Wat is dit voor bit en hoe dien je 'm te gebruiken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

buitenruiter

Wat is dit voor bit en hoe dien je 'm te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 17:49

Hoi allemaal,

ik kwam dit bit tegen in een enorme stapel bitten en ik heb het nog nooit gezien.

Hoe moet ik het in de mond hangen en is het überhaubt te gebruiken. het bit is 11,5cm breed en zou voor een ijslander moeten zijn.
Ik weet alleen niet hoe ik het boogje moet stoppen, want het zit precies verkeerd om tongvrijheid te geven.

vast bedankt voor het antwoord.

Afbeelding

Divine

Re: Wat is dit voor bit en hoe dien je 'm te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 18:33

Je hebt dubbelgebroken trensen met platte, ronde of andere vormen tussenstukjes. Misschien dat dit een dubbelgebroken trens is waarvan het tussenstukje extremer is gebogen om meer tongvrijheid te geven?

Ik ken het bit ook niet, maar dat is het enige dat ik kan bedenken....

De manier om het in te hangen zal zijn met de holle kant op de tong, net als bij een ander bit met tongboog.

Waarom zou dit trouwens een IJslander-bit moeten zijn???

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:02

Dit bit is een gewoon dubbelgebroken bit met een maanvormig middenstuk. Ik vind het ogen als een goedkope versie, daar hebben ze de middenstukjes nogal eens verkeerd van gedraaid. Maar je kan ook gebruiken als zeer korte tonglepel.

buitenruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 22:47

Okee dankjewel voor de reacties, ik had zo'n beetje hetzelfde bedacht.
Het moet voor een ijslander zijn, omdat ze hier alleen maar ijslanders hebben Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 14:07

dit bit voorziet in een zekere tongvrijheid. door het naar beneden gebogen maantje ligt het bit op de tong lager, dit maakt het slikken en bewegen van de tong voor het paard makkelijker. de boogvorm maakt ook dat het oppervlak waarop de druk komt groter is dan bij een recht middenstukje.

bij druk op bit bit maakt de speling van de 'scharniertjes' mogelijk dat het boogje iets op gaat staan, waardoor de druk op de tong niet zo sterk is als bij 'gewone' dubbelgebroken bitten, met plat, bol of olijfvormig middenstukje.

omgedraaid heb je inderdaad een soort tonglepel, maar ik denk juist dat het gebruik van een bit als dit maakt dat zo'n lepel niet nodig is. immers, de tong over het bit gooien is meestal een teken dat de tong onvoldoende ruimte heeft. daarnaast zie je het ook veel bij jonge dieren, die het bit nog aan het aftasten zijn. ik denk ook niet dat dit bit bedoeld is om met het boogje naar achteren te leggen.

mijn eerste indruk is een vrij vriendelijk model, mits passend bij het individuele paard natuurlijk.
heb je evt. interesse om het te verkopen? ik vind het een interessant objectje en het zou een leuke aanvulling voor mijn bittenverzameling vormen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 14:12

Ik heb hetzelfde bit, maar dan de koper uitvoering. Het gaat inderdaad om een dubbelgebroken bit, met halvemaan tussenstukje. Verdere beschrijvingen zijn al gegeven Haha!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 18:33

Met zo'n bitje (met koperen tussenstukje/halvemaantje, als ik me niet vergis) heb ik wel eens gereden, was idd op een IJslander. Vond het paard er prettiger op reageren dan op een "gewoon" gebroken trensje Lachen Het boogje hoort omlaag, waardoor het tussenstukje lager op de tong inwerkt.

buitenruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 19:45

Okéé bedankt iedereen, mijn vraag is beantwoord Lachen