Pijn door singel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xLittleAngel

Pijn door singel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 14:00

mijn pony,als ik hem te snel aansingel(het moet echt heel langzaam,gaatje voor gaatje) dan gaat tie heel erg op elkaar staan. en als je hem hebt aangesingeld gaat hij naar achter lopen en naar voor. het lijkt net of hij pijn heeft?
heeft hij dat ook echt of niet? want als je gewoon op de plekken drukt waar de singel zit,reageerd hij nergens op.

Anoniem

Re: Pijn door singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 14:04

ik denk dat jou pony singel vrees heeft !!! loop elke keer een stukje met hem voor je hem aan singeld neem er de tijd voor en echt gaatje voor gaatje ..

succes

xLittleAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 14:15

ja dat doe ik ook. op stal doe ik het zegmaar tot hoever het kan. want hij heeft een week gehad dat tie dan zegmaar dreigde om omhoog te gaan. en als ik in de bak aansingel is er niets aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 14:38

dan kan je denk ik beter in de bak aansingelen en steeds een beetje meer doen !!! bv zadel op en singel erg los laten en in de bak rustig aansingelen en volgende keer een beetje strakker doen en naar de bak en verder aansingelenen zo steeds een beetje verder gaan , accepteerd je pony het niet weer een stapje terug doen

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:54

Zadel/singel drang of dwang. Misschien moet je je instructeur/instructrice vragen, of de dierenarts? Vaak hebben ze bontjes of Gelpads voor onder het zadel.

xLittleAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 17:59

hij heeft ook een bontje onder het zadel.maar dat is omdat het zadel naar voren schuift.
en men instructrice rijd ook 1 x per week op hem en bij haar heeft tie dat ook.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 19:02

Heb je 't zadel al eens na laten kijken door een zadelmaker? Lachen Wellicht dat het naar voren schuiven aangeeft dat je zadel niet zo lekker meer ligt. Daar kan je pony ook op reageren.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 19:05

Koop een singel met aan 2 kanten elastiek ! Mijn ruin had ook singeldrang. Op aanraden van zadelmaker een singel met aan 2 kanten elastiek gescoord en probleem is helemaal verholpen.

xLittleAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 20:11

het zadel wat ik nu leen van iemand die heeft dat aan 1 kant,singel met elastiek hij staat nog wel gespanne(vandaag dus) maar niet dat tie erg gaat wiegen.

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:39

misschien heeft je pony toch wat irritatie plekjes onder de singel. probeer eens een lang schapenbondje om de singel te doen;)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:44

Hoi Xlittleangel,

Ik denk dat het verstandig is als je een zadelmaker laat kijken. Mijn paard had precies hetzelfde, haar zadel schoof naar voren waardoor ze op een gegeven moment boos werd met aansingelen. Ik heb er een zadelmaker bij gehaald, maar was eigenlijk al te laat. Ze begon kreupel te lopen door de pijn in haar rug en we zijn al bijna 2 jaar aan het revalideren. Ik wil je absoluut niet bang maken maar ik heb mijn lesje wel geleerd met een paard wat pijn in haar rug kreeg Verdrietig Een zadel is ontzettend belangrijk en moet ten alle tijde goed liggen en dus niet schuiven.

Succes ermee!

xLittleAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 08:41

jh het al even dat het zadel schuift. sinds we op de nieuwe stal staan. en dat is iets van 3 maanden. maar hij hapt niet ofzo als je aansingeld.gwn bij elkaar gaan staan,de buik opzetten.

donderdag komt de zadelmaker dan kiesen we een nieuw zadel. dus hopelijk gaat het dan beter.

gulpje : je maakt me daardoor niet bang:P maar zoiets kan er wel gebeuren jah. bedankt dat je dat zei. want niemand wil dat natuurlijk,dat der paard door een zadel kreupel word en zo.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 08:46

heb je een longeersingel??
dan kun je met een longeersingel gaan aansingelen(dus zonder zadel)
zo kun je oefenen terwijl je zeker weet dat je, je paard geen pijn doet wat zadel betreft.

pfff vind het heel fijn dat de zadelmaker komt, had hem zelf liever al eerder gehad, maar goed....
hij komt iig

xLittleAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 09:04

jh met longeren zegmaar dan heb ik zo'n band. dan doet hij het ook zegmaar zun buik uitzetten. hij doet dat altijd wel.maar hij laat niet goed merken als hij pijn heeft dus ik kan het dan ook niet goed merken. met rijden doet hij nooit zun oren plat ofzow. niet met galop aanspringen enzo.
aleen als ik voor het eerst aandraaf. dan loopt hij beetje stijf en hoofd meteen omhoog maar dan gaat hij wel weer meteen nagevelijk lopen.

Speedyq

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 00:34

Aan singeldwang is niet altijd iets te doen.
Sommige paarden hebben al last als je alleen pas de singel onder de buik doorhaald en dan heeft elastiek dus ook geen functie.

