Wintec zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

itsmi

Wintec zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 20:03

Heey bokkers!!

Heb al een tijdje een eigen zadel, een wintec, gekregen van een kennis.. Het zadel is denk ik al 15 jaar oud ofzo, maar is wel in superstaat (voor zn leeftijd Knipoog) Het heeft in totaal op denk ik 3 paarden gelegen. Het is een heerlijk zadel en ik wil het eigenlijk niet kwijt! (Anders moet ik op een manege zadel rijden, en die is niet zo heel goed qua kwaliteit! )
Nu zei mijn instructeur pas, dat het zadel scheef lag. Het hangt ietsje naar rechts. Ze zei dat het paard er verdr geen last van heeft, maar dat het voor mijn zit niet zo heel goed is. Als ik geld had zou ik het kunnen laten nakijken. Het probleem is dat ik niet zoveel geld heb.

Weten jullie hoe duur zoiets is, en of het erger kan worden? En hoe het komt dat het scheef ligt nu, want in het begin lag het zadel gewoon keurig recht!

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

aslo

Re: Wintec zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:22

Zou 'm toch maar eens even na laten kijken, kan maar zo zijn dat er binnenin iets mis is. De opmerking van je instructeur dat je paard hier geen last van heeft, vind ik een rare, tuurlijk heeft een paard er last van als het zadel scheef is. Het gewicht wordt nl. niet meer goed verdeeld, dus aan 1 zijde komt er veel meer druk op de rug. Als ik jou was zou ik er niet meer mee rijden, totdat de oorzaak bekend is en eventueel opgelost.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:51

mmm, idd een beetje vreemde opmerking van je instructeur.
een zadel wat scheef ligt kan nooit een juiste drukverdeling hebben.
een vriendin heeft laatst haar zadel bij divoza op laten vullen, alle oude vulling er uit en nieuwe erin, was als ik het goed heb rond de 95,- euro.
als ik mijn fysiotherapeut moet laten komen ben ik ook iets van 70,- euro kwijt, en als je lang door rijd met een zadel wat niet goed ligt mag je de laatste nog wat vaker laten komen, kost je dus nog veel meer geld!

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:14

een scheef zadel is voor ruiter EN paard niet bevoordelijk!

Na kijken kost hooguit 10-20 euro. Zodra ze er wat aan gaan doen gaat het meer kosten. Maar dit verschilt uiteraard bij zadelmaker!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 17:36

Okee, ik zal m f aan de kant leggen een tijdje.

Ik las ook ergens in een topic dat wintec zadels niet door iedere zadelmaker gevuld kunnen worden. Dus dat is ook n beetje het probleem. Tsja, moeilijk, denk dat ik dan maar langs divoza ga ofzo!

@ Probabeest: het is een manegepaard, niet mijn eigen paard. Ik hoef dus geen kosten te betalen voor fysio, maar ik snap je punt wel!

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:55

het nadeel van wintec met opvullen is dat kunstof niet werkt. Leer blijft altijd mee rekken. dus als je hem opvult rekt het leer. Bij kunstof is dat niet mogelijk. Sommige willen evengoed hun wintec opvullen, wat ik echt een zéér slechte keus vind, maar dat is ieder voor zich.

groetjes!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:59

ik vind het zowiso vreemd dat je wintec scheef is... Verward kun je dit misschien aanvullen? is de boom nog wel goed, of zin de kussens onrgelematig versleten door een slechte zit (lees scheef) van de ruiter(s)?

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 19:04

Ik heb geen idee, Heb echt geen verstand van zadels! Mn instructeur zag toevallig dat het zadel scheef lag, het helde ietsje naar rechts over. Niet veel, maar het kwam niet door niet goed aansingelen ofzo.

Dat de kussens onregelmatig zijn versleten door een slechte zit, dat zou wel kunnen. Heb niet zo'n goede zit, dus dat is dan de oorzaak denk ik.

Zal eens kijken of ik kan zien of het versleten is ofzo!

De boom, jeetje, hoe zie je of dat goed zit? Weet wel waar de boom zit, haha, maar geen idee hoe je kan zien dat het goed zit of niet?

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:05

ik nam aan het laatste. Omdat wintec over het algemeen niet scheef te rijden zijn..?

Boom is na te laten kijken door een goede zadelmaker!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 19:06

By the way, ik heb voordat ik het zadel ging gebruiken, laten kijken of het op het paard paste door een kennis van mij die wel kan zien of een zadel goed ligt op een paard of niet. Niet dat jullie denken dat ik omdat ik geen verstand heb van zadels, dat zadel er maar gewoon opgedaan heb vanaf het begin, zonder te kijken of het wel een passend zadel is!
(even ter verduidelijking!:P)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:09

MissDonna schreef:
ik nam aan het laatste. Omdat wintec over het algemeen niet scheef te rijden zijn..?

Boom is na te laten kijken door een goede zadelmaker!

