dit bit voorziet in een zekere tongvrijheid. door het naar beneden gebogen maantje ligt het bit op de tong lager, dit maakt het slikken en bewegen van de tong voor het paard makkelijker. de boogvorm maakt ook dat het oppervlak waarop de druk komt groter is dan bij een recht middenstukje.
bij druk op bit bit maakt de speling van de 'scharniertjes' mogelijk dat het boogje iets op gaat staan, waardoor de druk op de tong niet zo sterk is als bij 'gewone' dubbelgebroken bitten, met plat, bol of olijfvormig middenstukje.
omgedraaid heb je inderdaad een soort tonglepel, maar ik denk juist dat het gebruik van een bit als dit maakt dat zo'n lepel niet nodig is. immers, de tong over het bit gooien is meestal een teken dat de tong onvoldoende ruimte heeft. daarnaast zie je het ook veel bij jonge dieren, die het bit nog aan het aftasten zijn. ik denk ook niet dat dit bit bedoeld is om met het boogje naar achteren te leggen.
mijn eerste indruk is een vrij vriendelijk model, mits passend bij het individuele paard natuurlijk.
heb je evt. interesse om het te verkopen? ik vind het een interessant objectje en het zou een leuke aanvulling voor mijn bittenverzameling vormen.