Ben op zoek naar n kort (dressuur)zadel (max. 40 cm)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lovelance

Ben op zoek naar n kort (dressuur)zadel (max. 40 cm)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 23:38

Ik ben op zoek naar een zadel voor mijn paard Lance.
Lance is een paard van 1.74 m. Hij heeft een hoge schoft (mede door atrofie) en is rondgeribt.

Hij heeft een schuine schouder en een extreem korte rug. Ik heb maar 40 cm ruimte. Dit is de ruimte van achter t schouderblad tot en met de laatste rib.

Het afgelopen jaar heeft hij heel weinig gedaan, mede omdat ik geen zadel had. Ik heb een ghost gekocht, omdat hij hiermee fijn liep. Ghost lag goed en heb er een hele tijd fijn mee kunnen rijden, maar na de laatste buitenrit over ongelijk terrein, zag ik toch een wrijvingsplek onder de beugelophanging. Nu wil ik toch op zoek naar een passend boomzadel.

Hij is flink wat spieren kwijt, dus als ik weer wat meer kan rijden weet ik zeker dat hij weer breder wordt.

Hierdoor viel mijn oog op een WOW zadel. Deze zijn blijvend aanpasbaar aan zijn rug. Nu heb ik contact gehad met iemand die een 17 inch te koop had staan. Zij heeft hem voor mij opgemeten en kwam op 50 cm.
Dus dat betekend dat een 17 inch WOW zadel al 10 cm te lang is voor Lance.

Ik baal wel, want de WOW leek mij perfect.
Zijn er nog andere zadels die deze mogelijkheid bieden?

Hier wat foto's van Lance:
Afbeelding
http://i262.photobucket.com/albums/ii11 ... zadel2.jpg
Zonder wintervacht
Afbeelding
http://i262.photobucket.com/albums/ii11 ... zadel4.jpg

Anoniem

Re: Ben op zoek naar n kort (dressuur)zadel (max. 40 cm)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:42

Kijk eens naar een Daaleman?

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 23:46

Zijn deze zadels blijvend aanpasbaar?
Niet alleen de vulling van de kussens dus.

Ik zoek echt een zadel die ik over een jaar (of 2 ) opnieuw kan laten verbreden, want ik weet zeker dat dit nodig zal zijn.

Het heeft dus geen zin om nu een zadel op maat te laten maken/opmeten want over een tijdje is dit zadel dan niet meer perfect op maat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:47

Je zou even contact op moeten nemen met Daaleman, denk ik.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 23:53

Ik denk niet dat Daaleman is wat ik zoek. Ze hebben gewone houten frame bomen met staal. Deze zijn niet later nog aanpasbaar. Lance wordt breder, dus dat durf ik niet te gokken.

Dankjewel voor het meedenken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:59

Lovelance, ik heb ongeveer hetzelfde probleem met mijn Sam. Al hoewel hij dus een lage schoft heeft. Wel een extreem korte rug en die steile schouders.... Heel, heel lastig.
Momenteel heb ik er een boomloos zadel op (Barefoot Cheyenne maat Shetty). Ik heb er een aantal mensen naar laten kijken, maar tot nu toe kan niemand ons helpen. Met boom is geen doen met Sam en zijn steeds veranderende omvang. Of ik moet hem op stal gaan zetten, nou, no way. Clown

Inmiddels heb ik me erbij neergelegd dat hij een hele lastige rug heeft. Ik wissel het rijden dus af met mijn Barefoot en bareback pads. Wie nog een oplossing weet, hoor ik graag.

