Dikte zadeldek

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

autumn08

Dikte zadeldek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 21:20

De vorige eigenaar van mijn pony reed altijd met een bontje. Volgens haar gewoon omdat het fijner zit (?), niet vanwege rugproblemen o.i.d.

Nu vroeg ik me af of de dikte van het zadeldek iets te maken heeft met de manier waarop een zadel ligt, als je er ook nog een bontje tussen legt? Moet je dan echt specifiek dunne dekjes eronder leggen of maakt het niet persé uit? Ik wil namelijk een nieuw dekje kopen.

MelanieB

Re: Dikte zadeldek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:22

ik heb meeste dikke dekjes en altijd bontje eronder liggen.

let erop dat het niet teveel word voor je zadel, gewoon even uitproberen of het niet schuift (kan je niet even lenen van iemand een dik dekje en een dunne?)

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 11:45

het maakt denk ik niet zo heel veel uit, maar ik heb bijvoorbeeld een heeel dik dekje, echt zo'n kussentje, en daar moet je dan geen bontje onder gaan leggen, maar als het maar wel zo'n 'flexibel' dekje is, zeg maar gewoon een dekentje, geen kussentje Knipoog

okkie80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:19

Onder een goed passend zadel kun je beter geen bontje leggen,gaat het zadel niet beter van liggen.

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 01:31

als er een bontje onder ligt kun je gerust dikke dekjes eronder leggen hoor,
mijn haflinger had een bontje en een dik dekje onder het zadel.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:26

Het zit ook veel fijner met bontje eronder vind ik.
En ik heb gehoord dat dat niet zoveel uitmaakt voor het zadel.

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 22:29

Bedankt allemaal!

Ik heb een fijn dekje gevonden. Lachen Ik heb alleen altijd ruzie met die dingen, hoe ver ik het ook naar voren leg, het lijkt altijd te schuiven. En om een of andere reden krijg ik de singelstoten amper door de singellus heen... het ligt altijd iets te ver naar achteren. Snapt iemand wat ik bedoel? Ik begrijp echt niet waarom het nooit helemaal goed ligt...

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:33

Als je zadel goed ligt heb je geen dikke dekjes nodig.

sam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:37

je moet een bontje niet gebruiken om je zadel passend te krijgen

mik2987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:07

ik loop stage in een ruitersportzaak en kan je vertellen dat alle dekjes even dik zijn.
de vulling in alle dekjes die er gemaakt worden van welk merk dan ook zijn precies hetzelfde, klinkt raar maar het gaat erom hoe het dekje gestikt is; in blokjes, banen of gewoon strepen.
het maakt dus helemaal niets uit waar je mee rijd.

_Celine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:01

Ik gebruik een heel gewoon dekje met daar overheen een lamswollen onderlegger, omdat het zadel bij mij dan meer stabiel ligt.
Mij is ook verteld dat het zorg voor drukvermindering op de rug en zorgt voor meer vering tijdens het rijden.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:28

Ik gebruik altijd de dunne ''ouderwetse'' dekjes. Ook geen bontje o.i.d. Je zadel moet gewoon passen, ook zónder dekje. Het dekje heb ik alleen maar ter bescherming van het zadel.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:27

Ik rijd met bontje en dekje! Ja.
Het maakt inderdaad net als mik zegt niet uit qua dekje!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 10:10

mijn ervaring is dat het wel degelijk uitmaakt welk dekje. zo komt er absoluut geen anky meer op de rug van mijn pony. Waardeloos dekje dat door de rechte rugvorm strak trekt over de rug wat onmogelijk fijn kan zijn. Enige die ik nu nog gebruik zijn de pads van pk, mooi van vorm, nette vulling en super ligging.

Overgens mik, als je daar stage loopt mag je nog wel eens goed naar de dekjes kijken. Ik kan n.l. zo uit me hoofd al verschillende merken met verschillende diktes bedenken. Br b.v. heeft een pad die zowat een dekbed is, HH is ook iets dikker (de duurdere) dan PK en je hebt ook nog de katoenen dekjes die helemaal geen vulling hebben

melcior

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 10:17

het kan zeker wel uitmaken hoor een bontje eronder voor de ligging van het zadel..
als je zadel goed ligt op de blote rug van je paard en je daarna een dekje eronder doet en een bont onderlegger kan het zeker verschil maken aangezien het een stuk dikker is en je zadel naar voren of naar achter kan hangen niet extreem soms is het heel moeilijk te zien... maar het kan wel dus als je kijkt of het wil.. kijk dan naar de stijgbeugelriemen.. als die recht naar beneden hangen ligt het goed hangen ze dat niet en ze hangen iets naar voor of achter weet je dat het zadel niet goed ligt...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 10:19

mik2987 schreef:
ik loop stage in een ruitersportzaak en kan je vertellen dat alle dekjes even dik zijn.
de vulling in alle dekjes die er gemaakt worden van welk merk dan ook zijn precies hetzelfde, klinkt raar maar het gaat erom hoe het dekje gestikt is; in blokjes, banen of gewoon strepen.
het maakt dus helemaal niets uit waar je mee rijd.

