*voelt zich heel gelukkig dat ze in bezit is van 2 Lewa-zadels* 
Maar even on-topic: Het is best raar dat de oudere zadels allemaal zo smal zijn.
Zoals Oceans zegt: de paarden van 20 jaar geleden waren heel anders gebouwd dan nu. Maar de paarden toen waren eerder breder dan smaller als de paarden van nu lijkt me. Je zou dus toen eigenlijk bredere kussens verwachten.
Ik heb thuis een behoorlijk aantal zadels, waaronder een oud Daaleman springzadel dat dus ook supersmal is (en ook nog eens zo'n ouderwetse lange lepel heeft). Dit heb ik wel eens gebruikt voor mijn vorige paard (brede KWPN-Epony), en daar lag het prima op. Kon daar echt heerlijk mee rijden en ik moet zeggen: de pony liep hiermee beter dan met haar Hubertuszadel met brede keilkussens.
Daarnaast heb ik een cavalerie-zadel uit WOII. Dit zadel is demonteerbaar en kon simpel worden aangepast op meerdere paarden. De kussens van dit zadel zijn echter weer heel breed. En dat terwijl het zadel uit 1939 stamt.
Van dit soort zadels wordt gezegd dat men destijds nog niet zo dom was in het ontwerpen van deze zadels. De paarden die in de oorlog werden gebruikt moesten veel verduren, lange tochten maken met vaak een zware last op hun rug. Drukverdeling was dus heel belangrijk en dit zie je ook terug in die zadels. Brede lange kussens.
Er zijn endurancezadels die ontworpen zijn naar de zadels die door het leger werden gebruikt.
Waarom ze in de jaren er na over zijn gegaan op de smallere kussens.... geen idee, het is eigenlijk een raar vervolg op de brede zadelkussens van de cavaleriezadels...
Misschien een mode-grill???
Over het merk Grenadier: vraag eens een goede zadelmaker of ie het kent. Toen ik met 1 van de Lewa's bij de zadelmaker kwam wist hij me te vertellen dat Lewa niet meer bestond maar was overgenomen door Passier. Wellicht dat er met Grenadier net zoiets is gebeurd?