Startrekk dresuur (boomloos 'Engels' zadel)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tanneke

Startrekk dresuur (boomloos 'Engels' zadel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 15:46

Voor een kennis van ons ben ik op zoek naar ervaringen met het
onderstaande zadel:

Afbeelding
Startrekk dressuur

Hij zou dit zadel eventueel willen gaan gebruiken voor op zijn
Belgisch Trekpaard.

Heeft iemand van jullie er ervaring mee, ook op de bredere paarden?
En wat is de levensduur van dit zadel. Bij normaal gebruik (2 a 3x in deweek) en
natuurlijk bij goed onderhoud.

manutjuh

Re: Startrekk dresuur (boomloos 'Engels' zadel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 15:51

Ik lees even mee, vraag me ook al een tijdje af of dit zadel af of aan geraden word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 15:54

ik lees ook mee ! wat kost dit zadel nieuw ? en hier zal zeker ook een speciaale pad onder moeten ?

Tanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 15:57

Op internet staat hij voor 1199 euro

Niemand die ervaring heeft met dit zadel?
Laatst bijgewerkt door Tanja op 28-12-08 00:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, omhoog schoppen is niet toegestaan.

chocogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:12

ik heb een startrekk dressuur, ik vind het een lekker zadel!
Omdat mijn haflinger zo rond is hoef ik er geen speciale pad onder, bij paarden waar de ruggengraat niet verzonken ligt kun je er het beste wel een pad onder doen.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:13

hmmz ook ik heb deze op t internet zien staan ben ook wel benieuwd naar reacties op dit zadel..

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:19

Voor mijn brede haflinger was hij niet breed genoeg helaas, want verder vond ik het een geweldig zadel.

chocogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:20

http://www.trekkingsaddles.com je kunt hier een testzadel proberen, ik heb mijn zadel via http://www.2bone.nl besteld.
Bianca komt ook aan huis om zadels te passen, het was voor mijn pony moeilijk om een passend dressuurzadel te vinden, een heleboel boomzadels vielen al af omdat ze te smal zijn.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:52

Ik heb swift haar zadel overgekocht, en ik ben er super tevreden mee! Hij past echt goed op mijn fjord x welsh, ze loopt er veel beter onder als onder mijn vorige zadel, een Barefoot.

Verder vind ik het heerlijk dat je niet als bij andere boomloze zadels er zo op moet letten dat het dekje niet scheef ligt, dat het zadel netjes op het dekje ligt. Tuurlijk, dit zadel moet ook recht liggen, maar dat is voor mij toch gemakkelijker als met mijn barefoot.

Ik zit er ook fijner op als op de barefoot, omdat je toch minder breed zit. Ik heb reuma, en zit hier echt heel fijn op. Ik heb dus het oudere model, dat nu niet meer leverbaar is, met losse panelen/kussens, die er onder weg kunnen en die je verstellen kunt. Ik zal hem daarmee dus op (bijna) elk paard passend kunnen maken, en dat vind ik een super idee, dan heb ik een zadel voor het leven.

Ik heb er een gewoon dekje onder, ben alleen nog niet achter de perfecte maat. Ik denk dat ik maar eens een cob dressuur moet proberen, want de zweetbladen zijn erg kort. Ik heb er wel een echt lamswollen halfpad onder, en dan een correctionpad.

