Kentaur dressuurzadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

RamOnaa_17

Kentaur dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 17:10

Ik ben van plan om een nieuw zadel aan te schaffen met lekker korte zweetbladen (ben zelf erg klein).
De kentaur andromeda spreekt mij erg aan.

Afbeelding

Heeft iemand ervaring met de andromeda?
En hoe zijn de andere dressuurzadels van kentaur?

Tevens tips van 2ehandszadels met korte zweetbladen zijn ook welkom!
Laatst bijgewerkt door RamOnaa_17 op 02-01-09 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladygiroc

Re: Kentaur dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 17:13

Volgens mij rij ik ook met dat zadel. Ik vind het heerlijk zitten! Was wel even wennnen aangezien ik zelf een euroriding jade heb. (waar minder wrong inzit). Wat ik persoonlijk ook een voordeel vind zijn natuurlijk de 3 punts singelstoten en dat het niet zo'n zwaar zadel is.

RamOnaa_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 17:14

Ladygiroc schreef:
Volgens mij rij ik ook met dat zadel. Ik vind het heerlijk zitten! Was wel even wennnen aangezien ik zelf een euroriding jade heb. (waar minder wrong inzit). Wat ik persoonlijk ook een voordeel vind zijn natuurlijk de 3 punts singelstoten en dat het niet zo'n zwaar zadel is.

heb je toevallig een foto van dat zadel?
En hoe is die qua zit, zacht? veel steun etc.?

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:01

ik heb een artemis II van kentaur! met extra lange zweetbladen heb niet zulke lange benen, maar vind het zadel gewoon heerlijk!! haha!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:41

Let er wel op dat de boom recht is. Een vriendin van mij heeft 2 nieuwe kentaurs geprobeerd, beiden hadden een scheve boom. Ze waren nieuw, zo uit de winkel.
Geeft toch te denken over de kwaliteit, ondanks dat iedereen er zo tevreden over is. En de bomen vallen echt smal.
HEb je een goed zadel, dan is er denk ik niet zo veel mis mee, maar let er wel op.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:44

Ik vind de boom niet smal vallen heb een maat 3 op mijn Haf en die ligt perfect.
Ik heb overigens de Electra die heeft ook geen reuze zweetbladen.

IndyVanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:44

ik heb de kentaur penelopa. vind het een heel fijn zadel Lachen

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:47

Ik heb ook een Kentaur, bevalt mij erg goed.

toevallig heb ik een paard met een erg smalle schoft dus past perfect.
verder vind ik het fijn soepel leer maar weet wel je kan ze natuurlijk niet gaan vergelijken met een Passier en/of stubben ofzo.
Je hebt wel je prijs kwalitiet verhouding, maar dan nog vind ik het een erg fijn zadel voor toch relatief weinig geld.
Dus ik zou zeggen, doen.

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 09:08

Heb zelf een Euroriding Titan II,Maar die heeft zo goed als dezelfde wrongen erop zitten,alleen de zit is wat dieper.
Ik vind het erg fijn rijden,maar er zijn ook mensen die er rugpijn van krijgen.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 09:49

de bomen van kentaur vallen niet smal. Maar Kentaur heeft een hoge kamer bij de zadels. Hierdoor lijkt het smaller.

Ainsley heeft ook zadels met scheve bomen. hulsebos ook. Elke zadel kan een productie fout is zitten. Helaas heeft jou vriendin dit 2x achter elkaar gehad.

RamOnaa_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 12:39

ik heb een brede haflinger dus moet echt geen zadel hebben die smal vallen. ik zit ook nog erg te twijfelen om een nieuw zadel aan te schaffen, het duurt ook altijd erg lang voordat je ze eindelijk in huis hebt. Welke zadels hebben over het algemeen korte zweetbladen in de prijskalsse tot ong. 900,-? over KN was ik wel erg tevreden maar die paste niet Boos!

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:45

Ik heb een Klimke Miller dressuurzadel.
Dat is een duits merk en ik zou eigenlijk niet anders meer willen.
Ik ben nog geen 1.60 dus heb ook wel moeite met het vinden van een fijn zadel, vanwege mijn korte beentjes.
Mijn huidige zadel is nog in prima staat, maar toch ben ik nog op zoek naar een tweede zadel van hetzelfde merk, voor het geval het ander uit de tijd gaat.
Het past ook op heel veel paarden, wat voor mij erg belangrijk is.

