zadel te ver naar voor

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

marieke84

zadel te ver naar voor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 13:05

ik heb een haflinger van bijna 3, stilaan proberen we het zadel erop te leggen enzo. Nu zag ik dat het zadel wel erg naar voor kroop, niet echt goed voor zo'n jong beestje en zeker niet als ik er later op wil.
Even wat meer informatie, het is een isabelle werth bates zadel met verstelbare boom, zou het helpen met een andere boom, hoewel die naar mijn gedacht het zwaartepunt van het zadel wel goed lag, enkel het zadel te ver naar voor?
Zijn er reden waarom het zo naar voor schuift, kan het aan het zadel liggen of echt aan het paard? maw als ik een ander zadel voor haar koop, kan het probleem dan opgelost zijn of blijft dit een probleem omdat het misschien ook aan de bouw van het paard ligt?

Wie heeft er ook zoiets voorgehad en wat hebben jullie gedaan? De zadelmaker laat ik zeker eens komen om te kijken, maar ik zou ondertussen al eens willen zien of er oplossingen zijn?

Alabama

Re: zadel te ver naar voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:07

hoe is jou haf gebouwd? Als ze enorm rond is,; denk ik niet dat je een boom zal vinden die breed genoeg is bij een IW, maar dat vraag je beter aan een zadelmaker. Een bontje zal ook wel niet veel helpen, dus blijf je er in tusentijd mss beter af...er zijn vast wel andere dingen die je aan een jong paard kan leren.
heel veel succes !

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 13:13

wel ja, ik heb ook geen haast ermee, maar gister deed ik even het zadel aan en het viel me direct op, ik heb het dan ook weer afgedaan.

Ze is niet echt rond van buik, het is eerder het moderne type. Het zadel wordt niet gebruikt voor een haflinger van het oudere type met veel buik en rond en geen schoft en daar ligt het perfect

Ik ben niet zo aan bontjes, ik wil een zadel dat gewoon goed ligt

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:09

ik zou een boomloos zadel aanschaffen.
past bijna altijd!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:11

Je kan ook een banaansingel proberen, het kan namelijk zijn dat je zadel naar voren kruipt doordat hij boven de singel wil liggen wanneer je pony een smalle singelplek heeft die net achter de voorbenen ligt. Met een banaansingel voorkom je dat al een hoop.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:26

Is de boom niet simpelweg te breed voor dit paard?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:35

het zou idd kunnen dat het te breed is zodat het naar voor schuift, zeker als je paard eventueel iets buik heeft en wat rond is

maar het kan ook dat het gewoon niet de juiste vorm heeft

even iemand bijhalen die er naar kan kijken

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:23

heb je een foto? Dan kan ik je misschien beter helpen.
Zo ie zo word er voor een jong paard veel aangeraden om een zo breed als kan, de boom, te nemen. En dan een bontje er onder. Zodat de spieren genoeg ruimte hebben om te ontwikkelen.

Koop je een zadel wat nu past, en je paard gaat spieren aanmaken. Dan past het met een maand of 2 niet meer. Dus dat is ook niet leuk, voor paard en portomonee!

aatjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:28

Zou door meerdere dingen kunnen komen (meeste al hierboven aangegeven) Foto zou idd wel helpen!

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 19:29

ik doe mijn best voor een foto. Ik ben eens met de zadelmaker gaan praten en die zei me, dat als het zadel inderdaad goed in balans zit, dan is het probleem waarschijnlijk dat ze nog niet genoeg schouderspieren heeft, dat komt met te werken.
Maar ik heb helemaal geen zin om haar te laten werken met zo'n zadel...

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 17:37

ik heb mijn best gedaan om een foto te nemen.

ik moet zeggen dat ik nu toch vind dat het zadel teveel gekanteld ligt en het zwaartepunt ligt toch niet goed...

hier komt ie

Afbeelding

nu moet ik wel zeggen dat het op deze foto lijkt alsof ze een gigantische buik heeft, hoewel dit zo niet is. Waarschijnlijk komt dit omdat ze gebogen staat en kijkt naar de andere kant...

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:39

Ik heb op een shet gereden en die had een staartsingel zodat het zadel niet naar voren schoot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 18:34

De boom is veel te smal, hierdoor kruipt het zadel naar voren.
Gezien de bouw van je hafje lijkt mij een witte boom ook niet te gaan passen..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 20:18

De boom lijkt inderdaad te smal.
Daarnaast is bij Wintec vaak het probleem dat ze naar voren schuiven door de bevestiging van de singel.
Je zadelmaker kan dit aanpassen door de singel anders te bevestigen.
Ik kan het niet vinden, maar welke boom heb je er nu in zitten?

