Je hoort met je paard mee te bewegen, ook als hij hoog opgooit. Een zgn zitzadel zal je vastzetten op je paard waardoor je niet meer in staat bent zijn bewegingen te volgen en op te vangen. Het enige wat je zal bereiken is dat je je paard verschrikkelijk zal storen en in de weg zal zitten.
Als hij opgooit zal hij geen meeverende ruiter tegen komen maar continu met zijn schouders en tegen klemmend blok aan stoten. Hij gooit jou omhoog maar je been komt en finke wrond tegen en duwt je terug in het zadel. Hierdoor wordt je tegen het bewegingsverloop in weer terug in zijn rug geduwd.
Voor het oog zal het misschien een heel mooi rustig plaatje geven. Maar ik vraag mij af in hoeverre je paard op de lange termijn hier last van gaat krijgen. Denk aan het vastzetten van de rug en veranderend bewegingspatroon.
Door goede dressuurmatige training kan je je paard ook "leren" om minder hoog op te gooien. In plaats van omhoog moeten die dieren leren om groter/naar voren te gaan draven. Natuurlijk zal een tuiger nooit een warmbloed worden maar met goede training kan je heel ver komen. Ga jij jezelf vastzetten in het zadel dan zal hij zijn rug blokkeren waardoor jij dus niet de kans zal krijgen om zijn bewegingsverloop te beïnvloeden.
Heel eerlijk gezegd vind ik dat je huidige instructrice niet de juiste persoon is je te begeleiden in zitlessen en de juiste training van je paard. Iemand die dit soort "advies" geeft zal je niet op de juiste weg verder kunnen helpen.