Bitloos: wat?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bitloos: wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:48

Hoort het hierbij? Hoort het bij natural? Ik zie het als harnachement, maar weet het niet .. indien nodig kan het verplaatst worden uiteraard Knipoog

Het ponybeest wordt dus bitloos gereden, dit nu ongeveer anderhalf jaar. Eerst had ik een halsterhoofdstel waarbij ik dus in plaats van op bit op het halster ben gaan rijden, totdat pony deze beetje heel kapot heeft gemaakt ( Boos! ) en toen moesten we wat anders zoeken .. Dit werd een touwhalster van dik touw wat ooit voor hem gemaakt was. Het lag er toevallig dus konden we altijd proberen hé Lachen Dit ging goed, hij liep goed en ik had de indruk dat hij meer ontspande (kopje naar beneden) dan met het halsterhoofdstel (kopje meer en vaker de lucht in) dus alles ok.. Tijdje daarna heb ik een touwhalster gekregen van "gewoon" touw, dus een stukje dunner, maar in het geel en dat was wat we nodig hadden Vork Dus daar mee gereden, merkte geen verschil.

Maar, ondertussen ben ik er al eens (goed) vanaf gevallen en zijn we ookal eens samen tegen de grond gegaan .. Er is ondertussen al een zadelpasser geweest (en ander zadel) en ook de veearts heeft z'n rug en nek gecheckt (omdat ik het gedacht had dat hij misschien last had van z'n rug/nek naar aanleiding van die slipper, hij is tenslotte tegen een betonnen muur geknald..). Pony is volledig ok, zadel is ook ok .. en toch gaat het niet meer zoals het ging. Laatste keer dat ik alleen ging stond ik na 2 straten bijna weer thuis omdat meneer 180° omdraaide, dit tot 2x toe (de eerste keer had ik echt niet door wat er nu eigenlijk gebeurde Clown ). Toen ben ik eraf gesprongen en toen was het ok (er waren toevallig mensen met honden die onze richting uitliepen, maar dat gebeurt toch echt wel vaker ...).

Maarja, om het kort te houden (nuja, kort Bloos ): het gaat allemaal niet zo goed .. Heb er 3 weken niet opgezeten omdat ik gewoon geen zin had, ik zeg niet dat het echt schrik was, maar iets zat er toch niet goed .. Maandag dus afgesproken met de eigenaar dat zij er nog eens mee zou rijden, en ik zou meegaan met de fiets om te zien wat en hoe (want op een ander paard durf ik op dit moment helemaaaal niet meer Bloos ). Dus zo gezegd, zo gedaan. Na een kilometer of 2 door het niet meer zo ideaal berijdbare militair domein (beetje veel modder enzo) en de pony al tijdje uit het zicht te zijn verloren kwam ik ze weer tegen en vroeg de eigenaar: wil je er niet op? En toen zei ik: ja, graag ... want pff, die fiets.. Clown

Dus ja, ik heb er weer opgezeten, en het ging allemaal best goed. Denk dat het vooral onze verhoudingen zijn die wat verwaterd zijn door ??? Moet weer zo goed als opnieuw beginnen zeg maar. Maar daar gaat het nu eigenlijk niet om, het gaat om:

De eigenaar (en ik) dachten dat het touwhalster misschien toch niet zo ideaal was. Vooral als hij links wil en jij rechts moet je echt heel wat kunsten uithalen om toch naar rechts te geraken, hij zet gewoon z'n nek vast en het touwhalster zelf heeft dan amper effect. Heb altijd gelezen dat touwhalsters pijn doen en weet ik het, maar je moet er toch echt aan gaan sleuren om iets of wat effect te krijgen Slapen Dan heb ik het dus over als hij echt z'n zinnen op de andere kant heeft gezet, niet bij het gewone rijden ... Ook het remmen gaat niet altijd zoals het hoort, dat ligt natuurlijk aan de communicatie, daar moet aan gewerkt worden en daar zijn we mee bezig, maar ondertussen is het toch wel handig als er reactie komt wanneer echt nodig, en met het touwhalster bereik ik dit niet altijd (getuigt de slipper van). Soms stop ik hem op 2 vingers, soms .. naja .. bijna niet Bloos

