Is dit aan te passen (JC zadel)??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cynderella81

Is dit aan te passen (JC zadel)??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 15:15

Hallo allemaal,

ik heb een aantal jaar geleden een 2ehands JC saphir 17.5 dressuur zadel uit 2002 gekocht.
Ligt perfect op mijn oudste merrie en ik vond het ook een heerlijk zadel qua zit e.d.

Echter wordt mijn merrie mede door blessures/gebreken alleen nog maar recreatief gereden. Ik heb het JC zadel destijds dus slechts kort gebruikt omdat ik sindsdien alleen nog maar mijn westernzadel gebruik.

Maar pas geleden dacht ik 'ik doe mijn JC er weer eens op.'
Nu viel mij op dat ik met mijn knieën iets voorbij de wrongen steek. Ik heb de beugels echt dressuurlang, en kan ze ook niet langer maken zonder mn beugels om de haverklap kwijt te raken.
Afijn ik heb dus continu moeite gedaan om mijn knieën op de juiste plaats te krijgen/houden, maar dat werkte niet. Zat me dus behoorlijk te irriteren.....

Ben ik dan gewoon te lang voor dit zadel (1.82 met lange bovenbenen) en valt dat bij een zadelmaker te verhelpen? Ik ben niet aangekomen of afgevallen en heb maat 38, dus volgens mij zou dat moeten kunnen met een 17.5 inch zadel. Of zie ik iets over het hoofd?
Snap trouwens ook niet waarom mij dat destijds dan niet opgevallen is Koe

Omdat het zo'n fijn zadel is had ik de hoop het ooit te kunnen gebruiken om mijn jongste merrie in te rijden, maar als ik er te lang voor ben heeft dat natuurlijk geen zin.

Ben benieuwd naar jullie bevindingen!

lovey_ou

Re: Is dit aan te passen (JC zadel)??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:20

Misschien is je kniehouding anders omdat je eerst een western zadel gebruikte? Lachen

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 14:13

Heb ik ook al aan gedacht, maar dat is het volgens mij niet.
a. omdat ik met mn westernzadel ook lange beugels heb (geen stoelhouding o.i.d.)
b. omdat mijn beugels van de JC op dezelfde maat zitten als voorheen. Als ik mijn knieën zou optrekken/andere beenhouding zou hebben zou ik dat moeten merken aan mn beugels.

Verder helemaal niemand met opties??
Zou het helpen als ik de zweetbladen laat verlengen?

Roept u maar Haha!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:15

foto?

Het kan zijn dat je benen te lang zijn.
Weet de merken/types niet maar ben zelf 1.80 en heb regelmatig last gehad van dressuurzadels waarbij mijn knien buiten de wrongen kwamen.
Kwestie van idd te kleine zweetbladen/niet in de juiste verhouding.
Met onze lengte zitten we toch al niet op de juiste kniehoogte, valt mee te rijden, maar soms is het gewoon op kortere bovenbenen gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 18-12-08 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 14:19

Ja die heb ik helaas dus niet, geen recente duidelijke i.i.g. Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:22

Ik denk dat het zadel teveel voorover ligt dan,
daardoor gaan de zweetbladen tever naar achteren en krijg je dit soort problemen .

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 14:27

Hmm da's een goeie, zal daar eens naar kijken! Klinkt eigenlijk wel logisch, want toen ik het zadel net had was het zomer (dus ze was iets voller en meer bespierd) nu is ze slanker en natuurlijk minder bespierd omdat ze minder werkt.
Thanks!

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:28

Met jou lengte zou ik het niet heel verwonderlijk vinden als je inderdaad gewoon te groot bent voor je zadel. Zo ken ik iemand op bokt met maatje 36/38 die een 18inch nodig heeft puur zodat ze wat naar achteren kan zitten en dus haar benen kwijt kan. Als dit het probleem is, valt het niet op te lossen, alleen door een speciaal zadel aan te schaffen Lachen

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 16:09

Ik zou even kijken of je paard niet veranderd is van bouw waardoor je zadel niet meer goed ligt.
even off topic:18 inch zadel kopen hoeft niet hoor... ik ben ook 1m80 en heb maatje 36 en heb een dressuurzadel met extra lange zweetbladen. Lijkt me comfortabeler dan een te groot zadel

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 11:11

Bubsj, wat jij aangeeft is absoluut geen oplossing. Hierdoor ga je achterin het zadel zitten. en ligt alle druk achter in het zadel. Wat absoluut niet lekker is voor het paard.

En inderdaad wat Ramsesje zegt, een zadel met langere zweetbladen. Als je deze wilt laten aanpassen bij de zadelmaker. Kan je er ben ik bang een paar honder euro aan uit geven. Ik heb zelf een Kentaur Artemis II deze heeft lange zweetbladen. Zelf ben ik niet zo erg lang (1.68) maar vind het er erg mooi uitzien en heerlijk zitten!

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 11:41

MissDonna schreef:
Bubsj, wat jij aangeeft is absoluut geen oplossing. Hierdoor ga je achterin het zadel zitten. en ligt alle druk achter in het zadel. Wat absoluut niet lekker is voor het paard.

Mij hoor je niet zeggen dat het een oplossing is, ik zeg alleen dat ik iemand kent die het zo oplost. Als je goed leest wat ik schrijf (wat de meeste bokkers schijnbaar niet kunnen) zie je ook dat ik aangeef dat het met dit zadel niet op te lossen valt (dus ook niet een maatje groter).

Ik zeg dat het alleen met een speciaal zadel op te lossen valt, en daarmee doel ik dus op langere zweetbladen.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 12:18

Je bericht kwam bij mij onders over, maar je bericht boven mij komt ook niet bepaald aardig over, lees over de bokkers.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 12:31

JC zadels hebben alleen standaard zweetbladen en die zijn te klein voor lange mensen. Ik kan er ook niet goed op zitten.