Wat zou jij doen met je zadels als...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Wat zou jij doen met je zadels als...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 20:35

Ik heb een spring- en een dressuurzadel, beide Stubben. Het dressuurzadel is van vorig jaar januari en maar tot september gebruikt. Springzadel is een paar jaar ouder.

Nu heeft mijn paard een chronische blessure waar ze nu eigenlijk geen last van heeft, maar ze kan niet meer intensief op wedstrijd worden uitgebracht (ze liep op Z niveau dressuur) en naast dat, heb ik daar op het moment ook helemaal geen tijd voor. Ze wordt recreatief bereden en dat gaat prima.
Ik heb een jaarling van haar staan die ik zelf wil aanhouden om een leuk sportpaard van te maken.

Mijn punt is dus: recreatief rijden kan ik ook op een veelzijdigheidszadeltje. Deze merrie gaat de "dressuursport" niet meer in, het veulen wie weet wel, maar wie zegt dat die zadels hem gaan passen?

Ik kan de zadels natuurlijk later verkopen, als duidelijk is of ze op de jaarling passen, maar dan zijn ze natuurlijk minder waard, gebruikt of niet. Dus eigenlijk zou ik zeggen, nu verkopen en een leuk veelzijdigheidszadeltje kopen. Maar ja, ik ben er ook nog wel aan gehecht, vind het prachtige zadels Ach gut ... (ik ga echt nog wel weer wedstrijden rijden, écht wel...)

Pfff, wat zouden jullie doen? Het zijn beide boommaat 31, volgens mij passen die ook niet op het "doorsnee" paard voorzover dat er is.

Lielle

Re: Wat zou jij doen met je zadels als...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 20:37

ik zou ze houden, zoveel verliezen ze niet in waarde en als je iets moet terug kopen straks ben je meer kwijt. En als je eenmaal een spring- of dressuurzadel hebt gehad, is een vzh zadel vlees noch vis.

BrammieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 20:43

Inderdaad, gewoon houden en zien of het past.
Bij niet gebruiken slijt het zadel ook niet.
Dan kan het wel een aantal jaar ouder zijn, maar slecht wordt het er niet van.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 21:02

Jah, daar zit ook wat in (gelukkig Haha! )

Nog even houden dus maar Go jij! Go jij!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 21:41

31 van Stübben is een medium, veel voorkomende boommaat.
Mijn ervaring met Stübben is dat het gewoon goede zadels zijn met een makkelijke en fijne pasvorm. Ik zou ze wrs ook gewoon houden.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 17:50

Dat is het voordeel van een wow, die kan je geheel aanpassen. Daarom ben ik ook voor dit zadel gegaan, kan het nu nog gebruiken op de merrie die ik nu rijd, en straks op mijn eigen jaarling.

Waarom niet gewoon recreatief op je dressuurzadel rijden, en je springzadel verkopen (of andersom, even ter voorbeeld). Als het past, waarom dan via zo'n omweg weer een ander zadel kopen?

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 17:55

Ik zou een van beide zadels houden, het dressuurzadel bijvoorbeeld. Dat ligt goed en bevalt ook goed toch? Niks mis mee om met een dressuurzadel recreatief te rijden. Bovendien als je er goed op past zal het toch wel redelijk zijn waarde behouden? Voor het zelfde past het straks ook op je andere paard. Zou het gewoon afwachten. Knipoog

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 20:42

aslo schreef:
31 van Stübben is een medium, veel voorkomende boommaat.
Mijn ervaring met Stübben is dat het gewoon goede zadels zijn met een makkelijke en fijne pasvorm. Ik zou ze wrs ook gewoon houden.

Oh joh, ik dacht dat dat eigenlijk vrij smal was. Ik heb toch maar besloten ze allebei te houden. Ik rij momenteel het meest op mijn springzadel en mijn dressuurzadel vind ik gewoon helemaal gaaf en inderdaad, voor hetzelfde geld past ie toch en anders ben ik weer meer geld kwijt om een zelfde kwaliteit zadel te kopen.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:54

Ik zou ze ook houden. Je kan ze altijd nog laten verbreden bij een (goede) zadelmaker mocht je jonkie echt breed worden (33/34 boommaat).

Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 00:35

ik zou ze houden,
je kan ze nog altijd op maat maken of inruilen.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 12:41

houden, je kan ze altijd nog op maat maken. Knipoog