Mijn torsion schuift

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lievemeid

Mijn torsion schuift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 20:04

Hallo bokkers,
Ik heb een vraag over mijn boomloze zadel en ik hoop dat jullie mij een aantal tips en/of ervaringen kunnen meegeven.
Ik heb een torsion die schuift wanneer ik opstap. Wanneer ik op mijn pony zit heb ik het gevoel dat ik scheef zak (naar links). Hierdoor ben ik steeds aan het wiebelen.

Ik heb op een website van boomloos rijden gezocht naar dit probleem en kwam het volgende tegen,
Citaat:
- je gebruikt niet de originele Barefoot singel
- je gebruikt geen geschikte pad
- je pad moet nodig gewassen worden
- je inlages zijn te dun geworden en zijn aan vervanging toe
- je zadel ligt niet op de goede plaats , meestal te ver naar voren

-Ik heb een gewone neoprene dressuursingel. Wanneer ik naar de Barefoot singel kijk zie ik niet veel verschil met mijn eigen singel. Ik zie wel singels die in het midden extra breed zijn maar die zijn niet speciaal voor een boomloos zadel? Verward Zou zo'n singel een oplossing zijn voor het probleem?
-Ik heb een speciaal dekje voor boomloos te rijden, binnenkant gemaakt van schapenvacht. Het dekje is hardstikke schoon.
-Hoe zie ik dan de inlages te dun zijn geworden? Waar zitten die? Bloos
-Ik zadel goed op.
-Ik stap trouwens ook op met een krukje (voor de rug van mijn pony te ontlasten en omdat gewoon opstappen onmogelijk is Clown )
-Ik singel vrij strak aan (Ik vond het de laatste paar keer zelfs te strak naar mijn gevoel maar nog schuift het zadel).

Herkennen jullie dit en wat doen jullie eraan?
Zou het kopen van een andere singel een oplossing zijn?
Het gaat om dit zadel. Clown
Afbeelding

Kitsolu

Re: Mijn torsion schuift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:27

Hoe lang rijd je al met deze pad? De inlages kan je er aan de voorkant (meestal) uithalen, daar zit klitteband (klitteband zit ongeveer op de plak van de pommel).

Afhankelijk van jou gewicht en hoelang je al met deze inlages rijd, zou ik nieuwe aanschaffen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:31

Weet je zeker dat je niet zelf scheef zit of dat je paard scheef is? Mogelijk moet je dan de inlages wat aanpassen en met je instructeur overleggen.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 20:44

Ik heb het zadel een aantal jaar (3,5?) geleden 2de hands gekocht maar ik rijd nauwelijks. Bloos Ik weet natuurlijk niet hoe intensief het van te voren is gebruikt.
Ik weeg zo'n 59 kilo.
Ik wist helemaal niet dat ik de inlages eruit kan halen Clown zal morgen eens kijken. Zijn inlages los te koop? Het zadel is wel van het merk torsion, volgens mij wordt dat niet meer in Nederland verkocht. Maar zouden er ook Barefoot inlages inpassen?
Het zou kunnen dat ik of de pony scheef ben, maar lijkt me niet het meest waarschijnlijk, ik rijd maar heel weinig (recreatief) dus heb ook geen les. Pony loopt niet onregelmatig, zowel los als onder het zadel niet.
Laatst bijgewerkt door Lievemeid op 30-12-08 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:52

Een paard hoeft niet onregelmatig te lopen als het scheef is of als de ruiter scheef zit, dus dat zegt niet veel. Je zou eens een paar lesjes kunnen nemen, zoek dan een instructeur die werkt met Centered Riding, die hebben namelijk extra aandacht voor de zit van de ruiter en de mogelijkheden van het paard. Instructeurs die met deze methode werken kun je vinden op http://www.centeredriding.org , level III is het hoogste, level I het laagste niveau, dus als je kunt kiezen tussen een level I en een Level III instructeur, kies dan voor Level III Knipoog