Ik wou er in ieder geval een onder hebben om de druk extra te verdelen (ik weet het, dat blijft een discussiepunt, maar persoonlijk ben ik van mening dat een schapenvacht, ook als hij tussen een dekje en het zadel zit, de druk extra verdeeld) en het beschermt de rug toch iets meer. Dat vind ik bij alle boomloze zadels belangrijk. Ik heb er een correctionpad onder, zodat ik de achterkant iets omhoog kan brengen. Het zadel ligt goed, alleen ligt de voorkant maar net iets onder de achterkant, en in mijn ogen is het goed als de achterkant iets omhoog word gebracht. Met de correctionpad kan ik door middel van 'shims' de achterkant op die plek krijgen. Volgens een dealer die ik benadert heb hebben alle oude modellen dat, en volgens die persoon liggen alle oude modellen niet goed. Ik kan het daar, wat mijn zadel betreft, niet mee eens zijn. Het zadel ligt goed, de ruggegraat ligt vrij, de schouder ligt vrij, er zijn geen knelpunten bij de schouder, schoft of rug, het zadel sluit fijn aan, zonder te knellen, mijn paard loopt er veel beter onder als onder de Barefoot, ik kan geen andere conclusie trekken, als dat hij past. Alleen wil ik de achterkant iets omhoog hebben, en ik kan met de correctionpad de ligging zo veranderen als ik maar wil.

Je kan het zadel dus best met een gewoon dekje gebruiken, mits de ruggegraat niet te hoog ligt, was ook al gezegt dacht ik. Dan zul je alsnog met een speciale pad moeten rijden, maar ik vraag me af of dat het gewenste effect geeft. Mijn paard heeft gelukkig een mooie verzonken ruggegraat, en verder ook niet echt een moeilijke rug. Ze is alleen breed, met weinig schoft.

Voor een Belg is het enige probleem wat ik zou kunnen voorzien, dat het zadel erg wijduit ligt, en de pommel moet natuurlijk passen. Toen swift bij mij kwam zadelpassen stond mijn paard een hele tijd stil omdat ze kreupel was. En ze was echt moddervet. Nu we weer aan het rijden zijn en ze weer een fatsoenlijker model krijgt, ligt het zadel veel en veel mooier. Het is een klein, kort zadel, en als ik aan de Belg van mijn vriend denk.. Ik weet niet hoe dat zal liggen, niet heel geweldig denk ik. Maar het is het proberen zeker waard.

Verder, het enige nadeel van dit zadel vind ik dat hij 17,5" is. Ik heb eigelijk een 18" nodig. Het kan prima zo, maar voor het plaatje was 18 mooier geweest. Nou zal ik sowieso wel graag een broekmaat minder willen hebben, en ik doe ook erg mijn best, maar een 18" zadel had ik liever gehad. Nu zijn ze sinds kort wel in 18 leverbaar, maaar dan heb je weer de vaste kussens, die ik minder vind! Ik wil juist graag dat het verstelbaar is, en dat ik als ze bijvoorbeeld inzakken, ik nieuwe kan bestellen en op die manier de drukverdeling weer in orde heb! Ook een nadeel, je mag hem niet invetten ofzo. Het is gevet leer. Van de ene kant gemakkelijk, maar van de andere kant, soms is hij gewoon echt smerig, en ik vind het erg griezelig om het schoon te maken, want ik kan er niet echt wijs uit worden welke producten ik gebruiken mag..

Toch, ooit, als ik geld heb, en hij blijft zo goed bevallen.. Koop ik het springzadel er ook bij!! Haha! Als iemand interesse heeft, wil ik wel even foto's plaatsen van het zadel op mijn paard?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:00

@Zorro: Fijn om te lezen dat je zo tevreden bent met het zadel!
Hadden we het qua passen toch goed ingeschat! Ik ben sowieso wel benieuwd naar de foto's.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:34

Jaa ik ben er super blij mee! Paard loopt nu ook weer helemaal goed, dus dat kreupele toen lag in ieder geval niet aan het zadel Knipoog Ik zal even een paar foto's plaatsen straks!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:51

Afbeelding
Afbeelding
En een linkje, 2 foto's zijn geloof ik het maximum. Ik ploeter op deze foto ook errruug charmant door de modder, dus daar maken we een linkje van Knipoog :
http://www.mijnalbum.nl/Foto-F6863QZG.jpg

Zorro is hier nog lekker tonnetje rond, en daardoor ligt het zadel niet zo mooi als nu ze slanker is. Ook was dit een van de eerste keren dat ik er mee reed, (ik geloof dat jij er ook maar amper mee hebt gereden toch Swift?) en hoe meer ik hem gebruik, hoe mooier hij komt te liggen, hij past zich echt aan aan de rug. De eerste foto was voor het rijden, de andere na, en ik vind daar al verschil in zitten. Maar het geeft in ieder geval een indruk!