Singel zo los mogelijk doen en lekker in de bak aansingelen als die daar geen last heeft

Vaak hebben ze in het verleden een nare ervaring gehad, en daar helpt elastiek of een ander zadel of gelpad niet bij.

xLittleAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 08:15

we hebben het nieuwe zadel nu,
en de zadelmaker,om zo maar te noemen, voelde waar het vandaan kwam. die pijn bij de singel. en mijn paard zijn lymfklier.(geloof dat je het zo sgrijft) bij ons is dat net onder de kaak. dat is bij mijn paard opgezet.daardoor doet het pijn om aan de teugel te lopen(maar hij loopt het wel altijd) en aansingelen want die spier loopt ook via de onderkant van de nek naar waar de singel zit.
nu nog een oplossing zoeken voor die lymfklier:P

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 08:57

Mijn paard had 't ook heel sterk, maar is er nu bijna helemaal vanaf.
Mijn zadel lag goed. Hij deed 't ook zowel bij de longeersingel als bij 't zadel, maar ik zou dit in ieder geval door iemand die er verstand van heeft laten checken.

Hij is een aantal keren behandeld door een sportmasseur. 't bleek dat hij diverse spierverklevingen had op de plek van de singel. Dit is losgemaakt en daarna heb ik 't zelf bijgehouden. Verder heb ik de singel met elastiek eruit gegooid om te voorkomen dat de singel te strak zit. Ik heb een neopreen singel. Lekker zacht.

Bij 't opzadelen voorzichtig doen, maar wel duidelijk zijn. Dus echt vervelend gedrag niet toleren, maar ook niet overal een punt van maken want je paard reageert niet voor niets zo. En vooral belonen als hij braaf is. Ik singel aan in 3x. Eerst zo licht dat 't zadel net blijft liggen. Dan ga ik m'n chaps aan doen en z'n hoofdstel om en doe vervolgens nog een gaatje. Als ik dan bij bak aankom nog een gaatje.
Dat werkt prima. Hij staat nu netjes stil en ik zie nagenoeg geen spanning meer.

Succes!

xLittleAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 09:24

Ok. bedankt voor de tips.
ik heb nu een singel dat een beetje meerekt in het midden.maar niet heel veel.
mijn moeder masseer men paard ook altijd(gewoon voor de lol) en ik geef hem altijd snoepjes zegmaar dat hij zun hoofd moet buigen(want dat kan hij niet zo goed door die lymfklier zo opgezet is) dat gaat nu goed. en we hebben er ook soort eten voor dat ervoor moet gaan zorgen dat die lymfklier minder dik word.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 09:45

xLittleAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 09:50

er stond iets over een velletje vast . als ik em aansingel doe ik altijd even zun benen naar voor trekken. om zo maar te noemen. zodat ALS er iets tussenzat dat het dan weg is.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 10:03

ja dat doet toch ook hartstikke pijn........ als ik jou een strakke band om je pols doe en nog niet kijk of er iets tussen zit, vervolgens trek ik hem goed aan en laat hem zitten ik pak je hand en doe hem omlaag dan gaan die velletjes er tussen wel weg maar wel op een pijnlijke manier...... probeer het maar eens Knipoog . het beste wat je kunt doen is de singel pakken, over zijn lichaam er mee doen en op het moment dat hij ontspant, terug trekken .. als hij weer aandacht heeft dan de singel weer op zijn lichaam heen en weer bewegen (benen, hoofd, nek, schouder, buik, billen, staart etc) en op het moment dat hij weer ontspant ook weer terug trekken.

Als je aansigelt ga dan even met je hand over de buik heen (dus singel in ene hand, al onder de buik door, en andere hand even op de plaats van de singel aaien en alles gelijk maken, dan heeel rustig de singel erop leggen en zo op gaatje 1 doen, even stijgbeugels losmaken en op gaatje 2 doen naar de bak lopen op gaatje 3 doen, naar het midden van de bak lopen gaatje 4 doen en ga zo maar door totdat je op het goede gaatje bent Lachen .

xLittleAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 10:14

ik doe het ook alleen segmaar als het zadel er net oplicht,en dat is op gaatje 1.
en zo singel ik hem ook aan. steeds even iets anders doen en dan een gaatje strakker.
maar in de bak heeft hij nergens last van.
nu hebben we ook een ander zadel en andere singel dus vandaag even kijken of hij het niet meer doet.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 10:15

het kan natuurlijk ook aan het zadel en singel liggen ja, maar ik dit geval zou ik toch echt een keer verder kijken dan je neus lang is.

xLittleAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 10:19

ok dank je wel.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 10:34

volgends mij heeft ze al gezegd wat het probleem was...

TS het is toch opgelost nu? of heb ik dat verkeerd gezien?