ijslanderhoofdstel bij shetlander?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

zonnestraal2

ijslanderhoofdstel bij shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 11:11

ik wil voor een shetlander een nieuw hoofdstel kopen
en ik heb een mooi ijslanderhoofdstel gezien.
Er stond bij: speciaal voor ijslanders.
Nu vraag ik me af of je een ijslandderhoofdstel ook bij
een shet om kunt doen.
Naar mijn idee kan elk paard het dragen, maar ik kan het natuurlijk
mis hebben.
De shetlander heeft een groot hoofd, met hoofdstellenmaat pony
en halsters maat cob Clown , dus aan
de maat zal het waarschijnlijk niet liggen.

Wat maakt een ijslands hoofdstel anders dan normale?

dit hoofdstel had ik in gedachten:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door zonnestraal2 op 19-12-08 11:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Def

Re: ijslanderhoofdstel bij shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:13

kun je prima doen!
De ijslander hoofdstellen hebben vaak een lage neusriem en zijn zo sober mogelijk, dus met zo min mogelijk gedoe eraan.
Maar je kunt em prima voor je shet kopen hoOR!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:17

Niet doen, dit past namelijk niet. IJslanderhoofdstellen zijn veel te groot en vallen als een maat Cob.

Klopt dat ze zo sober mogelijk zijn, maar ze passen echt niet op een Shetje hoor! Knipoog

Het hoofdstel van je afbeelding is van een erg slechte kwaliteit leer, kost ook maar 30 euro. Voor een goed IJslands hoofdstel ben je minstens 100,- kwijt. Ik heb zelf ook een goedkope gehad van die prijsklasse en die ging zo kapot. Niet verantwoord als je vaak naar buiten gaat. Stel dat iets knapt en je bent op weg Knipoog

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:26

Wij hebben een shet gehad met erg groot hoofd, daar had ik ook gewoon een ijsjeshoofdstel voor...
Ligt er aan hoe groot het hoofd van de shet zou ik zeggen..
Ken ook een ijslander met een shettenhoofdstel want die heeft n heel klein hoofd.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:50

ruiter1992 schreef:
ik wil voor een shetlander een nieuw hoofdstel kopen
en ik heb een mooi ijslanderhoofdstel gezien.
Er stond bij: speciaal voor ijslanders.
Nu vraag ik me af of je een ijslandderhoofdstel ook bij
een shet om kunt doen.
Naar mijn idee kan elk paard het dragen, maar ik kan het natuurlijk
mis hebben.
De shetlander heeft een groot hoofd, met hoofdstellenmaat pony
en halsters maat cob
Clown , dus aan de maat zal het waarschijnlijk niet liggen.

Wat maakt een ijslands hoofdstel anders dan normale?

dit hoofdstel had ik in gedachten:
Afbeelding

De maat - zie dikgedrukte deel van de quote - zal het probleem niet zijn. Het is meer de samenstelling van het hoofdstel waar ik me wat over verwonder. Wel een front- en keelriem, maar geen neusriem? Dat lijkt me een erg verkeerde manier van dingen weglaten. Ik zie in de URL van de afbeelding ook dat het een showhoofdstel is. Een ijslanderhoofdstel dat geschikt is om mee te rijden ziet er meestal zo uit:

Afbeelding

De prijs van € 30,- hoeft niet persé een signaal te zijn dat de kwalititeit slecht is. Het 'eenvoudige' ijslanderhoofdstel in het bovenstaande plaatje kost - ongetwijfeld met dank aan de vrije val van de ISK tov. de Euro in de afgelopen maanden - nu slechts ca. € 29,- excl. BTW en verzendkosten, en is te bestellen via de webwinkel van Ástund. Er zitten dan overigens nog geen bijpassende teugels bij, die moet je apart bestellen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 19:59

Je kunt ook gewoon een normaal hoofdstel kopen in een maat waarvan je zeker weet dat hij past, en hem dan zelf 'sober' maken als je dat wilt.
Waarom persé een IJslanderhoofdstel? Lachen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:24

waarom heeft het bovenste hoofdstel een are samenstelling?
ik rij mijn belg nu met een westernhoofdstel zonder neusriem, maar mét front en keelriem. (de keelriem heb ik er trouwens afgesloopt wegens net niet ruim genoeg, dus ik rij zonder neusriem en zonder keelriem)
geeft geen problemen hoor

