Boomloos waarom ? He ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Boomloos waarom ? He ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 23:05

Wat ik me nou al de hele tijd afvraag, en waar ik niet echt een antwoord op kan vinden, of ik kijk gewoon weer eens niet goed. Ach gut

...

Is waarom zou boomloos beter zijn dan een zadel met boom, zover ik weet verdeeld een zadel met boom de druk op de rug beter, en een boomloos zadel zou juist weer niet de druk verdelen en je zou wat op de ruggengraat zitten, Ach gut .
Wat is het nou, wat is waar en wat niet, wat is beter en wat juist niet, waarom is er boomloos ? Als dit zo slecht zou zijn zou dit toch niet kunnen, zou het toch zowaar verboden moeten worden als het slecht zou zijn voor de paardenrug, of draaf ik nou weer door ?

Bokkers ik hoop dat jullie mij wat meer informatie kunnen verschaffen waarom nou juist boomloos of juist niet ?

Edit :

Als ik mijn paard ga beleren doe ik dit dan met een boomloos zadel (denk aan de bespiering die gaat komen en het zadel niet meer zou passen Boos!)
Of rij ik hem dan aan gort ?
Ik wil zoiezo met de tijd dan een zadelmaker laten komen, maarja, ik kan dit wel doen voor het beleren maar dan is hij er binnen de kortste keren uit gegroeid..

biancavos

Re: Boomloos waarom ? He ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:56

misschien zou je eerst is wat meer kunnen lezen hierover, is genoeg te vinden op dit forum hierover.
Of even kijken op bijvoorbeeld boomloosrijden.nl
Je zit met een boomloos zadel echt niet op de ruggengraat en je rijd je paard niet aan gort.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 23:59

Ik heb al veel gelezen, wat ik weet tot nu toe is dat boomloze zadels beter passen omdat ze geen boom hebben, het knijpt daarom ook niet, natuurlijk kan het wel te lang zijn maar dan neem je een korter zadel.

Het verdeelt de drukverdeling niet, maar als je een stabiele zit hebt is dit niet zo erg.

Boom, verdeelt de drukverdeling, maar je hebt meer kans dat het zadel niet past en knijpt of juist te groot is.

Sorry ik wou je niet boos maken, ik ben juist geintresseerd Lachen

En over dat aan gort, dat heb ik me laten vertellen, daarom vroeg ik het precies zo letterlijk.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:03

Op de ruggengraat zitten is zonder zadel zelfs al lastig, omdat je zitbeenknobbels netjes naast de ruggengraat zitten, daarnaast heb je ook nog een speciaal dekje eronder die ook nog is zorgt dat de ruggengraat helemaal vrij ligt, ik geloof dat die iets van 1 cm dik zijn, je zit met alleen dat dekje dus al een cm boven de ruggengraat, en dan heb je natuurlijk nog het zadel zelf.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:09

Ik weet niks van boomloze zadels ofzo, of ze goed of slecth zouden zijn, maar als ik logisch naga, zonder zadel is toch ook niet slecht... sterker nog, als je goed kan rijden zonder zadel zul je zelf ws ook een zeer goede balans hebben, wat het paard ook alleen maar ten goede komt. Scheve of ruiters in onbalans op een zadel zijn slechter voor een ruggengraat/paard lijkt mij.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:11

biancavos schreef:
Op de ruggengraat zitten is zonder zadel zelfs al lastig, omdat je zitbeenknobbels netjes naast de ruggengraat zitten, daarnaast heb je ook nog een speciaal dekje eronder die ook nog is zorgt dat de ruggengraat helemaal vrij ligt, ik geloof dat die iets van 1 cm dik zijn, je zit met alleen dat dekje dus al een cm boven de ruggengraat, en dan heb je natuurlijk nog het zadel zelf.

1 cm ruggengraatvrijheid is niet genoeg. Zeker niet als je van je paard verwacht dat hij netjes over de rug gaat lopen waarbij hij de rug iets boller maakt...
Daarbij kunnen de zadels van Barefoot compleet dubbelgeklapt worden, dus het zadel zelf biedvrij weinig ruggengraatvrijheid.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:11

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 00:12

dat is het probleem ook niet Lachen heb vaak zonder zadel gereden heerlijk, maar word een beetje bang gemaakt door stalgenoot dusja, daarom, ik wou namelijk een boomloos zadel aanschaffen om mijn paard in te rijden om dan met 4,5 jaar een boomzadel te kopen wanneer hij volledig bespierd is.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:13

Ook een boomlooszadel moet je aanpassen als je paard meer spieren krijgt. Er zitten namelijk wel harde delen in.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 00:13

@ carola, bedankt Lachen ik ben niet goed met de zoekfunctie Bloos

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:14

wat voor mij een grote reden is niet boomloos te gaan is dat ik graag spring en dressuur en dus in verlichte zit en lichtrijd op mijn paard, en dat mag met boomloos niet, maar boomloos geeft je paard wel veel meer bewegingsvrijheid, en je zit echt close-contact door het ontbreken van een boom, ook past het zadel makkelijker, zoals je zelf al noemde.

EDIT: Deze topics mogen nu wel, zoek maar even in forumzaken... Als de TS dit nu wil bediscussiëren mag dan nu ook. Hoewel het HK topic nog wel loopt...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:25

Ik heb mijn paard vrijwel boomloos ingereden. Zelfs vrijwel zonder zadel, aangezien ik een hoop zadelperikelen gehad heb (Sam heeft een hele korte rug en zeer steile schouder). Boomloos is dan de enige optie.
Ik heb maandenlang op een bareback pad gereden. Kan je vertellen dat hij een oersterke rug heeft en dat mijn zit heerlijk onafhankelijk is geworden. Knipoog

Iemand schreef hier dat boomloze zadels harde stukken hebben. Hmmm, mag zij mij vertellen waar in mijn Barefootje. Zit geen hard stuk in, hoor. Knipoog

Je hebt wel diverse soorten boomzadels. Met vrij grote ingebouwde kussens, zoals de Trekker Dressage bijvoorbeeld. Of met inlages in een pad, zoals mijn oudere Barefoot. Ik heb nu overigens een geheel nieuwe versie (MyBarefoot) met ingebouwde kussens naast de ruggengraat om de druk nog beter te verdelen.

Ik kan prima in verlichte zit rijden en lichtrijden. Licht rijden moet je wel op de juiste manier doen, dus vanuit je lijf, niet vanuit je beugels. Knipoog

Ik vind zo'n boomloos zadel heel fijn bij mijn jonge paard. Juist omdat zijn lijf nog zo verandert, niet alleen door de training en de groei, maar ook door het verschil in zomer (grasbuik) en winter. Daarbij zit het zo zalig en je voelt je paard echt zoveel beter aan als er geen boom tussen zit. Probeer gewoon eens een testzadel uit, zou ik zeggen.....

Verder is het wel handig als je paard een niet al te hoge schoft heeft..... Die van mij heeft zo'n brede, zachte rug met geen schoft. Ideaal voor boomloos.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 09:22

Twiggy2008 schreef:
Iemand schreef hier dat boomloze zadels harde stukken hebben. Hmmm, mag zij mij vertellen waar in mijn Barefootje. Zit geen hard stuk in, hoor. Knipoog

Heb jij een boomloos zadel zonder pommel? Mijn Barefoot Nevada had nl een hard voorboogje/ pommel/ fork, die voor mijn paard te smal was en die was ook niet breder te krijgen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 09:26