Wat is nou een goed dressuurzadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Rambobo

Wat is nou een goed dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 13:16

Ik ben op zoek naar een goed Dressuurzadel, heb in het verleden een Ainsley gehah. Maar minder goede ervaringen mee gehad

Ben op zoek naar een zadel die de de ruiters zit "verbeterd". En het liefst een Suede zit ipv leer!
kwam toevallig op internet de Wintec Isabell Werth DR (cair) tegen en vroeg mij af wie hier ervaring mee heeft?

Thanks

mntj

Re: Wat is nou een goed dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:22

wat erg fijn is wat stoever is buffel leer.blijft langer mooi dan kunststof vindt ik zelf.
heb er 1 van ainsly gehad wat me erg goed beviell heb er nu een laten maken op maat bij hulsebos. type 4.
zadel zit erg fijn maar voor mij geen hulsebos meer.
wat een slechte service. mijn zadel blijkt ook niet te kloppen. moet nu weer naar een ander zadel kijken. moet vast weer geld bij.

Elynia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:22

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 13:23

oke harstikke bedankt voor jullie reactie!

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 13:24

mntj schreef:
wat erg fijn is wat stoever is buffel leer.blijft langer mooi dan kunststof vindt ik zelf.
heb er 1 van ainsly gehad wat me erg goed beviell heb er nu een laten maken op maat bij hulsebos. type 4.
zadel zit erg fijn maar voor mij geen hulsebos meer.
wat een slechte service. mijn zadel blijkt ook niet te kloppen. moet nu weer naar een ander zadel kijken. moet vast weer geld bij.

Jeetje dat is balen van je Hulsebos Boos!
Ik heb juist minder goede ervaring met Ainsley, maar goed dat verschilt pp denk ik

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:27

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:31

ik heb een ainsley en ik vind het wel een fijn zadel

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:22

Een goed dressuurzadel is een goed passend zadel voor zowel ruiter als paard Tong uitsteken

Serieus nu; Ik vind de stubben scandica erg fijn, lekker zacht leer. En Hulsebos vind ik super fijn, maar heb ook niets met hen meegemaakt, heb dus ook geen idee hoe de service daar is. Kieffer vind ik daarentegen heel scherp aan de voorkant (bij de kamer), als je zonder handschoenen rijden en je komt er per ongeluk een paar keer tegen aan, dna haal je zo je handen open.
Wintec, is ook fijn en zeer makkelijk in gebruik en onderhoud. Toch gaat mijn voorkeur uit naar leren zadels Ja

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:16

Wintec vergelijken met Ainsley is als het vergelijken van een boterham met kaas met een croissantje, sorry Bloos

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:25

Ik heb de wintec Isabell gehad, fijn zadel Ja
Ik heb daarna een KN gehad waar mijn merrie al gauw is uitgegroeid. Ik heb nu een wow, echt een geweldig zadel!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:42

fijne dressuurzadel zijn WOW, Exselle,DK, Schumacher, Euroriding
Deze zadels hebben over het algemeen voor het paard ook een zeer goede pasvorm (mooi breed kussenkanaal)
Isabell Werth vind ik ook geen verkeerde zadels

GeeskeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:44

Persoonlijk houd ik van Daaleman.. maar die zijn nogal duur. De Premiere Bordeaux vind ik een heel goed alternatief Knipoog

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:57

Ik houd erg van KN. Helaas is deze niet pas te krijgen op mijn pony en ga ik binnenkort voor een Morris and Nolan kijken. Ik heb er al veel goede dingen over gehoord. Ben benieuwd!

henry1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 22:45

ik heb bij hypo sport in wijchen een heel mooi nieuw zadel gezien en ben benieuwd hoe hij past. Hij is van het merk ruiz diaz. Je kunt op de site kijken van www.ruizdiaz.com. Het type is de jessica lekker zacht leder en deze is met een verwisselbare voor beugel, op dezelfde manier als bij de anky zadels. Deze zadels zijn net op de markt uit gebracht en de leverancier verwacht er veel van.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 10:09

"Wat is nu een goed dressuurzadel?"
Eéntje waar jij fijn in kunt zitten en die tevens goed op je paard past. Er zijn zoveel merken, persoonlijk zou ik dan wel voor een heel goed B of anders A merk gaan. Mocht je voor een 2ehandse gaan, houdt er dan wel rekening mee dat de vulling van de kussens veelal vervangen dient te worden. Kost al gauw een 100,00 euro.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:53

Petra_O schreef:
Ik houd erg van KN. Helaas is deze niet pas te krijgen op mijn pony en ga ik binnenkort voor een Morris and Nolan kijken. Ik heb er al veel goede dingen over gehoord. Ben benieuwd!

Ik weet niet wat je wilt uitgeven aan een zadel?
Ik heb een Sommer zadel, zijn echt goede kwaliteit zadels, te vergelijken met Kieffer.

Ik heb ook een tijd zitten dubben:
Een pony die ik weleens rijd heeft een KN zadel (weet het model niet). Dit zadel zit heerlijk. Maar je zit wel opgesloten met die dikke kniewrongen.
Van de week sprak ik iemand die zei:
Zadels waarin je zit opgesloten bijv. dat KN zadel, daar leer je niet op zitten want je word al in een bepaalde houding gedrukt.
Dus ik weet niet wat je bedoeld met zit verbeteren. Maar bij sommige zadels zit je opgesloten waardoor het lijkt dat ze je zit verbeteren. Als je dan op een ander zadel zit kan je in een keer niet meer lekker zitten.
Met mijn Sommer zadel moet ik echt wat doen om netjes te zitten.

