wij hebben een hafje die niet alleen breed aan de schouder is en praktisch schoftloos, maar die ook nog eens een behoorlijke buik heeft (ze is gewoon te dik ook, zijn we ook behoorlijk druk mee). onlangs is voor haar een zadelmaker geweest en we hebben een passend zadel gevonden, de thorowgood T6 dressuur. dit zadel past goed en de boommaat dus uiteraard ook, maar bij haar komt het zadel toch nog wat naar voren. het smalle punt waar de singel naartoe gaat ligt bij haar ver naar voren, haar ribben zijn behoorlijk rond en de rug en buik dus ook. voorlopig moet deze haf gereden worden met een antislip matje ipv een dekje, en een banaansingel. zo blijft het zadel mooi op z'n plek liggen.
als zij gaat afvallen zal het zadel wel aangepast moeten worden, en met de tijd is het matje misschien niet meer nodig maar de singel zal ze altijd nodig hebben, iedere singel zal naar voren kruipen en het zadel meetrekken. eerder had zij een te smal zadel dat strak werd aangesingeld (toen was ze nog niet van ons overigens), en doordat dat achter de schouder vastknelt kwam het niet meer naar voren. het zadel waarmee we zelf eerder reden kwam overigens ook naar voren, die was verder ook goed van boommaat maar paste mijn zusje niet zo goed (haf is van mijn zusje).
al met al, het is iets typisch passend bij het type paard, en heel veel haflingers hebben dit 'probleem'. Mone is ook het modernere type, maar is dus op dit punt nog echt te dik.
een staartriem gaat niet helpen om een zadel passend te maken en de zadelmakers die ik hierover heb gesproken raden het dan ook af. een zadel dat naar voren wil komen zal aan de staartriem trekken en dat is voor het paard bijzonder onprettig, daarnaast zijn staartriemen niet bedoeld daarvoor, en terecht. een antislip matje zou je dus kunnen proberen icm een banaansingel, het bevalt ons en Mone in ieder geval erg goed.
afgaande op je foto is inderdaad te zien dat het zadel te smal is voor je haf, en zoals je zelf ook al zei, het ligt véél te ver naar voren, dit gaat je paard enorm veel last berokkenen.
het zadeltje dat wij hebben is kunststof maar amper van leer te onderscheiden en net als ieder ander goed zadel gewoon aan te passen en op te vullen, de boom is verwisselbaar. er zit geen stof of suéde achtig spul op de zitting, en het is een dressuurzadel.
ik denk dat je met een vergelijkbaar zadel of hetzelfde wat wij hebben een heel eind zou kunnen komen, als ik je wensen zo lees voldoet het aan je eisen en het is dus geschikt voor haflingers en zéér goed aan te passen aan het individuele paard.