gaan helpen met mijn tinkertje, ik had het eigenlijk wel kunnen weten omdat er onder mijn engelse zadel ook een schapenwollen sjabrak moest, op aanraden van de veearts!!!
Mijn huidige pad is van erg zacht spul gemaakt, dus ik dacht dat het wel kon, maar helaas!!
Weet iemand een site waar ik van de mattes pad kan bestellen??

Groetjes Coby

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 07:04

yildiz schreef:

Juist alleen het schapenvachtje is wat te dun. Voel maar eens de dikte van vachtje + blanket in vergelijking met zo'n gewone vilt gevulde pad met fleece onderkant. De combinatie komt bij mij ongeveer op dezelfde dikte.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:08

Cloud schreef:
Bedankt voor jullie reacties!!!!
Ik was ook bang dat ik de enigste was met dit probleem!!
Mijn pad is aan de onderkant wel een beetje vies, ik ga het zo snel mogelijk schoonmaken.
Ik ben wel bang dat alleen die mattes pads gaan helpen met mijn tinkertje, ik had het eigenlijk wel kunnen weten omdat er onder mijn engelse zadel ook een schapenwollen sjabrak moest, op aanraden van de veearts!!!
Mijn huidige pad is van erg zacht spul gemaakt, dus ik dacht dat het wel kon, maar helaas!!
Weet iemand een site waar ik van de mattes pad kan bestellen??

Groetjes Coby
Voor Mattes kijk op www.Hipponet.be

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:41

Kijk uit met Cowboy Magic op het lijf van je paard.. het wordt echt superglad en dan gaat je pad&zadel weer glijden, ook niet de bedoeling Cool

Onze Arabier heeft er ook last van, maar eigenijk alleen in de winter, dan is het haar toch stugger denk ik dan in de zomer en breekt het sneller af Bloos
Ik ben altijd blij wanneer hij weer met een bloot lijffie de wei op kan, maar met deze temperaturen vindt hij zn twee dekentjes toch wel erg lekker hoor... koukleum Ach gut , maar goed, dat mag als je 19 jaartjes jong bent Pling

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:53

Mijn arabier heeft ook op de achterkant van haar rug een schuurplekje, precies naast haar rugwervel aan beide kanten, symetrisch dus.
Maar ik heb een boomloos western zadel en een dik filtje eronder. Maar welk dekje is het beste onder een boomloos westernzadel om dit te voorkomen? (want als ik er een dik dekentje onder leg word het wel heel dik, omdat het zadel zelf ook al een soort van dekje heeft).

Chessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:58

yildiz schreef:
Wat fijn om te horen dat er meer mensen zijn die dit probleem hebben, vooral met arabieren. Mijn AV krijgt werkelijk OVERAL schuurplekken van en mijn verzameling bontprodukten (halster, singels, etc) begint erg op de lachspieren van mn stalgenoten te werken (so be it...) :D Ik heb heel wat pads geprobeerd en heb nu eindelijk ook een Mattes besteld en hoop dat ik daarna van die lelijke plekken af ben. Ik heb trouwens alleen in de winter last van die schuurplekken. Er is trouwens al en topic hierover (ff zoeken op 'kale plekken zadel') en daarin werd geadviseerd de plekken in te smeren met Cowboy Magic Detangler om de boel goed glad te houden.

Mijn paard heeft ook last van schuurplekken van de pad... Mij is uitgelegd dat dit gebeurt in combinatie met de wintervacht. Vandaar dat je er alleen in de winter last van hebt.

Mij is geadviseerd er uierzalf op te smeren, werkt okay, maar is wel vettig...

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:16

Ik ben inmiddels afgestapt van de uierzalf en zelfs van de Magic detangler. Ik had niet het idee dat het hielp. De Mattes werkt echter wel heel goed, de haartjes beginnen nu terug aan te groeien!!! (Ik heb het toch voor de zekerheid nog even nagevraagd bij de westernshop, en kreeg daar ook hetzelfde advies; mattes pad met een dunne pad of blanket eroverheen).
En nee, ik heb geen aandelen Mattes!!! :D

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:28

mijne heeft geen schuurplekken of verdikkingen maar krijgt links en recht witte haren in zijn bruine vacht.t worden er echt steeds meer en ik krijg nogal eens de vraag of mijn pad wel goed is.Tis een behoorlijke dikke en kan me echt niet voorstellen dat t niet goed is...
maar toch ga ik twijfelen...