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 10:07

de witte boom zit er nu in, de breedste dus dacht ik. Het zadel kan ik niet laten aanpassen want het wordt nu gebruikt voor mijn andere haflinger en daar ligt het perfect. Het zal dus een nieuw zadel worden, maar aangezien dit al de breedste boom is zal het dus moeilijk worden iets te vinden lijkt me?
Weet er iemand welk merk zou passen of zo'n zadels heeft?

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 10:20

Ga gewoon even met je paard naar de zadelmaker.
Hij kan dan verschillende zadels passen op je haflinger. Vaak heeft een zadelmaker ook veel 2e hands zadels liggen.
Dat scheelt veel in de kosten!! Knipoog

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 10:25

Misschien dan een wintec wide, als je wintec's zelf verder wel goed vind qua zit enz?
Of gewoon een tweedehands zadel bij een zadelmaker weghalen (die dus past volgens de zadelmaker) eentje die nog aan te passen is qua kussens en boom?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 10:36

zooo... ik zou zeggen dat je zadel echt veeeelste smal is.
Duidelijk!

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 10:56

ik heb eens zitten rond kijken op internet en de wintec wide is inderdaad waarschijnlijk 1 van de weinige zadels die zal passen. Alleen vind ik het jammer dat het een vzh is, ik ben een dressuur met goede zit gewend, en ook de wintec stof...

Weet er iemand of die ook te krijgen is in de bates versie, ik vind het niet terug op hun site. En wat hebben andere mensen gedaan die zo'n paardje hebben, welk zadel gebruiken jullie?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 10:57

kijk anders een naar massimo, die zijn ook in grote boommaten te krijgen. en ook in dressuur!

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 11:08

dank je voor de tip OK dan! dit is al meer wat ik zoek!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 11:53

Ik heb ook een Massimo gekocht voor mijn haflinger.
Via www.greendistance.nl
Ligt heel fijn en zit ook erg lekker Ja

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 11:59

het enige wat mij hieraan tegenhoud, is dat je de boom niet veel kan veranderen en aangezien dit een jong paardje is zal ze de komende jaren nog wel veel veranderen. Ik was nu aan het kijken naar de thorowgood t6... iemand ervaringen?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 12:06

wij hebben een hafje die niet alleen breed aan de schouder is en praktisch schoftloos, maar die ook nog eens een behoorlijke buik heeft (ze is gewoon te dik ook, zijn we ook behoorlijk druk mee). onlangs is voor haar een zadelmaker geweest en we hebben een passend zadel gevonden, de thorowgood T6 dressuur. dit zadel past goed en de boommaat dus uiteraard ook, maar bij haar komt het zadel toch nog wat naar voren. het smalle punt waar de singel naartoe gaat ligt bij haar ver naar voren, haar ribben zijn behoorlijk rond en de rug en buik dus ook. voorlopig moet deze haf gereden worden met een antislip matje ipv een dekje, en een banaansingel. zo blijft het zadel mooi op z'n plek liggen.
als zij gaat afvallen zal het zadel wel aangepast moeten worden, en met de tijd is het matje misschien niet meer nodig maar de singel zal ze altijd nodig hebben, iedere singel zal naar voren kruipen en het zadel meetrekken. eerder had zij een te smal zadel dat strak werd aangesingeld (toen was ze nog niet van ons overigens), en doordat dat achter de schouder vastknelt kwam het niet meer naar voren. het zadel waarmee we zelf eerder reden kwam overigens ook naar voren, die was verder ook goed van boommaat maar paste mijn zusje niet zo goed (haf is van mijn zusje).

al met al, het is iets typisch passend bij het type paard, en heel veel haflingers hebben dit 'probleem'. Mone is ook het modernere type, maar is dus op dit punt nog echt te dik.

een staartriem gaat niet helpen om een zadel passend te maken en de zadelmakers die ik hierover heb gesproken raden het dan ook af. een zadel dat naar voren wil komen zal aan de staartriem trekken en dat is voor het paard bijzonder onprettig, daarnaast zijn staartriemen niet bedoeld daarvoor, en terecht. een antislip matje zou je dus kunnen proberen icm een banaansingel, het bevalt ons en Mone in ieder geval erg goed.

afgaande op je foto is inderdaad te zien dat het zadel te smal is voor je haf, en zoals je zelf ook al zei, het ligt véél te ver naar voren, dit gaat je paard enorm veel last berokkenen.
het zadeltje dat wij hebben is kunststof maar amper van leer te onderscheiden en net als ieder ander goed zadel gewoon aan te passen en op te vullen, de boom is verwisselbaar. er zit geen stof of suéde achtig spul op de zitting, en het is een dressuurzadel.
ik denk dat je met een vergelijkbaar zadel of hetzelfde wat wij hebben een heel eind zou kunnen komen, als ik je wensen zo lees voldoet het aan je eisen en het is dus geschikt voor haflingers en zéér goed aan te passen aan het individuele paard.

NogSteedsGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 14:42

Als het zadel naar voren schuift zijn de takken van het zadel te breed.