Bitloos hoofdstel Ruitersportshop!!?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sissi87

Bitloos hoofdstel Ruitersportshop!!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 11:49

Hallo allemaal

Omdat ik nogal geinteresseerd ben in het bitloos rijden, en ik opzoek gegaan naar een hoofdstelletje. Toen kwam ik dit hoofdstel tegen van de ruitersportshop.com : http://www.mijnwinkel.nl/shop70000/
Is hier iemand bekend mee?! Wat zijn de ervaringen over het algemeen? Heeft het een goede inwerking, en is het een makkelijke overgang naar bitloos?
Gaat er snel wat stuk oid? Reageert je pony/paard er goed op?
En ik rijd zelf een NRPS met een smal hoofdje dus, is dan maat cob/full oke? of is dat al te groot?

Alvast bedankt voor de reactie's en ervaringen!!!

danneke80

Re: Bitloos hoofdstel Ruitersportshop!!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:52

ik rijd er regelmatig mee en ben er erg tevreden over. (staat volgens mij ook foto van in mijn profiel)
Er is maar 1 maat en die past over het algemeen op elk paard.
Moeite met de overstap naar bitloos heb ik totaal niet gehad. Mijn paard stuurt er net zo mee als met een bithoofdstel. Ik rijd er ook mee buiten etc, gaat ook perfect.
Vind het qua prijs-kwaliteitsverhouding een erg goede keuze.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:54

Dat is een prima hoofdstel en in mijn ervaring reageren veel paarden hier meteen erg goed op. Het is ook een mooie kwaliteit, het leer gaat lang mee en is stevig.

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:55

Hoi
Ik heb dit hoofdstel uitgeprobeerd op twee paarden. Allebei liepen ze er zo mee weg. Omdat ik het maar een week op proef heb gehad kan ik niet zeggen of het snel stuk gaat. Ik vond het er erg stevig uit zien.
Ik vond het een erg fijn hoofdstel. Ik vond wel dat het groot viel.
Er is een site op internet waar je bitloze hoofdstellen kunt uitproberen, misschien is dat iets voor je, kun je het eerst testen voordat je het koopt.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 11:55

Ja, wat mij zelf er erg prettig aan lijkt, is dat de neusriem lekker plat maar wel breed is. Ik zie namelijk veel bitloze hoofdstellen met een dunne neusriem, dus met mindere drukverdeling..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:56

Ik volg dit even, wil hem ook graag gaan kopen omdat ik er veel positiefs over hoor.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 11:57

Silence schreef:
Ik volg dit even, wil hem ook graag gaan kopen omdat ik er veel positiefs over hoor.

heey ik zie trouwens dat je paardje een arabierxwelsh is, waar ik op rijd ook! Dus vandaar dat ik benieuwd ben naar hoe hij zit, omdat ze een erg fijn hoofdje heeft, dat zal jij ook wel hebben denk ik?!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:59

GuusHinnik schreef:
Hoi
Ik heb dit hoofdstel uitgeprobeerd op twee paarden. Allebei liepen ze er zo mee weg. Omdat ik het maar een week op proef heb gehad kan ik niet zeggen of het snel stuk gaat. Ik vond het er erg stevig uit zien.
Er is een site op internet waar je bitloze hoofdstellen kunt uitproberen, misschien is dat iets voor je, kun je het eerst testen voordat je het koopt.

Het is maar net wat je onder "groot" verstaat. Dat de ringen waar de kruisriemen door lopen laag zitten is juist bevordelijk voor de release! Ik heb hem op de arabieren (met de smalle neusjes Knipoog ) gehad, en op KWPN-ers en op een mooie Tinkerdame, oh en een vriendin op een welsh Tong uitsteken en overal kan het.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 30-12-08 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:59

Ja, vaak problemen mee.

Ik heb gemaild naar de ruitersportshop en volgens hem moet het passen.
Heb weleens een berichtje op Bokt voorbij zien komen van iemand die hem had op een paardje van 1m.

Binar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:02

Ik heb dit hoofdstel al een aantal jaren en ik ben er nog steeds tevreden over.. hij blijft ook lang mooi (is naturlijk ook maar net hoe je met je spullen omgaat Knipoog )

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 12:08

Binar schreef:
Ik heb dit hoofdstel al een aantal jaren en ik ben er nog steeds tevreden over.. hij blijft ook lang mooi (is naturlijk ook maar net hoe je met je spullen omgaat Knipoog )

Dus goed in het ledervet houden? Heb je de teugels daar ook vandaan? En hoe zijn die?

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:14

MLoeser schreef:
GuusHinnik schreef:
Hoi

Het is maar net wat je onder "groot" verstaat. Dat de ringen waar de kruisriemen door lopen laag zitten is juist bevordelijk voor de release! Ik heb hem op de arabieren (met de smalle neusjes Knipoog ) gehad, en op KWPN-ers en op een mooie Tinkerdame, oh en een vriendin op een welsh Tong uitsteken en overal kan het.