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 15:27

@Cloud: Heeft je paard het alleen nu in de winter of het hele jaar door? De haren van de wintervacht zijn breekbaarder dan die van de zomervacht. Daardoor zijn er meer paarden die wat 'schuurplekken' krijgen en in dat geval hoeft er niet direct iets mis te zijn met je pad.
Mocht hij er vaker last van hebben heeft het uiteraard een andere oorzaak.

Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 11:06

Ja, mijn paard heeft het alleen in de winter! Maar ik vind het een verschrikkelijk gezicht, al die afgebroken haren op zijn rug! Ik heb nu een pad van Mattes besteld en hoop dat het daardoor minder wordt.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:16

Ik heb dat ook voor met m'n paarden in de wintermaanden. M'n vorige merrie had het werkelijk erg, maar zij stond dan ook met 10 cm dik winterhaar ;) en omdat ze een buckskin was viel die verandering van kleur hard op.

De paarden zelf lijken er geen last van te hebben en zijn daar niet gevoeliger ofzo. Het is ook niet dat ze daar dan geen haar meer hebben. En over enkele weken begint de rui weer en dan is dat probleem weeral opgelost voor een tijdje ;) .

Ik moet wel zeggen dat ik dit enkel voor heb met westernpads. Vroeger (in mijn klassieke periode) had ik dat nooit voor.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 08:34

Hier ook het probleem, achterkant pad drie kale plekjes...
Had al gedacht er een superdun dekje ofzo extra onder te doen, die je makkelijk kan wassen....
Want die pad wassen is een drama.
ik wissel nu wel af met een coolbackpad, die je wel makkelijk kan wassen.
Ik borstel die andere wel regelmatig heel goed af.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 10:01

mijn vorige paard had het ook altijd (zat ook arabier in) en ik gebruikte inderdaad ook een Mattes pad waardoor ik er veel minder last van had in de winter.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:21

Ligt aan het winterhaar, heeft de mijne ook nu last van en ik heb een pad met een schapewollen onderkant. als ze weer verhaart zijn heb je nergens geen last meer van.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 11:09

cynthiar schreef:
Ligt aan het winterhaar, heeft de mijne ook nu last van en ik heb een pad met een schapewollen onderkant. als ze weer verhaart zijn heb je nergens geen last meer van.

Ik hoop het......

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 12:52

Komt meestal doordat de pad eigenlijk wat te lang is voor de rug , de achterste rand komt dan te dicht bij de heupen , en de onderrug van het paard "rolt" tijdens het lopen steeds onder die rand van die pad door , waardoor de haren steeds heen en weer gestreken worden. Die lange winterharen hebben daar meer last van dan de korte zomerharen , die worden niet zo snel omgebogen.

Zo'n lange haar die steeds opzij gestreken en omgebogen wordt , kan dat op een gegeven moment niet meer aan en breekt af. Dan krijg je van die plekken met kort haar.

Krijg je echt witte haren dan schuurt het direct op de huid zelf , witte haren zijn echt een teken van irritatie van de huid.
Door drukpunten of het over de huid heen schuren van een stug materiaal.

Een echte lamsvel pad is meestal een goede oplossing (tenzij het om drukplekken gaat natuurlijk!) omdat dat heel zacht is en de haren en huid ontziet.
Maar je moet hem wel heel goed schoon & zacht & soepel houden , want als hij zo verkleefd raakt door zweet en huidvet komen er juist stugge stukken in...

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:55

komt door de wintervacht heb namelijk het zelfde probleem gehad. :Y)
ik reed eerst altijd engels en toen had ik het ook en nu rijd ik western en nog steeds last van dus zalfjes smeren helpt niet groeit vanzelf wel weer haar op(als het goed is word het niet tot de huid kaal)