Zadelvraagjes

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Diaan

Zadelvraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 17:04

Ik heb sinds 2.5 maand een haflinger ruin van 4.5jaar oud. Ik heb voor hem toen voor hem een wintec zadel gekocht. Maar naar mijn idee ligt dit zadel niet zo heel erg goed. Schuift ontzettend met opstijgen en tijdens het rijden schuift het iets naar voren en heb ik het idee dat hij een klein beetje kantelt. Ik wil er graag iemand naar laten kijken of dit zadel toch goed ligt of evt. aan te passen is. Anders wil ik graag een ander (tweedehands) zadel.
Aangezien hij nog vrij jong is en nog bespiering op moet bouwen, twijfel ik er erg aan of ik wel een lederen zadel moet kopen. Maar is de pasvorm van kunstofzadels (bv. thorowgood) niet ongeveer hetzelfde als een wintec?
Dus heeft iemand advies en weet iemand een goede zadelpasservice omg. Breda-Tilburg, die evt. ook leuke tweedehands zadels hebben? Iemand een idee wat er voor zadelcontrole gerekend wordt?

MissDonna

Re: Zadelvraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:39

mmijn merrie kon ook geen wintec op de rug (mn oude merrie) een thorowgood lag super bij haar! Wel adviseer ik je om gewoon een zadelmaker er naar te laten kijken! Of het past ja of de nee.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:41

Wel een gedacht aan een barefoot zadel?! Die schijnen echt super te zijn.. en heb je in verschillende prijsklasses. Die zijn boomloos, en zorgen voor een andere drukverdeling..

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:45

@ miss donna welk zadel heb jij van thorowgood?

Diaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 17:47

DSNDebora schreef:
Wel een gedacht aan een barefoot zadel?! Die schijnen echt super te zijn.. en heb je in verschillende prijsklasses. Die zijn boomloos, en zorgen voor een andere drukverdeling..

Ik heb tot nu toe niet echt mooie gezien Bloos
Mag je er eigenlijk mee starten?

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:52

je hebt ook boomloos zadels in dressuur en in springen Niet alleen barefoot heeft ze dus ik zou maar eens rond gaan snuffelen op internet daar vind je genoeg en ze liggen super

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:52

Ja als je op de site kijkt staat er bij dat je er dressuur mee mag rijden, ze zijn ook in zwart te krijgen op http://www.boomloosrijden.nl maar hij pakt hem even niet bij mij nu zie ik Bloos

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:53

Met een Barefoot mag je starten ja. Maar ja mooi moet uiteraard niet voor goed gaan.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:55

ik heb nog een thorogood griffin te koop, medium boom

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:56

Ik vind opzich die dressage zadel er nog best mooi uitzien hoor!! Knipoog

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:57

MissDonna schreef:
mmijn merrie kon ook geen wintec op de rug (mn oude merrie) een thorowgood lag super bij haar! Wel adviseer ik je om gewoon een zadelmaker er naar te laten kijken! Of het past ja of de nee.

Hier precies hetzelfde.
Precies hetzelfde probleem als jij nu hebt ts.
Thorowgood ligt super, ik heb de T4 Cob vzh.

Diaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 18:01

dorientjuh schreef:
Met een Barefoot mag je starten ja. Maar ja mooi moet uiteraard niet voor goed gaan.

Ik weet niet of je het zo bedoelt, maar het had iets vriendelijker gemogen..
Tuurlijk wil ik een goed zadel voor mijn pony, daarom vraag ik ook advies en wil ik er iemand voor laten komen!
Ik denk dat een goed zadel, niet altijd boomloos hoeft te zijn.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:03

Nou, het was een neutrale opmerking, niet boos bedoeld. Lachen

Diaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 18:08

Citaat:
Hier precies hetzelfde.
Precies hetzelfde probleem als jij nu hebt ts.
Thorowgood ligt super, ik heb de T4 Cob vzh.