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 21:02

Mijn pony is 34 jaar, ik maak misschien eens in de 3 maanden een stapritje van 20/30 minuten.
Ik neem dus geen les meer (ik heb zeer zeker niets tegen les, integendeel, het is erg belangrijk maar in dit geval..)
Ben er wel al enige tijd over aan het denken om een fysiotherapeut/paardenmasseur langs te laten komen, gewoon voor de lekker en om de spiertjes een beetje los te houden. Waarschijnlijk zou zo iemand ook wel kunnen zien/voelen of hij scheef is. (Nu ga ik offtopic.)
Maar ik wil ook iets met het zadel proberen, om te kijken of daar de oorzaak ligt. Lachen

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:09

Volgens mij passen er wel gewone barefoot inlages in hoor. Kijk maar even op boomloosrijden.nl in de shop. En na 3,5 jaar denk ik dat ze inderdaad wel aan vervanging toe zijn Knipoog

EDIT:

Het verwijderen van de inlages kan best even moeite kosten hoor ivm. de wrijving tussen de inlage en de pad maar ze kunnen er uit Tong uitsteken

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:12

Een goede fysiotherapeut kan inderdaad zien of het paard scheef is en meestal kunnen ze ook wel redelijk inschatten hoe het zadel ligt. Dus als je toch een fysiotherapeut erbij haalt, zou ik zeker vragen om daar naar te kijken.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 22:10

Schapenvacht is erg schuiverig, heb jaren van die pads gehad, evenals een Barefoot en Torsion. Nu heb ik een Startrekk-zadel met een gewoon dekje eronder, val zelden meer van mijn paard af.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:13

[NA] --> [HAR]

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 20:55

Vandaag nog eens goed naar alles gekeken.
Mijn pad heeft ook die 2 inlages, maar er zit geen klitteband of rits in zodat ik de inlages kan vervangen zoals heiditjj beschijft. (Ik weet het merk van de pad niet uit mn hoofd) Heb er wel nog kritisch naar gekeken maar ik vind ze niet echt afgeplat.
Vandaag als uitzondering met gewoon dekje gereden (normaal doe ik de pad nog eronder) en het zadel schoof niet.
Nu moet ik dus een ander dekje gaan kopen... Dromen Dus als iemand een goed niet te duur anti schuif 2de hands dekje voor een boomloos model dressuur heeft? Haha! Ik weet nu in ieder geval waar het aan ligt Knipoog

Dushigirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 10:57

Als je goed kijkt zit er aan de achterkant van het dekje klitteband. Tenminste ik heb het zelfde dekje en daarbij is het wel. Heel strak klitteband dat wel. Maar denk dat dat niet heel erg het probleem is. In deze dekjes zit vilt en dat wordt minder snel dun als de kunstoffen inlages van barefoot.

Wat wel heel goed helpt is een singel met elastiek. Ik heb het ook met beiden geporbeerd en elastiek schuift duidelijk veel minder! En die voorgevormde singels (van barefoot/torsion) hebben ook een betere pasvorm.

succes!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:03

@Iessie : meet het zadel eens op, of beide helften gelijk zijn. Meet de lengte van de beugels op of die gelijk zijn. Ben je zelf niet ietwat scheef (komt vaker voor als mensen denken).
Persoonlijk vind ik een Westip singel erg vast liggen (beter als neopreen).

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:28

Ik denk dat het gewoon aan je singel ligt. Ik rijd zelf met een barefoot en ben er een keer gigantisch hard afgelazerd na een bokpartij omdat mijn zadel ging schuiven. Ik reed met een cottage craft singel, een soort katoen. Sinds ik met een wintec singel rijd blijft het zadel prima liggen, ook bij onverwachtse bewegingen. Misschien kun je een keer een singel van een stalgenoot lenen om het te proberen.
Over je pad gesproken, ik denk dat je nog een pad hebt met filten inlages. PB buitenzinnig op bokt eens, zij was voorheen dealer van torsion zadels in nederland.
succes

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 08:05

ze zegt zojuist dat het met een ander dekje over is, even lezen Knipoog

Vraag even bij eenmaal andersmaal gevraagd of iemand een dekje heeft Lachen