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:17

hey,
hangt ervan af wat je aan je zadel wil uitgeven. Maar je beslissing moet altijd gebasseerd zijn op een zadel dat zowel voor je paard als voor jou goed ligt. Zo had ik vroeger aan ainsley dat voor mn paard super lag maar ik zat er echt niet goed in waardoor het voor mn paard ook niet goed waar doordat ik verkeerd zat. Daarna heb'k een Bates Isabell Werth gekocht (leren versie van wintec) en daar ben k heel erg tevreden over. Het ligt voor mn paard super en ik zit er heerlijk in. Maar wat voor mij een goed zadel is, is daarom niet perse een goed zadel voor jou. Hangt van de bouw van je paard en jezelf vanaf

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:24

tja wat een goed zadel is verschilt per ruiter en paard.

zelf heb ik een kieffer inzell dresuurzadel en die zit echt heel fijn,en een goede kwaliteit.
hij is helemaal niet scherp aan de voorkant bij de boom?dat heb ik ook nog met geen enkel kieffer zadel meegemaakt.

verder zijn andere goede zadels KN,Stubben,Passier en Prestige.......maar het moet ook net passen voor jou en je paard

Lovexlittle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:13

-- ik heb ook een wintec, alleen weet ik niet welke .. ik vindt het fijne zadels hoor! :] ik heb bij mijn vorige pony ook een wintec gehad, en na 2 jaar was ie nog héél mooi. Ik raad je niet af om een wintec te kopen!

xx. Kusje

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:42

Ik had voor mijn vorige paard een County, was een superfijn zadel wat mooi lag en waar mijn fysio erg enthousiast over was.
Ik heb nu een WoW, daar ben ik ook heel erg blij mee!

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:42

Ik heb zelf een wow, vind ik een fijn zadel omdat je dat zadel zelf samenstelt! Voor je paard is het ook heel fijn. Je kunt de kleuren, het leer/suede, zweetbladen, wrongen, zitting enz. zelf uitkiezen. Dus je krijgt dan gewoon een perfect zadel voor ruiter en paard Haha!

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 01:07

De beste zadels vindt ik:
KN symphony
Stubben Scandica
Passier Grand gilbert

Het voordeel van deze zadels is dat ze op bijna alle paarden passen!
Ze zijn alleen wat harder om op te zitten.
Ik snap dat het heerlijk is om met je billetjes in een hulsebos of ander dergelijk zadel te zitten, maar wat mij vaak zo opvalt aan zulk soort zadels is dat ze vaak niet lang goed liggen op een paard.

Ik heb zelf een stubben scandica en een passier grand gilbert die ik al een aantal jaartjes heb, en ze hebben beide al op zoveel verschillende paarden gelegen(ook jonge paarden die nog groeide) en ik heb er nog nooit problemen met gehad.
Ik breng ze 1x per jaar naar de zadel maker om ze globaal op te vullen .
Maar ik rijd ook niet met bondjes e.d onder mijn zadel.
Gewoon een anky/pad of ander wat dikker dekje, (waarom van alles onder je zadel stoppen als het zadel goed ligt.)
Maar goed ieder zijn eigen mening, dit is de mijne in ieder geval Haha!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 01:24

LinZZZZ schreef:
Petra_O schreef:

Ik weet niet wat je wilt uitgeven aan een zadel?
Ik heb een Sommer zadel, zijn echt goede kwaliteit zadels, te vergelijken met Kieffer.

Ik heb ook een tijd zitten dubben:
Een pony die ik weleens rijd heeft een KN zadel (weet het model niet). Dit zadel zit heerlijk. Maar je zit wel opgesloten met die dikke kniewrongen.
Van de week sprak ik iemand die zei:
Zadels waarin je zit opgesloten bijv. dat KN zadel, daar leer je niet op zitten want je word al in een bepaalde houding gedrukt.
Dus ik weet niet wat je bedoeld met zit verbeteren. Maar bij sommige zadels zit je opgesloten waardoor het lijkt dat ze je zit verbeteren. Als je dan op een ander zadel zit kan je in een keer niet meer lekker zitten.
Met mijn Sommer zadel moet ik echt wat doen om netjes te zitten.

De Morris and Nolan gaat me zo'n €2000 kosten... Ik had een KN Symphony en die hebben een vrij open zit. Ik kan niet rijden in een zadel met een gedwongen zit, dan krijg ik last van mijn benen en enkels. Ik ben het helemaal met je eens dat je moet kunnen zitten zonder diepe zit of giga wrongen. Om mijn zit te verbeteren reed ik al minstens een keer per week zonder zadel met halsring. Nu veel vaker omdat ik tijdelijk geen zadel heb.

manueeltje84 schreef:
Het voordeel van deze zadels is dat ze op bijna alle paarden passen!

Een zadel past nooit op 'bijna' alle paarden. Elk paard heeft een andere rug en geen enkel zadel past op alles zonder aanpassingen. Mijn haf bijvoorbeeld, daar is die KN Symphony echt niet pas op te krijgen...

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 01:35

ik heb de sommer opus1 wat een geweldig zadel! heb verschillende zadfels gehad van kieffer,stubben,sommer,schumacher etc tot merkloos maar ik zweer op dit zadel heerlijke zit en kan overal veranderd worden zodat het goed past. Trouwens vond alle sommer zadels super zitten en blijven lang goed heb nog een oud springzadel van mijn moeder toen zij een jaar of 16 was en dat zadel is nog steeds goed.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 01:43

@ petra_O

Jah maar een haflinger is een heel ander soort type paard!
Die hebben een veel bredere rug, vindt het een beetje een raar voorbeeld wat je nu geeft, maar goed.
En ik zeg toch ook "bijna" alle paarden.