Teugel aan stang

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mawaikee

Teugel aan stang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 23:40

Even een klein vraagje.
Paard bij ons op de manege wordt met stang gereden. Daaraan zit een teugel die als het ware twee gespen heeft, één boven aan stang, één onderaan. Kan iemand me vertellen waarvoor dit dient?

Jaimyliefje

Re: Teugel aan stang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:43

is het niet gewoon een pelham bit?
Bij een pelham bit is het de bedoeling dat je alleen de bovenste teugel gebruikt (dus geen hefboom werking en in principe gewoon dezelfde werking als een normale trens) de onderste teugel wordt erbij gepakt wanneer bijvoorbeeld extra controle/duidelijkheid nodig heeft..

Ik vind het echter erg vreemd dat er een manegepaard met stang gereden wordt.. Waarom?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:29

met die teugel met twee gespen rij je altijd op de stang, de druk wordt zeg maar verdeelt tussen de gewone trenswerking en de stangwerking
dit heeft wel als gevolg dat je altijd, bij iedere hulp, erg sterk inwerkt op de mond van dat paard
beter is om met dit bit met twee teugels te rijden.
voor een manegepaard vind ik het dan nog beter om met een gewoon bit en bv een martingaal te rijden

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:05

Duhelo schreef:
met die teugel met twee gespen rij je altijd op de stang, de druk wordt zeg maar verdeelt tussen de gewone trenswerking en de stangwerking
dit heeft wel als gevolg dat je altijd, bij iedere hulp, erg sterk inwerkt op de mond van dat paard
beter is om met dit bit met twee teugels te rijden.
voor een manegepaard vind ik het dan nog beter om met een gewoon bit en bv een martingaal te rijden

niet altijd, alhoewel het (naar mijn idee) wel hoort, maargoed. Vaak rijden stangruiters enkel en alleen op de onderste ring Lachen

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 15:31

Idd, het is een pelham bit, met pelhamriempjes die dan weer 1 teugel geven. Net even de wiki gelezen, snap nu ook de inwerking.

Waarom dit bit. Ik rijd hier nog niet zo heel lang, en hij wordt sinds vlak voor ik daar kwam met dit bit gereden. Stap en draf gaat prima, in galop zit dr echter geen stuur meer op; rennen en gaan. Bij werkelijk iedere ruiter, welk niveau ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 15:34

Waarom die pelham bedoel je? Ik denk omdat het paard op een trens niet meer te rijden valt en ze gaan voor veiligheid.

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 15:46

suleilitha schreef:
Waarom die pelham bedoel je? Ik denk omdat het paard op een trens niet meer te rijden valt en ze gaan voor veiligheid.

Dat is ook mijn veronderstelling ja. Ik had ook direct wel de conclusie getrokken dat er voor dit bit zou zijn ivm veiligheid, had alleen geen idee wat voor nut de dubbele gesp aan de teugel had.