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:36

Duhelo schreef:
waarom heeft het bovenste hoofdstel een are samenstelling?
ik rij mijn belg nu met een westernhoofdstel zonder neusriem, maar mét front en keelriem. (de keelriem heb ik er trouwens afgesloopt wegens net niet ruim genoeg, dus ik rij zonder neusriem en zonder keelriem)
geeft geen problemen hoor

Dat is ook niet wat er bedoeld wordt Knipoog Een Engels hoofdstel heeft standaard wél een front-, keel- en neusriem en een IJslanderhoofdstel niet (wel vaak een neusriem, daar kom ik zo op terug) Net zoals western gereden paarden ander harnachement hebben dan dressuurpaarden Knipoog Wat EricPrast bedoelt is dat aan een IJslanderhoofdstel geen keelriem en meestal ook geen frontriem zitten omdat dat overbodige "frutsels" zijn die om diverse redenen zijn weggelaten. Frontriemen bij IJslanders zoals we ze tegenwoordig zien is nog een redelijk recent fenomeen. Dit in tegenstelling tot de neusriem, die wel heel veel gebruikt wordt en ook rijtechnisch nut heeft.

Het hoofdstel in de beginpost vind ik er een beetje ouderwets uitzien Nagelbijten / Gniffelen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:27

oh, op die manier snap ik het, en lijkt het logisch ook
maar er werd hier ergens geopperd, dat, een neusriem weglaten, een verkeerde manier van weglaten was.
wat ik dus opvat dat ze, bv in de westernsport, ook de verkeerde dingen weglaten.
was me iets onduidelijk Lachen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:35

Het is dus ook niet verkeerd, wel ongebruikelijk Knipoog

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:29

Duhelo schreef:
maar er werd hier ergens geopperd, dat, een neusriem weglaten, een verkeerde manier van weglaten was.
wat ik dus opvat dat ze, bv in de westernsport, ook de verkeerde dingen weglaten.

Dat het weglaten van de neusriem een verkeerde manier van weglaten is, bedoelde ik idd. wel zoals jij het opgevat hebt. Maar dat ik het in dit geval verkeerd vind, betekent niet dat ik dat ook vind gelden voor het weglaten van de neusriem bij het door jou genoemde westernrijden. Daarbij wordt namelijk op een heel andere manier met bit en teugels omgegaan dan bij normaal/engels rijden, nog even afgezien van dat er ook heel andere bitten gebruikt worden. Is echt appels met peren vergelijken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 18:32

EricPrast schreef:
Duhelo schreef:

Dat het weglaten van de neusriem een verkeerde manier van weglaten is, bedoelde ik idd. wel zoals jij het opgevat hebt. Maar dat ik het in dit geval verkeerd vind, betekent niet dat ik dat ook vind gelden voor het weglaten van de neusriem bij het door jou genoemde westernrijden. Daarbij wordt namelijk op een heel andere manier met bit en teugels omgegaan dan bij normaal/engels rijden, nog even afgezien van dat er ook heel andere bitten gebruikt worden. Is echt appels met peren vergelijken.

nou, dit vind ik niet echt, in de westernsport rijden ze ook vaak op een trensje met teugelcontact
ikzelf rij met een westernhoofdstel zonder neusriem dressuur (met teueglcontact)
mark geen verschil hoor.

maar goed, ik heb jouw gewoon verkeerd begrepen,alles is duidelijk nu Lachen

RoeanneT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 21:19

Ik vind *maar ik kan het ook mishebben* dat een neusriem een extra vorm is van correctie, en op een shetlander, die vaak heel irritant zijn.
Is het dan misschien niet slim om de neusriem weg te laten.
Ook wordt het bit dan meer door de mond getrokken.

groetjes

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 23:11

Hrimnir&Ik schreef:
Ik vind *maar ik kan het ook mishebben* dat een neusriem een extra vorm is van correctie, en op een shetlander, die vaak heel irritant zijn.
Is het dan misschien niet slim om de neusriem weg te laten.
Ook wordt het bit dan meer door de mond getrokken.