Sterkte met je zoektocht, hoor. Lachen

Danielle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:04

Ik heb zelf ook een WOW zadel. Ze kunnen kleinere kussens onder het zadel zetten, hebben ze bij mij ook gedaan. Ik heb een 18 inch zitting met 17 inch kussens. Maar ik weet niet of ze ook een inch maat 16 hebben!
Neem anders is contact op met Arie de Boer:
http://www.zadelmakerijboer.nl/
Succes Lachen

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 08:11

Stubben heeft een nieuw zadel ontwikkeld voor barokke rassen. Kenmerkend hiervan is dat deze erg kort in de rug zijn.
Even het stubben magazine bekijken daar staat meer info. http://www.stuebben.de/deutsch/magazin1.html

Mijn paardje heeft zelfs een wervel minder en die heeft nu een oud type KN zadel, daarvan is de boom erg vlak en goed dragend te maken als de vulling wordt aangepast. Dat is een goedkopere optie. Succes.

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 11:40

Danielle14 schreef:
Ik heb zelf ook een WOW zadel. Ze kunnen kleinere kussens onder het zadel zetten, hebben ze bij mij ook gedaan. Ik heb een 18 inch zitting met 17 inch kussens. Maar ik weet niet of ze ook een inch maat 16 hebben!
Neem anders is contact op met Arie de Boer:
http://www.zadelmakerijboer.nl/
Succes Lachen

Ja, je zou een WOW kunnen aanschaffen met maat 0 kussens (16") en een 17" zittting (maat 1)
Voor jouw probleem zou ik dus inderdaad een WOW aanraden, zeker omdat die zo goed aanpasbaar zijn en blijven Ja

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 11:43

Ik heb Arie de Boer gemaild. Begin van de week. Net een beetje rottijd van het jaar denk ik, want heb nog niets terug. Zal hem anders vandaag wel even bellen.
Zou er bijna 10 cm verschil zitten tussen de kussens van maat 1 en die van maat 2?

Ik hoop het.. want ik zou echt graag n WOW willen.

edit: hij is afwezig tot en met 9 januari, dus ik moet nog even geduld hebben Tong uitsteken

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:23

Heb je hem al een PM gestuurd? Ik heb geen idee hoe lang maat 0 kussens zijn, ik heb zelf ook maat 1 kussens.
Je paard is dan wel heel erg kort inderdaad, want de maat 1 passen bij mij op een Fjord en die zijn over het
algemeen ook niet bepaald lang in de rug Ik heb dus wel een WOW in maat 1 te koop, maar daar heb je dus
niet zo veel aan Haha! Ik heb nu een andere gekocht die qua panels beter geschikt is voor een Fjord.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 12:33

Ja, je verwacht het ook niet op zo'n groot paard. Ik werd er een hele tijd terug pas op gewezen. Zijn laatste rib loopt erg ver naar voren en dat in combinatie met een schuine schouder, dan blijft er maar weinig ruimte over.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:31

Bel eens met Kootstra in Groningen, een hele goede zadelmaker.
Hij kan je vast wel tips geven.
Evt. foto's opsturen ter beoordeling.
Succes!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:59

Eh, Kootstra moet je niet doen. Hij kon het vroeger goed, maar de laatste tijd prutst hij echt. Ik heb zelf problemen omdat hij beweert dat mijn zadel goed ligt, terwijl deze te smal is. En hij beweert dat de drukplekken na het rijden normaal zijn.
Ik rij nu dus met een ander zadel. En ik ben niet de enige die de laatste tijd niet meer over Kootstra te spreken is.
Vroeger was hij goed, maar hij doet ook nog eens aan contractbreuk: ik heb zwart op wit staan dat hij mijn zadel gratis aanpast. Maar hij wil 90 euro hebben.

Ik denk dat je toch eens moet kijken naar Wow. Arie Boer, zadelboer hier op bokt doet zulke zadels. Zijn wel heel duur helaas.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:11

WoW zou mogelijk nogsteeds een optie kunnen zijn.... eventueel zouden er kortere kussens op kunnen Ja
Er zijn bijv mogelijkheden voor een 18 inch zadel met een 17 inch kussen er onder. Mogelijk dat zadelboer op bokt je er meer over kan vertellen Lachen