Ik heb dit hoofdstel op een kwpn'er en een tinker die een flink hoofd heeft gehad, en daar viel het ruim bij.
Maar het zal waarschijnlijk ook op de kleinere hoofdjes passen

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:18

Gezien de prijs voor drie stukjes leer,mag het ook wel van(erg)goede kwaliteit zijn! Tong uitsteken

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:50

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 12:52

Flosje446 schreef:
Ik heb hem ook. Met Jaike reed ik er dressuur mee, maar ook gewoon buiten. Met haar reed ik er zo mee weg. Diosa is er denk ik niet mee te rijden en dat ga ik ook zeer zeker niet proberen, dat is gewoon te gevaarlijk. Ik vind het hoofdstel van een prima kwaliteit.

Als je trouwens een maat full zoekt, kan je ook die van mij overnemen.

Nee, sorry dat word echt te groot voor haar Knipoog maar waarom probeer je het op je andere paard niet( je zegt dat is te gevaarlijk)?!

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:38

bij mijn weten is er maar 1 maat en die past op elk paard. (op de site staat ie zelfs met een shet als model)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 18:45

Misschien dat er dan wat is veranderd, maar een paar jaar geleden was hij er in in ieder geval 2 maten. De maat Full viel echter klein. Te klein voor mijn paard.

aurian

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 13:07

Ik heb dit hoofdstel nu een aantal jaren voor mijn Welsh-NWR merrie.
Voor haar heb ik er gaatjes bij in gemaakt en nu past het prima.
De kwaliteit is van het leer is goed, de neusriem mooi breed en zacht onderlegt! Wel heb ik er een western front en keelriem bij aangemaakt zodat het een "echt" hoofdstel vormt.
Gebruik van "losse" western teugels vond ik minder handig omdat deze dan te lang werden . Met de overstap heb ik weinig problemen gehad.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:01

Dit hoofdstel heb ik ook en ik draag hem bij een tinker en bij een shetlander en bij een welsh. het is 1 maat en past op alle paarden Lachen. ik ben er zeer tevreden over want de release is erg goed Lachen. het is zeker een goede kwaliteit. en de overstap was ook geen probleem bij de paarden, ik merkte dat ze het zo fijner vonden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:13

dit hoofdstel is er bij mijn weten maar in één maat. ik had er drie besteld, ééntje in Full en twee in Cob. alledrie waren ze precies hetzelfde in grootte. wel klopt het dat het op alle paarden past, al dan niet met gaatjes erbij. voor een shet of kleine pony vind ik het echter niet zo geschikt, omdat de grote ringen waar je de kruisriempjes doorheen haalt, op de 'hoek' van de onderkaak terecht komen, waardoor ze de inwerking krijgen van een kettingschakel op een vingerkootje. niet erg paardvriendelijk. voor een kleine pony zou je de korte riempjes weg moeten halen of vér inkorten, of juist een heel eind verlengen. op die manier komen de ringen van de hoek van de onderkaak af.

persoonlijk ben ik niet heel erg weg van dit soort hoofdstellen. de werking is voor de meeste paarden gelijk duidelijk, ze snappen het direct. echter, mijn ervaring met het rijden op een stalhalster is niet anders.
jammer vind ik het onbeperkt doorglijden van de kinriempjes, de release laat nogal te wensen over en dat maakt dat het hoofdstel nogal insluitend kan werken. voor 'gewone' dressuur met een (lichte, zéér lichte) aanleuning vind ik het ongeschikt, omdat je dan constant, ook al is het maar in lichte mate, de kaken naar elkaar toe trekt. en dat geldt eigenlijk voor alle 'doorglij' riempjeshoofdstellen, ook de Dr Cook heeft deze werking.

de brede neusriem maakt het wel tot een comfortabel hoofdstel om te dragen, de drukverdeling is groot. echter, op de doorglijdriempjes zou je stops moeten (laten) zetten om de 'slipkettingwerking' teniet te doen. de neusriem dient vrij hoog gebruikt te worden, en in veel gevallen betekent dit dat de kruisriempjes direct op de twee grote zenuwbanen die in/ aan de onderkaak liggen drukken.
ook zie je, dat bij normaal licht gebruik bij een ontspannen paard het vel van de onderkaak naar boven wordt 'gestroopt'. dit is niet pijnlijk maar het kán paardvriendelijker.

uit onderzoek is gebleken dat een strak liggende hoge neusriem verlammingsverschijnselen kan veroorzaken in de snuit (mond- neuspartij, lippen) van een paard. ook al rij je met lichte aanleuning, de huid op het hoofd, en het vlees, is dun. lichte druk kan al heel afsluitend werken. ik heb nog niet gehoord van paarden die fysieke problemen ondervonden door dit hoofdstel, maar ik ken wel paarden die de druk op deze manier over het hoofd minder prettig vonden.

