[WN] Fenders verkorten, beugel hoger?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Fenders verkorten, beugel hoger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 13:16

Hallo,

Ik heb een klein probleempje met ons nieuwe western zadel. De eigenaar van het paard heeft vrij lange benen en ik vrij korte. Dat betekend dat de beugel voor hem wel op de juiste maat te maken zijn. Maar voor mij niet.

De beugel komt tegen de fender aan en kan daardoor niet hoger. Ik heb ruimte genoeg om gaatjes bij te maken. Maar dan kan de beugel nog niet hoger geschoven worden.
Bestaat er een truukje om dat alsnog te regelen? De hele fender vervangen lijkt me nogal een gedoe en vrij duur.

Bedankt...

Jaycee_

Re: Fenders verkorten, beugel hoger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:27

Normaal kan je toch de fender doorschuiven (naar omhoog) zodat je je stijgbeugels toch korter kan maken zonder dat ze tegen de fender zitten.
Maar ik weet niet of dat bij alle zadels lukt. Bij mijn vorige zadel kon ik de fenders ook niet meer doorschuiven...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:13

@Veulen84 : soms kan het helpen als je een 'notch' bij de fender maakt; een zgn inkeping waardoor je de fender nog een stukje korter kunt maken.
Eea is natuurlijk wel afhankelijk van hoeveel korter het moet; 5 cm is mogelijk, maar 10 niet meer.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 14:38

Jaycee_ schreef:
Normaal kan je toch de fender doorschuiven (naar omhoog) zodat je je stijgbeugels toch korter kan maken zonder dat ze tegen de fender zitten.
Maar ik weet niet of dat bij alle zadels lukt. Bij mijn vorige zadel kon ik de fenders ook niet meer doorschuiven...

Dit heb ik even uitgeprobeerd. Maar dat gaat dus niet.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 14:42

DubbelDun schreef:
@Veulen84 : soms kan het helpen als je een 'notch' bij de fender maakt; een zgn inkeping waardoor je de fender nog een stukje korter kunt maken.
Eea is natuurlijk wel afhankelijk van hoeveel korter het moet; 5 cm is mogelijk, maar 10 niet meer.

Ik zit hier even over te puzzelen. Snij je er dan gewoon een stukje van het blad of maak je er een scheurtje in?

Ik heb ongeveer 5 a 6 cm nodig. Zit er ook nog over te denken om gewoon beugels te nemen die kleiner/minder hoog zijn. Weet alleen niet of die bestaan. De beugels die ik nu heb zijn rond de 15 hoog. Dat moet met mijn kleine voeten best minder kunnen.

Ik puzzel even verder, als iemand nog een oplossing weet. Zonder beugels rijden is leuk, maar altijd...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:47

Ik denk eigenlijk dat t het makkelijkst en ook het mooist is om een extra paar fenders met beugels te kopen in jouw maat Ja Ik weet dat barefoot wel twee lengtematen in fenders heeft, dus ik neem aan dat ze ook gewoon in westernwinkels te koop zijn.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 15:49

MysticTinker schreef:
Ik denk eigenlijk dat t het makkelijkst en ook het mooist is om een extra paar fenders met beugels te kopen in jouw maat Ja Ik weet dat barefoot wel twee lengtematen in fenders heeft, dus ik neem aan dat ze ook gewoon in westernwinkels te koop zijn.

Kan je fenders dan zelf heel makkelijk vervangen (jaja, ik ben echt een western newbie)?
De eigenaar beweert dat dat niet zo makkelijk is en dat dat wel door een pro moet worden gedaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:13

@Veulen84: bij een gewoon westernzadels is het idd niet altijd even makkelijk om fenders te vervangen, soms moet je het zadel iets uit elkaar halen en als er spijkers ipv schroeven in zitten lukt het sowieso haast niet.
Buiten dat is het erg prijzig en als je maar 5 cm nodig hebt is mijn oplossing zelf te doen.
Je snijdt dus in de lengterichting naast de fenderriem 5 cm recht omhoog en op het brede deel kun je dit netjes afronden. Dat staat natuurlijker.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 17:20

DubbelDun schreef:
@Veulen84: bij een gewoon westernzadels is het idd niet altijd even makkelijk om fenders te vervangen, soms moet je het zadel iets uit elkaar halen en als er spijkers ipv schroeven in zitten lukt het sowieso haast niet.
Buiten dat is het erg prijzig en als je maar 5 cm nodig hebt is mijn oplossing zelf te doen.
Je snijdt dus in de lengterichting naast de fenderriem 5 cm recht omhoog en op het brede deel kun je dit netjes afronden. Dat staat natuurlijker.

Klinkt als de beste oplossing. Ga even aan de eigenaar vragen of ik dat mag.