RamOnaa_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 12:59

ik ken dat merk niet.
ik ben maar 1.55 en zat daarom te denken om een nieuw zadel te laten maken met extra korte zweetbladen.
ook voor het gezicht is het mooier en ik kom er net iets beter bij.

daarom zou ik dus wat ervaringen willen wetn over de andromeda, maar volgens mij zijn die erg moeilijk te vinden.
Op heel internet kan ik er geen 2ehands van vinden.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:41

ik heb ook een best brede haflinger. en op mijne lift een fit 3. en ligt prima. Ze vallen neit smal. maar de kamer is hoog. daardoor lijkt het dat hij smal is. Maar de kamer hoort bij kentaur erg hoog te liggen. Zodat het diepte punt van het zadel in het midden blijft.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:21

RamOnaa_17 schreef:
ik ken dat merk niet.
ik ben maar 1.55 en zat daarom te denken om een nieuw zadel te laten maken met extra korte zweetbladen.
ook voor het gezicht is het mooier en ik kom er net iets beter bij.

daarom zou ik dus wat ervaringen willen wetn over de andromeda, maar volgens mij zijn die erg moeilijk te vinden.
Op heel internet kan ik er geen 2ehands van vinden.

Ik heb een Kentaur Andromeda te koop. Een heel fijn zadel met een diepe zit en mega wrongen. Het zadel is nog geen jaar oud. Als je intresse heb pb me maar.

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:28

Ik heb de Kentaur Young Dressage, dat is een kinderdressuurzadel Clown Ik heb korte beentjes en niet zo'n grote kont dus voor mij is dit ideaal!
Ik weet niet hoe groot jij nodig hebt? Dit zadel is 16", en zit heerlijk! Mooie wrong, en ideaal kort zweetblad!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:44

Ik heb de Kantaur Electra voor haf. Zit echt heerlijk!! Mijn haf is niet de breedste maar ook zeker niet de smalste, en er zijn nog bredere bomen dan ik nu heb, dus ze vallen zeker niet heel smal hoor Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:46

Ik heb de Kentaur Medea, electra en Artemis gehad!

Allemaal topzadels!

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:36

Ik wilde ook een Kentaur.................

Helaas heeft mijn haf boommaat 3,5/4 nodig...............en daar zit een enorme lever tijd op, omdat ze niet standaard gemaakt worden Boos!

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:55

dat is wel extreem breed... jou haf heeft de zelfde bouw als mijn oude ( is trouwens ook zn halfbroer Knipoog ) Maar ookal was die breed geschouderd, met een midium in de wintec er midium breed in de zomer kwam ik er wel Lachen

Kentaur heeft echt een hoge kamer hea, die die blijft vele malen hoger liggen bij de schoft dan een pak en beet een KN.

Edit:

Had nog een foto op jou comp van jou paard. Aangezien dat een half broertje van aron was. Heb m verder nergends voor gebruikt hoor Knipoog

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:19

linda_arnold schreef:
Ik wilde ook een Kentaur.................

Helaas heeft mijn haf boommaat 3,5/4 nodig...............en daar zit een enorme lever tijd op, omdat ze niet standaard gemaakt worden Boos!

als het dan past.
De haf van een vriendin van mij had nog veel breder nodig.
Want een fit3 is voor een normale kwpn-er, ze vallen echt smal. En dat is niet alleen dat de kamer hoog is.
Bij mijn paard was de fit 4 net te breed, maar lag nog meer dan een vuist boven de schoft, terwijl mijn merrie een hoge schoft heeft.
Bij mijn vrieindin d'r haf lag het zadel wel 2 vuisten boven de schoft en ewas gewoon te smal.

ER ligt in Veendam bij Animo nog een hele mooie fit4, kleur oxblood.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:29

goed, wat jij wilt dan maar...

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:37

sorry,maar de kentaur valt echt smal!
maat 2 is normaal medium en bij kentaur is dat smal/medium. Knipoog [zelfs mijn zadelaker bevestigd dat]

ik had een kentaur om mijn jonkje mee in te rijden,zadel is inmiddels ingeruild.
ik wou weer een kentaur terug [breder] maar werd er voor gewaarschuwd dat sinds vorigjaar de bomen zijn veranderd.
daar komen nu al klachten over binnen.
kentaur is een prima zadeltje voor die centen maar ik zou wel proberen een 2ehandse te vinden met de oude productie boom. Knipoog

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:45

Ik vindt het wel meevallen hoe smal maat 2 is. Ik heb ook een maat 2 en die is toch echt niet smal. Hij past perfect op mijn paard van 176 met een vrij brede schoft.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:47

Alabaster schreef:
Ik vindt het wel meevallen hoe smal maat 2 is. Ik heb ook een maat 2 en die is toch echt niet smal. Hij past perfect op mijn paard van 176 met een vrij brede schoft.

dat kan,mooi dat het past. Knipoog
toch is de maat 2 net iets smaller dan de gemiddelde maat 2.
neemt niet weg dat dat niet goed zu zijn,voor mijn jonkie was hij perfect. Haha!