zelf heb ik één zo'n hoofdstel al omgebouwd, een andere moet nog en de derde is verkocht. ik gebruik na het ombouwen alleen de neusriem en het kopstuk nog in het origineel, de kruisriempjes en korte riempjes met de grotere ringen haal ik eraf. de neusriem haal ik uit elkaar (zachte padje eronder vandaan) en naar er ringen op, die net aan weerszijden van de neusbrug komen te liggen. dan naai ik het padje er weer onder, zodat de zachtheid van de neusriem blijft.
aan de kinriem van de neusriem vervang ik door een gewoon riempje, die je als elke andere neusriem onder de kaak vastmaakt. wat je overhoudt is een complete neusriem met kopstuk, met op de neusriem dus twee ringen. aan die ringen maak je de teugels. op deze manier heb je een goede discriminatie van hulpen, en een paard dat normaal om kan gaan met het wijken voor druk, en heel simpel, het stalhalster, is hiermee uitstekend te rijden. de druk komt maar van één kant, net als op een bit, ipv dat het via-via over meerdere delen van het hoofd loopt.

voor een paard is dit goed te begrijpen, het is logisch en je laat de onderkaak vrij, waardoor deze makkelijk ontspant, het paard lekker met de tong kan rommelen en kan kauwen. persoonlijk vind ik dat veel paardvriendelijker dan riempjes om het hele hoofd heen, en, meer heb zou je ook niet nodig moeten hebben, aangezien de teugels je enkel helpen bij details, de rest van het rijden komt neer op je zit, houding, benen en energie, in feite je innerlijke communicatie met je paard. ook met een stalhalster, aan de hand, werk je in feite alleen op de neus. een paard met normale manieren aan het halster zal dus met het hoofdstel zoals ik het heb omgebouwd uitstekend overweg kunnen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:34

Nou goed, niet helemaal positief, maar wel erg duidelijk. OK dan!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:45

Hier iemand met een hele negatieve ervaring met dit hoofdstel. Ik had destijds een maatje Cob bij mijn D-pony. De release van de neusriem was ronduit slecht. Aangezien ik mijn pony ermee wilde beleren, was dit zo onduidelijk voor hem. Daarbij verzette hij zich ook enorm tegen de druk, doordat de release zo slecht was. Ik heb meerdere kruislingse hoofdstellen gehad, maar geen van allen was een succes. Heb 'm dus snel weer doorverkocht, want dit wilde ik niet bij mijn paard.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:13

die ervaring heb ik met Flicka ook. Faram was al langer (ook met bit, en daarnaast met diverse bitloze optomingen bekend) bereden toen ik met het betreffende hoofdstel begon, en hij kon er wel mee overweg. Flicka aan de andere kant, heeft een veel sterkere eigen voorkeur en laat dat ook veel duidelijker zien, zij kan met kruisriempjes en dergelijke echt niet overweg. voor Flicka gebruik ik een mylerbit (voor de wagen), en voor Faram dus het bitloze hoofdstel met de ringetjes op de neusriem, zoals ik hierboven beschrijf (in mijn vorige post).

nadeel van kruisriemen is dat ze heel het hoofd insluiten en een paar drukpunten pakken die voor een hoop paarden nogal veel van 't goede zijn. een duidelijk en eerlijk voorbeeld is dus mijn eigen merrie, die écht gevoelig is maar dus toch de voorkeur geeft aan een passend bitje boven welke vorm van kruis- en doorglijriempjes dan ook.

de slechte release van de meeste hoofdstellen speelt idd een grote rol, de druk is (weliswaar vaak in héél lichte mate, maar vergelijk het eens met een wandeling aan een halster terwijl je constant een klein beetje druk houdt, minstens zo irritant) constant aanwezig.
bovendien is er bij het 'engels' rijden met een lichte aanleuning/ contact zowiezo geen sprake van release, dus behalve voor het westernrijden bijvoorbeeld... en zelfs dan, moet de release zó goed zijn dat de riempjes niet blijven haken.

nogmaals, een goede mogelijkheid is stoppertjes op de riempjes maken, zodat deze niet helemaal aansluitend aan het hoofd door kunnen glijden. of gewoon voor een heel ander concept kiezen dus. ik kan met mijn huidige rijhoofdstel gewoon dressuur rijden, maar ook met de losse teugel, met één hand... alles. het hoofdstel is stabiel, maar niet geschikt om bijv. aan te longeren, dan gaat de neusriem draaien. dit is op te lossen door een bitstukje vast te maken aan de onderkant van de kaakriem en op het ringetje op de neus aan de binnenkant (of aan het oog wat het bakstuk met de neusriem verbindt).
ik heb 'm nog niet perfect, qua afwerking en uiterlijk, maar ik ga er dus nog één maken die ik ook in uitvoering 'voor elkaar' wil hebben. deze zal ik gaan gebruiken voor mijn Welsh A, wanneer die er klaar voor is. hij is nu 2 jaar en 9 maanden, bijna. ik ben erg benieuwd of hij ook content zal zijn met het hoofdstel...