Regendeken Welsh jaarling ja/nee

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jenkins

Regendeken Welsh jaarling ja/nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 23:10

Hee bokkers,

Ik zit echt al tijden te twijfelen of ik mijn kleine vent nou wel of geen deken op moet doen.
eerst even wat informatie.
De kleine man is 18 maanden en dit is zijn 2de winter.
Zijn eerste winter is hij geschoren geweest en heeft hij dus een deken op gehad.
Nu staat hij op een kaal weiland waar kuil bijgevoerd word, zonder een schuilstal.

Hij heeft een lekkere dikke wintervacht maar ik blijf gewoon erg twijfelen. want als het heel koud is (zoals nu) moet het nog wel kunnen met zijn vacht. maar wat als het nou erg gaat regenen? is dan een ongevoerd regendekentje niks voor hem? Hij zou ook een stalletje krijgen maar dat heeft hij nog steeds niet en als hij dat stalletje heeft gaat hij waarschijnlijk t land niet meer op, of afentoe (het is een klein uitloopstalletje, en ik heb geen tijd om hem elke dag eruit te halen en weer terug te zetten).

Lees veel verhalen dat dekens slecht zijn, maar dan weer dat het geen kwaad kan. en natuurlijk wil ik het beste voor de kleine.
Zou iemand mij nou even echt duidelijk willen vertellen waarom hij Wel of juist Geen deken nodig heeft?
Hier een foto van de man:
http://i228.photobucket.com/albums/ee34 ... C08791.jpg
http://i228.photobucket.com/albums/ee34 ... C08809.jpg

Groetjes!

Avelienvd

Re: Regendeken Welsh jaarling ja/nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 05:12

Ik zou er juist geen deken op gooien.
Je zegt al dat hij een lekkere dikke vacht heeft.
Als je er nu een ongevoerde deken op gooit kan hij zijn vacht niet meer uitzetten en is het dus uiteindelijk nog kouder.
Wil je er toch een deken op gooien doe dan iig een gevoerde.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 05:42

Absoluut geen deken op gooien!

Mag ik vragen waarom hij al als veulen geschoren werd?

Hij heeft een lekkere vacht en zal het echt niet koud krijgen.
Een jong paard is goed in staat om het gedurende de winter zelf te regelen. Lekker vanaf blijven Knipoog

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 07:39

Hij heeft een lekker dik vachtje, dus gewoon zo laten! Lachen Zijn vacht is er echt op gemaakt om regen en kou te trotseren Ja.

Wat ik wel minder vind is dat hij geen schuilstal heeft. Kun je daar niet iets simpels voor bedenken? Nu is dat niet zo nodig, maar vooral in periodes dat het veel regent en waait vinden paarden het fijn om even te kunnen schuilen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 07:41

ik zou er ook geen deken op gooien............ nergens voor nodig Lachen

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 07:45

Ik zou eerder kijken of je een schuilplekje voor hem kan maken dan een deken opdoen. De vacht regelt zich vanzelf wel!!

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 10:36

dat hij geschoren is als veulen was bij de vorige eigenaresse. en ik heb geen mogelijkheid een schuilplaats te bouwen.
maar als t goed is krijg ik begin januari een stal me uitloop.

bedankt voor de informatie!
heb gister ook een super artikel gevonden waarin ze van alles uit legde over hoe de vacht van een paard werkt.
http://hoefnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm echt een top site met veel uitleg.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:01

geen deken. een regendeken heeft in dezen alleen nut als de vacht van je veulen niet in dusdanige conditie is dat deze de huid droog houdt.

zelf regel ik het altijd zo, dat ik voor alle paarden een passende 0 grams én een passende gevoerde deken heb liggen. ik heb mijn ponies ook twee keer moeten scheren wegens luizen, en dan is het prettig als je niet als een idioot op zoek hoeft naar een passende deken. buiten dat soort 'probleempjes' is een deken voor zo'n jong dier eigenlijk nooit nodig. mijn dieren staan ook allemaal 24/7 buiten zonder schuilstal, wel met aan twee zijden van de weides een bosrand. koud hebben ze 't hier nog niet gehad, en van doorweekt raken hebben we ook nog geen last gehad.

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:36

Laat hem lekker jong zijn en in de wei rond lopen, als ze een dikke vacht hebben dan zit een deken alleen maar in de weg;)
en als je een regendeken op doet dan kan er helemaal geen lucht meer door de deken naar binnen en naar buiten, daar gaan ze vaak erg hard van zweten. als je hem dan toch een deken op doet, doe hem dan een ander dun dekentje op.

mag ik vragen waarom je hem vorig jaar geschoren hebt?

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 21:43

zoals ik al zei was hij geschoren de vorige eigenaresse.
hij heeft sinds vandaag eindelijk een uitloopstalletje. dus hij staat snachts iig binnen , als hij wilt dan tenminste Tong uitsteken

Prestige___

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:35

Avelienvd schreef:
Ik zou er juist geen deken op gooien.
Je zegt al dat hij een lekkere dikke vacht heeft.
Als je er nu een ongevoerde deken op gooit kan hij zijn vacht niet meer uitzetten en is het dus uiteindelijk nog kouder.
Wil je er toch een deken op gooien doe dan iig een gevoerde.

ben ik ook mee eens!