zadelproblemen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

zadelproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 20:29

heb ik eindelijk het perfecte bit gevonden, is mijn paard uit haar nieuwste zadel gegroeid (ik heb het zadel nu 5 maanden). Dit wordt haar 5e zadel in 2 jaar tijd. Ik heb nu een wintec dressuur met cair. Maar daar heb ik zelf last van in mijn liezen. Na een uur rijden heb ik kramp in mijn liezen en onderrug.
Mijn merrie is nu 1,64 hoog en heeft ong. boommaat 33. Ze heeft nu eindelijk een beetje schoft maar nog niet een echte standaardschoft. Ze had een hele vlakke rug.
Op foto zie je ongeveer hoe haar rug nu is.
Afbeelding
Afbeelding

Het zadel dat ik nu heb steunt alleen nog aan de voorkant en aan de achterkant daartussen drukt het niet. 5 maanden geleden pastte het prima maar ze is nog behoorlijk gegroeid.
Wie heeft er een idee welk zadel wel geschikt is?
Mijn eisen zijn:
Niet al te zwaar zadel
geen diepe zit
moet een goede pasvorm hebben bij een breed paard

MissDonna

Re: zadelproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 21:40

laat een zadelmaker er naar kijken, ga niet zelf lopen klooien. Een paard dat spieren krijgt.( of zo ie zo aan het rijden is of niet) veranderd. En de kans dat een zadel al snel niet meer past blijft Ja

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 22:00

ja de zadelmaker komt 9 januari dat had ik al afgesproken. Maar ik ben op zoek naar een zadel wat voor zowel mij als mijn paard lekker zit en dat dan in overleg met hem aan te passen. Ik kijk ook naar wat de zadelmaker meeneemt maar als daar niet direct iets tussen zit (ook iets wat binnen mijn budget is) dan kan ik ook suggesties doen voor andere zadels, die kan hij dan zoeken/bestellen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 22:01

maar ik vind wel dat 5 zadels binnen 2 jaar wel heel veel is. Haar buurvrouw van dezelfde leeftijd heeft nog maar 1 zadel sinds het inrijden en die is ook veel veranderd.

ladyleonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:09

ik heb dat ook gehad met me paard.
en ik ben over gestapt op boomloos.
dan heb je helemaal geen zorgen meer

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:17

wie zegt dat dat nog past ? Knipoog En wie zegt dat die andere zadels bij jou paard wel goed aangemeten zijn( of je hebt het zelf gedaan)

mijn zus heeft in de eerste 2 jaar ook 3 verschillende zadels gehad. En nu word haar zadel ook nog veel aangepast. En haar merrie is 14.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:21

Ik ken het probleem: advies van de zadelmaker: torrowgood/wintec, eventueel eerst een bontje ipv opvullen v/d kussens ivm de bespiering.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 22:26

ik heb nu een wintec met cair die dus na 5 maanden niet goed meer zit. Alle zadels tot nu toe zijn door een goede zadelmaker aangepast. De wintec vindt ik zelf voor mij slecht zitten ik krijg er kramp van.
Zadels aanmeten doe ik niet zelf daarvoor heb ik echt niet voldoende verstand van zadelpassen.
Boomloos heb ik geprobeerd meerdere zadels maar daar houd mijn merrie niet echt van. Ook zonder zadel rijden wordt die van mij niet vrolijk van.

ladyleonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:38

InekeH87 schreef:
ik heb nu een wintec met cair die dus na 5 maanden niet goed meer zit. Alle zadels tot nu toe zijn door een goede zadelmaker aangepast. De wintec vindt ik zelf voor mij slecht zitten ik krijg er kramp van.
Zadels aanmeten doe ik niet zelf daarvoor heb ik echt niet voldoende verstand van zadelpassen.
Boomloos heb ik geprobeerd meerdere zadels maar daar houd mijn merrie niet echt van. Ook zonder zadel rijden wordt die van mij niet vrolijk van.

heb je dan wel een echt dekje gebruikt voor een boomlooszadel?
want een gewoon dekje drukt te erg

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:45

dan veranderd je paard gewoon erg. Wat ik je wel kan aanraden. Wat mij geleerd is door een goede zadelmaker ( heb hier bij gewerkt) zadel wat breder, bontje er onder om tijdelijk de spieren op te vangen. Veranderd je paard al een tijdje nauwelijks van bouw. Dan de zadelmaker er weer bij halen, om evt een nieuw zadel aan te schaffen of aan te passen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 09:12

Een stukje hieronder heb ik een topic geopend, over een paard dat ongeveer hetzelfde gebouwd is. Daar worden verschillende types zadels genoemd, misschien heb je daar wat aan?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:51

MissDonna schreef:
dan veranderd je paard gewoon erg. Wat ik je wel kan aanraden. Wat mij geleerd is door een goede zadelmaker ( heb hier bij gewerkt) zadel wat breder, bontje er onder om tijdelijk de spieren op te vangen. Veranderd je paard al een tijdje nauwelijks van bouw. Dan de zadelmaker er weer bij halen, om evt een nieuw zadel aan te schaffen of aan te passen.