Erg bedankt voor je reactie Lachen
Had hem inderdaad al een keer voorbij zien komen (de T6 ook)
Vond het zadel er best netjes uitzien..
Ik ga er in ieder geval eens voor rond neuzen!

Diaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 18:08

dorientjuh schreef:
Nou, het was een neutrale opmerking, niet boos bedoeld. Lachen

Ok, geen probleem Lachen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:44

Oja trouwens, het betreft bij mij een rond paard met heel weinig schoft.
Zadel blijft supernetjes hier het ziet er nog uit als nieuw, er staan niet eens beugelriemafdrukken in. Vork
Het zadel is trouwens speciaal gemaakt voor brede paarden.

Diaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 12:17

Verder niemand meer tips? Lachen

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:14

Ten eerste moet je even goed en realistisch naar de bouw van je haf kijken.
Veel hafjes hebben geen schoft en zijn erg of extreem rond, dit houd in dat het ZGA onmogelijk is om een vast liggend zadel te vinden.
Mijn haflinger heeft hetzelfde probleem, ik kan niet vanaf de grond opstappen, nooit, heb nu een nieuw aangepast zadel en kan het nog steeds niet, je kunt dus niet van een zadel verwachten dat het houvast heeft als dat er niet is.
Dat je zadel naar voren schuift en misschien kantelt kan te maken hebben met een te brede boom.
Uiteraard kan het zadel ook gewoon niet bij je paard passen, maar laat er eens iemand naar kijken en eventueel een passer met Thorowgood komen, zijn ook leuke zadels.

Verder ligt het ook aan je manier van opstappen, dat wil ook nog wel eens schelen bij schuiven.
Belangerijker is het eigenlijk dat je zadel netjes blijft liggen tijdens het rijden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:24

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:32

pre schreef:
Ten eerste moet je even goed en realistisch naar de bouw van je haf kijken.
Veel hafjes hebben geen schoft en zijn erg of extreem rond, dit houd in dat het ZGA onmogelijk is om een vast liggend zadel te vinden.
Mijn haflinger heeft hetzelfde probleem, ik kan niet vanaf de grond opstappen, nooit, heb nu een nieuw aangepast zadel en kan het nog steeds niet, je kunt dus niet van een zadel verwachten dat het houvast heeft als dat er niet is.
Dat je zadel naar voren schuift en misschien kantelt kan te maken hebben met een te brede boom.
Uiteraard kan het zadel ook gewoon niet bij je paard passen, maar laat er eens iemand naar kijken en eventueel een passer met Thorowgood komen, zijn ook leuke zadels.

Verder ligt het ook aan je manier van opstappen, dat wil ook nog wel eens schelen bij schuiven.
Belangerijker is het eigenlijk dat je zadel netjes blijft liggen tijdens het rijden.

Ik kan ook niet gewoon opstijgen, dat houd je idd toch met dit type paard of een zadel nu past of niet.

Diaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 14:01

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:46

Boomloos is niet voor elk paard een uitkomst. De ene loopt er beter onder dan de andere. Ik heb heel kort de london gehad, voor op buitenrit was het prima maar met het werk in de bak ging het gewoon niet. Waarmee ik niet uit wil sluiten dat boomloos niet kan, maar het verschilt per paard!

Ik heb zelf altijd wintec's gehad voor de jonge haflingers bij ons op stal, was er erg tevreden over. Het pastte niet op alle merries, vooral voor de smalle merrie (typje als die van jou) waren de kussens te breed! Het zou dus best kunnen dat een ander zadel, of een norton wel past! Idd gewoon een zadelmaker vragen.

Ik heb zelf een wow zadel, ook grote aanpasbaarheid doordat je de verschillende onderdelen kunt vervangen. Maar dan zit je weer in een andere prijsklasse.

Ik wil nog even inhaken op het verhaal van pre, want ik heb verschillende halingermerries gereden en nooit last gehad van schuivende zadels Van merries met een beetje schoft tot helemaal noppes, niks. Het kán wel, een goed passend zadel dat niet schuift.