Klein verschil bit, groot verschil gedrag?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Klein verschil bit, groot verschil gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 15:07

Ik ben met mijn 18 jarige pony overgestapt van een heel simpel enkelgebroken bustrensje naar een iets dunner dubbelgebroken watertrensje met een plat middenstukje.

Geen extreem groot verschil qua bit toch?

De reden dat ik overstapte was simpel, haar huidige bit was te dik geworden (of haar mond wat smaller) en ik had het idee dat bij enige druk het bit heel afentoe in haar verhemelte schaarde.

Verschil in gedrag is extreem.

Voorheen duurde het ongeveer een halfuur om haar spieren goed los te rijden (ouderdom werd me gezegt) als het uberhaupt al ging... Ook de ontspanning kwam vaak pas na het zorgvuldig en helaas lange losrijden.
Ruggebruik was iets waar je constant bij moest opletten, je hele manier van rijden moest je er op aanpassen... (zo was het van te voren nooit te zeggen of je "veilig" kon gaan galoperen zonder iets op lange termijn te gaan beschadigen).

Nu met een dubbelgebroken trens is alles in één klap verleden tijd!, vrijwel direct laat ze nu los (natuurlijk wat langzamer dan een jong paard, maar dat verschil Bloos! ), het was alsof ze voorheen gewoon blokkeerde om los te laten.
En het beste is dat ze haar rug stukken minder wegdrukt, een probleem waar ik met verscheidene instructie al dik 2 jaar aan werk.

Zou iemand me dit kunnen verklaren/uitleggen?

Overigens, ze is vaak genoeg nagekeken op tanden, rug etc, nooit problemen gevonden op een klein haakje in haar gebit na (maar welk paard heeft dat nou niet).

Captain

Re: Klein verschil bit, groot verschil gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 15:09

Ze heeft een minder volle mond, dus ipv dat ze de hele tijd met het bit bezig is kan ze nu ook meer op jou letten! Je ziet het ook vaak bij paarden die bitloos worden gereden, meteen een stuk rustiger en luisteren beter! Pling

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 15:13

Hannah_Menno schreef:
Ze heeft een minder volle mond, dus ipv dat ze de hele tijd met het bit bezig is kan ze nu ook meer op jou letten! Je ziet het ook vaak bij paarden die bitloos worden gereden, meteen een stuk rustiger en luisteren beter! Pling

Ik heb dit dier ook bitloos gereden, ontspanning was inderdaad een groot verschil, ook had ik het idee dat ze beter luisterde wanneer het even moeilijk werd (schrik moment oid), alleen die rug kreeg ik met geen mogelijkheid los zonder bit (heel raar, in de theorie zou ze die juist moeten los laten)...
Dat was erg jammer, anders had ze nooit meer een bit in gehad... Lachen

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 15:15

Misschien prikte die enkelgebroken trens in zijn gehemelte... En was hij doordoor lastiger te rijden (ik zou het ook zijn). Daarnaast heeft je paard volgens mij een klein mondje en daardoor zit een dik bit niet lekker.

Leuk dat je nu een gepast bit hebt voor je pony. Veel plezier er mee!!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:07

Ik vind een enkelgebroken bustrens of een Dr Bristol (dubbelgebroken watertrens met plat tussenstukje) toch wel een groot verschil. Een bustrens is wat stabieler dan een watertrens en een enkelgebroken bitje is ook stabieler dan een dubbelgebroken mondstuk, het bit dat je nu hebt "wiebelt" meer en kennelijk vindt je paardje dat prettig, ze zal nu meer met het bit kunnen spelen. Daarnaast kun je met zo'n plat mondstukje behoorlijk heftig inwerken (voor een gebroken trens), ik weet niet of het plat op de tong ligt of juist met het randje maar doordat het een dubbelgebroken bitje is en ook nog met een plat stukje is de druk op de tong nu wel een stukje groter dan eerst (en wat minder op de lagen)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:18

dr bristol is een ander bit dan een simpel plat middenstukje hoor.

Dr bristol (eerste hit google): http://equisearch.com/tack/bitgallery/DCP00692.JPG

gewoon plat middenstukje (van dezelfde site), in het engels heet het een french link: http://equisearch.com/tack/bitgallery/DCP00693.JPG

Dr bristol is scherper, dit ligt met het smalle randje op de tong. De french link is en minder smal en ligt vaak (maar niet altijd, hangt van de productie af) met de brede rand op de tong.
Voor veel paarden is de french link, als die breed op de tong ligt, juist de zachtste variant, daarna de olijfvormige, daarna de bolvormige en dan pas de dr bristol.

Het bit zal gewoon wel niet de juiste vorm voor je paard hebben gehad. De meeste paarden lopen beter op een dubbelgebroken bit.

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:31

Apart verhaal,
Mijn ervaring leert ook dat veel paarden veel beter reageren op een dubbelgebroken bit ivp een enkel gebroken,
Maar ik leer nu juist (paardentandarts) dat een enkelgebroken uiteindelijk veel fijner is.
Uit een onderzoek is gebleken dat alle paarden die met een dubbelgebroken werden gereden, meer beschadigingen hadden (met name aan de lagen). En bij de enkelgebroken, waren geen beschadigingen te vinden.
Nou moet je een enkelgebroken natuurlijk wel goed op maat kopen, zodra ze te groot zijn word eht notenkrakerseffect natuurlijk vergroot, als het bitje goed past, en het paard juist word gereden, is een enkelgebroken fijner.
Nou is een bit natuurlijk net zo zacht als de hand van de ruiter..
En ik vond ditzelf ook erg raar, want ook mijn paarden lopen altijd fijn op een dubbelgebroken. Maar dit is dus iets waar nog geen duidelijke antwoorden op zijn!
Zolang je paard nu fijn loopt op dit bit zou ik er blij mee zijn, en er lekker mee doorzetten!
Maar wel zou ik een bustrens ivp watertrens aanraden! Lachen

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:34

Ieder paard is verschillend. De ene heeft een grote mond, de ander een smalle/kleine.
Waarsch, kon jou pony zijn kaken niet mooi sluiten, waardoor loslaten van de 'spanning' en de rug vermoeilijkt werd.
Waarsch. was jou oude bit aan de dikke kant, waardoor dit kan gebeuren.

Mooi dat je het verschil ervaard!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:35

Bloos ben het met aantal voorgangers eens
dat er toch wel een behoorlijk verschil zit in beider bitten
al was het maar alleen bus of water
of wat dacht je van het verschil gehemelte of tong ..
al met al een wereld van verschil

wel fijn (zeker voor je paard) dat je een voor haar beter geschikt bit hebt gevonden Vork