Welk dressuurzadel past bij de rijderij van springruiters?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CaPrIoLe`79

Welk dressuurzadel past bij de rijderij van springruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 00:21

Nadat ik jarenlang hele dagen op een springzadel heb gezeten (lees: gewoond) ben ik weer van plan om mn eigen paardje af en toe mee te nemen naar dressuurwedstrijden. Dus had ik mn eigen op maat gemaakte dressuurzadel onder het stof vandaan gehaald.
Wat een domper was dat. Vroeger vond ik die gedwongen positie wel lekker, nu haat ik dat gevoel. Door die dikke wrongen worden je bovenbenen en knieen tegen het paard aan gedrukt, terwijl ik de afgelopen 6 jaar juist bezig ben geweest om rond te rijden zonder mn bovenbenen en vooral zonder mn knieen aan te drukken, zodat ik op die plaats geen onnodige druk en daardoor spanning op het lijf krijg. Mn paard kwam ook heel zwaar terug op die extra druk van mn bovenbenen en knieen en vond het maar niks.
Maar wat ik me afvraag: die manier van rijden waar ik al die tijd aan heb gewerkt, is die ook mogelijk in een dressuurzadel, of dwingen alle dressuurzadels dat je bovenbenen en knieen aan moet sluiten?

egnie

Re: Welk dressuurzadel past bij de rijderij van springruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 08:42

Ik wissel het rijden met een springzadel en dressuurzadel ook af. Ik heb nergens problemen mee. Kan met beide even fijn rijden.

Jij bent nu echter gewend aan een vlakke zit en zit dus niet meer fijn in een zadel met een diepe zit. Misschien dat je van iemand een zadel kunt lenen. Ik weet dat de Kieffer Wien geen diepe zit heeft en amper wrongen aan de voorzijde. Moet je alleen net iemand kennen die zo'n zadel heeft.

Anders is het toch veel oefenen en kijken of je met je eigen weer door 1 deur kunt...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 09:05

Je zoekt dus een zadel met weinig wrong en een vrije ongedwongen zit.
Daarbij denk ik aan de Stubben Scandica.
Passier GG heeft ook weinig wrong maar die heeft weer steun aan het bovenbeen en dat is voor jou misschien minder prettig.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 10:06

Ik ga eens googlen op plaatjes van die merken.
Wat is jullie ervaring met jurybeoordelingen en rijden met een springzadel in de dressuurring trouwens?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 10:35

Ik heb net het omgekeerde Lachen rijd al jaren met dressuurzadels en als ik dan op een springzadel kom te zitten, zit ik echt niet goed. Heb de indruk dat mijn paard er dan ook niet beter mee loopt, integendeel. Ikzelf span mij meer op en het is ook iets minder goed voor mn rug heb ik de indruk. Lachen dus in dat opzicht zit ik 'beter' op een dressuurzadel. Het is denk ik een kwestie van wennen. Dressuur met je springzadel (op wedstrijd dan) kan toch wat invloed hebben op je zit denk ik, daar de houding van je benen ietwat verandert in een springzadel in vergelijking met een dressuurzadel. Je kan het natuurljk altijd een keer proberen Lachen. Maar het evenwicht ligt gewoon iets anders en dat kan voor dressuurjuryleden mss iets anders lijken qua houding.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 10:44

ik heb ook een (ouder) stubben dressuurzadel, en die heeft een heel platte zit, en nauwelijks kniewrongen, dus je krijgt dan een ongedwongen zit. Dit bevalt mij prima zo, dus misschien werkt dat ook wel voor jou.

ik weet niet hoe dressuurjury's springzadels beoordelen.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 10:45

Ik heb toch zeker nooit geleerd in mijn dressuurzadel mijn knieen aan mijn paard gedrukt te houden. Als je een fijn zadel zoekt met een vrij vlakke zit en weinig wrong probeer dan eens een KN-zadel. Geen gedwongen zit maar wel zo correct (klassiek) mogelijk.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 10:52

een stubben scandica heeft inderdaadn geen diepe zit, maar wel fllink wat wrong.

misschien kan je beter kijken naar de wat oudere stubbens, de parcival bijvoorbeeld. die heeft echt bijna geen wrong.

maar je kan ook gerust met een springzadel dressuur rijden, ken meerdere mensen die tot het M2 met een springzadel hebben gereden

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 10:55

je hebt inderdaad wel dressuurzadels met een vrije zit, ondanks dat je tegenwoordig steeds meer zadels ziet met de meest dikke wrongen en diepe zit.
Ik heb een passier (geen Grand gilbert maar een andere) die is wel redelijk vrij
en volgensmij hebben de goedkopere zadels zoals wintec enzo ook niet zo gek veel wrong.

Of inderdaad de oudere zadels, die zijn vaak ook wel plat.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 10:57

Ik heb een Passier Baum dat zadel heeft nauwelijks wrong en ook geen superdiepe zit, je moet van jezelf wel een stille zit hebben anders is het minder fijn, ik ben er superblij mee iig!

