hoe gaat dat met een zadelmaker?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lisaaaa

hoe gaat dat met een zadelmaker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 20:03

Hallo,

ik vroeg me af hoe dat allemaal gaat met een zadelmaker. En wat zijn de kosten ervan.
Want ik ben mss van plan om mijn boomloze zadel te verkopen en dan wil ik graag een zadel op maat laten maken voor mijn pony. Ik had op piafferuitersport.nl een wintec geloof ik gezien en er stond bij dat de boom makkelijk door een zadelmaker kon worden aangepast. Dus stel ik koop dat zadeltje en ik laat de zadelmaker komen wat zijn dan de kosten ong? ik snap dat iedere zadelmaker andere prijzen zal hebben maar dan kan ik het een beetje inschatten

alvast bedankt Knipoog sorry als er al zo'n topic is maar zo snel kon ik er geen vinden.

probabeest

Re: hoe gaat dat met een zadelmaker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:44

bij divoza rekenen ze 50,- euro voor de passervice, de losse beugels van de boom voor de wintec zijn iets van 19,- euro.
wanneer er nog wat met de vulling moet gebeuren zal dit misschien weer extra kosten met zich mee brengen.
dat zal wel afhankelijk zijn wat voor een zadel het uiteindelijk word en wat er precies nog allemaal aan moet gebeuren

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 21:11

oeps, haha vergeten erbij te zetten het was een wintec zadel zonder verwisselbare bomen. De boom was wel makkelijk aan te passen door een zadelmaker.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:00

dan ben je denk ik iets van 50 euro kwijt. bij mijn zadelmaker..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:11

Ojee , pas op dat je je niet laat foppen hoor Knipoog

Er bestaan geen Wintecs met een verwisselbare boom. Hooguit Wintecs met een verwisselbare kamerbeugel.
En dat is iets heel anders. Je kunt met die verwisselbare beugel , alleen de voorkant iets wijder of krapper maken.

Dus als je bvb. een paard hebt dat groeiende bespiering heeft en breder wordt van voren , dan kun je af en toe
een bredere kamerbeugel in het zadel zetten zodat de voorkant blijft passen.

Maar die voorkant is maar een heel klein stukje van de totale zadelboom.

De hele boom zelf , dus die onder de hele zitting doorloopt , daar verander je niks aan.
En daar zit nu juist vaak het probleem , dat de ronding van de boom en / of kussens anders is dan de ronding van de rug.

Dan kun je wel de kussens bij laten vullen / laten aanpassen , maar dat is maar heel beperkt mogelijk.
En dat moet je ook laten doen , kost weer extra geld , terwijl je de kamerbeugel simpel zelf kunt verwisselen.

De boom zelf die blijft hetzelfde en dat moet maar net passen , daar moet je mazzel voor hebben.

Heb je het nu ook nog over een Wintec zonder verwisselbare kamerbeugel , dan houdt dat dus in dat je daar zelf niks
aan kunt aanpassen. En de zadelmaker ook niet makkelijk...die moet dan weer allerlei trucs uit de kast halen om het
zadel te verbreden of versmallen aan de voorkant , en daar knapt het zadel meestal niet van op omdat je de vorm
gaat veranderen terwijl het zadel helemaal niet gemaakt is op die andere vorm.

Al met al ga je jezelf veel gedoe en veel onzekerheid op de hals halen ermee , en heb je geen enkele garantie dat het
zadel fijn zal liggen of überhaupt passend te krijgen is , terwijl het ook nog goed functioneerd....

Op mijn paardje is een Wintec ook niet passend te krijgen , en zo bijzonder is ze niet.
Wel jammer want het zijn hele fijne zadeltjes ! Maar de boom is vrij vlak en daar moet je paard maar net de rug voor hebben.

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 15:33

aha bedankt pmarena heb ik weer wat geleerd Haha!
Ben toch wel heel blij dat ik een boomlooszadel heb zeg maar ik wil er mss ooit toch nog een boomzadel bij als mijn zusje dat fijner vind.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:52

het is nog geen kamer beugel. maar een kopstuk. De kamer bij wintec kan je NIET veranderen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:11

Ik denk dat je bedoeld de wintec 250, het is inderdaad een kopbeugel die de ruimte bij de schoft aanpast. Deze is wel door de zadelmaker aan te passen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 23:23

Als je het over een kopstuk / kopbeugel (kopijzer) hebt snappen de meeste mensen er helemaal niks meer van , vandaar het gebruik van het woord kamerbeugel.

