Zitzadels..wie weet hier meer vanaf??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mad_rhee

Zitzadels..wie weet hier meer vanaf??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 15:06

Hallo allemaal,

Ik ben ook zoek naar een dressuur zitzadel, omdat mijn paard erg lastig doorzit en hoog opgooit. Op dit moment heb ik een standaard KN zadel, maar op dit zadel kan ik echt niet blijven zitten. Nu heeft mijn instructeur aanbevolen een zitzadel aan te schaffen. Wie heeft hier ervaring mee en kan mij iets aanbevelen?

Alvast bedankt!

Sica
Moderator Over Paarden

Re: Zitzadels..wie weet hier meer vanaf??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:54

Nog nooit van gehoord, ben erg benieuwd!
Misschien bedoeld ze een zadel met een vaste/ gedwongen zit?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 17:15

wat is precies een zitzadel?

Mad_rhee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 17:24

Ja klopt, een zadel met een gedwongen zit, waarbij je eerder moeite hebt om licht te rijden dan te blijven zitten..

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 17:28

Ik vind dat zo'n zadel alleen maar symptoombestrijding is zonder aanpak van de oorzaak, eerlijk gezegd...
Ook op paarden die hoog opgooien valt goed door te zitten zonder te hoeven grijpen naar hulpmiddelen, neem eens wat zitlessen, dat helpt enorm. Aan de longe, zonder beugels en teugels en alleen maar concentreren op je zit.

GWENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 17:47

Da Bates Innova staat bekend om zijn vaste zit, zodat je bewegingen makkelijker zou kunnen uitzitten. Zelf geen ervaring met dit zadel.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 15:50

je kunt ook gewoon eens gaan oefenen met doorzitten;) heb ik ook een tijdje gedaan, je moet gewoon telkens eventjes doorzitten en dan weer gaan lichtrijden. steeds iets langer (moet je wel geduld hebben!) op een gegeven moment kon ik zo een halfuur (of langer) doorzitten! succes ermee.. ik zou hooguit een zadel met een diepe zit aanschaffen, maar geen zitzadel (weet ook niet wat het precies inhoud) maar het lijkt me geen oplossing

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 15:54

zonder beugels en teugels aan de longe gaan draven, je benen lang maken en buikspieren aanspannen en probeer te voelen hoe je in de beweging mee moet gaan ook wat floran zegt is denk ik wel een goede manier

je moet gewoon leren in de beweging mee te gaan ookal gooit ie hoog op. daar helpt een zadel niet bij

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:01

Je zit toch in elk zadel? Clown
Doorzitten is een kwestie van oefenen en ontspannen, niet van een bepaald type zadel.
Gewoon een goed passend zadel voor zowel paard als ruiter, vraag iemand om je lessen aan de longe te geven, paard bijzetten en oefenen maar.................. Tong uitsteken
Bijgezet, ontspannen paard is uiteraard wel een eerste vereiste. Op een strijkplank kan niemand doorzitten.
Succes!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:54

ik heb zelf ook een paard gehad wat heel hoog opgooit en ik rijd nu ook af en toe ene ruin die een extreem moeilijke draf heeft. Bij beide paarden is het zo veel mogelijk ontspannen en veel heel veel zitlessen nemen. Voor beide paarden heb ik nooit bijzondere zadels gehad. Beide paarden worden/werden gereden met een veelzijdigheidszadeltje dus helemaal geen gedwongen zit. Juist een gedwongen zit werkt averechts op deze paarden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:31

Idd ik zou eerlijk gezegd ook geen gedwongen zit gaan nemen en ik spreek ook uit ervaring. Ik rijd er ook zo eentje, maar ik moet wel zeggen na een aantal jaar nu zijn er echt momenten waarop hij netjes door te zitten valt. Nu is hij weer wat uit conditie en zit hij weer wat minder door. Ontspannen lopen is hier de enige oplossen. Zo'n paarden moeten ook leren dragen met hun rug. ik vrees dat je zelfs op een gedwongen zadel problemen zult hebben en zelfs zal doorrijden. Beginnen met kleine stukjes doorzitten al is het maar een of twee passen, weer ontspannen rijden en opnieuw en zo gaan opbouwen. Gelijk een half uur doorzitten heeft geen zin, ook zonder beugels niet want dan stuiter je er toch gelijk af. En heeeel veel geduld. Lachen Ik rijd trouwens met een zadel wat ook niet bepaald gedwongen is, of ik merk er iig niet veel van. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:46

Je hoort met je paard mee te bewegen, ook als hij hoog opgooit. Een zgn zitzadel zal je vastzetten op je paard waardoor je niet meer in staat bent zijn bewegingen te volgen en op te vangen. Het enige wat je zal bereiken is dat je je paard verschrikkelijk zal storen en in de weg zal zitten.

Als hij opgooit zal hij geen meeverende ruiter tegen komen maar continu met zijn schouders en tegen klemmend blok aan stoten. Hij gooit jou omhoog maar je been komt en finke wrond tegen en duwt je terug in het zadel. Hierdoor wordt je tegen het bewegingsverloop in weer terug in zijn rug geduwd.

Voor het oog zal het misschien een heel mooi rustig plaatje geven. Maar ik vraag mij af in hoeverre je paard op de lange termijn hier last van gaat krijgen. Denk aan het vastzetten van de rug en veranderend bewegingspatroon.

Door goede dressuurmatige training kan je je paard ook "leren" om minder hoog op te gooien. In plaats van omhoog moeten die dieren leren om groter/naar voren te gaan draven. Natuurlijk zal een tuiger nooit een warmbloed worden maar met goede training kan je heel ver komen. Ga jij jezelf vastzetten in het zadel dan zal hij zijn rug blokkeren waardoor jij dus niet de kans zal krijgen om zijn bewegingsverloop te beïnvloeden.

Heel eerlijk gezegd vind ik dat je huidige instructrice niet de juiste persoon is je te begeleiden in zitlessen en de juiste training van je paard. Iemand die dit soort "advies" geeft zal je niet op de juiste weg verder kunnen helpen.

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:37

Het lijkt mij dat dit ook niet met een zadel op te lossen is. Ik vraag me dan af hoe ontspannen de rug is. Het ene paard zit lekker door als de andere, maar als het paard ontspant moet je het toch uit kunnen zitten. Denk ik ook een kwestie van oefenen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 10:27

Geen gedwongen zit nemen, maar leren zitten op je huidige zadel.
Heb het ook gehad. Vorige zadel was gedwongen zit en huidige zadel niet en paard wat behoorlijk kan opgooien. Leer nu echt zitten (en vooral meezitten). Viel in het begin niet mee, maar gaat nu wel steeds beter.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:03

Ik zou geen zitzadel nemen, dat heeft je paard ook niet graag en gaat hij/zij lastig doen. Gewoon aan de longe leren doorzitten, het klinkt stom maar het helpt wel! Jezelf alleen concentreren op je zit en dat gaat steeds makkelijker Lachen succes!