Plekken van deken op schoft

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ILoveMyHorse

Plekken van deken op schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 19:09

Mijn paard krijgt van zijn onderdeken open plekken op de schoft. Het zijn dan wel plekken van 3 bij 3 cm ongeveer. Hij krijgt trouwens geen plekken van de deken die over de onderdeken ligt.

Mijn vraag is:

Hoe kan ik die plekken voorkomen d.m.v. iets aan de deken aan te passen bijvoorbeeld?

enniee

Re: Plekken van deken op schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:11

Misschien kun je er een bontje aannaaien?

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 19:13

Dat is wel een idee inderdaad. Het paard heeft trouwens ook nog een witte plek van een andere deken vroeger en dat wil ik nu niet weer krijgen Clown.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:39

iedere deken ligt verschillend op elk paard..als een bondje eraan naaien niet werkt zou ik kijken voor een andere deken van een ander merk..

Speedyq

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 00:04

een bonte helpt vaak niet, en iedere deken schuift altijd iets aangezien een paard beweegt.

Je zou een borstbeschermer kennen proberen aangezien die schuurplekken zouden moeten voorkomen op borst en schoft.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 00:06

Je onderdeken heeft dus duidelijk niet de goede pasvorm voor jouw paard. Vraag me af of je dat handig op kan lossen door aan je deken te gaan veranderen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 00:06

borstbeschermer of andere deken en je kan de plek nu insmeren met een goede vettige creme. goed in de gaten houden. bij mn pony is dat wel eens ontstoken geraakt

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 09:04

Een vettige creme zoals vaseline bedoel je?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 09:13

Een uitsparing er in knippen zodat de schoft vrij komt te liggen of een echt schapenbontje erin naaien. Geen fleece of ander nep bont gebruiken, dat gaat nl broeien en schuren. Echt schapenbont is vet en werkt geneeskrachtig. Je kan ook proberen speciaal medisch bont te krijen wat in ziekenhuizen gebruikt wordt voor mensen die lang in bed moeten liggen.
Wij en een kennis van me hebben hetzelfde bij de hand gehad en het kan lelijk gaan ontsteken. We hebben het toen opgelost door bij een deken het schoftdeel eruit te knippen en de wonden te verzorgen met calendula zalf wat we met gaasjes op de wond deden.
Als je zorgt dat de schoft vrij komt te liggen scheelt dat vaak heel veel. De meeste borstbeschermers zitten niet hoog genoeg, hebben wij ook geprobeerd en dat hielp dus niet.
Ook kan je een deken met halve hals proberen, die drukken meestal minder op de schoft. Maar dan moeten de wonden eerst genezen zijn.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 10:38

wat voor deken gebruik je er onder? sommige dekens zijn niet geschikt als 'onderdeken'en deze gaan door het bewegen extra naar achter gleiden. en dan krijg je dus plekken. Wat overigens héél onprettig is voor het paard!

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 10:39

Of, de deken is de groot bij hals of lengte, dan gaat ie ook naar achter trekken!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:02

De deken waar ons paard plekken van kreeg was een perfect passende deken, maar na verloop van tijd werd het bontje ( ondanks wassen) hard en veroorzaakte wondjes. Het hoeft dus niets te maken met een al dan niet passende deken, maar meer met de afwerking van de deken, de conditie van de huid van het paard, etc.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:42

daar heb je inderdaad gelijk in! Maar vaak gebruiken mensen ook hun zweetdeken als onderdeken... en deze gaan schuiven en veroorzaken pijnlijke plekken.