hoe schimmel verwijderen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

melanie_h

hoe schimmel verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 11:17

ik heb een shetzadeltje gekregen van mijn nichtje. Aangezien het bij hun in de "rotzooi" lag.
Het is nog een harstikke mooi zwart zadeltje maar het zit wel helemaal onder de hardnekkige schimmel.
Hoe krijg ik die schimmel ervan af.
Ik heb het zadeltje goed laten drogen en daarna ingevet. de schimmel komt weer naarboven, ook heb ik met olie geprobeert, maar toch kom de schimmel weer boven.
Heeft iemand tips hoe ik het kan verwijderen?

Afbeelding

Elpharo

Re: hoe schimmel verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 11:20

Ik heb geen idee....mijn eerste ingeving is om het een tijd lang binnen te leggen, in de warmte en vooral de droogte...misschien dat de schimmel dan uitdroogt? Of zou het dan juist erger worden? Misschien de zadelmaker es bellen? Die zouden het toch moeten weten Tong uitsteken

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:43

Zadelzeep proberen? Dat maakt t leer schoon toch?

JesNobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:03

Ik wete het niet, ik denk zadelzeep. Dat hielp bij mij op de manege tenminste wel

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:32

Goed schoonmaken met zadelzeep, daarna behandelen met een goeie dressing.
Ik zou hem een paar dagen binnen laten op drogen gewoon op kamertemp. Succes

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 22:22

Ik ga het deze week eens proberen met zadel zeep Knipoog

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:26

Persoonlijk zou ik het ook houden als shetlander zadel gezien de kwaliteit.

Nou terug naar het onderwerp he. Ik zou beginnen met zadelzeep (de zeep niet de spuitbus) en dan olie en bovendien houd het goed bij want de kans dat het terug komt is groot en bij dit soort zadels moet je vaak behandelen.

Starr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:33

LovesHerPony schreef:
Persoonlijk zou ik het ook houden als shetlander zadel gezien de kwaliteit.

Nou terug naar het onderwerp he. Ik zou beginnen met zadelzeep (de zeep niet de spuitbus) en dan olie en bovendien houd het goed bij want de kans dat het terug komt is groot en bij dit soort zadels moet je vaak behandelen.

schimmel wil toch niet zeggen dat het zadel van slechte kwaliteit is?

xXmaaikieXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 20:35

insmeren met olie maar de olie er ook echt inwrijven en niet alleen erop smeren..

ggit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:41

er zijn ook spuitflesse van Belvoir (de cleaner of de conditioner, ik ben vergeten welke van de twee), die een schimmelremmend spulletje erin hebben. als je dat een paar keer gebruikt wordt het steeds minder. werkte bij mij heel goed op een beschimmeld hoofdstel.
en ik zou het niet een paar dagen in een warme/droge ruimte leggen, daar droogt het leer teveel van uit.

hmarjolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:17

Gewoon zadelzeep (gewoon een lekker blok, niet van die spuitzooi). Neem heet water en flink zeep, dan net zolang kleine rondjes draaien op het zadel tot het schoon is. Plekje voor plekje, spoel je spons regelmatig goed uit.

Dan in eerste instantie niet vetten, maar lekker laten drogen. Doe dit in een niet vochtige, ventilerende ruimte en zorg dat er lucht bij het zadel kan. Dus niet afdekken.
Na een dag of 2 herhalen en dan in de olie zetten. Zorg er hierbij voor dat dit op kamertemperatuur gebeurt en je zadel ook deze temperatuur heeft. Bij koelere temperaturen (zoals nu in de winter) is je olie moeilijker smeerbaar en trekt het niet in koud leer.
Dit ook niet afgedekt lekker laten intrekken.

Waarschijnlijk ben je nu van de schimmel af, zoniet kun je het zoveel herhalen als je wilt. Maar zorg er wel voor dat het zadel niet opnieuw vochtig wordt!

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 21:32

Danke jullie wel voor de geweldige tips.
Ik ga het deze week eens proberen met de zadelzeep, ben er nog niet aan toe gekomen.
Het zadel ligt hier in de kamer over een stoel dus is nu wel netjes opgedroogd, maar het ziet er natuurlijk niet uit zo :P

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 23:57

de schimmel gaat niet "dood" als je het zadel alleen met zadelzeep, vet en/of olie behandeld,
dan heb je binnen de kortst mogelijke tijd weer witte vlekken op je zadel.

het beste is om je zadel schoon te maken met water en een scheut azijn erin.
door de zuurtegraad van de azijn gaat de schimmel dood.

direct daarna gebruik je de zadelzeep en eventueel het vet.

uniqueV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 00:36

Zadelzeep en op kamertemperatuur houden!

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 12:26

Dit is een bekend probleem en heeft meer met de luchtvochtigheid van de zadelkamer te maken dan met het poetsen an sich.
Als je zadel in een vochtige ruimte hangt met weinig luchtcirculatie, zal een schimmel sneller groeien dan in een droge, frisse ruimte.
Daarnaast voedt/reageert de schimmel zich met de zadelzeep/vet en zit de schimmel dus alleen maar op je zadel en niet erin. (Heb verschillende soorten zadelzeep gebruikt en je ziet echt verschil in smaak := ) Schimmel op je zadel kruipt er niet in aangezien er niets is om van te leven binnen in het leder zelf.

De schimmel kan je er met een droge doek afvegen en dan het zadel met een beetje zeep poetsen om de witte stof uit het relief te krijgen. Probeer veel vocht te vermijden want vocht is geliefd bij schimmels.

Het enige wat hiertegen werkt, is proberen om je zadel in een andere ruimte te hangen of regelmatig schoon te vegen. Steeds meer zadelzeep of vet, helpt niet in die zin dat de schimmel niet terugkomt maar is natuurlijk wel goed voor het leer zelf.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:38

Om het schoon te maken eerst met een droge doek, dan zoals je een zadel zou verzorgen.
Probeer het zadel op een niet vochtige plaats te hangen. Vaak komt door het vocht schimmel er op, zeker als het ook nog een lekker warme plek is, dan groeit het helemaal goed.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:48

lolclub schreef:
de schimmel gaat niet "dood" als je het zadel alleen met zadelzeep, vet en/of olie behandeld,
dan heb je binnen de kortst mogelijke tijd weer witte vlekken op je zadel.

het beste is om je zadel schoon te maken met water en een scheut azijn erin.
door de zuurtegraad van de azijn gaat de schimmel dood.

direct daarna gebruik je de zadelzeep en eventueel het vet.

Halemid kan ook helpen, is mijn ervaring :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 13:29

Beetje Dettol in het water als je je zadel met zadelzeep gaat poetsen. Daarna het zadel goed laten drogen en daarna goed invetten. Het feit dat er schimmel opzit geeft juist aan dat het zadel vroeger goed onderhouden is geweest. Op 'dood' droog leer ga je geen schimmel vinden.