groetjes

een gewone neusriem dient om de mond dicht te houden
dit kan handig zijn bij paarden die hun mond open trekken om de hulpen te ontwijken, maar hoeft niet nodig te zijn
een lage neusriem kan het bit iets stabieler in de mond leggen
maar bij een stabiele hand hoeft dit ook niet

in mijn ogen is een neusriem een overbodig hulpmiddel, om rijtechnische fouten te verdoezelen

RoeanneT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 10:47

Oke, Ik rijd vaak zonder neusriem.
Maar als je op een shetlander die bloedirritant is rijd, en je trekt wat, vind ik dat je beter een neusriem kan hebben.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 11:55

Hrimnir&Ik schreef:
Oke, Ik rijd vaak zonder neusriem.
Maar als je op een shetlander die bloedirritant is rijd, en je trekt wat, vind ik dat je beter een neusriem kan hebben.

nee hoor, dien je gewoon niet te trekken.
een paard kan enkel trekken op je hand als je hem een houvast geeft om op te trekken, (dus als je zelf je hand vastzet en/of trekt)
als jij niks geeft om aan te trekken, kan je paard ook niet trekken, komt er geen harde druk in zijn mond, doet paard de mond niet open, heb jij geen neusriem nodig!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 12:40

Duhelo schreef:
nee hoor, dien je gewoon niet te trekken.
een paard kan enkel trekken op je hand als je hem een houvast geeft om op te trekken, (dus als je zelf je hand vastzet en/of trekt)
als jij niks geeft om aan te trekken, kan je paard ook niet trekken, komt er geen harde druk in zijn mond, doet paard de mond niet open, heb jij geen neusriem nodig!

KUL. Het hele idee bij paardrijden is dat het paard doet wat jíj wilt dat ie doet. En zoals Hrímnir&ik al aangeeft, vergt dat zeker bij ijs- en shetlanders nogal eens wat meer overtuigingskracht dan bij een knotjespaard. Zonder neusriem is dat een vrij kansloze onderneming. Doen wat jij hierboven suggereert is er in veel gevallen om vragen om met paard en al te verongelukken. Heel fijn voor je als het met jóuw paard op die manier kan, maar ik vind het nogal onverantwoordelijk om het, zonder nadere kennis over paard en ruiter in kwestie, ook aan anderen te adviseren.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 13:58

ik rij momenteel een belg bij, ruim 1000 kilo, was vroeger berucht in de buurt (wilde de kar niet trekken, wilde niet trekken op het land, liet zich niet pakken, als het haar niet meer aanstond ging ze terug naar huis, met of zonder mensje erbij)
toen ik ermee begon had ze al een ongeluk achter de rug met de koets omdat ze besloot om terug naar stal te lopen, resultaat: gekantelde koets, eigenaar gebroken voet.
toen ik ermee begon was ze amper houdbaar op een liverpoolstang, trok zich constant los, molde het ene na het andere halster
hoe meer druk je gaf, hoe meer ze er tegenin ging.
ik raakte met haar niet eens het erf af,
nu, 4 jaar verder, rij ik op haar rond, met een dubbelgebroken watertrensje, zonder neusriem, zonder druk
en ze loopt nu dressuur onder het zadel, is vlot en voorwaarts, loopt ontspannen en nageeflijk, komt terug op mijn zit, en dit zonder neusriem.

tweede voorbeeld: ik rij ook nog een friesje, 1m52, kleine dondersteen, zo vlug als een rat, maar ook weer met een lekker karaktertje
toen ik ermee begon was ze als beton in haar mond (vorige ruiter reed ermee met de handrem op)
neusriem moest strak gemaakt worden anders ging ze ervandoor scheen het, er moest met veel druk gereden worden, anders ging ze ervandoor.
na wat experimenteren ging de neuriem op het laatste gaatje (zo los als maar kan dus) en begon ik te rijden met weinig teugeldruk.
nu loopt ook dit paard lekker ontspannen en nageeflijk zonder strakke neusriem, en we gaan waar ik wil
en ja, nu en dan is er nog eens een miscommunicatie, noem me een ruiter die dit nooit heeft.

kijk, ik keur niemand af die met neusriem rijdt, heus niet, op de meeste paarden rij ik ook met neusriem
maar ik geloof simpelweg niet dat je een neusriem nodig hebt, uiteindelijk snoer je enkel de mond ermee dicht zodat het paard zich niet kan ontrekken aan de hulpen
maar als een paard zich wél wil/kan ontrekken aan de hulpen, is dit, in mijn ogen omdat de ruiter iets verkeerd doet
en dan helpt het niet door de neusriem strakker te maken, maar kun je beter kijken waar het misgaat, en wat je verkeerd doet.

NogSteedsGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 14:50

Waarom zou het niet kunnen? Als jij het een mooi hoofdstel vind (ben ik volkomen met je eens trouwens!) en het past op je pony moet je het gewoon doen!

RoeanneT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 20:48

Heb je het hoofdstel nou al gekocht?
zou wel graag willen weten wat je ervaringen er mee zijn enzo:D

IJslanders en shetlanders zijn wel heel anders dan friezen en belgen...
het zijn echte donderstenen, heel ondeugend.
Ik vind altijd dat je ''grote paarden'' niet met IJsjes en Shetjes kan vergelijken
maarja, dat is ook weer mijn mening:P
veel

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 22:45

Ik heb genoeg ijslanders en shetlanders zonder neusriem gereden. Waren gewoon prima opgevoed.
Maar toch vind ik het niet fijn, enkel en alleen omdat het bit minder stil ligt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 14:28

Duhelo schreef:
kijk, ik keur niemand af die met neusriem rijdt, heus niet, op de meeste paarden rij ik ook met neusriem
maar ik geloof simpelweg niet dat je een neusriem nodig hebt, uiteindelijk snoer je enkel de mond ermee dicht zodat het paard zich niet kan ontrekken aan de hulpen
maar als een paard zich wél wil/kan ontrekken aan de hulpen, is dit, in mijn ogen omdat de ruiter iets verkeerd doet
en dan helpt het niet door de neusriem strakker te maken, maar kun je beter kijken waar het misgaat, en wat je verkeerd doet.

En in mijn ogen heeft het paard, zolang je niet iets onredelijks van hem vraagt, gewoon te doen wat je zegt. Als een neusriem je daarbij kan helpen gaat er een neusriem aan. Toegegeven, het enige wat echt nodig is is een riempje van de ene bitring achter de oren langs naar de andere bitring. Maar als je nou fijner met je paardje aan de slag kan (en daarmee wil ik niet zeggen dat dat voor iedereen geldt) met een neusriem of als je minder met je paard in discussie zou hoeven dan zonder zou het toch wel heel dom zijn om er geen te gebruiken? Toevallig had ik vorige week een boekje uit begin jaren '80 met veel foto's in mijn handen, die foto's zijn op verschillende plaatsen in IJsland genomen en de meeste hoofdstellen zien eruit als dat in de beginpost (alleen dan niet met een gedeeld kopstuk e.d. maar gewoon twee ringetjes met riempjes) en toch zou ik durven zeggen dat het "standaard" IJslanderhoofdstel er tegenwoordig zo uitziet als het hoofstelletje dat Eric Prast heeft laten zien, al dan niet met frontriem. Waardoor dat komt? Geen idee. Maar het lijkt erop dat de neusriem zijn nut inmiddels bewezen heeft Lachen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:40

tuurlijk, het paard moet uiteindelijk doen wat wij willen
begrijp me niet verkeerd, ik heb ook regelmatig een miscommunicatie hoor, en mijn paard doet ook wel es haar mond open.
maar als ik dat zie, vraag ik me af of het ook niet anders kon, en probeer ik alternatieve (prettigere?) manieren.
maar uiteindelijk, als het echt nodig is, kom ik ook wel sterker in, en als ik een dondersteen onder men kont heb die mét neusriem prettiger loopt (of dit nu is omdat het bit dan stiller ligt, of een andere reden, doet er niet toe), dan hang ik er wel een neusriem aan
ik wil maar zeggen ,als je een neusriem moet aanhangen omdat het paard met zijn mond open loopt, je betr eens kijkt naar je rijstijl Knipoog

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:45

Dan zijn we het volgens mij toch eens, Duhelo Lachen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:59

hestejente schreef:
Dan zijn we het volgens mij toch eens, Duhelo Lachen

Haha!
nadeel van internet, je hoort elkaars interpretatie niet hé Tong uitsteken