Pardon ?
Ik probeer ook te helpen , door zelf oplettend te blijven en niet domweg iemand met een naampje te vertrouwen , want zo zijn er al veel paarden de pineut geworden.
Bovendien heb ik helemaal geen aversie tegen de MSFC , ik vind het juist goed dat zo'n cursus er is !
Maar het maakt die cursisten niet heilig en het is dus niet verstandig om mensen te vertellen dat zo iemand alles wel voor ze zal regelen en precies kan vertellen wat het beste is.
Want zo simpel IS het nu eenmaal niet.
Duizenden mensen die die fout eerder hebben gemaakt en van een als erg betrouwbaar zijnde omschreven zadelmaker , een waardeloos passend hebben gekregen. Ze vertrouwen blindelings op die zadelmaker omdat hij zo'n topper zou zijn.
Maar iedereen kan zien dat het zadel waardeloos ligt. En zeg het dan maar niet tegen zo'n ruiter dat het zadel niet zo netjes ligt , want het is aangemeten door die-en-die en die heeft het goedgekeurd , dus het past perfect !
Zo gaat dat dan. Dat is altijd het gevaar van mensen vertellen dat ze maar achter de mening van een ander aan moeten lopen.
Daarom : zelf zorgen dat je er meer over te weten komt.
En dat heeft niks met boom- of boomloos te maken 
Overigens heb ik wel al een paar keer gehoord dat MSFC boomloos afraden om belachelijke redenen , die aangeven dat ze er dus echt niet veel vanaf weten.
Of dat dan aan de cursus ligt of die mensen daar ga ik niet over oordelen , maar het blijkt dus wel dat ze onzin vertellen over minstens 1 zadeltype.
Zo'n cursus zegt dus eigenlijk niets , iemand zonder cursus die een heel tevreden klantenbestand heeft (van kritische klanten !) zou ik dan veel liever bij mijn paard hebben dan iemand met 1 of ander papiertje.
Prima dat TS een boomzadel overweegt , maar niet prima als ze door goedbedoeld advies in dezelfde val trapt als duizenden mensen voor haar : vertrouw de zadelmaker maar , die regelt het wel.
Nu heeft ze een prima zadel , dan zit ze straks ineens met niet-passende troep omdat ze zo nodig een zadelmaker moet gaan nalopen , dat vind ik gewoon zonde , vandaar dat ik erop hamer dat jezelf meer kennis toe-eigenen het allerbeste advies is.
Niet mijn opvattingen , niet die van anderen , maar gewoon zelf logisch nadenken