Duhelo schreef:kijk, ik keur niemand af die met neusriem rijdt, heus niet, op de meeste paarden rij ik ook met neusriem
maar ik geloof simpelweg niet dat je een neusriem nodig hebt, uiteindelijk snoer je enkel de mond ermee dicht zodat het paard zich niet kan ontrekken aan de hulpen
maar als een paard zich wél wil/kan ontrekken aan de hulpen, is dit, in mijn ogen omdat de ruiter iets verkeerd doet
en dan helpt het niet door de neusriem strakker te maken, maar kun je beter kijken waar het misgaat, en wat je verkeerd doet.
En in mijn ogen heeft het paard, zolang je niet iets onredelijks van hem vraagt, gewoon te doen wat je zegt. Als een neusriem je daarbij kan helpen gaat er een neusriem aan. Toegegeven, het enige wat echt nodig is is een riempje van de ene bitring achter de oren langs naar de andere bitring. Maar als je nou fijner met je paardje aan de slag kan (en daarmee wil ik niet zeggen dat dat voor iedereen geldt) met een neusriem of als je minder met je paard in discussie zou hoeven dan zonder zou het toch wel heel dom zijn om er geen te gebruiken? Toevallig had ik vorige week een boekje uit begin jaren '80 met veel foto's in mijn handen, die foto's zijn op verschillende plaatsen in IJsland genomen en de meeste hoofdstellen zien eruit als dat in de beginpost (alleen dan niet met een gedeeld kopstuk e.d. maar gewoon twee ringetjes met riempjes) en toch zou ik durven zeggen dat het "standaard" IJslanderhoofdstel er tegenwoordig zo uitziet als het hoofstelletje dat Eric Prast heeft laten zien, al dan niet met frontriem. Waardoor dat komt? Geen idee. Maar het lijkt erop dat de neusriem zijn nut inmiddels bewezen heeft