Welk bit is zachter in de mond, enkel of dubbel gebroken????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DUDIEFOREVER

Welk bit is zachter in de mond, enkel of dubbel gebroken????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 14:02

Hallo,

ik heb een vraagje, ik weet wel dat een watertrens geloof ik minder zacht is voor de mond dan een bustrens, en hoe dunner hoe scherper.

maar wat is zachter voor de mond, dubbel of enkel- gebroken?

bedankt nog voor de reactie's !

Abby_O

Re: Welk bit is zachter in de mond, enkel of dubbel gebroken????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:03

Enkel Knipoog Die werkt minder snel in op de gehemelte

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:03

Dat wisselt per paard.
Een dubbelgebroken zou fijner moeten zijn. Mijn paard vind het niets en wordt er vreselijk onrustig van.

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:04

Een dubbele werkt meer in de op de lagen van het gebit en een enkele juist meer op het gehemelte.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 14:08

oke, want ikhad eerst een D trens enkel gebroken, maar heb toen een dubbel gebroken genomen, maar hij loopt wel onder me vandaan nu, moet ik dan weer een enkel nemen, of wat is het beste voor mijn pony? het is een pittig ding!

bedankt voor de reacties trouwens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:08

Een dubbel gebroken bit werkt zachter in doordat het zich meer verdeelt op de tong en meer op de lagen inwerkt en niet zo in de gehemelte drukt.
Een enkel gebroken bit vouwt als het waren dubbel in de gehemelte.
Maar het wisselt ook af van welk matriaal het bit is gemaakt, en het paard.
Ook of het middestuk van het dubbelgebroken bit bol of plat is.

En natuurlijk, hoe je er zelf mee omgaat.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:10

Het bit waarvan de teugels eindigen in een zachte hand.......

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 14:12

hij loopt wel onder me vandaan, ik moet haast trekken om hem rustig te krijgen, dus zou ik dan een enkel gebroken moeten hebben?

hij reageert wel op mijn hulpen goed maar het terugkrijgen is zo een probleem.

en ik ben geen trek iemand, die echt hard rukt in de mond van een paard.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:17

Ligt aan het bit en de mond. In pricipe zou een dubbele zachter zijn omdat hij beter verdeeld wordt en minder alleen in de mondhoeken werkt. Zo wordt er ook gezegd dat een dikker bit zachter is maar dat is natuurlijk weer niet zo als hij niet in de mond past. En een van mijn paarden reageerde slecht met een zacht bit waardoor ik veel groffer moest inwerken. Terwijl zij op een scherper bit veel lekkerder loopt.
Het is dus uitproberen, afhankelijk van de ruimte in de mond. Bij een smalle kaak zal een enkelgebroken inderdaad knijpen en in het gehemelte kunnen prikken. Een brede kaak zal daar minder snel last van hebben.

Als hij te hard gaat is het vriendelijker om hem op een kleine volte te zetten. Hierdoor moet hij wel terug komen zonder dat je teveel aan zijn mond moet zitten. Mijn merrie deed dat ook maar zodra ik aan het bit kwam dan pakte ze die en ging er tegenin. Haar moest ik dus veel meer met mijn lijf terug rijden om haar ontspannen te houden.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 14:22

oke, maar hij had eerst wel een D trens met van die rolletjes enkel gebroken.

hij liep daar redelijk lekker op, maar ide was nog van de manege, en aangezien ik die rolletjes niet wil, tong kan erin blijven vastzitten enzo.

dus toen had ik het dus opgezocht op internet, en ik dacht dat dubbelgebroken scherper zou zijn in de mond.

maar ik kan hem wel op een volte zetten, maargoed, dan moet ik dan elke x gaan doen enzo, als ik hem rustig wil terugnemen, wat ik ook altijd doe, dan trekt hij zijn hoofd omhoog, dus ik rijd ook al met martingaal.

ik denk dat het toch beter is als ik een enkel gebroken watertrens neem, want hij is gewoon pittig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:24

Dat het paard het hoofd omhoogtrekt ligt meestal óf aan een zadel wat niet 100% past, of aan de ruiter maar je mag het bit er niet de schuld van geven.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 14:44

het ligt iig niet aan het zadel, heb pas een zadelmakerlaten komen, en die heeft het zadel gloednieuw aangepast.

maar het komt ook niet door mij, ik vraag normaal wil je terugkomen vanuit draf naar bijvoorbeeld stap, en hij doet zijn hoofd de lucht in!

misschien door andere mensen? hij is vroeger manegepony geweest he!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:49