Bloos wil niet weten waar jij stage loopt

maar sommige dunne dekjes zijn dikker dan sommige dikke dekjes
en andersom
sommige dekjes LIJKEN dik maar zijn het niet

en nee niet ieder dekje heeft de zelfde vulling
en het buiten materiaal verschilt ook in dikte

de meeste zogenaamd dikkere dekjes zijn dunner dan de op het oog dunne dekjes
doch zijn er dus ook die dus WEL dikker zijn
of betere druk verdeling geven

het maakt wel degelijk uit .....

als ik me goed herrinner heeft er iemand hier op bokt
vorig jaar
een meettest gedaan met een aantal dekjes

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 10:20

Voor mij inderdaad ook geen Anky. Ze liggen voor geen meter op mijn fries! Ze gaan trekken en vouwen en weet ik veel wat allemaal.

De multistripes en stripe ins van ES liggen wel heel fijn. Maar bijvoorbeeld de balance van HH ook niet. Moeilijk paard misschien, een fries Tong uitsteken Ik heb ook een Scapa besteld, dus even kijken hoe dat die gaat liggen! Ik rij overigens ook altijd met een bontje er tussen. Nu ligt mijn zadel op dit moment niet zo fijn, dus rijdt ik maar één keer in de week, maar een nieuw zadel is onderweg!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 10:20

wat bontjes betreft ben ook ook voor bontje met uitsparing in de ruggengraat, deze kan je netjes in de kamer trekken. zelf gebruik ik er 1 omdat mijn merrie extreem gevoelig reageert op alles wat er op dr rug gebeurd. Ze heeft geen pijn, maar als ik maar mijn billen samen trek/ hak iets meer uitdruk dan reageert ze zelfs nu al

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 10:24

bontjes maken het zadel alleen maar kleiner/krapper. Het zou zelfs beter zijn als men helemaal zonder dekje zou rijden gewoon zo het zadel op de rug. Maar men legt dekjes er onder omdat dat het zweet opneemt, want als het zadel zo op de rug ligt dan trekt dan zweet in het leer en dat is niet goed voor het leer dus. Maar goed dat is meer puur eigenbelang van de mens dan in het belang van het paard.

Chihiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 10:33

Ik weet niet meer wie dat hier ooit zo mooi zei, maar; In een goed passende schoen doe je ook geen extra dikke sokken aan. Dat gaat knellen. Zelfde verhaal als met bontjes en dikke dekjes. Als je zadel goed past heb je verder niet veel meer nodig, een dun dekje is genoeg.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:24

Een dekje is om het zadel te beschermen tegen zweet en huidvet enzo, niet om je paard te beschermen tegen het zadel Knipoog

Mijn voorkeur gaat uit naar de ouderwetse katoenen dekjes met van die kleine vierkantjes. Simpel en doeltreffend.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:25

Een bontje vind ik zelf heel mooi staan,
maar je moet wel uitkijken dat er genoeg ruimte overblijft
bij de schoft etc. Lachen

Speedyq

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 23:24

Helaas rijden te veel mensen met bontjes onder het zadel omdat ze het MOOI vinden.
Om een zadel goed passens te maken is idd ook geen goede reden.
Ik zelf rij ( helaas ) wel met bontje aangezien mijn pony inmiddels 19 jaar is en tegenwoordig een gevoelige rug heeft.
Het verdeeld de druk iets en het dempt

Heb daarbij wel goed gekeken of mijn zadel nog wel goed past, want dat is zeker voornaam

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:11

Ik rijd zelf ook met bontje, maar meer voor het mooie eigenlijk. Heb er wel een dun dekje onder. Dat een bontje echt tegen rugproblemen/drukverdeling zou helpen, lijkt mij een beetje sterk, maar ik ben geen deskundige natuurlijk. Een gelpad lijkt mij wel meer helpen om de druk te verdelen. Op mijn oude manege gebruikten ze dat vooral bij de beginners die nog niet al te goed konden lcihtrijden om zo de druk te verdelen. Daar zou ik ook gewoon een dun dekje onder doen.

Ohja, ik heb zelf een nonskid dekje van HH. Dat is een best dik dek, en je merkt echt het verschil met rijden als je het vergelijkt met een normaal dekje met bontje. Het is veel zachter en het veert mee.

Er zijn ook dekjes met een ingebouwd, of hoe noem je dat, gel-ding. weet neit hoe ik het uit meot leggen Tong uitsteken

En het zadel moet uiteindelijk natuurlijk wel gewoon goed passen; bontjes etc zijn imo een tijdelijke oplossing

xXmaaikieXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 20:27

ik reed ook met een bondje onder mijn zadel, maar als je zadel eigenlijk goed ligt is het heel slecht om er ook nog een bondje tussen te leggen omdat de breedte van het zadel dan een stuk smaller word en de rug van je paard meer afkneld.