Bedoelde ik ook.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:53

Kijk is naar een WoW zadel... het is wel een flinke aanschaf, maar zodanig aanpasbaar dat je eigenlijk nooit meer een nieuw zadel hoeft te kopen.

www.zadelmakerijboer.nl

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 14:23

een WoW zadel ken ik maar dat is voor mij echt iets te duur.
@ladyleonie ik heb altijd de juiste dekjes onder het boomloze zadel gebruikt ik weet hoe belangrijk dat is bij boomloos.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 21:12

heeft verder iemand een idee welk zadel voor mij en mijn merrie geschikt is ?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 10:27

momenteel worden er ook een aantal 2e hands aangeboden.

maar uiteindelijk als je in 2 jaar uit 5 zadels groeit ben je bijna netzoveel kwijt.....

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 12:15

een wow zadel is voor mij gewoon een te grote uitgave in 1 keer dat zit er echt niet in. Ik kan het wel opbrengen om iedere paar maanden een paar 2 a 300 euro voor een nieuw zadel bij te leggen (boven de inruilprijs van mijn oude zadel ) zodoende is mijn budget nu voor een nieuw (tweedehands) zadel ongeveer 900 euro. Daar moet toch een goed zadel voor zijn aan te schaffen lijkt mij zo. Een wow zadel is (dacht ik) ruim 2000 euro en dat is echt te duur.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 12:19

2e hands hebje ze vanaf ongeveer 1400 tot 1700 euro.
Nieuw zijn ze 2450

Jammer dat dat geen optie is. het zou veel zadel problemen kunnen oplossen omdat ze zo super aanpasbaar zijn wat breedte betreft

edit: er staan er nu 2 op MP
een 17 inch en een 18 inch
http://link.marktplaats.nl/214801263
http://link.marktplaats.nl/212791995

en op de engelse ebay staan er ook een aantal!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 14:42

toch weet ik het nog niet. Ook 1400 euro is voor mij voor een zadel te duur op het moment. Misschien dat dat over een jaar of 2 wel kan maar nu nog niet.
Verder zie ik op de website van zadelmakerijboer dat alle WoW zadels een diepe zit hebben. Ik krijg met mijn dressuurzadel wat ik nu heb van de diepe zit erg veel last. Met name in mijn liezen en in mijn onderrug. Liever heb ik dus ook een zadel wat meer vrijheid geeft voor mij.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:26

zittingen kan je zelf kiezen, alleen niet alle zittingen staan op de website (http://www.wowsaddles.com/wow/wowseatstyles.htm staan ze wel allemaal).

Ik heb zelf wel een zadel met diepe zit, maar vind dit heel erg meevallen.

Mocht je een keer willen voelen hoe het zit moet je maar even PM-en, paard staat in de buurt van leiden-zoetermeer

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 17:12

Ik zit nu net wat oude foto's te bekijken en ik zie dat ze onder een boomloos zadel wel veel ruimer liep. Nu ga ik toch wel heel erg twijfelen welk zadel geschik tis. Ik weet het nu echt niet meer.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:01

gewoon de zadelmaker bellen. desnoods meerdere. Zit vast wel wat tussen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 16:00

ja 9 januari komt er al een langs, maar ik heb nu wel in mijn achterhoofd dat als hij denkt dat het zadel weer voor maar een paar maanden past dan ga ik toch wel over op een boomloos zadel.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:36

InekeH87 schreef:
toch weet ik het nog niet. Ook 1400 euro is voor mij voor een zadel te duur op het moment. Misschien dat dat over een jaar of 2 wel kan maar nu nog niet.
Verder zie ik op de website van zadelmakerijboer dat alle WoW zadels een diepe zit hebben. Ik krijg met mijn dressuurzadel wat ik nu heb van de diepe zit erg veel last. Met name in mijn liezen en in mijn onderrug. Liever heb ik dus ook een zadel wat meer vrijheid geeft voor mij.

vind je die wintec diep? Ik krijg net een gespannen pijnlijke onderrug op een vlakker zadel. Nu ik mn kentaur heb byebye rugpijn, tot ik natuurlijk weer op een springzadel zit. Echt een immens verschil. zoek je dressuur of vzh? (stond mss in je openingspost). Beste is gewoon een aantal zadels gaan uitproberen. Ik vind gewoon dat ze zowel bij ruiter als paard moeten passen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 10:20

Ik heb nooit op eerder op een dressuurzadel gereden, ik reed normaal altijd zonder zadel of met een vlak springzadeltje. Vandaar dat ik dit zadel al erg diep vind. Ik hou helemaal noet van een gedwongen houding ik ben veel te soepel in mijn lijf en juist in een gedwongen houding krijg ik last van mijn spieren.
Ik zoek een vzh zadel want ik rijdsoms buiten en af en toe maak ik nog wel eens een sprongetje. Mijn merrie heeft echt een hekel aan dressuur rijden dus dan ga ik haar daar ook niet mee pesten.