Waarschijnlijk reageert hij gewoon erg heftig op het bit. Even je handen sluiten kan dan al een terugtrekreactie geven. Kan inderdaad komen doordat hij dat vroeger aangeleerd heeft.
En je moet dan inderdaad xx maal op een volte, maar op een gegeven moment merk je dat hij al na 1 rondje terug gaat komen.
Misschien dat een rubber stang bij hem werkt. Die ligt erg stabiel en is toch ook redelijk zacht. Ik had zelf een Robart-bit waar ook een draaiend tussenstuk in zat. Misschien dat hij dat wel prettig vind.
Ga maar eens in zijn mond kijken en voelen als hij een bit in heeft. Kan ook te dicht tegen tanden of kiezen liggen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:12

DUDIEFOREVER schreef:
Hallo,

ik heb een vraagje, ik weet wel dat een watertrens geloof ik minder zacht is voor de mond dan een bustrens, en hoe dunner hoe scherper.

maar wat is zachter voor de mond, dubbel of enkel- gebroken?

bedankt nog voor de reactie's !

Een dubbelgebroken bitje kan prettiger zijn voor het paard omdat het de druk meer verdeelt. Er zijn ook paarden die het te veel gewiebel in hun mond vinden en daar dan weer onrustig van worden.

Verder is een watertrens niet minder zacht dan een bustrens, doordat een watertrens losse ringen heeft kun je er minder druk mee uitoefenen aan de zijkant van het hoofd dan met een bustrens. Met een D-trens is die inwerking nog wat groter en met een snaffle helemaal. Heb je al een gewoon enkel-of dubbelgebroken D-trensje zonder rolletjes geprobeerd?

Die rolletjes zorgen ervoor dat het paard het bit niet kan vastpakken, nu hij dat bit niet meer heeft is hij daardoor misschien zo inrustig met zijn hoofd? De tong kan trouwens alleen tussen de rolletjes komen als het bit versleten is en er speling tussen de rolletjes is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:54

Hangt af van het type rolletjes hestejente. Je hebt de rvs-rolletjes die er overheen zitten, daar kan de tong in blijven haken als je pech hebt. Je hebt de koperen rolletjes in het bit verwerkt waar kleine tintelingen worden veroorzaakt.

@Dendrofleur: ik zou niet voor een rubberen gaan, dat kan gaan branden. (weleens rubber over je huid een paar keer gewreven?) Kunststof heeft de goede eigenschappen wel maar niet het branden. Wel moet je opletten dat hij het bit niet kapotkauwt. (maar dat moet zowel met kunststof als met rubber, er kunnen scherpe stukken aan komen)

Nu antwoord op de vraag van de ts.
Enkelgebroken is het scherpst, daarna dubbelgebroken en het zachst is ongebroken. Hier gaan we uit van dezelfde zijstukken.
Watertrens is het onrustigst, dan bustrens, d-trens en het stilst is de kneveltrens.
Bij een dubbelgebroken bit kan je dus beter niet een watertrens nemen en voor nog een beetje beweging in een ongebroken trens kan een watertrens juist weer wel een uitkomst zijn.
Een dunner bit is niet per definitie scherper, wel directer. Een dik bit kan ook rustig te dik zijn, sommige bitten zijn wel 24mm, soms zelfs wel 27mm dik. Een gemiddelde paardenmond heeft ruimte voor een 16mm/18mm bit. Zelf rij ik altijd met een 13mm en dat is niet te scherp, het is voor veel paarden juist prettig omdat ze dan voldoende ruimte hebben voor de tong.

Persoonlijk zou ik het eerst proberen met een dubbelgebroken bustrens of zelfs kneveltrens. Overgangen zoveel mogelijk op de zit maken. Zelf heb ik bij een type paardje waar jij over praat hele goede ervaringen met een dubbelgebroken golden brass bustrens van harry's horse.

Ik tem trouwens even, want het is echt harnachement waar je om vraagt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:20

Hoe vaker gebroken hoe scherper het bit. Ook ligt een enkelgebroken bit stiller dan een dubbelgebroken.
Wat het paard prefereert wisselt: de een heeft liever druk op de tong (enkelgebroken), de ander op de lagen (dubbelgebroken) en een derde maakt het niets uit.
Een watertrens is niet scherper dan een bustrens (hangt af van de dikte) maar ligt wel beweeglijker in de mond en dat vindt niet ieder paard prettig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:26

DUDIEFOREVER schreef:
het ligt iig niet aan het zadel, heb pas een zadelmakerlaten komen, en die heeft het zadel gloednieuw aangepast.

maar het komt ook niet door mij, ik vraag normaal wil je terugkomen vanuit draf naar bijvoorbeeld stap, en hij doet zijn hoofd de lucht in!

misschien door andere mensen? hij is vroeger manegepony geweest he!

