ideeën gezocht voor het maken van een zadelsteun / zadelkar

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Eilandje

ideeën gezocht voor het maken van een zadelsteun / zadelkar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 13:30

Ik ben van pensionstal veranderd en op de nieuwe stal is er helaas geen plek voor mijn grote zadelkast. Beetje jammer maarja. De muren van de zadelkamer hangen vol met steunen voor westernzadels (het is dan ook een westernstal) en ik heb er zo drie voor mij alleen, maar aangezien ik een dressuurzadel heb zijn die veel te breed. Daarom behelp ik me voorlopig met een houten schraag om mijn zadel op te leggen. De schraag is echter niet hoog genoeg want de singelstoten komen tot op de grond, en ik heb ook het idee dat zo'n schraag niet echt goed is voor mijn zadel. In de ruitersportzaak waar ik gaan kijken ben hebben ze enkel zoiets:
Afbeelding
en zoiets:
Afbeelding
allebei handig voor een veelzijdigheidszadel denk ik, maar bij een dressuurzadel hangen de singelstoten op de grond dus ik heb iets hoger nodig. Iemand een idee hoe ik zelf iets zou kunnen fabriceren? Het mag wieltjes hebben maar dat hoeft niet. Het mag niet te groot zijn, enkel mijn zadel moet er op passen, voor de rest van mijn materiaal heb ik meer dan genoeg plek. Vriend die het voor me in elkaar wil knutselen is beschikbaar Knipoog

DubbelFun

Re: ideeën gezocht voor het maken van een zadelsteun / zadelkar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:52

Koop bij een DHZ-zaak een steekwagentje gelijkend op deze Afbeelding
Maak zo hoog als je het hebben wilt een multiplex plankje vast aan de ijzeren buizen en bevestig daarop je zadelsteun.
Verder naar onderen zou je ook nog een bak voor poetskist of losse spulletjes kunnen maken en aan de voorkant tussen de handgrepen 1 a 2 haken voor een hoofdstel.

Het lijkt dus op jou onderste voorbeeld, maar dan aangepast aan jouw wensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:56

Simpele oplossing: stevige zadelhoes van skai (imperial riding heeft mooi ruim exemplaar), als je deze om je zweetbladen trekt klappen je singelstoten vanzelf omhoog Haha!

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 15:12

Goed gevonden met dat steekkarretje DubbelDun Ja We hebben zelfs nog zo'n karretje dat hier staat te niksen. Heb je dat zelf al eens gemaakt? Hoe maak je dan de plank aan die metalen buizen vast? Zou dat niet omvallen als je er een zadel op hangt? Want die dingen die ze verkopen steunen niet enkel op de wielen maar ook op dat uitsteeksel onderaan itt een steekkarretje.

En anders zal ik misschien idd best een andere zadelhoes aaanschaffen Haha!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:20

aan dat uitsteekstel onderop moet je ook een plank maken voor poetskist ed, dan valt die niet meer om.
En hoe je het planke (en daarop de buis/steun) vastmaakt? gewoon met een flinke boor even 4 gaatjes (elke kant 2) maken (en dan in het ijzer dat van de handvaten naar beneden gaat), en in het plankje ook, op het plankje de steun/buis bevestigen

Pikeur

Re: ideeën gezocht voor het maken van een zadelsteun / zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:35

DubbelDun schreef:
Koop bij een DHZ-zaak een steekwagentje gelijkend op deze Afbeelding
Maak zo hoog als je het hebben wilt een multiplex plankje vast aan de ijzeren buizen en bevestig daarop je zadelsteun.
Verder naar onderen zou je ook nog een bak voor poetskist of losse spulletjes kunnen maken en aan de voorkant tussen de handgrepen 1 a 2 haken voor een hoofdstel.

Het lijkt dus op jou onderste voorbeeld, maar dan aangepast aan jouw wensen.

Zoiets heeft mijn vader ook voor me gemaakt ja Ja Ik moet elke keer als ik wil rijden mn spullen meenemen naar de wei en op deze kar kan ik mijn zadel in ieder geval vast goed kwijt
Singelstoten hangen ongeveer 10 cm van de grond af dus precies goed
Zo is het nu:
Afbeelding
En nu moet ik er zelf nog een bak onderin maken, zodat ik mijn hoofdstel ook aan de haak kan hangen zonder dat hij over de grond sleurt en waar ik dan een paar borstels in kan gooien, en ik wil ook nog een dingetje aan de zijkant waar ik mijn zweep in kan klikken.

Wil eventueel nog wel detailfoto's maken als je daar behoefte aan hebt Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:39

Misschien gewoon vragen of je ene zadelsteun westenr mag vervangne voor een gewone zadelsteun? Zadelsteun kost je hooguti een tientje

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:20

Eilandje schreef:
Goed gevonden met dat steekkarretje DubbelDun Ja We hebben zelfs nog zo'n karretje dat hier staat te niksen. Heb je dat zelf al eens gemaakt? Hoe maak je dan de plank aan die metalen buizen vast? Zou dat niet omvallen als je er een zadel op hangt? Want die dingen die ze verkopen steunen niet enkel op de wielen maar ook op dat uitsteeksel onderaan itt een steekkarretje.

En anders zal ik misschien idd best een andere zadelhoes aaanschaffen Haha!
Ik heb zelf iets dergelijks gemaakt van een andersoort karretje, omdat ik een westernzadel heb moet de onderplaat idd wel groter zijn. Afbeelding
Maar ook die onderplaat kun je makkelijk 'verlengen' dmv wat schroeven en een plaatje hout.
Vastmaken doe je middels boren en schroefbouten

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 08:46

Bedankt voor de tips! Mijn vriend gaat binnenkort aan de slag met een steekkarretje Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 09:17

We zien het resultaat graag op een fotootje langs komen Lachen

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 16:48

Ok, komt in orde! Lachen
(vriend kennende gaat het wel eerst nog wat geduld oefenen zijn Knipoog )

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 10:37

kwestie van opvoeden dacht ik zo Tong uitsteken

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 10:43

Ik zou gewoon één van de voorwerpen aanschaffen die je hierboven hebt afgebeeld - een goede stevige steekkar zal waarschijnlijk even duur zijn Knipoog

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 12:12

Er zal niet snel een foto komen, aangezien we het anders opgelost hebben :+
We hebben naar het idee van een stalgenoot gewoon een stuk van een afvoerbuis (zo’n dikke pvc buis) met 4 houtvijsjes bovenop zo’n simpele houten schraag vastgemaakt. Dit is hoog genoeg opdat de singelstoten niet op de grond hangen, en mijn zadel ligt er beter op dan gewoon op een schraag. Is 2 minuten werk :D

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 12:25

Ik heb ook een steekwagentje. Er zit zo'n inklapbare zadelsteun aan die je er ook af kunt halen. Onderop heb ik een metalen bak (iets groter dan een krat) die je er ook af kan halen.

Echt een ideaal ding, veel degelijker als die kant en klare zadelkarretjes en bovendien kan je hem ook nog voor andere dingen gebruiken (ik vervoer er ook gevulde jerrycans mee enzo) Als we naar wedstrijd gaan staat hij in de trailer (tweepaards trailer) en op wedstrijd vervoeren we alle spullen van hot naar her met dat ding.

Heb helaas geen foto