Ouderwetse zadels, waarom zo smal van achter?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

TheaD

Ouderwetse zadels, waarom zo smal van achter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 18:55

we hebben een aantal oude zadels, en wat ons opgevallen is, is dat ze allemaal vanachter smal zijn, de kussens bedoel ik. Waren de zadelmakers toen gek? of zijn ze dat nu? Of is dit aan mode onderhevig?

En nog een vraagje, ik heb een mooi shetlanderzadel 15" van zo'n 20 jaar oud. van het merk grenadier.
Kent iemand dit merk?

Flutterby

Re: Ouderwetse zadels, waarom zo smal van achter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:39

even een reactie, ben ook wel benieuwd naar het eerste!
we hebben ons paard nu 3 maanden, en zijn op zoek naar een veelzijdigheidszadel voor erbij (mevrouw heeft een goed zadel, boommaat medium) We hebben nu al 2 2ehandszadeltjes gepast en het zijn allebei oude modellen: raadsel raadsel, ze passen voor geen meter!

en inderdaad: de zadels zijn allebei zo smal van achter (nét 2 vingers). Vooral omdat stübben een goed merk is lijkt mij juist dat die mensen toen toch écht niet alle informatie uit hun neus toverden maar wisten waar ze mee bezig waren? ik zie ik dat verkeerd?

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:46

tja, zelfs in de zadels word er gemoderniseerd.
er werd voor een aantal jaren terug ook nog niet zoveel onderzoek gedaan naar bv drukverdeling etc.
nu dat dus wel gebeurd zie je dus dat zadels hier ook op aangepast worden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:19

En toch heb ik hier een zo goed als antiek lewa zadel liggen die ook nog eens super ligt op mijn fjord. Helaas is het een 15" zadel. En dat terwijl die niet echt een makkelijke rug heeft. Heel breed en plat.

Oceans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:20

Ik denk dat de paarden van nu ook anders gebouwd zijn dan de paarden van 20 jaar terug.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:24

marcella, zolang jij met je kont in een 15" past is het toch geen probleem.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:33

Dat is dus helaas het probleem ben dus een 17/17,5" zitting nodig.

En dat is best balen, want het zadel zit ook nog eens zo lekker. Ben wel eens wezen kijken voor een lewa met een grotere zitting, maar al die kussen lopen zo krom als een hoepel.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:41

*voelt zich heel gelukkig dat ze in bezit is van 2 Lewa-zadels* Haha!

Maar even on-topic: Het is best raar dat de oudere zadels allemaal zo smal zijn.
Zoals Oceans zegt: de paarden van 20 jaar geleden waren heel anders gebouwd dan nu. Maar de paarden toen waren eerder breder dan smaller als de paarden van nu lijkt me. Je zou dus toen eigenlijk bredere kussens verwachten.

Ik heb thuis een behoorlijk aantal zadels, waaronder een oud Daaleman springzadel dat dus ook supersmal is (en ook nog eens zo'n ouderwetse lange lepel heeft). Dit heb ik wel eens gebruikt voor mijn vorige paard (brede KWPN-Epony), en daar lag het prima op. Kon daar echt heerlijk mee rijden en ik moet zeggen: de pony liep hiermee beter dan met haar Hubertuszadel met brede keilkussens.

Daarnaast heb ik een cavalerie-zadel uit WOII. Dit zadel is demonteerbaar en kon simpel worden aangepast op meerdere paarden. De kussens van dit zadel zijn echter weer heel breed. En dat terwijl het zadel uit 1939 stamt.

Van dit soort zadels wordt gezegd dat men destijds nog niet zo dom was in het ontwerpen van deze zadels. De paarden die in de oorlog werden gebruikt moesten veel verduren, lange tochten maken met vaak een zware last op hun rug. Drukverdeling was dus heel belangrijk en dit zie je ook terug in die zadels. Brede lange kussens.

Er zijn endurancezadels die ontworpen zijn naar de zadels die door het leger werden gebruikt.

Waarom ze in de jaren er na over zijn gegaan op de smallere kussens.... geen idee, het is eigenlijk een raar vervolg op de brede zadelkussens van de cavaleriezadels...

Misschien een mode-grill???

Over het merk Grenadier: vraag eens een goede zadelmaker of ie het kent. Toen ik met 1 van de Lewa's bij de zadelmaker kwam wist hij me te vertellen dat Lewa niet meer bestond maar was overgenomen door Passier. Wellicht dat er met Grenadier net zoiets is gebeurd?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 06:39

Ik heb hier een 33 jaar oude Zaldi liggen. Zadel is lekker breed met mooie brede kussens. Ligt echt perfect op mijn fjord en mijn ijslander.

Dit past daar dus ook niet tussen. Zijn het niet n paar bepaalde merken die dat hadden net zoals nu bij wintec dat geschikt is voor de wat bredere paarden? Dan bedoel ik dus dat vroeger misschien ook al verschillende merken verschillende zadels bouwden die per merk beter of minder goed op een breed of juist heel smal paard pasten.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 21:55

dus het smalle van achter hoeft geen probleeem te zijn? Want ondanks dat het zadel 20 jaar is zit het nog heerlijk en ziet het er nog prima uit...
bedankt allemaal voor het meedenken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:18

Oude zadels hebben ook onderhoud nodig, vaak wordt dat vergeten. Doordat de vulling al zo oud is, en het leer van de kussens ook al behoorlijk opgerekt is ( in combi harde vulling gaat dat snel), en veel ruiters toch snel achterop een zadel gaan zitten ( te maken met de juiste zittingmaat, op de manege heb je weinig keus) versmalt de achterkant.

Je kan de kussens wel verbreden, alleen moet het zadel dan nog wel in de staat zijn dat het leer te stikken is. Dit laatste is bij de oudere zadels niet meer het geval.

Overigens zie ik heel veel zadels met een te smalle ruggengraat vrijheid, ook nieuwe zadels. Echt een tip voor mensen die op zoek zijn, minimaal 4 vingers, ben je qua pasvorm al een heel eind.

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:17

4 vingers?

ik d8 dat 3 vingers al 'netjes' breed was, bedankt voor de tip! en inderdaad: zadelmaat scheelt véél (ik heb een 18" dresuur, het kan nog net maar eigenlijk is hij te groot) we zijn nu op zoek naar een vzh-zadeltje voor erbij en dan blijft een topic als dit altijd interessant!

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 20:58

hij is goed onderhouden, en door de zadelmaakster gecontroleerd op de vulling, dat was nog goed