Ja dat kan, maar helaas zijn er zadelpassers die eigenlijk niet zien als een zadel niet goed ligt, dan niet te praten over de zadelverkopers die graag willen verkopen. Laat eens een andere zadelpasser komen en betaal voor de service, is meestal 75 euro, maar dan komen ze echt kijken of het past, neem er eentje die MCSF opleiding heeft gedaan, wellicht kunnen ze je nog helpen om ergens te zorgen dat het zadel net even wat beter ligt met een beetje meer vulling ergens of een pad wat de druk net even beter verdeelt. Ik heb zo een paard, ligt het zadel net even niet, dan loopt hij niet meer en rent hij onder mij uit.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 03:26

@ russel, ik heb die man van de divoza laten komen, en daar hebben we 50 euro voor betaald, en hij zegt het heus wel als het niet goed ligt, ik heb gevraagd om een rossner en hij heeft het aangepast aan zijn rug dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 03:34

Euh.... Héél erg offtopic, maar je bent 14 jaar oud en op zondagavond om half 4 nog online? Scheve mond

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 03:44

Hier zijn al zóveel topic over, had je niet eerst even de zoekfunctie kunnen gebruiken??

Of enkel gebroken of dubbel gebroken scherper is, is heel sterk afhankelijk van (de mond van) het paard, elk paard ervaart dat anders, je kunt er dus niet zomaar vanuit gaan dat een van beide scherper is, zul je moeten proberen.

Dat een bustrens zachter is dan een watertrens is ook niet waar, over het algemeen is het andersom.

Als je een rijtechnisch probleem hebt moet je dat rijtechnisch oplossen en niet je bit vervangen. Neem gewoon een simpel bit en in dit geval zou ik een koperen trens nemen, werkt meestal erg goed bij paarden die wat stug zijn in de mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 09:57

DUDIEFOREVER schreef:
@ russel, ik heb die man van de divoza laten komen, en daar hebben we 50 euro voor betaald, en hij zegt het heus wel als het niet goed ligt, ik heb gevraagd om een rossner en hij heeft het aangepast aan zijn rug dus.

Mmm, tja divoza heeft niet zo een goede naam op zadelpasgebied en van rossner ben ik ook niet erg gecharmeerd. Trouwens van geen enkel goedkoop zadel, de pasvorm is meestal nogal beroerd.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 10:01

russel schreef:
DUDIEFOREVER schreef:

Mmm, tja divoza heeft niet zo een goede naam op zadelpasgebied en van rossner ben ik ook niet erg gecharmeerd. Trouwens van geen enkel goedkoop zadel, de pasvorm is meestal nogal beroerd.

ik heb een enkel gebroken appelbitje doet me pony het prima op
had eerst een dubbel gebroken bit daar liep die dwars doorheen.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:33

Dus, omdat jíj je pony niet kan stoppen, moet híj maar een scherper bit in? Nagelbijten / Gniffelen Zou je het niet gewoon met les oplossen, in plaats van maar een scherper brok ijzer erin te hangen? Ze zeggen wel eens: Waar de kunde ophoud, beginnen de hulpmiddelen..

Verder heeft een enkelgebroken bit een beetje een notekrakereffect, als je aan de teugels trekt, bewegen de bitringen naar elkaar toe tegen de kaken aan, waardoor de punt (waar het gebroken is) in het gehemelte kan steken..
Ik zou dus zeggen dat dubbelgebroken zachter is, maar het ligt maar net aan je paard..

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:01

Volgens mij heb jij gewoon dringend behoefte aan iemand die jou hierin kan begeleiden..

Het begint al met je vraag, want bus of watertrens heeft niets met scherpte te maken, het ene paard vind een los liggend bitje fijner, that's all.

Verder ben ik het met de rest eens. Een paard dat onder je uit raced heeft niets met bitten te maken. Hoe pak je dit in de les aan? De eigenlijk bedoeling is dat je dit voorwaarts oplost. Dus niet de rem erop, maar juist je been eraan!

Ik denk dat jij er HEEL VERSTANDIG aan doet om goed les te nemen van iemand die jou een beetje in de gaten kan houden, en je tips mee geeft.

Of dat nou gaat om de bandages die je geheel verkeerd om je paard hebt geknoopt.. Het feit dat je 'bijrijder' met verkeerde schoenen, een slechte houding en geen cap laat springen of gewoon dat jij duidelijk nog niet genoeg kennis beschikt om dit soort keuzes te maken. Iedereen moet het leren.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:07

--> HAR