Je kunt zo ook wel zien wat ik bedoel met de achterkant die ik wat meer omhoog wil hebben. De correctionpad helpt daar nu al bij, en ik heb vanavond nog een paar shims/inlages besteld, en ik denk dat het dan helemaal opgelost is.

Ik vind zelf dat ik een hele mooie combinatie heb met dit zadel en de correction bont halfpad, de druk word (in mijn ogen) optimaal verdeelt, en met de pad er bij is het helemaal gemakkelijk passend te maken. Het enige waar ik nog naar ga informeren zijn dikkere kussens voor onder het zadel. Deze zijn 2 centimeter en ik zal ze graag iets dikker willen hebben. Dat ga ik eerst even overleggen, want ik weet niet tot in hoeverre dikkere kussens de druk meer verdelen. Als ze dat niet doen, is het ook niet echt nodig, want de ruggegraat ligt al vrij..

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 11:31

Ik heb inderdaad nauwelijks met het zadel gereden, hij moest dus echt nog ingereden worden. Ik doe de rest even via PB anders gaan wel erg off topic.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:39

Die bovenste is een leuk springzadel zo op de foto , moet dat een dressuur-model zijn.....? Tong uitsteken

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:53

Dat is inderdaad geen dressuurzadel lijkt me Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:01

Sodeletuut schreef:
Dat is inderdaad geen dressuurzadel lijkt me Nagelbijten / Gniffelen

mss is dat de veelzijdigheids uitvoering ? want voor een springzadel heeft hij een te diepe zit

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:05

even een stipje, had ook interesse in t zadel, maar dit lijkt idd een veelzijdigheid?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:11

Haha dit is echt de dressuur hoor! Haha! Op de bovenste foto had ik de singel nog niet vast en lag hij nog iets te ver naar voren, waardoor hij iets achterover kiept. Ik heb geen andere foto's van een zijaanzicht, dus heb hem daarom toch maar geplaatst.

Hier een foto dat ik er op zit, daar lijkt het al meer dressuur vind ik Knipoog

Afbeelding

Ik denk dat hij net tussen dressuur en veelzijdigheid inzit, vooral door de korte zweetbladen. Bij dit model kan je de kniewrongen nog wat verstellen, waardoor je ook de beenligging wat meer kan veranderen. Ik ga er binnenkort gewoon een sprongetje mee maken, dat durf ik best wagen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:47

Zo op deze laatste foto vind ik het een heel leuk compact zadeltje , erg aansprekend Ja

Hoe lang ben je , als ik vragen mag....?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:31

Ja, zo lijkt hij al heel anders he? Ik ben 1.68!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:28

Ziet er al heel anders uit ja, erg mooi! Hoe duur was hij als ik vragen mag? :o

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:09

chocogirl schreef:
http://www.trekkingsaddles.com je kunt hier een testzadel proberen, ik heb mijn zadel via http://www.2bone.nl besteld.
Bianca komt ook aan huis om zadels te passen, het was voor mijn pony moeilijk om een passend dressuurzadel te vinden, een heleboel boomzadels vielen al af omdat ze te smal zijn.

Ik heb Bianca ook als zadelpasser. Ben erg tervreden over haar advies. Heb mijn zadel via haar besteld bij horses and more. :D

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:25

Sodeletuut schreef:
Ziet er al heel anders uit ja, erg mooi! Hoe duur was hij als ik vragen mag? :o

Ik dacht dat ze nieuw iets van 1200 euro zijn?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:26

Oké... :) Dankje.