Wie weet wat dit voor bit is?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Wie weet wat dit voor bit is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 19:05

Weet iemand wat dit voor bit is en hoe het wordt gebruikt? Zo op het eerste gezicht vind ik het er niet heel paardvriendelijk uitzien maar ik wil graag weten waar ik naar kijk:

Afbeelding

TessxSchatje

Re: Wie weet wat dit voor bit is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:07

Goede vraag wat dit is!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:07

Phoe, heb zoiets echt nog nooit gezien! Maar het ziet er wel scherp uit... Dun en dubbele inwerking op de tong! Hoe kom je bij dit bit? Wil je het gaan gebruiken of ergens gezien en nieuwsgierig wat het is en doet?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 19:16

joyce2 schreef:
Hoe kom je bij dit bit? Wil je het gaan gebruiken of ergens gezien en nieuwsgierig wat het is en doet?

Kwam 'm in een online shop tegen en ik vroeg me af wat het was omdat ik nog nooit zoiets had gezien. Daarom wil ik graag weten wat het doet en onder wat voor omstandigheden je zo'n bit gebruikt. Dus het topic is ontstaan uit verbazing + nieuwsgierigheid, ik zie iets dat ik niet ken, vind het er niet fijn uitzien maar bedacht me dat ik daarmee misschien te gauw een oordeel heb. Zo'n bit is niet voor niks ontworpen. En daarom wil ik graag weten wat het precies voor iets is. Vind het nog het meest lijken op een vlinderbitje, zoals je bij dravers wel eens ziet.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:22

Waarom vraag je die shop niet waar je hem gezien hebt? Zij kunnen je vast en zeker helpen Knipoog

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 19:23

Omdat ik echt geen flauw idee meer heb welke dat was Clown Er stond ook geen beschrijving bij, alleen deze foto als ik het me goed herinner.
Laatst bijgewerkt door Koper op 30-12-08 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:23

Lijkt op een trensje wat in de drafsport wordt gebruikt..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 19:25

suleilitha schreef:
Lijkt op een trensje wat in de drafsport wordt gebruikt..

Dat was ook mijn eerste gedachte. Maar hoe werkt het dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:26

Van de werking van dit soort attributen heb ik geen kaas gegeten, ze komen in mijn tuigkast niet voor....

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:29

Het is een dubbele dubbelgebroken platte watertrens.

Een scherp tot zeer scherp bit. Het werkt in alsof je twee bitten in hebt hangen die beide ook nog eens flink dun zijn en op de tong met de smalle kant inwerken.

Ik heb het trouwens nog nooit in de drafwereld gezien. Voornamelijk eigenlijk in engelse en amerikaanse webshops. (bij het huntersgedeelte)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:31

OK, dank voor je oplossing! Het deed mij denken aan een trens met een stuk ketting als mondstuk, die je nog wel eens voorbij ziet komen in de verzameling rommel die in de monden van dravers wordt gehangen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 19:33

Oh, dank je wel! Weet je ook waarom zo'n bit met hunters wordt geassocieerd?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:55

http://web.aces.uiuc.edu/vista/pdf_pubs/HORSGUID.PDF

Hunters hebben vaak zo'n ontzettende drang dat normale bitten ze in het heetst van de strijd niet meer tegenhouden. Dan kom je vaak uit op de pelhams, de corkscrew, twisted wire, dubbele bitten en al dat soort ongein. (niks tegen pelhams trouwens, maar wel met enkele teugels). Wel blijft men over het algemeen van het bit af totdat ze het nodig hebben. Dus geen constant (zwaar) contact. Het moet er ook erg traditioneel uitzien, dus lange scharen zijn not done.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 19:57

Pling

Niet leuk, wel duidelijk. Bedankt!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:01

Die beesten hebben er over het algemeen minder last van dan de gemiddeld dressuurpaard met zijn 21mm dik bustrens waarmee flink contact gehouden wordt. (lees, lekker kort en flink kneepjes geven). Dit is even inwerken en dan weer door op de zit. Het is allemaal kak daar hé, dus men spreekt al snel schande over een te grove ruiter, die wil je niet in je clubje hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 20:09

Dressuur onder vuur Vork Begrijp me niet verkeerd, ben het met je eens wat het dressuurpaard betreft al geef ik best en kneepje op z'n tijd. Alleen zit er aan de andere kant van de verbinding géén dressuurpaard. Het ziet er ook niet uit als een bit waar je te veel aan moet zitten, ik snap nu waar het voor dient en ik vind het nog steeds een eng bit maar nu snap ik tenminste waar het voor is Lachen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:13

Ik heb niks tegen dressuur, wel tegen de meeste ruiters die ik zie. (zeg ±40 manegeruiters, ±65 pensionklanten en nog vele bokkers, 80-90% rijd grof tot zeer grof)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:39

Ik heb deze al wel eens in enkelgebroken vorm gezien, dan 'breekt' ie op 1/3 van het bit, elk aan een kant, dan heet het een W-trens.

hestejente schreef:
Vind het nog het meest lijken op een vlinderbitje, zoals je bij dravers wel eens ziet.

Dat is geen vlinderbitje maar een opzetbitje Knipoog

suleilitha schreef:
OK, dank voor je oplossing! Het deed mij denken aan een trens met een stuk ketting als mondstuk, die je nog wel eens voorbij ziet komen in de verzameling rommel die in de monden van dravers wordt gehangen.

Jij komt zeker heel vaak op de drafbaan? Nee he, dacht ik al. Anders wist je wel dat het gros van de dravers op een bustrensje loopt. Als er een ketting inhangt is het een speelketting, die werkt niet in.

paxine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:45

Mijn draver loopt in de koers ook op een simpele bustrens,niks aan het handje.Die ketting die er soms bij inhangt is zoals Wendy zegt alleen maar om mee te "spelen" werkt helemaal niet in!

Dushigirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:18

Het ziet er iig als een marteltuigje uit. Bloos