Dat zadels in verschillende "kamerbreedtes" geleverd kunnen worden voor verschillende maten schoften , dat weten de meeste mensen namelijk wel Lachen

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 06:22

wintec heeft 1 soort kamer breedte bij diverse modellen. dus bij wintec is dit niet mogelijk zo ver ik weet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 09:40

Bij de oude modellen Wintecs is er nog geen verwisselbare kamerbeugel / kopijzer , en die hebben een vrij smalle standaard maat.

Maar ook die worden wel eens wat verbreed , gewoon door de boom wat uit te buigen blijkbaar. Dat zal vast wel tot een kleine afwijking aardig kunnen , maar je brengt toch veranderingen aan in het originele ontwerp en het geheel wordt er vast niet beter van... ik zou er niet zo snel aan beginnen in ieder geval...

Met de verwisselbare kamerbeugel / kopijzer kun je de schoftbreedte vrij makkelijk zelf aanpassen en ga je bvb. van kamerbreedte 31 naar 34 ofzo , met hetzelfde zadel , door dat kopijzer te verwisselen.

Wat dat betreft is het wel leuk spul , alleen jammer dat de rest van de boom nog steeds maar net moet passen...

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 15:27

aha oke dus een wintec bijvoorbeeld is dan niet echt een makkelijke optie. Maar hoe gaat dat dan gewoon normaal in zijn werk?

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 15:32

Als jij weet wat er aangepast moet worden kan je naar een zadelmaker toegaan en vragen of hij dat wilt doen. Prijzen kunnen nog wel eens verschillen! En als je wil laten kijken of het goed ligt (wat mij naar aanleiding van je topic handig lijkt), dan heb je de voorrijkosten en de eventuele reparatiekosten dus boom verbreden/versmallen, opvullen van de kussen etc.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 15:32

Bij mijn zadelmaker is het vullen 40 euro maar moet hij de boom verbreden of versmallen (als het kan) dan komt daar nog eens 45 euro bij. Dan moet je je natuurlijk ook af gaan vragen of het zadel dat dan ook wel waard is.

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:22

Het Wintec zadeltje wat jij bedoeld is idd de Wintec 250. Deze heeft wel een verwisselbare boom/kopstuk, maar deze heeft geen 'easy change gullit system'. De zadelmaker moet dan net als bij een traditioneel zadel de voorzijde los maken. Daarna kan je, net als bij de andere Wintec zadels, de kamemerbreedte aanspassen middels de los te kopen boombeugeltjes, deze zijn er in diverse maten van extra smal tot extra breed. De zadelmaker maakt de twee schroeven los en verwisseld dan het boompje. Je moet dan zelf het juiste boompje meenemen en dus ook weten hoe breed deze moet zijn voor je pony. Hiervoor kan je een boommeter gebruiken, deze levert Wintec ook, en in veel gevallen kan je deze lenen/huren als je een nieuw Wintec of Bates zadel koopt.

Als de zadelmaker de nieuwe boom erin geschroefd heeft dan moet hij de voorkant van je zadel weer dichtmaken, dit zal met (pek)draad gebeuren. De voorzijde van dit zadel is van soepel zacht kunstof, hier komt dan een nieuwe stiknaad. Gemiddeld zal de zadelmaker, excl. de nieuwe boom ca. 40,= a 50,= hiervoor rekenen.
Ik denk dan ook dat je beter uit bent met de Wintec 500, deze is ca. 100,= duurder, maar hier heb je geen zadelmaker nodig om je boombeugel aan te passen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 01:48