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 10:57

Het rijden op een springzadel wordt niet echt afgestrafd in de dressuurring mits je natuurlijk je beugels wel op de juiste dressuur maat hebt gedaan,
ik ben het afgelopen jaar op wel 4 verschillende soorten zadels de ring in gereden met mijn jonge pony omdat de rug nogal aan het veranderen was. En ik heb nooit verschil gemerkt in de punten of ik op een springzadel zat of op een dressuurzadel of op een zadel van meer als 30 jaar oud Vork
Zeker tot de M kun je goed meekomen met een springzadel, voor de andere wat zwaardere oefeningen is een langere zit toch gemakkelijker te verkrijgen op een dressuurzadel, maar als je houding goed is maakt het niets uit waar je op zit. Tuurlijk is het zo dat een springzadel je de neiging geeft tot kort zitten maar ook bij springzadels heb je veel keus, de een is net zo diep en gesloten als een dressuurzadel en de andere is super plat net als een racezadel.
Maar mijn mening is dat als het zadel goed ligt en de ruiter goed zit, dus als je gaat springen met korte beugels omdat je dan gemakkelijk kunt verlichten en met dressuur met lange beugels zodat je je zit goed lang kunt maken je op willekeurig zadel je paard goed aan het lopen kunt krijgen. Wel is het natuurlijk zo dat een springzadel niet gemaakt is om ín te zitten en een dressuurzadel wel, de kwaliteit van je zadel is afhankelijk naar wat je ermee kunt.

Maar als ik je een plat dressuurzadel aan moet geven wat redelijk overeenkomt met ongedwongenheid kan ik je zeker de stubben scandica aanraden, in dit type heb je ook verschillen naar de leeftijd van het zadel de oudere hebben minder wrong. Stubben heeft zowiezo vele platte zadels. Maar het beste is natuurlijjk om zelf langs verschillende ruitersportzaken te gaan en te kijken wat jou nou het lekkerste lijkt zitten. Daarna een afspraak maken om te komen passen en dan hebben jij en je paard een fijn zadel Knipoog

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:45

ik reed eerst met een kieffer wien dressuurzadel in...zit je ook aardig vrij in, amper kniewrongen..

nu heb ik een anky zadel, zit ik wat vaster in en vind ik wat fijner Knipoog

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:21

BR heeft ook een model wat niet zo'n diepe zit heeft en niet al te veel wrong. Weet alleen niet welk type dat is. Reeskees heeft zo'n zadel, misschien dat zij weet welk type dat is.

Zelf gebruik ik voor het springen een Stübben Siegfried VSS, dus geen echt springzadel (qua platte zit). Daar tegenover heb ik voor de dressuur een KN Allegro, een heel fijn zadel. Op de site van Divoza adverteren ze met diepe zit en grote wrongen, maar dat vind ik juist wel meevallen.
Hiervoor had ik een Stübben Tristan DL, die had enorme wrongen en een niet al te diepe zit. Ik denk dat dit type zadel ook wel met kleinere wrongen te krijgen is.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:25

Urielle schreef:
Je zoekt dus een zadel met weinig wrong en een vrije ongedwongen zit.
Daarbij denk ik aan de Stubben Scandica.
Passier GG heeft ook weinig wrong maar die heeft weer steun aan het bovenbeen en dat is voor jou misschien minder prettig.

Ik heb hetzelfde probleem. Rij normaal op een springzadel, maar rij nu een paardje bij voor een vriendin van mij, die heeft ook Stübben Scandica. Maar vind dit zadel nog steeds veel wrong hebben. Ik zou meer denken aan mijn eigen dressuurzadel, dat is een Ainsly, type weet ik zo even niet, zal ik even nakijken..

SuperPaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 20:03

Zelf heb ik ook altijd een springzadel gehad maar we hebben er toen een dressuurzadel bij gedaan omdat ik ook wel wilde dressuren en het is beter voor mijn houding... Ik heb nu idd ook een Ainsley zit erg fijn. Ik heb toen ook een Ruitergilde zadel geprobeerd dat is nog minder dressuur al Ainsley vind ik zelf. Suc6 met het zoeken!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 20:05

Nou, een vriendin van me heeft een Stubben Scandica, die kan met mijn Passier bijv. niet rijden, veeeel te veel wrong voor haar. Terwijl mijn Passier dus echt nauwelijks wrong heeft, alleen aan het bovenbeen geeft hij steun. Omgekeerd ben ik op haar Scandica dus echt steeds aan het zoeken naar enige steun Nagelbijten / Gniffelen . Misschien dat Stubben in de loop der jaren een type heft ontwikkeld met meer wrong?
Ainsley heeft verschillende types, ik heb op een Anatomica gezeten maar die is voor mij te gedwongen.
Klinkt heel mauwerig denk ik, maar mijn heupen gaan ontsteken bij teveel kniewrong of een brede zit, dus vandaar dat ik zo'n pieper ben Bloos

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 20:07

Een heel simpel, open zadel is een Wintec. Misschien is dat iets?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 20:12

Ik rij altijd op platte springzadeltjes met weinig wrong en niet te grote knoppen..
Maar ik zit ook prima op mijn dressuurzadel. Die heeft wel wrong, maar niet te veel en zeker niet dwingend. Het is een JC Grand Granat, hetzelfde model als de Rossner Amerika.
Bovendien vind ik de pasvorm uitermate goed..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 20:21

er is een scandica HP en een DL. de HP heeft minder wrong, maar de DL (die er het meeste zijn) hebben toch echt veel bovenbeenwrong.
in mijn profiel is het het zwarte zadel wat op urissa ligt

Wuppie-power

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 21:18

Ik heb een Anky zadel. Het nieuwere model dan (omdat ik van de oude modellen niet veel goeds hoor!) Over dit zadel ben ik zelf echt tevreden. Ik ben meer een springen, toch is dit het enige dressuurzadel waar ik toch stiekem een sprongetje mee gaan maken door de kniewrongen!