Dus, sorry voor het lange verhaal maar misschien zijn dat toch wel handige dingen om te weten. Ik ben dus aan het kijken naar een andere bitloze optoming .. maar er is zoveel.. en ik ken er niks van .. en de pony is echt geen gewoon geval .. Iemand tips wat voor optoming misschien een oplossing voor ons zou kunnen zijn? Dan kan ik iets gerichter gaan zoeken en lezen ...

PS: ik WEET dat het aan mij ligt en dat een hoofdstel geen invloed zou mogen hebben op het al dan niet kunnen rijden, maar er is nog zeer veel werk aan de winkel en daar ben ik mee bezig, maar in tussentijd is het toch wel handig dat ik hem, wanneer nodig, duidelijk kan maken dat hij nu toch echt naar links/rechts moet of toch echt moet stoppen bv. en dit dan zonder weet ik veel wat voor stunten te moeten uithalen Bloos Dus liefst alleen tips over hoofdstellen die wat voor ons kunnen zijn, de rest van de tips krijg ik wel IRL Knipoog

paxine

Re: Bitloos: wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:57

Is het mss een idee om eens een hackamore uit te proberen?
Gewoon zo een met korte scharen.Je hebt hier ook veel variaties in zoals de S-hack en de zgn "bloem" hack.Ik heb zelf een leren hack met korte scharen en hij bevalt echt prima Ja.....Mss kun je er eens een lenen van iemand in de buurt??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:04

Moeilijk... de oplossing moet zoals je zelf gelukkig al schrijft gezocht worden in het rijtechnische gedeelte en het vertrouwen in elkaar. Ik neem aan dat je daar mee aan de slag gaat dus daar zal ik verder niet op in gaan. Knipoog

Een duidelijke bitloze optoming is de sidepull. Wil je echter wat meer inbreng dan zijn er inderdaad de hackamore-types. Ik zou dan een glucksrad of 'bloem' aanraden, die zijn namelijk wat fijner af te stellen dan een hackamore met scharen. Een glucksrad of bloem kan je zelfs zonder hefboomwerking (sidepull-principe) gebruiken. Zelf vind ik het glucksrad qua 'links' en 'rechts' ook duidelijk dan een hackamore.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:34

Bedankt voor de tips, van een glucksrad heb ik nog nooit gehoord maar ik ga er zeker meer info over opzoeken Knipoog

Het is inderdaad ook niet zo dat ik denk van: oh, ander hoofdstel en dan trekken en sleuren we daaraan en dan komt het wel goed (om even te overdrijven Clown). Ik rij nu met losse teugel en zoveel mogelijk op mijn zit en met mijn houding en dat zal ik blijven doen, maar voor het geval het nodig zou zijn ... en ik er dus met mijn zit en andere hulpen er niet kom .. merk ik dat een touwhalster ook eigenlijk niet genoeg is Nagelbijten / Gniffelen Vandaar Lachen

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 00:13

Ik rijd zelf al een poos erg enthousiast met het barefoot bitloze hoofdstel. Het werkt volgens het principe wijken voor de druk. De 2 kruislingse riempjes onder de kaak zijn gekoppeld aan je rechter en linker teugen en geven dus een zeer duidelijk signaal.
Ik denk dat dit voor jouw paard ook een oplossing zou zijn, want hij is heel duidelijk voor het paard.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 00:23

Heb met hackamore gereden maar bij mn vriendin was het bakstuk n keer geknapt, dus vetrouwde dat ding niet meer zo. er komt kracht op het bakstuk als je eraan trekt. wat soms gewoon nodig kan zijn.
nu rijd ik soms met bosal maar je pony moet dan wel n beetje neckreining kennen.