Is het niet makkelijker om een zadelmaker met een aantal (tweedehands) zadeltjes langs te laten komen dan je vast te pinnen op 1 bepaald merk? Als er een goed passend zadel bij zit voor je pony hoeft er ook niet aan de boom gerommeld te worden Lachen Vraag eens aan mensen in de buurt die paarden hebben wat zij een goede zadelmaker vinden en bel hem op, hij zal dan waarschijnlijk vragen om foto's van je pony op te sturen zodat hij weet wat voor bouw ze heeft enzo. Op de site van MSFC (http://www.msfc.nl kun je ook zien welke zadelmakers er bij jou in de buurt zijn, op deze site staan alleen zadelmakers die daar ook voor geleerd hebben. Iedereen mag zich zomaar zadelmaker noemen maar dat betekent nog niet dat ze er ook meteen verstand van hebben Knipoog Succes met zoeken in ieder geval!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 01:55

ik sluit me helemaal aan bij hestejente. Ik raad je af via internet een zadel te kopen. Zoek iemand die langs kan komen met tweedehands zadels in de normale prijsklasse. Dan kun je zelf ook proberen wat voor jou werkt en voor je pony.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:20

Nu zijn de MSFC-mensen ook niet allemaal toppers hoor , daarvan hoor je ook alweer genoeg problemen langskomen....

Geen enkele zadelmaker , hoe bekend ook , is een supermens die alleen maar 100% tevreden klanten heeft en nooit een fout maakt.

Het beste blijft het toch om zelf kritisch te blijven en je goed te verdiepen in zadels , zodat je zelf ook een oogje in het zeil kan houden en niet helemaal afhankelijk bent van wat iemand anders je allemaal probeert wijs te maken Lachen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:37

Het blijft mensenwerk Knipoog MSFC-zadelmakers zijn opgeleid voor wat ze doen, wat lang niet van iedereen die zich "zadelmaker" noemt gezegd kan worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:47

...maar ik kom bij klanten ook ervaringen tegen met een MSFC-er waarvan mijn nekharen overeind gaan staan hoor , ze durven nogal eens grote onzin over boomloze zadels te verkopen....

Of ze leggen het zodanig uit dat de klant het helemaal verkeerd opvat , dat kan natuurlijk ook.

Maar het lijkt erop dat ze nogal vanuit een beperkte insteek hun les krijgen , en dus ook vanuit een gekleurde hoek gaan adviseren.

Nu zullen er heus ook wel MSFC-ers zijn die verder kijken dan alleen de cursus , en je hebt overal natuurlijk cursisten die ondanks een goede cursus , toch niet goed te werk gaan , maar ik heb wel een paar klanten langs zien komen met zeer slechte ervaringen.... dus er zullen ongetwijfeld ook minder goede tussenlopen , en situaties voorkomen waar iemand een keuze heeft tussen 1 zadelmakers , 1 met en zonder MSFC-opleiding , voor de zekerheid kiest voor de MSFC-er , maar dan net blijkt dat dat een grotere prutser is dan de ongediplomeerde vakman die zichzelf veel beter geïnformeerd heeft en die veel meer (en ruimere) ervaring heeft....

Zo'n cursus biedt dus eigenlijk nog steeds geen enkele garantie.

Beter kun je je verdiepen in de ervaringen van andere mensen , zijn de klanten van de betreffende zadelmaker tevreden , of juist niet.

En daarbij moet je dan ook weer rekening houden met klanten die onterecht tevreden of ontevreden zijn....en dat is dan ook weer iets dat je moet filteren Knipoog

Kom je alsnog uit bij zorgen dat je zelf het 1 en ander ervanaf weet zodat je je eigen paard kunt beschermen tegen prutsers of vakmensen die hun dag even niet hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:54

TS wil een boomzadel, daar kan een goede zadelmaker haar prima bij adviseren. Ze is nog erg jong, maak het nou niet nog ingewikkelder voor haar... als we het toch over gekleurd gaan hebben, komt jouw aversie tegen MSFC-zadelmakers niet voort uit hun opvattingen, die nou eenmaal anders zijn dan die van jou? JIJ kunt het er niet mee eens zijn, en JIJ kunt het jammer vinden dat ts een boomzadel overweegt, maar je hebt nu je punt gemaakt, laten we verder proberen ts te helpen Knipoog

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:51

Pardon ?

Ik probeer ook te helpen , door zelf oplettend te blijven en niet domweg iemand met een naampje te vertrouwen , want zo zijn er al veel paarden de pineut geworden.

Bovendien heb ik helemaal geen aversie tegen de MSFC , ik vind het juist goed dat zo'n cursus er is !
Maar het maakt die cursisten niet heilig en het is dus niet verstandig om mensen te vertellen dat zo iemand alles wel voor ze zal regelen en precies kan vertellen wat het beste is.