Een Wintec is wat dat betreft uber duurzaam, maar ik ken nog geen wintecs ouder dan 10 jaar Bloos

Ik vrees wel dat de boom beschadigd is (als het zadel echt scheef is). Gezien het een manegepony is kan de pony door haar eigen zadel misschien scheef zijn...?

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 19:56

Het was ook maar een schatting dat dat zadel 15 jaar oud is. Het heeft heel lang op een arabiertje gelegen en dat paardje was toch al behoorlijk oud en dat is al een tijdje geleden.

Nou het zadel is niet echt heel erg scheef, het helt ietsje naar rechts. Het zou heel goed kunnen dat het paard scheef is door het manegezadel, maar hoe verklaar je dan dat het in het begin wel goed en recht lag?

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 19:58

MissDonna schreef:

Hieruit maak ik op, dat jij denkt dat ik wel een heeeeeeele slechte zit heb omdat dit winteczadel wel scheef is? Nors opkijken Kan het verkeerd hebben opgevat hoor...

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:30

Ik heb mijn Wintec laatst ook laten opvullen hoor, dat is heel goed te doen! Lachen
Is jouw Wintec er een met een verwisselbare boom? Misschien moet je hem aan de voorkant dan even openmaken, om te kijken of alle schroeven nog goed vast zitten. Die van mij gaan namelijk nog wel eens los.. Ik check mijne dus regelmatig! Lachen

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:32

inderdaad zoals dabo verteld,de schroefjes binnen regelmatig testen anders trekt het scheef..

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:53

Helaas is mij dit dus al een keer gebeurd, en had ik het te laat door Boos! Vandaar nu elke maand sloop ik hem open om de schroeven te checken, en/of aan te draaien!

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:25

wintec is echt beter om niet op te vullen... maar goed.

Ik bedoel niet dat jij een slechte zit hebt hoor Knipoog Maar omdat het kunstof is, en wintec een goed prijs/kwliteit zadel is. Is dat moeilijk scheef te rijden in vergelijking met een leer zadel.

Dus zou het inderdaad zo kunnen zijn dat de boom scheef is. Maar nogmaals, ik zou er echt iemand naar laten kijken als je het niet vertrouwd. Want reacties op bokt, zijn anders dan van een zadelmaker die het zadel voor zn neus heeft liggen Knipoog

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:16

aslo schreef:
Zou 'm toch maar eens even na laten kijken, kan maar zo zijn dat er binnenin iets mis is. De opmerking van je instructeur dat je paard hier geen last van heeft, vind ik een rare, tuurlijk heeft een paard er last van als het zadel scheef is. Het gewicht wordt nl. niet meer goed verdeeld, dus aan 1 zijde komt er veel meer druk op de rug. Als ik jou was zou ik er niet meer mee rijden, totdat de oorzaak bekend is en eventueel opgelost.

helemaal niet meer rijden is natuurlijk een beetje overdreven want waarschijnlijk rijd ze al een hele tijd op het paard zonder dat ze echt problemen heeft gehad. wat bij mijn vriendin hielp is een bondje/gellpad onder het zadel leggen;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:39

Door het links (eenzijdig) opstijgen waarbij je veel aan het zadel hangt schijnt een boom ook scheef te kunnen trekken zegt men. Geen idee of dat op waarheid berust trouwens of zomaar een kletspraatje is.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:44

heb je geen foto van het zadel? dat maakt het mischien iets makkelijker en een foto op het paardje van achteren ofzo

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:45

misschien even opnieuw laten vullen de kussens zodat ze gelijkt zijn gevult

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:50

Ga met je zadel naar een goed zadelmaker, en laat hem je zadel goed nakijken, ookal tijd je maar eens per week, je wilt toch niet op je geweten hebben dat dat dier door jou steeds meer last van zijn rug krijgt ?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:12

maaike_lotte schreef:
aslo schreef:

helemaal niet meer rijden is natuurlijk een beetje overdreven want waarschijnlijk rijd ze al een hele tijd op het paard zonder dat ze echt problemen heeft gehad. wat bij mijn vriendin hielp is een bondje/gellpad onder het zadel leggen;)

Zij heeft mss geen problemen, maar die kan het paard (inmiddels) wel hebben. Een zadel wat scheef ligt, laat je nakijken en gebruik je niet. Das mijn visie hierop.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 20:46

nikita_benno schreef:
heb je geen foto van het zadel? dat maakt het mischien iets makkelijker en een foto op het paardje van achteren ofzo

zal ik vrijdag eens gaan doen, dat is wel een goed idee. dan hebben jullie ook een beter beeld.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 20:47

Urielle schreef:
Door het links (eenzijdig) opstijgen waarbij je veel aan het zadel hangt schijnt een boom ook scheef te kunnen trekken zegt men. Geen idee of dat op waarheid berust trouwens of zomaar een kletspraatje is.

Dan zou die naar links gezakt moeten zijn lijkt me? Verdrietig