Een dressuurzadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Een dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 23:02

Hallo iedereen,
Ik ben nu met mijn fjordje goed bezig met dressuur.
Ze begint al nagefelijk te lopen en tempowisselingen en stelling gaan ook super.
Wij hebben altijd al met een vzh zadel gereden. Maar nu heb ik in onze stal een oud dressuurzadel gevonden. :Y) Ik heb hem al opgeknapt, het leer is gewoon nog heel en nu ook weer helemaal soepel. Ik heb hem al wel op mijn pony gelegd, maar ik weet niet of hij goed past. Mijn tante weet wel veel van paarden, en die denkt dat hij goed ligt. (ze is paardenfysio) Het zadel is van een aardig breed paard geweest. Mijn pony is een fjord, maar is niet erg dik ofzo. Kan ik het zadel erop leggen een keertje proberen of dat goed rijd? Of kan ik het beter gewoon bij mijn eigen zadel houden. En maakt een dressuurzadel zoveel verschil met een vzh zadel? en natuurlijk is het een pré dat het zadel goed past, anders kun je sobieso niet goed rijden.

groetjes

AdnerB

Re: Een dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:40

voor dat je het dressuurzadel gaat gebruiken zou ik een zadelmaker laten komen..die kan je zeker vertellen of het zadel goed ligt of niet..in een dressuurzadel zit je vaak wat steviger omdat het meestal een diepere zit heeft..
succes..en maak een goede beslissing want als je een zadel op je paard legt die niet goed past kan het paard last van zijn rug krijgen..

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 15:54

oke bedankt!

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:40

Ik zal inderdaad de zadelmaker eens laten kijken of ook het dressuurzadel goed ligt.

Wuppie-power

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 21:14

Ik zou er gewoon een keer mee gaan rijden. Als je paard er ongemakkelijk, kreupel of onregelmatig gaat lopen zou ik je oude zadel er weer op leggen! Je moet altijd proberen of hij goed ligt. Niet alleen bij het paard zelf maar het zadel moet ook lekker zitten!

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 09:32

Poeh, kreupel en onregelmatig????????
Je zadel kan veel kapot maken, drukplekken geven en super slecht liggen, ook als hij hierbij zo braaf en zuiver blijft lopen als wat.
Lijkt me dus niet zo'n goede conclusie; paard loopt zuiver en goed dus het zadel zal wel passen Verward .

eefiejj95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:02

je kan het altijd proberen vooral omdat je tante heeft gezegt dat het goed ligt

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:21

rijd er es mee met een dun wit zadeldekje en aan de onderkant na het rijden kijken of het gelijkmatig vuil is. Natuurlijk kan je dit alleen doen als je al denkt dat het al goed ligt (wat je tante dus beweert)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:25

Idd rijd er gerust eerst een keer mee, bij verzet weet je na 5 minuten al genoeg, en je voelt meteen of ie lekker zit, misschien zit ie voor geen ene meter.

Als je pony niet raar doet na een keer rijden, en je zit er lekker in, bel dan een zadelmaker op, die hem kan aanpassen op je pony, en die ook even de boom etc naloopt op slijtage Knipoog

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 12:37

Lijkt me een goed plan, alleen heb ik al een vzh zadel die goed past. En een zadelmaker zijn weer extra kosten en mijn moeder is daar ook niet zo blij mee Bloos. Maakt een dressuurzadel zoveel meer uit?

xXmaaikieXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 20:39

een keertje emee rijden kan vast geen kwaad...ik heb 3 maanden met een fout zadel gereden en mijn paard liep niet goed meer!..neem dit risico niet, want de rug is erg belangrijk!