Want zo simpel IS het nu eenmaal niet.

Duizenden mensen die die fout eerder hebben gemaakt en van een als erg betrouwbaar zijnde omschreven zadelmaker , een waardeloos passend hebben gekregen. Ze vertrouwen blindelings op die zadelmaker omdat hij zo'n topper zou zijn.

Maar iedereen kan zien dat het zadel waardeloos ligt. En zeg het dan maar niet tegen zo'n ruiter dat het zadel niet zo netjes ligt , want het is aangemeten door die-en-die en die heeft het goedgekeurd , dus het past perfect !

Zo gaat dat dan. Dat is altijd het gevaar van mensen vertellen dat ze maar achter de mening van een ander aan moeten lopen.

Daarom : zelf zorgen dat je er meer over te weten komt.

En dat heeft niks met boom- of boomloos te maken Knipoog

Overigens heb ik wel al een paar keer gehoord dat MSFC boomloos afraden om belachelijke redenen , die aangeven dat ze er dus echt niet veel vanaf weten.

Of dat dan aan de cursus ligt of die mensen daar ga ik niet over oordelen , maar het blijkt dus wel dat ze onzin vertellen over minstens 1 zadeltype.

Zo'n cursus zegt dus eigenlijk niets , iemand zonder cursus die een heel tevreden klantenbestand heeft (van kritische klanten !) zou ik dan veel liever bij mijn paard hebben dan iemand met 1 of ander papiertje.

Prima dat TS een boomzadel overweegt , maar niet prima als ze door goedbedoeld advies in dezelfde val trapt als duizenden mensen voor haar : vertrouw de zadelmaker maar , die regelt het wel.

Nu heeft ze een prima zadel , dan zit ze straks ineens met niet-passende troep omdat ze zo nodig een zadelmaker moet gaan nalopen , dat vind ik gewoon zonde , vandaar dat ik erop hamer dat jezelf meer kennis toe-eigenen het allerbeste advies is.

Niet mijn opvattingen , niet die van anderen , maar gewoon zelf logisch nadenken Ja

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:01

Bij die cursus wordt ook voor zover ik weet helemaal geen aandacht besteed aan boomloze zadels - en laten we wel wezen, ook daarvan zijn er genoeg die niet op het paard passen, kijk maar naar de pony van TS.

Punt is dat TS een boomzadel wil en dat een goede zadelmaker haar het best kan helpen om dat te vinden.

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:32

TS vraagt idd een advies over een te verstellen Wintec zadelt wat zij voor een prijs binnen haar budget gezien heeft.

Een MSFC-er is GEEN zadelmaker, tenzij deze ook de cursus zadelmaker gevolgd heeft of al reeds erkend zadelmaker was voordat deze aan de cursus begon. Een MSFC-er is een zadelpasser en zal daarin ook een goed advies voor een passend zadel op je paard kunnen geven. Als je cursist bent en niet deelneemt aan het examen, of om andere reden afhaakt en geen examen doet dan ben je zeker geen MSFC-er met dezelfde kennis als een cursist die WEL zijn diploma heeft. Het examen is een toetst van dat wat je het hele jaar geleerd hebt en als je die kennis goed kunt toepassen en uitleggen dan zul je zeker slagen voor het examen. Dan ben je gediplomeerd Master Saddle Fitter en neem maar van mij aan, (ik doe de cursus ook en sta vlak voor het examen) dan weet je echt wel waar je het over hebt.

Dat wij toevallig gisteren les hebben gehad over boomloze zadels en de voor en nadelen hiervan hebben gezien en gehoord is iets wat we in deze uitgebreide cursus ook aan bod is geweest, en waarover ik mij nu ook een mening heb gevorm, is mijn inziens geheel niet van toepassing op de vraag van TS en heeft ook helemaal niets met deze topic te maken omdat TS idd een vraag heeft over een zadel, met een verstelbare boom.

Een algemeen advies zou zeker zijn; benader een goede zadelPASSER! en vraag hem/haar oordeel over de pasvorm van dit zadel op je paard. De gestelde vraag over de verwisselbare boom in een Wintec 250 heb ik hierboven al beantwoord.